Peter B Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Jag trodde Arla tillhörde våra vänner...https://www.arla.se/halsa/halsosam-mat/kosthallning/dieter/lchf/ 1 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Tror dom har dietister anställda.... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 22, 2017 Author Share Posted October 22, 2017 Jo...man känner lukten av dem på långt håll :-) 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Det är väl alldeles uppenbart att de har haft dietister för att redigera texten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 22, 2017 Share Posted October 22, 2017 Det känns som att Arla har kapat LCHF-begreppet och presenterar en egen, dietistinfekterad version av det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Vad är mest lönsamt för Arla? En liter sötad lättyoghurt eller ett kilo smör? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 11 timmar sedan, Peter B sade: Jag trodde Arla tillhörde våra vänner... Jag hade aldrig kommit på iden att gå in på Arla och läsa om lchf om inte du lett mej dit, och i den meningen representerar jag mainstreams lchf-utövare. Du behöver inte vara orolig, det här kommer inte att påverka utövarna ett skvatt... Dessutom finns ingen länk till informationen på deras startsida. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 1 timme sedan, Petra183 sade: Vad är mest lönsamt för Arla? En liter sötad lättyoghurt eller ett kilo smör? Det som är nyttigt för allmänheten tjänar Arla inga pengar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 15 hours ago, Peter B said: Jag trodde Arla tillhörde våra vänner... Wake up and smell the bulletproof coffee Peter... :-) Ibland när något är väldigt på tok, måste man lyfta blicken högre och titta på problemet utanför sina normala referensramar även om det kan vara obekvämt och ibland även otäckt. Annars riskerar man att inte förstå problemet fullt ut och därmed öda tid på att hitta lösningar som är ineffektiva, eller som vi ofta säger här - bara mildrar symptomen. Vem är det som egentligen gör våra pengar? Vi vet ju att Riksbanken och andra länders banker måste låna pengar ibland, men hur fungerar det egentligen? Vi vet att tiden är förbi då pengar var kopplade till något konkret - guld, men hur fungerar det då? Är det så att det finns en liten klick människor som skapar pengar och lånar ut till oss (de nationella bankerna)? Och om det är så och de dessutom lånar ut dessa till ränta så innebär det ju i praktiken att vi aldrig kan bli skuldfria gentemot dessa eftersom det alltid kommer finnas färre pengar i det globala monetära systemet än vi är skyldiga "systemägarna". Och hur tänker i så fall dessa människor som sitter på "den ultimata sedelpressen"? Hur gör dom för att upprätthålla sin makt och ordning? Stora frågor, som vissa kanske tycker ligger utanför ämnet "Arla dissar LCHF", men jag tycker inte det. Fundera gärna på varför :-) 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Såg precis detta på Arlas LCHF "information": Lågkolhydratkost med lågt fettinnehåll och högre mängd protein kallas ibland LCHP och är mer logisk ur viktminskningssynpunkt. Protein (som finns i t.ex. kycklingfilé, mager fisk, kvarg och cottage cheese, bönor, linser, nötter och frön) bidrar till mättnad och minskar också nedbrytningen av muskelmassan när energiintaget är relativt lågt. Det är positivt för viktutvecklingen. Ren och skär desinformation alltså. För mycket protein och för lite naturligt fett skapar ju samma problem som för mycket kolhydrater. Men så här går det tyvärr till. Kontrollera ditt motstånd. Ta över och förvräng deras begrepp och budskap. Missförstå med avsikt och argumentera mot något som motparten inte menar (halmgubbe). Framför din motståndares argument själv gentemot andra men på ett tvivelaktigt och löjeväckande sätt. Få idéerna associerade med absurditeter så att folk förkastar hela paketet. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Bra Peter! Arla ska få en rejäl uppläxning av mig - och jag uppmanar er alla till detsamma! https://www.arla.se/om-arla/kontakta-oss/ 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 I recepten har de med potatis, linser, mango... men vågar inte ta steget riktigt fullt ut, så de kallar det LCHF-inspirerade recept. En hårfin skillnad som icke-LCHF-kunniga aldrig uppfattar. Flera av recepten ser riktigt bra ut, men avslutas med "Serveras med bröd", "Serveras med klyftpotatis". Det är inte konstigt att många tror de äter LCHF när de byter ut helvitt vetebröd mot fabriksbakat "surdegsbröd". 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Arla har nu fått en råsop av Inez... 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 7 timmar sedan, Petra183 sade: Vad är mest lönsamt för Arla? En liter sötad lättyoghurt eller ett kilo smör? Med dagens smörpriser borde det vara mest lönsamt med smör...................... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Och som slutkläm fick dom in klimatfrågan............ "Tänk på att Klimatfrågan är en viktig faktor att ta hänsyn till. En kost med hög andel animaliskt protein belastar miljön mer än när det finns en balans mellan kolhydrater, fett och protein." 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 23, 2017 Author Share Posted October 23, 2017 42 minuter sedan, Trollmormor sade: Och som slutkläm fick dom in klimatfrågan............ "Tänk på att Klimatfrågan är en viktig faktor att ta hänsyn till. En kost med hög andel animaliskt protein belastar miljön mer än när det finns en balans mellan kolhydrater, fett och protein." Mmm... man undrar varför de fortsätter att sälja sina egna produkter. .. de kanske har köpt Oatly och ska börja sälja havremjölk? ;-) 2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 "näringsrika livsmedel såsom potatis, ris, pasta och bröd och juice och frukt. " Vitt ris, pasta, vitt bröd och riktigt fruktossockrad juice är verkligen exempel på näringsrika livsmedel. 2 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 Har vi någonsin sett en vettig LCHF-analys gjord av en icke-LCHF anhängare? Svar: Nej. Varden icke upprörda. Loberg 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 36 minuter sedan, MrB sade: "näringsrika livsmedel såsom potatis, ris, pasta och bröd och juice och frukt. " Vitt ris, pasta, vitt bröd och riktigt fruktossockrad juice är verkligen exempel på näringsrika livsmedel. Jag som trodde att ägg och lever var det mest näringstäta som vi kunde äta. Där ser man, vi får alltid något nytt till livs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 2 minuter sedan, jala sade: Jag som trodde att ägg och lever var det mest näringstäta som vi kunde äta. Där ser man, vi får alltid något nytt till livs. Har mailat Arla och bett dem redovisa vilka näringar som finns i de fetmarkerade. Återkommer med svar när det kommer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 1 timme sedan, jala sade: 40 minuter sedan, MrB sade: "näringsrika livsmedel såsom potatis, ris, pasta och bröd och juice och frukt. " Vitt ris, pasta, vitt bröd och riktigt fruktossockrad juice är verkligen exempel på näringsrika livsmedel. Jag som trodde att ägg och lever var det mest näringstäta som vi kunde äta. Där ser man, vi får alltid något nytt till livs. Just de här orden avslöjar ju med all önskvärd tydlighet att det är klassiskt skolade dietister som har hållit i pennan. Arla är förmodligen totalt oskyldiga, och totalt aningslösa. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 23, 2017 Share Posted October 23, 2017 5 minuter sedan, Inez sade: Just de här orden avslöjar ju med all önskvärd tydlighet att det är klassiskt utbildade dietister som har hållit i pennan. Arla är förmodligen totalt oskyldiga, och totalt aningslösa. Stackars Arla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Borje Posted October 23, 2017 Popular Post Share Posted October 23, 2017 3 hours ago, Trollmormor said: Och som slutkläm fick dom in klimatfrågan............ "Tänk på att Klimatfrågan är en viktig faktor att ta hänsyn till. En kost med hög andel animaliskt protein belastar miljön mer än när det finns en balans mellan kolhydrater, fett och protein." Jag anser att klimatförändringen är den viktigaste miljöfrågan och avgörande för mänsklighetens framtid. Just därför blir jag förbannad när personer som inte kan något om klimat eller jordbruk viftar med "klimatfrågan" som stöd för sina åsikter om vad folk ska äta. Som de professorer som har kokat ihop de nordiska kostrekommendationerna eller den anonyma tjänstemannen på Arla som har tyckt till om olika "dieter". Den som vill lära sig något om hur olika matvanor kan tänkas påverka miljö och klimat kan till exempel börja med att läsa en artikel som Gunnar Rundgren och Ann-Helen Meyer von Bremen skrev i SvD för en tid sedan. Det är två personer som verkligen behärskar det här med mat, jordbruk och statistik. Kort citat ut artikeln: "Det bästa alternativet till intensivuppfött nötkött är inte kyckling eller sojaproteiner, utan naturbeteskött. Det bästa alternativet till en intensifierad mjölkproduktion är inte havredryck eller läsk utan betesbaserad mjölk. De betande djuren ger oss de enda viktiga livsmedel som kan vara klimatneutrala eller till och med ha en positiv effekt på klimatet." 13 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Jag skrev ett inlägg på deras FB. gå gärna in och kommentera den... de har inlägg från besökare till höger på sidan.... https://www.facebook.com/pg/arlasverige 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 Jag bor i Skåne, så jag behöver inte lyssna på Arlas propaganda. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 30 minuter sedan, Skymning sade: Jag bor i Skåne, så jag behöver inte lyssna på Arlas propaganda. Nu förstår jag inte riktigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 14 timmar sedan, jesper sade: Jag skrev ett inlägg på deras FB. gå gärna in och kommentera den... de har inlägg från besökare till höger på sidan.... https://www.facebook.com/pg/arlasverige Bra jobbat jesper! Viktigt att säga ifrån på ett tydligt sätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 3 hours ago, Trollmormor said: Nu förstår jag inte riktigt Finns inte så många produkter i mejeridisken från Arla här. En och annan, men de är ganska ensamma. Vi har Skånemejerier. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 11 minuter sedan, Skymning sade: Finns inte så många produkter i mejeridisken från Arla här. En och annan, men de är ganska ensamma. Vi har Skånemejerier. Där ser man. Det hade jag ingen aning om. Trodde Arlas produkter fanns i samma utsträckning överallt. Då fick jag lära mej något nytt idag också 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cleppa Posted October 27, 2017 Popular Post Share Posted October 27, 2017 Arla har svarat: Hej Jesper, Vi ska ta din kritik vidare internt till ansvariga och reda ut vad som står och bör/bör inte stå med. Trevlig helg! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 26 minuter sedan, jesper sade: Arla har svarat: Hej Jesper, Vi ska ta din kritik vidare internt till ansvariga och reda ut vad som står och bör/bör inte stå med. Trevlig helg! Fortsättning följer förhoppningsvis 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 28, 2017 Share Posted October 28, 2017 Så, nu är även jag kompis med Arla 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts