Calle90 Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Tänkte att man kunde göra en tråd om korvar som är av bra kvalitet. Just, kött är ju nyttigt att äta men korvar är till viss del ett undantag. Det beror helt enkelt på vilken korv vi pratar om. Vissa av dem är rätt köttrika medans andra innehåller mjöl eller vad det nu är. Själv så tycker man ju om korv för att det är så simpelt att laga samt gott, men jag är ju lite osäker på om man valt rätt korv när man handlat. Så jag tänkte att jag skapar en mall och så fyller ni i den på korvar som ni tycker har bra kvalitet. Mall Titel: Typ: T.ex. tjock, small, kryddig etc etc. Pris: Affär: Antal korvar/paket: Protein (g/100g): Fett: (g/100g): Kolhydrater (g/100g): Övrig ingridiens då vill påpeka som känns relevant när vi snackar kvalitet: Mvh // Calle90 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anina Posted February 2, 2013 Share Posted February 2, 2013 Choritso Dulcanofrån Lidl Näringsvärde per 100 gramFett 36,5 gramProtein 22,5 gramKolhydrater 1 gramFiber 0 gramEnergi KJ 1786 Energi Kcal 436 Portionsvikt 100 gramEnergifördelningFett 78%Protein 21%Kolhydrater 1% 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Titel: Möllers ölkorv Debrecnziner Typ: smal kryddig - grad 2 av 4 Pris: 13-14 kronor Affär: Willys Antal korvar/paket: 1 Protein (g/100g): Till 100g råvara har använts 133g kött. Fett: (g/100g): 52% Kolhydrater (g/100g): Ej angivet Övrig ingridiens då vill påpeka som känns relevant när vi snackar: inehåller druvsocker och det ska man undvika om man kör strikt. Konserveringsmedel och kryddextrakt kanske man också bör fundera över en vända. Jag använder den i nödfall så att jag inte blir yberhungrig innan jag kommer till vettig mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Titel: Möllers ölkorv Debrecnziner Typ: smal kryddig - grad 2 av 4 Pris: 13-14 kronor Affär: Willys Antal korvar/paket: 1 Protein (g/100g): Till 100g råvara har använts 133g kött. Fett: (g/100g): 52% Kolhydrater (g/100g): Ej angivet Övrig ingridiens då vill påpeka som känns relevant när vi snackar: inehåller druvsocker och det ska man undvika om man kör strikt. Konserveringsmedel och kryddextrakt kanske man också bör fundera över en vända. Jag använder den i nödfall så att jag inte blir yberhungrig innan jag kommer till vettig mat. Köper aldrig några varor där kolhydratinnehållet inte är angivit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Tjä, härligt att det har kommit in några inlägg. Kom och tänka på en sak efter Majas inlägg. Man kanske borde lägga till Strikt/liberal i mallen. Hur som helst så drog jag till Lidl idag för att se på den här Choritson men hittade inte den. Den kanske var slut, men jag såg endå att det fanns Wienerkorv, Kabanoss och Krakowkorv som innehöll väldigt hög kötthalt. Runt 86-92%. Skrev inte ner exakt vad dem innehöll men ska väl göra det senare om det behövs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Mall Titel: Stockholmare original Typ: Smal Pris: 26,90 kr Affär: Ica Antal korvar/paket: 4 Protein: 12,5% Fett: 26% Kolhydrater: 3 % Köttmängd: 86 % Övriga ingridienser: Innehåller druvsocker och potatismjöl, men jag antar att det är en liten mängd. Inte helt säker. Rekommendation: Strikt antar jag. Rätta mig om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Vad gäller ölkorven har jag en förpackning av Gourmet gruppens 5-pack och den innehåller bara 1,9 g kh men i den finns också förutom fläskkött och kryddor torrglukossirap (vad är det?), dextros och antioxidationsmedel. Inte perfekt men bra att ha som snabbsnacks ibland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Denna korv är jättegod!! Kommer att grillas mycket i sommar 95% kött Titel: Wiener Jalapika och Wiener Paprikana Typ: Små kryddiga, ser ut som prinskorv. Pris: ? Affär: Citygross Antal korvar/paket: 10 st (300 g) Protein (g/100g): 14,7 g Fett: (g/100g): 24 g Kolhydrater (g/100g): 0,7 g Övriga ingridienser som kanske inte passar lchf så bra: dextrose, stabiliseringsmedel (natriumdifosfat), hydrolylserat vegetabiliskt protein, maltodextrin (majs) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Hittade hemsidan med ovanstående korvar, de verkar ha en del korvar som är ok att äta Gillar när de skriver ut all information och inte försöker dölja vad de stoppar i maten. http://www.ingemarjohansson.se/?p=72 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Hittade hemsidan med ovanstående korvar, de verkar ha en del korvar som är ok att äta Gillar när de skriver ut all information och inte försöker dölja vad de stoppar i maten. http://www.ingemarjohansson.se/?p=72 Bra sida med intressanta korvar, men jag hittar inte vart man kan beställa några sådana korvar eller i vilka affärer dem finns i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted February 4, 2013 Author Share Posted February 4, 2013 Två till korvar: Titel: Dulano Kabanoss Typ: Tjock kryddig korv Pris: 19,90 kr Affär: Lidl Antal korvar/paket: 2 Protein: 16,1 g Fett: 29,9 g Kolhydrater: 0,7 g Köttmängd: Står inte men dem har använt 105g fläskkött Titel: Dulano Krakowkorv Typ: Medeltjock kryddig korv Pris: 29,90 kr Affär: Lidl Antal: 4 Protein: Ej angivet Fetthalt: 22% Kolhydrater: Ej angivet Köttmängd: 92 % Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Calle90 skrev bland annat: "Hur som helst så drog jag till Lidl idag för att se på den här Choritson men hittade inte den" Då kanske det var jag som varit där och handlat den sista precis innan - den blir del av middag imorrn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Bockwurst (i glasburk). Verkar ju lite läskigt med korv i glasburk så jag har inte vågat testa den än...men hållbarheten är ju till 1/11 2014 så jag har tid på mig ;-)från Lidl Näringsvärde per 100 gramFett 19 gramProtein 12 gramKolhydrater 0,5 gramFiber 0,5 gramEnergi KJ 916 Energi Kcal 221 Portionsvikt 45 gram/korv EnergifördelningFett 60 %Protein 38%Kolhydrater 1,6 % Kanske perfekt att trycka i sig efter ett hårt träningspass.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Bra sida med intressanta korvar, men jag hittar inte vart man kan beställa några sådana korvar eller i vilka affärer dem finns i. Nej går nog inte att beställa från hemsidan. Jag har hittat deras småkorvar på Citygross samt deras grillbrickor på Ica Maxi och Coop Extra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Mall Titel: Stockholmare original Typ: Smal Pris: 26,90 kr Affär: Ica Antal korvar/paket: 4 Protein: 12,5% Fett: 26% Kolhydrater: 3 % Köttmängd: 86 % Övriga ingridienser: Innehåller druvsocker och potatismjöl, men jag antar att det är en liten mängd. Inte helt säker. Rekommendation: Strikt antar jag. Rätta mig om jag har fel. Denna korv är jättegod!! Kommer att grillas mycket i sommar 95% kött Titel: Wiener Jalapika och Wiener Paprikana Typ: Små kryddiga, ser ut som prinskorv. Pris: ? Affär: Citygross Antal korvar/paket: 10 st (300 g) Protein (g/100g): 14,7 g Fett: (g/100g): 24 g Kolhydrater (g/100g): 0,7 g Övriga ingridienser som kanske inte passar lchf så bra: dextrose, stabiliseringsmedel (natriumdifosfat), hydrolylserat vegetabiliskt protein, maltodextrin (majs) Två till korvar: Titel: Dulano Kabanoss Typ: Tjock kryddig korv Pris: 19,90 kr Affär: Lidl Antal korvar/paket: 2 Protein: 16,1 g Fett: 29,9 g Kolhydrater: 0,7 g Köttmängd: Står inte men dem har använt 105g fläskkött Titel: Dulano Krakowkorv Typ: Medeltjock kryddig korv Pris: 29,90 kr Affär: Lidl Antal: 4 Protein: Ej angivet Fetthalt: 22% Kolhydrater: Ej angivet Köttmängd: 92 % Jag tycker de är lite konstigt att kolla på näringsinnehållet i g per 100 g. Korvar som innehåller mindre än 100g näring per 100g. Vad är det i övrigt? Vatten? Vitaminer? Luft? Kanske finns det nåt viktigt här som jag missat... upplys mig gärna isf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 @rkbro: Jag har inte funderat så mycket på det, utgår från att det är vatten....typ i en gurka är väl 90 gram av 100 vatten. Men just därför tycker ja att det är bra att ange energifördelningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Jag tycker att detta är en bra tråd. Flera borde svara! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repurban Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Egentillverkad korv är ett bra alternativ. Då vet man exakt vad korven innehåller och man styr fettinnehållet till rätt nivå. Ingen glutamat, maltodextrin, dextrosol, mjölkpulver, potatismjöl, smakförstärkare osv. Med tanke på den senaste tidens avslöjanden om matfusket ska man nog vara försiktig med korv också. Fusket är nog ganska omfattande. Torde vara enkelt att blanda i allt möjligt som inte borde finnas där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebs743 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jag tycker inte att det är så svårt att hitta korv som funkar som LCHF. Däremot är det svårt att hitta svensktillverkad korv med kötthalt på över 90 %, låg kolhydrathalt etc. Är det någon som kan tipsa om något märke? Gärna också eko- eller kravmärkta korvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 ICA säljer Kotivara Lantsalami, http://www.kotivara.se/sivu/se/produkter/klassisk_salami/, som är god att ha i omelett tillsammans med fetaost och paprika, eller rulla med en skiva ost och en klick smör, t.ex. Skivad 100 g. Kallrökt påläggskorv. Laktosfri, glutenfri, mjölkfri. Fri från alla tillsatsämnen. Ingredienser: Griskött, salt (3,7 %), kryddor (koriander, vitlök, peppar, lök), arom (vanilj). Köttinnehåll:Till 100 g av den färdiga varan har använts 137 g kött. Näringsinnehåll: 100 g av produkten innehåller i medeltal energi 1767 kJ (422 kcal), protein 19,8 g, varav gluten 0 g, kolhydrat 2,5 g, varav socker 0 g, varav laktos 0 g, fett 38,0 g, varav mättade fettsyror 13,3 g, kostfiber 2,4 g, natrium 1,6 g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Jojjen i Västervik har några korvar som är riktigt bra. Deras Westerviksgrill Tjock exempelvis innehåller följande: Kött från gris, kött från nöt, koksalt, vitpeppar, paprika, svartpeppar, koriander, muskot, persilja, ingefära, antioxidationsmedel E301, konserveringsmedel E250. 99% kött. Protein 16g%, fett 20%, kolhydrater 1%.Goda är de också. Jag har bara stött på dem i västervikstrakten Men vad jag förstår på deras hemsida, kan affärer över hela landet ta hem om de bara vill. Alla deras korvar är inte lika bra, dock, så man får nog vara tydlig i affären med exakt vad man är ute efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Titel: Salsiccia Typ: Tjock Pris: Billigt Affär: Hemgjord Antal korvar/paket: 4 per plastpåse i frysen Protein (g/100g): 13? Fett: (g/100g): 35? Kolhydrater (g/100g): 0 Svinfjälster, grovmalen fläskkarré, grovmalet späck , 17g salt/kilo, svartpeppar, vitt vin (ev. lite vitlök, peperoncino) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 @rkbro: Jag har inte funderat så mycket på det, utgår från att det är vatten....typ i en gurka är väl 90 gram av 100 vatten. Men just därför tycker ja att det är bra att