Recovery101 Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Jag upptäkte vid senaste hälsokontrollen att jag har börjat gå ner lite väl mycket i vikt, vill egentligen stanna där jag är så antar att jag måste ändra något i min kost. Jag tycker dock jag äter massor. Så lite tips på vad jag skulle förändra skulle vara bra.Jag är 23 år gamal, 175 cm lång och väger just nu drygt 56 kg. Jag har diabetes typ 1 och det är främst orsaken till att jag äter LCHF, min blodsocker har varit otroligt stabilt sedan jag började med LCHF.En normal dag kan se ut såhär:Frukost: Kaffe med liiite (typ en tesked) grädde. Oftast är jag inte hungrig och mitt blodsocker her en förmåga att ligga lite högt efter natten. Lunch: Runt 5-10 gram kolhydrater (tar 1 enhet humalog) Idag år jag tex.250g blandfärs stekt i 20g smör och 1 dl grädde (sås)2 fläskotletter2 kokta ägg200g broccoliMiddag: Brukar även här ligga runt 5-10 gram kolhydrater samt tar 1 enhet humalog. Idag tex.200g torsk200 g lax3 äggkryddsmör (25g?)200 g blomkål Är detta verkligen för lite eller är det dags att göra en totalgenomgång hos läkaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Kan bara säga oj! Själv äter jag på en hel dag vad du äter på en måltid, nästan - brukar blir ett par msk kokosfett också.Det kan vara värt att göra test på sköldkörtelhormon och annat som kan ge onaturlig viktnedgång (är inte så insatt, men vet att det finns), om inte annat så bara för att utesluta det. Annars brukar tipset vara att när man nått sin målvikt lägga till en aning kolhydrater via t.ex en och annan frukt eller lite rotgrönsaker så att vikten stabiliseras, om det inte får dina sockervärden att bli sämre eller triggar ett sockerbegär förståss. Du får experimentera lite Berätta gärna hur det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Blodsockret är alltid högre på morgonen.. kallas för gryningsfenomenet. Hm.. tar du verkligen rätt mängd insulin? Du äter massor, speciellt för din vikt.. frågan är om du tar upp något.. det är där insulinet hjälper till.. för att du skall få in det i cellerna. Sen så.. typ1 är inte samma som typ2.. typ1 är oftast inte insulinresistenta, så de kan oftast använda mer kolhydrater.. från bra livsmedel, typ rotfrukter. Har du tagit C-peptidprov? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recovery101 Posted February 2, 2013 Author Share Posted February 2, 2013 Jag tar givetvis Lantus som bas insulin också, 2ggr dagligen Morgon/Kväll. Har tidigare haft problem med ett väldigt svängande blodsocker innan jag ströp kolhydratsintaget ordentligt. Borde dock givetvis också ha nämnt att jag tränar löpning (långdistans) 5 dagar i veckan och äter i samband med det dextrosol eller liknande. C-peptid ligger under 0,05. Har provat att öka kolhydraterna men det resulterar bara i svårigheter att ställa in insulinet (både bas och bolus). Har fungerat superbra med detta i över ett års tid, HbA1c har förbättras nämnvärt, mineral balansen har varit bra (har haft dåligt blodvärde tidigare), det är nu på senare tid då jag har börjat tappa mycket i vikt (eller mycket och mycket antar att det mer är en långsam viktminsking över en längre tid som jag inte har upptäckt förän nu). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts