Jump to content

Lite deppläsning

Peter B

Recommended Posts

11 timmar sedan, Peter B sade:

Jag trodde Arla tillhörde våra vänner...

Jag hade aldrig kommit på iden att gå in på Arla och läsa om lchf om inte du lett mej dit, och i den meningen representerar jag mainstreams lchf-utövare.
Du behöver inte vara orolig, det här kommer inte att påverka utövarna ett skvatt...
Dessutom finns ingen länk till informationen på deras startsida.

• Like 2

1 timme sedan, Petra183 sade:

Vad är mest lönsamt för Arla? En liter sötad lättyoghurt eller ett kilo smör? 

Det som är nyttigt för allmänheten tjänar Arla inga pengar på.

15 hours ago, Peter B said:

Jag trodde Arla tillhörde våra vänner...

Wake up and smell the bulletproof coffee Peter... :-)

Ibland när något är väldigt på tok, måste man lyfta blicken högre och titta på problemet utanför sina normala referensramar även om det kan vara obekvämt och ibland även otäckt. Annars riskerar man att inte förstå problemet fullt ut och därmed öda tid på att hitta lösningar som är ineffektiva, eller som vi ofta säger här - bara mildrar symptomen.

Vem är det som egentligen gör våra pengar? Vi vet ju att Riksbanken och andra länders banker måste låna pengar ibland, men hur fungerar det egentligen? Vi vet att tiden är förbi då pengar var kopplade till något konkret - guld, men hur fungerar det då? Är det så att det finns en liten klick människor som skapar pengar och lånar ut till oss (de nationella bankerna)? Och om det är så och de dessutom lånar ut dessa till ränta så innebär det ju i praktiken att vi aldrig kan bli skuldfria gentemot dessa eftersom det alltid kommer finnas färre pengar i det globala monetära systemet än vi är skyldiga "systemägarna". Och hur tänker i så fall dessa människor som sitter på "den ultimata sedelpressen"? Hur gör dom för att upprätthålla sin makt och ordning?

Stora frågor, som vissa kanske tycker ligger utanför ämnet "Arla dissar LCHF", men jag tycker inte det. Fundera gärna på varför :-)

• Like 3
  • Confused 1

Såg precis detta på Arlas LCHF "information":

• Lågkolhydratkost med lågt fettinnehåll och högre mängd protein kallas ibland LCHP och är mer logisk ur viktminskningssynpunkt. Protein (som finns i t.ex. kycklingfilé, mager fisk, kvarg och cottage cheese, bönor, linser, nötter och frön) bidrar till mättnad och minskar också nedbrytningen av muskelmassan när energiintaget är relativt lågt. Det är positivt för viktutvecklingen.

Ren och skär desinformation alltså. För mycket protein och för lite naturligt fett skapar ju samma problem som för mycket kolhydrater. Men så här går det tyvärr till. Kontrollera ditt motstånd. Ta över och förvräng deras begrepp och budskap. Missförstå med avsikt och argumentera mot något som motparten inte menar (halmgubbe). Framför din motståndares argument själv gentemot andra men på ett tvivelaktigt och löjeväckande sätt. Få idéerna associerade med absurditeter så att folk förkastar hela paketet.

• Like 4
  • Thanks 1

I recepten har de med potatis, linser, mango...   men vågar inte ta steget riktigt fullt ut, så de kallar det LCHF-inspirerade recept. En hårfin skillnad som icke-LCHF-kunniga aldrig uppfattar. Flera av recepten ser riktigt bra ut, men avslutas med "Serveras med bröd", "Serveras med klyftpotatis".

Det är inte konstigt att många tror de äter LCHF när de byter ut helvitt vetebröd mot fabriksbakat "surdegsbröd".

• Like 2
  • Sad 1

42 minuter sedan, Trollmormor sade:

Och som slutkläm fick dom in klimatfrågan............

"Tänk på att

• Klimatfrågan är en viktig faktor att ta hänsyn till. En kost med hög andel animaliskt protein belastar miljön mer än när det finns en balans mellan kolhydrater, fett och protein."

Mmm... man undrar varför de fortsätter att sälja sina egna produkter. .. de kanske har köpt Oatly och ska börja sälja havremjölk? ;-)

• Like 2
  • Haha 5

36 minuter sedan, MrB sade:

"näringsrika livsmedel såsom potatis, ris, pasta och bröd och juice och frukt. "

Vitt ris, pasta, vitt bröd och riktigt fruktossockrad juice är verkligen exempel på näringsrika livsmedel. :lol:

Jag som trodde att ägg och lever var det mest näringstäta som vi kunde äta. Där ser man, vi får alltid något nytt till livs.:mellow:

2 minuter sedan, jala sade:

Jag som trodde att ägg och lever var det mest näringstäta som vi kunde äta. Där ser man, vi får alltid något nytt till livs.:mellow:

Har mailat Arla och bett dem redovisa vilka näringar som finns i de fetmarkerade. Återkommer med svar när det kommer.

• Like 6

1 timme sedan, jala sade:
  40 minuter sedan, MrB sade:

"näringsrika livsmedel såsom potatis, ris, pasta och bröd och juice och frukt. "

Vitt ris, pasta, vitt bröd och riktigt fruktossockrad juice är verkligen exempel på näringsrika livsmedel. :lol:

Just de här orden avslöjar ju med all önskvärd tydlighet att det är klassiskt skolade dietister som har hållit i pennan.
Arla är förmodligen totalt oskyldiga, och totalt aningslösa.

• Like 6

5 minuter sedan, Inez sade:

Just de här orden avslöjar ju med all önskvärd tydlighet att det är klassiskt utbildade dietister som har hållit i pennan.
Arla är förmodligen totalt oskyldiga, och totalt aningslösa.

Stackars Arla.:D

11 minuter sedan, Skymning sade:

Finns inte så många produkter i mejeridisken från Arla här. En och annan, men de är ganska ensamma. Vi har Skånemejerier. :)

Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Trodde Arlas produkter fanns i samma utsträckning överallt. Då fick jag lära mej något nytt idag också :P

• Like 2