Skymning Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Gick igenom de 7 ketos-misstagen (http://mindfulketo.com/7-keto-mistakes/) och började fundera över detta: Quote High protein is not recommended because protein raises insulin, and excess protein can turn into sugar. This promotes fat storage and prevents fat loss. Kommer detta att hända om jag trycker i mig allt mitt protein vid en måltid eller handlar det här om mycket högt proteinintag dagligen under en längre tid? För att ha hållt på med LCHF under så lång tid som jag har så är jag en riktig newbie. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 38 minuter sedan, Skymning sade: Gick igenom de 7 ketos-misstagen (http://mindfulketo.com/7-keto-mistakes/) och började fundera över detta: Kommer detta att hända om jag trycker i mig allt mitt protein vid en måltid eller handlar det här om mycket högt proteinintag dagligen under en längre tid? För att ha hållt på med LCHF under så lång tid som jag har så är jag en riktig newbie. Vi tar det från början.. LCHF är ingen kött/protein-diet.. utan en fettdiet, i sin striktaste form en ketogen diet! Och low carb/low fat är inget annat än kraftig kalorireduktion.. och det finns dieter som baseras på detta oxå, mest känd är Dukan diet. Och grejen är att det är stört omöjligt att äta hur mycket fettfria kycklingfileeer som helst så att man kommer upp i sitt kaloribehov. Och mycket riktigt, protein triggar världens insulinutsöndring, ofta mer än samma gram kolhydrater.. och det är bra/hälsosamt för de flesta.. och det utsöndras proportionerligt Glukagon.. annars skulle man råka ut för hypoglykemi. Och då.. ponera att man lever på Low fat/low carb.. då lär rätt mycket protein krävas för glukoneogenesen, dvs man lever utav socker hur som helst! Och nu kommer vi till knepet, dvs LCHF, då är det fett som är främsta energikälla.. dvs det är fämst fett och kolhydrater som omvandlas till energi i kroppen, protein funkar mest som byggsten, men kan vid brist på fett och kolhydrater omvandlas till blodsocker. Och vad händer då vid överskott på protein om man äter LCHF.. jo du kissar ut det som urea, om det inte lagras i dina muskler. Och det går då via Ureacykeln, som omvandlar proteinernas nedbrytningsprodukter till Urea/urinämnen, som sen kissas ut. "Ureacykeln är den process i kroppen som omvandlar skadlig fri ammoniak (NH3) till urea som sedan kan lämna kroppen via urinen. Det är en del av kvävemetabolismen där aminosyrorna som är proteinernas beståndsdelar bryts ner. " https://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 26, 2017 Author Share Posted October 26, 2017 Men proteiner ska väl ändå inte kunna 45 minutes ago, Zepp said: Och vad händer då vid överskott på protein om man äter LCHF.. jo du kissar ut det som urea, om det inte lagras i dina muskler. Och det där är ju inte alls bra... (något är fel om det är mycket) Förstår att jag inte bör äta överskott av proteiner. Vad jag frågar är om jag ska fördela mina 80 gram proteiner på flera måltider för att detta inte ska hända? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Just nu, Skymning sade: Men proteiner ska väl ändå inte kunna Och det där är ju inte alls bra... Förstår att jag inte bör äta överskott av proteiner. Vad jag frågar är om jag ska fördela mina 80 gram proteiner på flera måltider för att detta inte ska hända? Mnjae.. kissar du bara i rabatterna så är det bra gödning. Men man får bara kissa en gång på samma ställe, så det gäller att ha stor trädgård. Det är för det mesta bättre med överskott på proteiner än underskott.. och som sagt vad, det kroppen inte behöver kissas som regel ut. Dvs det är onödigt att vräka i sig protein/kött. Det handlar mest om proteinintag över längre tider än ett dygn.. grejen är väl kanske att du inte kan tillgodogöra dig alla aminosyror om du intar för mycket under korta perioder? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 För de flesta regleras detta ganska naturligt. Som Zeppan skriver ovan så är det svårt att pressa in kycklingfiléer på rad, speciellt i ren form. Man kan öka på beroende på träning. Spenderar man flera dagar i veckan på ett gym med vikter så kan man ju öka intaget. Du kan ju mäta ketosis och reglera. Är man stillasittande större delen av vardagen så är ju behovet ganska lågt. Är du ute efter att viktminskning så lägg dig på ditt minimum. 10 timmar sedan, Skymning sade: Vad jag frågar är om jag ska fördela mina 80 gram proteiner på flera måltider för att detta inte ska hända? ...tror inte fördelningen kommer göra någon speciell skillnad... 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 27, 2017 Share Posted October 27, 2017 Jag tror att det är lätt att göra saker lite för komplicerade. Om man vill vara i ketos när man äter LCHF och inte befinner sig där trots att man anstränger sig med att äta väldigt lite kolhydrater .. så kan det vara värt att börja titta på proteinintaget ... inte annars. Om man vill se vad ett massivt proteinintag under en måltid skulle kunna innebära .... så får du nog testa med att trycka i dig enorma mängder proteinpulver ... och sen se hur ketonvärdet förändras.. ...det finns nog inte så jättemycket forskning i ämnet. Dessutom varierar nog responsen ganska mycket från individ till individ. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 29, 2017 Share Posted October 29, 2017 Ett väldigt långt men upplysande inlägg (på engelska) från Tuit Nutrition: More Than You Ever Wanted to Know About Protein & Gluconeogenesis http://www.tuitnutrition.com/2017/07/gluconeogenesis.html#more Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts