Melliz

Träningsliberal lchf någon?

Recommended Posts

Hej! Håller just nu på och läser lchf och träning av jonas Bergqvist.. Det är en bok för folk som tränar mkt och då kanske inte alltid strikt lchf passar.. jag kör på liberal lchf men har endå så inte ätit någon potatis, ris, frukt. men nu kommer jag nog lägga till någon frukt ibland och även rotfrukt till lunch då jag tränar mkt och ofta! Någon annan som äter mer träningsliberalt eller väldigt liberalt som kan dela med sig om en vanlig matdag eller tips? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen jag gick från soffpotatis till hyfsad form upplever jag att jag kan äta mer kolhydrater, men sällan att jag behöver. Jag försöker lyssna på kroppen helt enkelt. Något jag var alldeles för stressad för att kunna förut.

 

Ska tillägga att jag enbart tränar för mitt psykiska och fysiska välbefinnande. Jag är ingen idrotts- eller tävlingsmänniska.

 

Oftast har jag rätt bra ork till ett hårt kettlebells-pass även om jag fastat i 16 timmar och inte ätit många kolhydrater under de senaste dagarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm okeej.,... ah jag vet inte tycker detta är det svåraste inom lchf att vet när och hur mkt.. men man får antagligen testa sig fram... jag som tränar relativt mkt och då är det mkt på högintensiv pass... mycket kondition med dansen så tänkte köra det jonas la upp i boken så får vi se. då jag tror att jag är lite för strikt nu att kunna prestera på bästa nivå. Dock har det ju bara gått tre veckor och idag på gymmet gick det relativt bra men danspassen är betydligt mer energi krävande. och läste nu i boken precis att är man för strikt så kanske kroppen inte kan utnyttja glukos morton på bästa sätt så man måste underhålla denna till vardags också. så tänkte köra minst tre timmar innan alltså till lunchen som är 5 timmar innan min träning så kör jag ett tillskott av cr 30 g kollisar till lchf lunchen då.. och efter passet cr 30 g om man ska träna inom ett dygn. men resten av dagen så endast lchf rent av ... låter detta som nåt bra? Då tar man fördelar med både glukos och fett motorn och får det bästa utav två världar som det står. och man är ju fortfarande på lågkolhydratskost och tar lchf hälso fördelar. då jag är helt frisk, vältränad och inte har behov av någon som helst viktnedgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du ätit LCHF? Det brukar ta ett tag innan kroppen kan prestera som förr om man tränar intensivt. Märkte att jag tappade lite explosiv styrka i början men det reder upp sig efter ett par månader. Boken ger säkert utmärkta riktlinjer. Det enda som gäller är att man prövar sig fram för vad som passar bäst för en själv tror jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du ätit LCHF? Det brukar ta ett tag innan kroppen kan prestera som förr om man tränar intensivt. Märkte att jag tappade lite explosiv styrka i början men det reder upp sig efter ett par månader. Boken ger säkert utmärkta riktlinjer. Det enda som gäller är att man prövar sig fram för vad som passar bäst för en själv tror jag. 

Jag har ju som sagt bara ätit enligt lchf i tre veckor.. dock har jag aldrig ätit spannmål så mkt innan endå. dock åt jag mkt quineoa, rotfrukter, fullkornsdinkelmjöl och havregryn. alltid havregryns gröt till frukost och även frukter. men nu har jag ju uteslutit allt det med så. ja som du säger så tappar man nog explosivitet och även om det tar ett tag innan kroppen har ställt om sig och allt så tror jag endå inte att en strikt lchf kommer vara optimal för min del. då jag satsar på gbg varvet och bra tid där samt även mkt dansträning och styrka cr  5 - 6 dagar vecka. men ja.. känns som om man ska lägga till två potatis till lchf lunchen och typ 30 g efter träningen så känns det som man inte äter lchf endå :/  iofs... frukosten blir ju ren lchf då haha.. men det är ju den enda isåfall. nej men jag kanske överdriver men ja.. man får nog känna efter själv.. men vill verkligen köra på lågkolhydratskost samt vara fett driven :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och eftersom det stod att man ska köra kollissarna innan och efter träningen så tänkte jag att det skulle vara precis innan typ en två timmar innan. men nu stod de ju minst tre timmar.. alltså vid lunchen.. är det bara för att kroppen ska hinna lagra in glykogenet? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Melliz, den första viktiga ketoadaptionsfasen i relation till träning nådde jag först vid 4-6 veckor. Den sista (troligtvis...jag har i varje fall inte märkt någon mer) nådde jag så sent som vid 3-4 månader efter starten.

 

Jag säger inte att det är fel att följa Bergqvists rekommendationer men jag skulle själv aldrig göra det vad gäller detta och i din fas. Eftersom få egentligen verkar "veta" (det är mycket spekulationer och, till synes, en del individuella variationer) så är en viktig nyckel till framgång att bli sin egen expert. Det blir man enbart genom att observera hur man reagerar och varför, dvs i relation till vilken stimuli man tillför. Den första tiden var jag glykogentorsk (efter alla år då man vant sig vid att vara beroende av detta) och kunde inte låta bli att testa att lägga till lite "ladd" efter träningspass etc. Till slut ledsnade jag eftersom jag dels insåg att "ingen" egentligen verkar veta och, framför allt, jag märkte ju ingen positiv effekt av detta.

 

Kort och gott, ibland är det bästa man kan göra att inte göra någonting. I det här fallet kan det vara något att testa.

 

Hur som haver, är idel öra att höra fortsatta erfarenheter om detta så tackar för postningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm .. Men jag menar ju inte lite "ladd" efter träningen utan mindre tre timmar innan alltså vid lunch så kroppen hinner lagra in det som raket bränsle i kroppen. Varför tror du inte det skulle vara något för mig? Träningen och dansen som jag utför är väldigt explosiv och dessa fyra veckor jag kört på rött strikt har jag varit allt annat än explosiv. Dem undrar nog vad det är med mig på träningen.. Har inte ork heller. Men tänkte om jag lägger till endast 1 potatis till min lchf lunch som består av mkt fett. Så måste det funka. Som det står i boken? Sen kör ju Jonas och många så sjölva. Är liksom lite osäker på om strikt eller normal lchf är något för en frisk och vältränad ung person . Men liberal känns mer bra. Då man endå har fettet som dominerar och att man fortfarande äter lågkolhydrats kost dock bara med lite kollis tillskott till lunch och ev. Efter träning. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Melliz, kort svar vad gäller främsta anledningen till att jag överhuvudtaget ifrågasätter detta just nu: Du är 3 veckor in på LCHF-kosthållning. Jag kanske är ett unikum men jag tror inte det och i mitt fall så var det alltså tal om 4-6 veckor för första fasen och 3-4 månader för den andra fasen. Vince Gironda, en gammal kroppsbyggarguru nämnde att han inte nådde full adaption förrän vid 7 månader (Själv har jag inte märkt något mera efter 4 månader.). Har för mig att polarforskaren Stefansson också nämnde något dithän (även om han inte var idrottare). Så att du efter 3 veckor ens funderar på att mickla med detta känns i bästa fall som ett uttryck för bristande tålamod. :) OBS! Menar inget illa!

 

Men vi kanske kan ställa frågan här istället?

 

Hur lång tid har det tagit er som tränar och följer LCHF-kosthållning innan ni upplevt er vara "på banan" ork/energimässigt i relation till träningen? Finns det någon som väldigt fort känt sig fungera bra i relation till träning?

 

Så igen, "if it ain't broke, don't fix it". Och poängen här är att det sannolikt är svårt att avgöra om något är "trasigt" eftersom "något" inte getts en chans att få fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen har inte känt av något annorlunda vid träning nu och träning förut, förutom att jag har mer ork och kan träna längre pass. Jag tränar kondition, styrketräning och yoga. Å andra sidan kör jag inte stenhårt eller explosivt. Så jag är väl ett "dåligt" exempel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, första veckorna hade jag en liten svacka i ork och uthållighet (styrketräning) men vet ej om det berodde på kosten eller på att jag var i en väldigt stressig period på jobbet som tog mycket av min kraft. Som "gammal tant", +50 började jag med crossfit i januari och måste säga att min ork och uthållighet istället blivit bättre. Vet inte riktigt hur strikt variant jag äter då jag inte mätt ut det i energiprocent men då jag inte ätit någon ris, potatis, pasta, bröd osv så borde det vara ganska strikt.

Läser också Jonas bok just nu och han menar ju att man behöver äta mer kolisar vid tuffare träning (vilket ju crossfit är även på motionsnivå) men jag håller inte med honom än i alla fall, det är möjligt att det krävs mer kolisar längre fram men det känns inte så just nu i alla fall.

 Melliz, du att du inte åt så mycket kolisar innan heller men samtidigt skriver du att du åt mycket quoina och havregrynsgröt mm ?

Men som övriga här säger, man får hitta sin egen nivå, att det kan ta tid att göra det, och då måste man kanske ge det lite mer tid. Här finns ju inlägg från dom som springer ultralöp (långlöp) utan att kolis-ladda och det låter ju imponerande. Men som sagt, vi är ju alla olika och har kanske också olika behov av kolisar (och protein vilket t ex jag behöver extra av).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att lade om kosten för ca en månad sedan. Efter den initiala fasen av trötthet och huvudvärk kände jag mig så otroligt seg och trött i säkert två veckor när jag tränade. Klarade bara ett antal reps i lugnt tempo och fokuserade mer på konditionsträningen där det var som om jag simmade i gyttja i början. Men nu känns det som om styrkan och explosiviteten är tillbaka! Orkar fler övningar med större svårighetsgrad och jag känner mig lite som stålmannen, vilken känsla, flerbarnsmor och lite halvgammal som jag är. Springer med lätthet 20 km i för mig hyfsat tempo och det är som om jag kan fortsätta för evigt.

 

Jag äter ganska strikt, ibland lite hallon eller granatäppelkärnor över yogurten. Jag äter frukost, lunch och middag. Aldrig någon kolhydratladdning före eller efter träning, står mig bra om fetthalten är tillräckligt hög. Jag är mycket positivt överraskad att det funkar så bra, blir aldrig sugen eller dippar mellan mål även efter ett hårt träningspass, jag har tidigare haft stora bekymmer med illamående och hunger typ hela tiden. (Jag har en hög basalförbränning.) Att få känna sig superstark dessutom är ju helt suveränt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att lade om kosten för ca en månad sedan. Efter den initiala fasen av trötthet och huvudvärk kände jag mig så otroligt seg och trött i säkert två veckor när jag tränade. Klarade bara ett antal reps i lugnt tempo och fokuserade mer på konditionsträningen där det var som om jag simmade i gyttja i början. Men nu känns det som om styrkan och explosiviteten är tillbaka! Orkar fler övningar med större svårighetsgrad och jag känner mig lite som stålmannen, vilken känsla, flerbarnsmor och lite halvgammal som jag är. Springer med lätthet 20 km i för mig hyfsat tempo och det är som om jag kan fortsätta för evigt.

 

Jag äter ganska strikt, ibland lite hallon eller granatäppelkärnor över yogurten. Jag äter frukost, lunch och middag. Aldrig någon kolhydratladdning före eller efter träning, står mig bra om fetthalten är tillräckligt hög. Jag är mycket positivt överraskad att det funkar så bra, blir aldrig sugen eller dippar mellan mål även efter ett hårt träningspass, jag har tidigare haft stora bekymmer med illamående och hunger typ hela tiden. (Jag har en hög basalförbränning.) Att få känna sig superstark dessutom är ju helt suveränt. 

 

I min värld är 20 km rätt nära "för evigt". :) Intressant delning som jag tackar för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i mina drömmar springer jag maror men mina knän begränsar mig lite, vågar inte mer än två mil. Man får vara tacksam för det lilla! :) Minns ni Ingemar Stenmark när han var med i mästarnas mästare? Det var ju inget med träningen för hans del nuförtiden, han tränade ju inte alls. Han sprang bara lite. Två mil varannan dag. Jo tjenare. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i mina drömmar springer jag maror men mina knän begränsar mig lite, vågar inte mer än två mil. Man får vara tacksam för det lilla! :) Minns ni Ingemar Stenmark när han var med i mästarnas mästare? Det var ju inget med träningen för hans del nuförtiden, han tränade ju inte alls. Han sprang bara lite. Två mil varannan dag. Jo tjenare. ;)

Jaså kör du två mil på strikt lchf?? Får man fråga hur en matdag för dig kan se ut? :) Som sagt! Jag åt nu lchf en månad och klarade inte alls av träningarna så fick bli att öka kolhydrat intaget lite av rotfrukter och frukt.. naturliga källor. så innan och efter träning har jag nu kört typ morltter i ugn med massa smör eller palsternacka med smör. till protinet då . är as gott. men ja. känns mkt bättre då jag kan köra lite hårdare.. men frukosten är rätt strikt! typ blåbär till fet rysk youghurt eller omelett och så :) hm... men ja... känns som sagt bra nu och ska ju köra gbg varvet i maj och vill ju gärna orka dom 2 milen hehe.. men du verkar ju klara av det bra,...... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning men jag gissar att nyckeln är varje individ får testa sig fram till vad som passar just den. Vad som är rätt för mig kanske inte är rätt för dig, om du presterar bättre med lite rotfrukter och frukt så låter det ju toppen. Du verkar också ung och tränar intensivt och hårt och har ingen begynnande insulinresistens som lurar runt hörnet. Äter du tillräckligt med fett? Det jag har märkt är att jag måste äta lite mer än jag tror av fettet, lägger gärna till extra smör och några ostbitar som får mig att orka. Du ska se att du hittar just ditt recept på väg att orka träna som ju är så himla roligt. Du kommer att klara varvet galant! Stort lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i mina drömmar springer jag maror men mina knän begränsar mig lite, vågar inte mer än två mil. Man får vara tacksam för det lilla! :) Minns ni Ingemar Stenmark när han var med i mästarnas mästare? Det var ju inget med träningen för hans del nuförtiden, han tränade ju inte alls. Han sprang bara lite. Två mil varannan dag. Jo tjenare. ;)

 

Jo, Stenmark är nog den främste Sverige haft och det hänger uppenbarligen inte enbart ihop med talang utan också arbetsdisciplin.

 

Kommer för övrigt att tänka på när svenska landslaget i långdistans var på träningsläger i (jag tror) Kenya. Varje morgon blev de omsprungna av väldigt unga löpare och när de till slut, smått frustrerade, frågade på hotellet de bodde om det fanns andra idrottare som var på träningsläger i trakten och refererade till de "unga löparna" så fick de till svar: "Jasså de...nej, det är bara barn som springer till skolan som ligger några mil bort."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm

Jo.. Men om jag äter rotfrukter och sånt till i samband med träning . Då kommer jag väl aldrig in i riktig ketos? Fast kanske går på fettförbränningen endå ? :) ska ge mig ut och löpa en mil på söndag. Får se hur det går nu utan direkt kollisar. Haha!! Men om du klarar två mil borde jag ju klara milen utan kollisar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga när du kör 2 mil vad äter du innan typ om du kör efter frukost. Käkar du bara fett och protein till frukost då eller kör du mer nötter och bär typ? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två kokta ägg med makrill tex. Kaffe med fett. Eventuellt lite majonäs om jag är väldigt hungrig när pga hård träning dagen innan. Två timmar innan jag springer. Eller en fralla gjord på mandelmjöl och ost med mycket smör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två kokta ägg med makrill tex. Kaffe med fett. Eventuellt lite majonäs om jag är väldigt hungrig när pga hård träning dagen innan. Två timmar innan jag springer. Eller en fralla gjord på mandelmjöl och ost med mycket smör. 

Okej! Du ger mig hopp! hehe... för i och med all min träning så trodde jag att jag inte kunde äta "normal" lchf utan mer liberal med rotfrukter typ några timmar innan och efter fast med fettet som dominerar. Men verkar ju gå att köra på mer strikt. För inte så att jag inte kan klara mig utan de kolhydraterna. Lchf mat är så mycket godare! Men ja ..... dock gör det ju inget om man äter det ibland.. :) vill ju vara fett driven/ delvis i ketos. men känns som att om man kör mer liberal lchf 50 till 100 g på en dag att man inte går på fett motorn då? dock tänker jag så här" Äter man mer fett än kolhydrater på en dag alltså att fettet alltid dominerar i alla måltider så borde man ju gå på fettförbränning i och med att det är de som kroppen får utav mest" eller är jag ute och cyklar? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.