Gå till innehåll

Recommended Posts

En fråga, jag har nu hållit på i ca 14 dagar med med strikt LCHF. Blod socker nivåerna är radikalt bättre. Men varje natt vaknar jag av värk i benen. Det känns ungefär som träningsvärk. Vad kan göra för att det ska bli "som vanligt"?

Som diabetiker finns det inget alternativ. Jag är inte nybörjare på LCHF  men efter en utlandsresa behövdejag komma upp på rätt bana igen. Så det blev tvärnit och så strikt som möjligt. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kommer att tänka på är mineraler; Drick ett extra glas vatten med salt (gärna salt med olika sorters mineraler, typ herbamare, himalaya ellerliknande) och öka på med magnesium (inte oxid-form). Magnesium kan man spraya lokalt också. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Brist på magnesium, zink eller en B-vitamin (minns inte vilken, kan vara B12) kan ge kramp och till och med sendrag nattetid. Jag råkar ut för det typ 3-4 gånger per år och tar då en brustablett 1-2 timmar innan jag går till sängs.  Efter ungefär 4 kvällar brukar det ge med sig.

• Gilla 1
Länk till inlägg

De magnesiumsorter som slutar på -at brukar tas upp bäst av kroppen. De finns som magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atformer. Hälsokosten har kapslar. Apotekets innehåller antingen billigt magnesiumoxid, som mest är laxerande, eller också så är de tuggtabletter med diverse smaktillsatser. En del föredrar magnesiumspray eller magnesiumolja som tas direkt på huden. Andra tycker att den kliar och svider. Magnesiumolja finns att köpa färdig, om man inte vill blanda själv. Att blanda egen blir betydligt billigare. Googla för anvisningar. För en del räcker det med extra salt för att motverka kramper. Seltin är ett raffinerat salt som finns i vanliga mataffärer. Oraffinerat havssalt kan också fungera. Man kan också blanda Anna Halléns supersalt, som består av olika sorters salt. Googla för recept. Förutom det som nämnts kan även järnbrist leda till kramper. Järnbrist brukar vården kunna kolla. Testa magnesium + salt i första hand. 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det effektivaste sättet att tillföra magnesium är förmodligen via fotbad med magnesiumklorid upplöst i 39-gradigt vatten. Magnesiumklorid i form av flingor finns att köpa från nätbutiker. Om man har magnesiumbrist kan det behövas tillförsel under flera veckor.

• Gilla 2
Länk till inlägg