Jump to content

Ketos tillskott

Recommended Posts

Hej Dorela och välkommen till kostdoktorns forum.

Om jag ska vara ärligt tror jag du kanske har vänt dig till fel forum om du vill ha tips om den typen av tillskott. Precis som Marja-Liisa skriver finns det mycket bättre (och billigare) sätt att själv tillverka ketoner. Fasta är något att testa t.ex.

• Like 5

Är det inte främst avsaknaden av socker och kolhydrater som sätter igång ketosis och inte vad man proppar i sig?

Det här är väl ett sätt att tjäna pengar antar jag. De flesta av oss har en nästan osinlig källa till ketosis som vi bär med oss hela tiden. 

• Like 4

Hallonketoner har inget med ketoner att göra. Men det finns riktiga ketontillskott där man gjort ett salt eller etylester av acetoacetat eller betahydtoxybuturat. Men de är svindyra och det är lite oklart hur rena de är (inte helt trivial kemi). Dessa skapar ketoner öven om du äter kolhydrater. 

Det näst effektivaste är mellanlånga fettsyror ( MCT olja). Dessa tar sig snabbt in till förbränningsstationen (mitokondrierna) och skiftar därför förhållanden mellan kolhydrater:fett vilket startar en viss ketonproduktionen (ca 0.5 mmol/L brukar folk komma upp i). Ketonproduktionen handlar om utbud och efterfrågan på kolisar och fett. Blir det mycket mer fett än socker i cellen startar processen. 

• Like 6