ange energifördelningen.Det tänkte jag inte på. Så är det väl antagligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Tyvärr, s.k. ekologiska varor innehåller ofta minst lika många tillsatser de försöker lura till sig miljöintresserade! Läs alltid innehållsförteckningen. Tycker som repurban egentillverkad korv är enkel att göra spännande och du vet exakt vad den innehåller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilsson08 Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Titel: Garant, Bratwurst Chili Typ: Tjock Pris: - Affär: Willys, Hemköp Antal korvar/paket: 5 Protein: 14 g Fett: 26 g Kolhydrater: <1 g Köttmängd: 91 % Övriga ingridienser: Kött från gris, fett från gris, vatten, salt, kryddor (chili 0,6%, vitlök, kummin, paprika, peppar, senapsfrön, gräslök), druvsocker, maltodextrin, buljong (kryddor (majs, raps, hydrolyserad syra), palmolja), stabiliseringsmedel (E450), arom, naturtarm. Kan innehålla spår av selleri, soja och pistaschnöt. ------------ Titel: Garant, Sremska Typ: Tjock Pris: - Affär: Willys, Hemköp Antal korvar/paket: 3 Protein: 13 g Fett: 24 g Kolhydrater: 2 g Köttmängd: 85 % Övriga ingridienser: Gris- och nötkött, vatten, salt, potatismjöl, kryddor (chili, vitlök, röd paprika, druvsocker), stabiliseringsmedel (E452), antioxidationsmedel (E301, E327, E335), konserveringsmedel (E250), smakförstärkare (E621), naturtarm, rökarom 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 ICA säljer Kotivara Lantsalami, http://www.kotivara.se/sivu/se/produkter/klassisk_salami/, som är god att ha i omelett tillsammans med fetaost och paprika, eller rulla med en skiva ost och en klick smör, t.ex. Skivad 100 g. Kallrökt påläggskorv. Laktosfri, glutenfri, mjölkfri. Fri från alla tillsatsämnen. Ingredienser: Griskött, salt (3,7 %), kryddor (koriander, vitlök, peppar, lök), arom (vanilj). Köttinnehåll:Till 100 g av den färdiga varan har använts 137 g kött. Näringsinnehåll: 100 g av produkten innehåller i medeltal energi 1767 kJ (422 kcal), protein 19,8 g, varav gluten 0 g, kolhydrat 2,5 g, varav socker 0 g, varav laktos 0 g, fett 38,0 g, varav mättade fettsyror 13,3 g, kostfiber 2,4 g, natrium 1,6 g. Jag har sett deras Ekosalami men ännu ej köpt den p g a priset, kanske borde prova med tanke på innehållet, kolla kh... Ekosalami Skivad 100 g. Kallrökt påläggskorv. Laktosfri, glutenfri, mjölkfri. Tillverkad av ekologiska råvaror.Ingredienser: Ekonöt- och ekogriskött, ekospäck, salt (4,0%), ekokryddor (koriander, kryddpeppar, muskotnöt, svartpeppar, paprika, senap, vitpeppar, vitlök), antioxidationsmedel (E301) och konserveringsmedel (E250). Köttinnehåll:Till 100 g av den färdiga varan har använts 126 g kött. Näringsinnehåll: 100 g av produkten innehåller i medeltal energi 1760 kJ (425 kcal), protein 21,0 g, varav gluten 0 g, kolhydrat 0 g, varav socker 0 g, varav laktos 0 g, fett 38,0 g, varav mättade fettsyror 14,0 g, kostfiber 0 g, natrium 1,9 g. Förvaring: under + 8 °C. Förpackad i en skyddande atmosfär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Hörde precis på radion att någon firma dragit tillbaka massa av rostbiff för att en del av innehållet var häst???? T o m rostbiff som, iallafall jag, tyder som en styckdetalj på kalv/kossa/tjur, t o m den är tillverkad av finmalt kött som blandas med olika obehagliga vätskor och förtjockningsmedel och se'n "klistras" ihop så det ser ut som äkta rostbiff och sälj med namnet rostbiff!!!! Kan man inte namnskydda djurdelar så fabrikanterna iallafall får kalla köttet för "rostbiffliknande" Ska förbaskemig aldrig äta varken korv eller någon annan processad köttprodukt mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Mall Titel: Oskar Lithells finaste timjan & salladslök Typ: Tjock, lättkryddad Pris: 21.90 Affär: Ica Antal korvar/paket: 5 st á 60g Protein (g/100g): 13g Fett: (g/100g): 25g Kolhydrater (g/100g): 3,5g varav sockerarter 0g (? det står ju att det finns druvsocker i? I de andra smakerna står det 0,5g - 0,8g) Innehåll: Gris- & nötkött, vatten, potatismjöl, lökpulver, kryddört 1%(timjan),kryddor & kryddextrakt (peppar, koriander), koksalt, druvsocker, salladslök 0,1%, schalottenlök, salladslöksarom, antioxidationsmedel E300 och konserveringsmedel E250. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Hörde precis på radion att någon firma dragit tillbaka massa av rostbiff för att en del av innehållet var häst???? T o m rostbiff som, iallafall jag, tyder som en styckdetalj på kalv/kossa/tjur, t o m den är tillverkad av finmalt kött som blandas med olika obehagliga vätskor och förtjockningsmedel och se'n "klistras" ihop så det ser ut som äkta rostbiff och sälj med namnet rostbiff!!!! Kan man inte namnskydda djurdelar så fabrikanterna iallafall får kalla köttet för "rostbiffliknande" Ska förbaskemig aldrig äta varken korv eller någon annan processad köttprodukt mer! På Bulgariska heter häst koh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Hörde precis på radion att någon firma dragit tillbaka massa av rostbiff för att en del av innehållet var häst????i T o m rostbiff som, iallafall jag, tyder som en styckdetalj på kalv/kossa/tjur, t o m den är tillverkad av finmalt kött som blandas med olika obehagliga vätskor och förtjockningsmedel och se'n "klistras" ihop så det ser ut som äkta rostbiff och sälj med namnet rostbiff!!!! Kan man inte namnskydda djurdelar så fabrikanterna iallafall får kalla köttet för "rostbiffliknande" Ska förbaskemig aldrig äta varken korv eller någon annan processad köttprodukt mer! Vart har du hört den där propagandan? Tror knappast de " klistrar ihop " kött av olika slag till en rostbiff. Har du källgranskat? Jag äter häst lika gärna som ko , men de får gärna deklarera för det i innehållsförteckningen ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 På nyheterna i radion! Runda skinkor vet jag består av olika "saker" som pressas samman och fås att likna en skinka.... Tyvärr låter det alltför sant att även påläggsprodukt som kallas "rostbiff" består av allt utom just...rostbiff.... Propaganda? Nyheten var att företaget drog tillbaka produkten som hette...rostbiff! Även jag äter hellre häst än tillsatser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Jag undrar om det finns någon korv som inte innehåller griskött.Har ni några rekommendationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Kyckling korv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 Jag undrar om det finns någon korv som inte innehåller griskött. Har ni några rekommendationer? Jag har köpt lammkorv och nötkorv på Willys. Har i o f s inte kollat om det inte är nån grisknorr i demockså, men bägge hade väldigt hög kötthalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted December 4, 2013 Share Posted December 4, 2013 www.salsus.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Willys, de lammköttkorvar jag köpt nnehöll inget griskött! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musse Posted December 6, 2013 Share Posted December 6, 2013 Tack så mycket! De ska jag ta en titt på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 På Lidl hittar man Dulanos lufttorkade salami, 650 g, 0,5 g kolhydrater. Mycket god. Bra att ha med sig i fickan om man blir sugen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 lidl har möe bra körv och dyllikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts