Jump to content

Det handlar om resan

Recommended Posts

GettyImages-168253163

Här följer ett översatt inlägg av Kristie Sullivan, passionerad LCHF:are, som engagerat hjälper andra att bli friska.

”Jag vet inte om jag kommer hinna i tid!” Min stressnivå steg sekund för sekund. Jag och min son hade inbokade besök i en större stad, vilket inkluderade en lång bilresa dit. Beroende på var kontoren låg och beroende på vilken tid på dagen det var och ett halvt dussin andra faktorer tog det vanligtvis en och en halv timme att köra från vårt hus. Eftersom första besöket var inbokat klockan nio bestämde jag att vi skulle åka hemifrån kvart över sju på grund av morgontrafiken. Vi lämnade inte huset förrän tjugotvå minuter över sju.

Bara trettio minuter in på vår resa var trafiken mycket värre än förväntat. Ungefär halvvägs in i resan började jag få panik över att vi skulle bli sena. Genom att titta på vägskyltar började jag förutspå hur sena vi skulle bli. Fem minuter? Tio minuter? Tjugo minuter?

Allt eftersom ångesten byggdes upp sträckte jag mig efter min telefon för att sätta på Google maps och mina GPS-inställningar så att jag kunde få reda på vår EXAKTA förväntade ankomsttid. Förnuftet nådde mig slutligen och en tystare och lugnare röst sa ”Stopp och belägg! Vad kommer du göra om GPS:en förutspår att du kommer bli fem minuter sen?”

Min tanke var att ”Tja, jag kommer fortsätta att åka mot mitt besök och se upp för galna förare och hålla mig i de ‘bästa’ körbanorna och undvika olyckor och köra så fort jag kan.”

Den lugnare mer förnuftiga rösten undrade, ”Vad kommer du göra om GPS:en förutspår att du kommer vara 10 minuter sen?”

”Tja, då kommer jag fortsätta åka mot mitt besök och se upp för galna förare och hålla mig i de ‘bästa’ körbanorna och undvika olyckor och köra så fort som jag kan.” Jag gav mig själv samma svar.

”Och om du blir 20 minuter sen? Då kommer du inte vända om och köra hemåt, eller hur?” Den lugnare förnuftiga rösten började bli mer och mer övertygande.

”Nej, men jag kan ringa läkarens kontor och låta dem veta om att jag blir sen, men de öppnar inte förens vid nio, så jag kommer fortfarande åka mot besöket och se upp för galna förare och hålla mig i de ‘bästa’ körbanorna och undvika olyckor och köra så fort som jag kan.”

Jag insåg att min ångest bara gjorde mig olycklig och stressad och inte hjälpte mig att anlända tidigare, så jag tog ett djupt andetag och bestämde mig för att fokusera på att köra säkert och hålla utkik efter lustiga registreringsnummer och förundra mig över konstiga moln och prata med min son. Min destination skulle komma oavsett, och jag skulle anlända om jag bara fortsatte röra mig framåt och inte sträckte mig efter en näve fläsksvålar vid varje avfart, vilket jag brukar.

Det handlar om LCHF-resan

Samma sak gäller vår LCHF-resa. Vi blir ångestfyllda över viktminskningen som vi mäter på vågen, eller centimetrarna som vi inte tappar tillräckligt fort. Vi fixerar för mycket på målet eftersom vi vill anlända vid vår destination så fort som möjligt.

Det är körningen och resan som räknas mest. Destinationen kommer att finnas där. Vissa kanske anländer 15 minuter tidigare än förväntat, och vissa 30 minuter senare än de hade velat. Det viktigaste att komma ihåg är att om man avbryter färden kommer man ALDRIG att komma fram.

Du kan vara besatt av att väga och mäta, men de flesta gör framsteg genom att helt enkelt kontrollera mängden kolhydrater de intar och äta riktig, näringsrik mat som de kan njuta av. Att äta lågkolhydratkost betyder inte att du behöver vara orimligt hungrig eller träna flera timmar dagligen. Jag äter den godaste maten jag ätit i hela mitt liv, och den är rik på fett och mättande. Maten är utsökt och resan är rolig.

Efter all oro och ångest över att bli sen anlände jag till mitt första besök en minut i nio. Allt adrenalin hade varit i onödan. Fem minuter i halv tio hade min läkare fortfarande inte kommit och jag satt i väntrummet och skrattade med min son. Det handlar om resan, inte sant?

Kristie Sullivan

Mer

LCHF för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Tidigare med Kristie

Alla tidigare inlägg av Kristie

Viktnedgång

Om Kristie

Kristie Sullivan har gått från att ha lidit av fetma under den största delen av sitt liv, till att numera passionerat hjälpa andra att få uppleva fördelarna med att eliminera socker, spannmål och stärkelse från kosten. Hon fokuserar på att äta riktig mat som alla i familjen tycker om.

Du kan lära dig mer om henne på hennes YouTube-kanal, Cooking Keto with Kristie. Hon har också publicerat en kokbok, Journey to Health: A Journey Worth Taking som hjälper andra att upptäcka hur utsökt och hälsosam en livsstil med LCHF kan vara. Hoppa på hennes LCHF-resa (som flera tusentals andra) genom att gå med i hennes stängda Facebook-grupp, “Low Carb Journey to Health (Cooking Keto with Kristie)”.

Inlägget Det handlar om resan dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln