Jump to content

Odla lchf

Ostgoten

Recommended Posts

Hej!

Jag har ambitionen att själv odla det mesta jag äter. Jag har ganska goda kunskaper inom både lchf och olika ekologiska odlingsmodeller men... Aldrig har jag hört om någon lågkolhydratodlare! Finns ni? Skulle det vara intressant att samtala kring?

Modellerna för exempelvis växelbruk innehåller oftast potatis som en rätt stor beståndsdel, många knep vid uppodling av nya land likaså.

Jag tänker mig att odla mina grönsaker och hålla höns för ägg och lite kött, fett och kött i övrigt får jag köpa men resten borde jag kunna ordna själv så småningom...

Eller ska jag växelodla som förr, sälja potatisen ch köpa kött för pengarna? :)

• Like 4

Hehe, odla onda saker som du byter mot goda saker...  :)

Varför växelodlar man med potatis. Är det extra bra för jorden? Jag kan inget om jordbruk mer än att jag ibland susar förbi en ko med bilen...

På ditt "Nick" verkar du bo i Östergötland(?). Om du kommer igång handlar jag gärna av dig... Spenat, sparris, ägg och lite annat. Gärna kål i olika former... 

• Like 1

Tommy: kul! Kontaktar dig om jag får överskott :)

Leo: nej potatisen är inte till för att tillföra näring, däremot växer den bra i näringsfattig jord och har en plats i växelbruket. Den är också kanon att odla i halmtäcke, vilket gör den bra vid brytning av exempelvis gräsmatta för man får skörd första året man odlar upp den till trädgårdsland, vilket inte är fallet med alla grödor.

Potatis är inte särskilt bra för jorden, är känsligt för sjukdomar och smittar tomater. Jag hat idéer för fungerande växelbruk helt lchf-anpassat men vill gärna höra om det finns fler odlande lågkolhydratare.

Potatis är förresten en av de hårdast besprutade grödorna... Dubbelt giftig alltså ;)

Fördelen med många av de mer kolhydratrika livsmedlen är att de går bättre att lagra över vintern. Rädisor och sallad av olika slag är gott, men inget att lägga i frysen eller koka in (euh, kokt isbergsallad verkar vidrigt... Varför tänkte jag så?).

Örtkryddor är fantastiskt trevligt att odla, lätt att lagra och ett gott bidrag till alla maträtter. Squash finns i vintervariant, den går att lagra i rumstemperatur likaså vissa sorter av pumpa. Löklagring är enkelt. En del kålsorter kan stå kvar i landet över vintern och skördas så länge de går att få loss, purjo likaså... Tomater är förstås lätt att koka in och dem vill jag inte vara utan, smakmässigt. Men sedan då?

Känner sorgligt nog att lite kulturarv försvinner. Äppelträd, päron körsbär plommon... Bärbuskar går ju bra för paleokunder :)

Rättika/daikon, just det! Tänker odla det varje år men glömmer bort den.

Vad mer finns? Svartrot och havrerot tror jag är stärkelserika som sjutton, jordärtskockor är ju sådär men trivs väldigt bra i min jord. Kronärtskocka är ju trevligt men är ingen ide här.

Låter precis som mig! :-)

Jag är östgöte med självhushållningsambitioner och håller på att utöka min trädgårdsodling. Jag funderar också över hur man ska lägga upp växelbruket. Jordärtskocka tror jag går rätt bra att byta mot potatis i växtföljden, men det är ju inte heller superstrikt. Här hemma har jag ju en man som inte mår dåligt av att äta lite potatis ibland så lite potatis sätter jag nog. Funderar på att så sommarblommor och frossa i buketter till bordet, om det inte är för näringsfattigt i jorden.

Men det är inte helt lätt detta. Skulle gärna diskutera mera hur man ska lägga upp det.

Jag kör förresten med täckodling, vilket jag läst ska minska behovet av strikt växtföljd. Men om det stämmer vet jag inte. Jag skulle inte våga odla kål oftare än var fjärde år i alla fall.

Täckodling är fantastiskt! Kul att du upptäckt det!

Ju mer jag tänker på det, ju mer tror jag att odlare tjänar på att hoppa över potatisen. De drar på sig kräfta bladmögel och allt möjligt elände och smittar gärna tomater. Bort med potatiseländet tänker jag! På dess plats borde gröngödsel vara utmärkt istället, ifall man bara vill byta ut en av de fyra rutorna i den klassiska växelbruksmodellen, och då skulle ju blommor funka kanon... Ringblommor är ju utmärkta, solrosor också, blanda in andra ettåriga och plocka buketter hela sommaren och mylla ner det som är kvar! I mitt huvud blir det bra åtminstone :)

Angående lagring håller jag med dig. Men jag är inne på mjölksyrning för tillfället som lagringsmetod. Kål, gurka mm... Funderar också på hur mycket kolhydratsinnehållet sjunker när man syrar? Syrningsprocessen kräver ju socker. Många rotgrönsaker är goda syrade. Morötter, rödbetor mm... Det beror ju lite på hur strikt man vill äta.

Tänker också satsa på vintersquash som är lättlagrad. Sommarsquash för sommarkonsumtion och kanske syrning. Kål i alla former (älskar kål), inklusive rättika. lite rotgrönsaker som morot, rödbeta... Lök och vitlök. Sockerärtor och haricot verts. Växthus med tomat, gurka, chili, paprika, aubergine mm... (Botaniserar i frökatalogerna nu) I vår kan jag nog börja skörda av mina frösådda sparrisplantor också. :-) KRonärtsskocka har jag försökt flera gånger med och misslyckats med, så nu får det vara...

Känner som dig att det är synd med fruktträden. Men jag har ju en liten son som kanske kan äta lite frukt och ska man själv äta någon enstaka frukt så kan det väl inte bli bättre än från den egna trädgården i alla fall. Funderar på vin och cidertillverkning för att ta tillvara på frukten.

Vad kul att det finns någon mer än jag! :-)

• Like 1

Ja, ut med potatisen! Men hur skulle då en LCHF-anpassad växtföljd se ut?

Näringskrävande växter:

Kål, Squash, Gurka, Purjolök, Vitlök(?)

Måttligt krävande växter:

lök, vissa rotgrönsaker t.ex morot, rödbeta om man inte är strikt i sin kosthållning

Ej krävande växter:

Sommarblommor (ringblomma, Solros mfl) används till buketter + grönmassa

Bladväxter som sallad?

Växter som tillför näring:

Sockerärt, haricotverts, vad mer?

Gröngödslingsväxter som subklöver, blodklöver...

För mig känns det som att det kommer bli svårt att få till det. Blir väldigt stora ytor om man ska kunna odla så mycket från den första gruppen växter man vill och det blir en väldig massa lök och blommor i övrigt som man kanske inte skulle önska i sådana mängder. Några andra förslag?

Ja, du behöver inte vara så strikt förutom med kålen. Så de övriga kan hoppa runt, purjo ist för blommor tex, i synnerhet pm du täckodlar för då finns näring nog och jorden utarmas inte. Annars får du gödsla lite mer :)

Snabbt svar nu, är iväg på galej. Skriver någon novell imorgon :)

Hej, jag är också en entusiastisk hobbyodlare!

Potatis har jag slutat med i växtföljden. Brukar sätta ett par stycken men då i tunnor i stället, för midsommarsillen och kanske någon gäst...

Det mesta äter jag upp över sommaren förutom kål, mangold och purjo som står kvar över vintern och brukar ge ända till nästa säsong. En del broccoli, mangold, sockerärtor och hericots verts  hamnar i frysen. Och tomater kokas och passeras och cocktailtomater torkas och läggs i olja.

Vad jag försöker är mer att göra odlingssäsongen längre. T ex med rädisor och cikoria i kallväxthuset vår och höst och se'n varmbänk med superfärsk hästgödsel - det går faktiskt  att odla i hela vintern, jorden blir över 20 grader varm. Har prövat sån't som rädisor och lite sallad, det måste vara sån't som växer fort annars hinner jorden kallna för mkt . Bär i frysen och lite äpplen som torkas och styckfryses.

Nästa år ska jag börja syra grönsaker, det är ett toppensätt att spara och dessutom nyttigt!

Har funderat på konservering men har inte hittat utrustningen ännu.

Hoppas vi kan hålla denna tråden öppen och ge varandra råd och nya ideér! :)

Jösses vad jag längtar till vååren  :P

• Like 1

Jag kan inget om odling, men gillar mjölksyrade grönsaker, och vad jag vet krävs inte socker för detta, även om många (svenska?) inläggningar är söta. Tittar du utomlands finns t.ex. helt osötade cornichons (inlagda smågurkor) och surkål. Ett tips är att syra en stor tunna med kanske 50 kg vitkål. Varva då strimlad vitkål med hela vitkålshuvuden (man skär ur roten och häller i salt i hålet, har jag för mig). Den strimlade surkålen använder du sedan till sallad, men kan också koka tillsammans med fläsk. Blir otroligt gott. Av de hela huvudena tar du av blad för blad och gör kåldolmar på surkålsblad. Du slipper koka huvudet för att de redan är mjuka och så blir det mycket godare kåldolmar, tycker jag i alla fall. :-) Kräver lite pyssel varje höst, men sen har du en ypperligt hälsosam råvara en bit in på våren och kan dessutom frysa in det som blir över när temperaturen börjar bli för varm. 

Picklad rödlök är annars ett fantastiskt tillskott till vilken sallad som helst, men det är möjligt att det ingår socker i receptet. 

Här är en entusiastisk hobbyodlare till! Jag har också slutat odla potatis, vi äter en och annan potatis under året, men så få att jag hellre köper dem. Jag har 4 års växelbruk: kål, balgväxter, bladgrönsaker, lök. Löken tar störst plats, liksom kålen som också kräver mest näring och dörför alltid hamnar där det året före odaldes balgväxter (som binder kväve i jorden).

Blåbär, hallon, jordgubbar, vinbär odlar jag också. Och kiwi, persika, plommon, vindruvor som vi faktiskt äter lite av på hösten.

I växthuset brukar jag odla tomat, gurka, paprika, melon och aubergine.

Sedan 1½ år tillbaka har vi även 6 hönor som ger oss lite ägg och är ett trevligt sällskap i trädgården!

Tack för tipsen om syrning! För några år sedan syrade jag lite grönsaker, men man skulle kanske försöka sig på det igen...

Till sommarn ska jag komma ihåg att peta ner lite grönkål i landet som är en suverän växt på många sätt

Fasligt nyttig och lättodlad

Inte särskilt problemfylld vad gäller skadedjur heller

Fungerar fint att frysa in och kan skördas långt in på vintern tom efter att snön har lagt sig :P

Kul tråd! Själv är jag med i kollektivodlingen här i Växjö så jag odlar väl lite jag också. Potatisen har de andra fått så har jag tagit sallad, lök och andra trevliga grönsaker.

Är det någon som är intresserad av eller sysslar med permakultur? Jag ska gå en kurs i permakultur i sommar och är taggad! Verkar hur spännande som helst! 

Här en odlare till! Bor norrut så en del mandelpotatis blir det, som grillas tillsammans med kött på grillen, otroligt gott. Ett godis kan man säga. Annars blir det mycket grönkål eftersom det ger stora skördar och kan lätt förvällas och frysas in. Den odlare som misslyckad med grönkål finns inte, det är det pålitligaste du kan odla. Krusat grönkål ger enorma skördar.

Jag täckodlar med gräsklipp och växelodlar lite hipp som happ.

Sommaren i år var hemsk, ingen värme, inga tomater eller gurka vill växa.

• Like 1

Bra bok är enligt mig Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson. Den ger en bred kunskapsbas och är dessutom härligt inspirerande.

Underbart att det finns fler som jag!

Här töar det så kanske kan jag snart angöra djupbäddar.

Grönkål har rykte om sig att vara omöjlig att skydda från rådjur åtminstone här där jag bor. Stämmer det? Enorm skörd låter ju lockande!

• Like 2

Ja, instämmer om Lena Israelssons bok.  :)

Jag har gjort jättegod "jansson" i jul med grönkål, vitkål och ansjovis så kanske man skulle lägga till grönkål på listan. Är svartkål en variant av grönkål? Har sett väldigt vackra rabatter med svartkål och diverse blommor runt om. Jag har så himla svårt att skydda kålen från diverse skadedjur bara. Måste komma på någon lösning i år. Stora ställningar med något nät för att hålla flygare borta kanske, men då har jag fortfarande sniglarna kvar att slåss mot. Det är den stora nackdeklen med täckodling som jag ser det. Ingen som har någon mirakellösning?

Jag ska nog vara lite mindre strikt med växtföljden i år, bortsett från kålen, för att få in de grönsaker jag vill ha och som är LCHF-vänliga.

Är det någon som kan tipsa om någon bra sorts vintersquash, alternativt pumpa? Jag har i flera år försökt med någon sorts butternut squash eftersom jag tycker den är så god men utdelningen har varit väldigt klen. Mycket bladverk men lite/ingen squash. Det är som att pollineringen inte fungerat så bra, för blommat har den gjort. Hm, undrar om de varierar mycket i kolhydratmängd mellan olika sorter... Någon som har en aning? 

Något som jag skulle, och tänker satsa på, i min trädgård är vinterkål ( http://www.gardeningknowhow.com/edible/vegetables/cabbage/growing-winter-cabbage-plants.htm ) och brysselkål/rosenkål ( http://www.fineli.fi/food.php?foodid=327〈=sv ) . Dels för att de innehåller mängder med nyttiga mineraler och vitaminer, men också för att vinterkål är vinterhärdig. Man kan alltså skörda den från under snötäcket som lägger sig ovanpå! Detsamma med brysselkål vilket klarar ner till -20 grader.

Grönkål ska helst skördas efter första frost! Brysselkål är jättegott men attans så svårt att få till i Norrland.

Alla röda grönsaker tar längre tid på sig att bli färdig. Rödkål funkar nästan aldrig, spetskål däremot går riktigt bra.

Bondbönor är superläckra, liksom förstås sockerärtor.

Här är en till hobbyodlare i liten skala. Men sommaren här var så kall och blöt att jag nästan tappade sugen. Men som nån skrev frökatalog 2013 verkar plötsligt spännande. 

Jag väntar fortfarande på min första sparris, hoppas den dyker upp till våren. 

• Like 1

Grönkål är god även under hösten! Pröva att woka hackad grönkål. Lägg i stekta baconbitar och en skvätt balsamvinäger! Mums!

Ett bra sätt att skydda kålen är att använda cloches, vet inte vad det kan heta på svenska. Det är ställningar man har över sina odlingar t ex för att kunna börja oda tidigare eller skydda mot larver/sniglar och andra otäckheter som rådjur vintertid!

Jag har aldrig prövat butternut men ett sätt att hinna få större squash/pumpor är att klippa av stänglarna när det börjat växa ett par stycken frukter.

Spaghettipumpa är en favorit för mig som tidigare bott i Italien och älskat pasta i alla former..... Hokkaido och blue  Hubbard eller blue ballet (som är samma ung fast mindre) är lättodlade och goda!

I helgen ska de första fröna sås!!! Några pepparfrukter och några paprikor! Härlogt härligt  :D

Bra bok är enligt mig Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson. Den ger en bred kunskapsbas och är dessutom härligt inspirerande.

Underbart att det finns fler som jag!

Här töar det så kanske kan jag snart angöra djupbäddar.

Grönkål har rykte om sig att vara omöjlig att skydda från rådjur åtminstone här där jag bor. Stämmer det? Enorm skörd låter ju lockande!

Går att sätta in i växthuset på senhösten, då har man den hela vintern och rådjuren kommer garanterat inte åt den. 

Grönkålssallad med äpplen, valnötter och ädelost är ju bland det godaste som finns. 

Så första fröna! Var bor man då, söderläge i Simrishamn? Med växthus? Jag sår mina första frön om tre månader, zon 5.

Jag börjar också så nu just för att jag bor så kallt. Då blir utesäsongen så kort så jag behöver kraftiga plantor. 

Tomater och chili sår jag redan nu och tomaterna klipper jag av och sår om i många omgångar för att i slutet av juni kunna sätta ut plantor som är i full blom och är tjocka som träd. Allt för att få vettig skörd här. 

Jag förstår inte det här med grönkålen. Jag bor ju skitkallt och här står den sig grön och fin hela vintern. 

• Like 1

Täckodling är fantastiskt! Kul att du upptäckt det!

Ju mer jag tänker på det, ju mer tror jag att odlare tjänar på att hoppa över potatisen. De drar på sig kräfta bladmögel och allt möjligt elände och smittar gärna tomater. Bort med potatiseländet tänker jag! På dess plats borde gröngödsel vara utmärkt istället, ifall man bara vill byta ut en av de fyra rutorna i den klassiska växelbruksmodellen, och då skulle ju blommor funka kanon... Ringblommor är ju utmärkta, solrosor också, blanda in andra ettåriga och plocka buketter hela sommaren och mylla ner det som är kvar! I mitt huvud blir det bra åtminstone :)

Jag tänker göra såhär:

1. Bönor och sockerärtor

2. Kål, lök, pak choi

3. Rotfrukter, rädisor, selleri

4. Kryddgrönt (istället för blommor)

I tillägg odlar jag squash och pumpa direkt i komposthögen varje år (låter lattjo, men det funderar kanon). Jag flyttar bara varmkompostbyttorna nån meter åt sidan och odlar direkt på högen som blir. Då de är frostkänsliga fungerar detta bra med fiberduk även här där vi har frost långt in i juni. 

I växthuset har jag chili, tomater och sallad. Salladen odlar jag runt tomatplantorna som marktäckare. Och så blir det grönkål, vitlök och sallad på hösten i växthuset. 

Varför har du vitlök och grönkål i växthuset? Bor du mkt långt norrut?

Jag brukar sätta basilicoplantor runt tomaterna, de trivs ihop!

Vitlök planterar jag på hösten i oktober och skördar i juli året efter (i trädgårdslandet ;) )

Varför har du vitlök och grönkål i växthuset? Bor du mkt långt norrut?

Jag brukar sätta basilicoplantor runt tomaterna, de trivs ihop!

Vitlök planterar jag på hösten i oktober och skördar i juli året efter (i trädgårdslandet ;) )

Grönkålen för att de kära rådjuren inte ska plundra dem. Vitlöken för att jag då kan äta skotten hela vintern.  Men ja, jag bor rätt kallt och surt

• Like 1

Jag börjar sätta fröerna sent eftersom jag inte har extralampor. Och för att både paprika och chili är så lätta få tag i och det behövs i princip bara en planta av vardera.

Om något år vill jag skaffa växthus. Någon som kan rekommendera ett växthus eller tillverkare? Någon som byggt eget?

Jag börjar sätta fröerna sent eftersom jag inte har extralampor. Och för att både paprika och chili är så lätta få tag i och det behövs i princip bara en planta av vardera.

Om något år vill jag skaffa växthus. Någon som kan rekommendera ett växthus eller tillverkare? Någon som byggt eget?

Jag köpte en billig lysrörsarmatur med 2 rör på jula och så vanliga lysrör. Det har fungerat helt kanon i flera år. 

Växthus köper man så stort och dyrt man har råd och plats med. 

Själv drömmer jag om ett T-format växthus i cederträ på stomme av rött tegel. http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=1388&ArtID=42570&page=1 Men då måste jag flytta till en större och mindre kuperad tomt. Den jag har nu funderar bättre till terassodling. 

Mm, läckert växthus HWH! :P

Blir det lika stora  vitlökar av dem du tullar på?

Nej det blir inga vitlökar alls av dem, men det gröna är ju gudagott så varför vänta? Nallar man bara lite så går det, men jag brukar klippa av allt. Ibland kommer det fler omgångar, tror det beror lite på var de är i växtfas när jag klipper. 

I dag har jag äntligen börjat planera vårens odling. Började med att sortera en massa gamla fröpåsar och tänker göra en beställning hos Impecta imorgon. Fyllde ett gammalt "kött-tråg" med jord och
fyllde sedan ytan med solrosfrön,
vattande och tryckte till ytan lite,
sedan plastfilm över och placerade i köksfönstret.
Om någon/några veckor har jag jättegoda solrosskott. (Vet inget om kh i dessa)

I dag har jag äntligen börjat planera vårens odling. Började med att sortera en massa gamla fröpåsar och tänker göra en beställning hos Impecta imorgon. Fyllde ett gammalt "kött-tråg" med jord och

fyllde sedan ytan med solrosfrön,

vattande och tryckte till ytan lite,

sedan plastfilm över och placerade i köksfönstret.

Om någon/några veckor har jag jättegoda solrosskott. (Vet inget om kh i dessa)

Här ligger Impectakatalogen 2013 i toafönstret, börjar bli ganska många vikta sidor med "måste ha" fröer. 

Vad glad jag blir... Ett gäng lchf:ar som odlar. Den här tråden kommer jag följa.

Jag börja med LCHF nu i höstas och har inte odlat efter den dieten, (odla mycket potatis) Det blir att "tänka om" i trädgårdslandet i sommar.

Massor med squash ska det bli... det har jag lärt mig äta nu, och det är ju super gott. OCH så lättlagad :)

Ska bli kul och läsa om era odlingar framöver.

Dax att ta fram impectrakatalogen :)

• Like 1

Ni anar inte hur roligt det är med så enormt positivt gensvar! SÅ ROLIGT att det finns så många odlingsintresserade LCHF-are!

En sak jag måste odla mycket mer av purjolök och örtkryddor, det är ju väldigt tacksamt att odla och helt sjukt att köpa i affär när det går att fixa själv så lätt!

• Like 1

Ett lchf-tips är att odla de många olika asiatiska bladgrönsakerns som finns, t ex pak choi och den goda sareptasalladen (smakar pepparrot).

Men: ett litet kål-tips eftersom det är mkt kålväxter i lchf:Det är viktigt att inte strunta i växtföljden och odla dem länge på samma plats: om man får in rotklumpsjuka kan man sedan inte odla kålväxter där på jättelänge, jag tror det är sju år. :(

För alla som blev odlingssugna kan man ju redan nu börja med groddar och skott, som inte behöver vistas ute (o de behöver ju inte nån växtföljd heller :) )

Ärtskott, solrosskott etc antar jag är lchf-mat och innehåller ju massor av vitaminer :)

Groddade rädisor är också gott...

bästa hälsn Jennie J

Det går bra att odla sallad och rädisor ute eller i kallväxthus året runt! Dagsfärsk gödsel + ett lager jord ram med tak. Det blir sisådär 20 grader i jorden!

Iallafall rädisor - måste vara något snabbväxt för att hinna mogna innan värmen avtar.... :P

Nu är alla årets fröer beställda. Oj oj oj, hur ska jag hinna med och få plats med allt detta... Blev nog lite överentusiastisk känner jag. (som vanligt den här tiden på året)  :D

Utöver den vanliga grönsaksodlingen har jag ett par projekt till för året.

1) En ätbar "rabatt". Här har jag tänkt mig odla ätabara perenner för att ha lite mer att välja på under våren innan årets frösådder börjar bli skördeklara. Här ska jag exempelvis ha spansk körvel, strandkål mm... Har köpt rätt mycket fröer men jag får se vad som verkar trivas när jag väl fått några plantor. Jag är dessutom inte jättebra på att driva upp perenner som gror långsamt från frö. Det är så lätt att glömma bort de där små krukorna som står i något hörn av trädgården.

2)  I senaste Allt om trädgård har de beskrivning av en slags odlingskuvös för fröuppdrivning som man kan placera i kallväxthus. Om jag bara lyckas övertala mannen om att det är en bra investering med en värmematta så ska jag fixa en sån här. Innomhus har jag en växtlampa som är toppen. Jag får jättefina tomat, chili, aubergineplantor mm, men det blir lätt för varmt för plantor som ska ut på friland sen. Kål mm blir lätt rangliga och långa plantor. Kanske skulle en sån här odlingskuvös fungera bättre för dem.

3) Jag ska prova att så och förhoppningsvis plantera ut ramslök vid min sommarstuga där växtligheten är gles under några mindre körsbärsträd. ramslökssoppa, mm...

Angående asiatiska bladgrönsaker så brukar jag sätta pak choi väldigt tidigt på våren i krukor som står i växhuset eller på min väldigt skyddade altan i söderläge. Det brukar funka jättebra! Något att tänka på om man odlar detta på friland är att det ju också är kål växter och man bör ta hänsyn till det i växtföljden.

I år ska jag också prova att odla rättika för första gången. Eftersom den ska sås i juli så tänkte jag odla majrova på samma plats under våren. (Dessa är ju också en slags kål) Jag tänker mig att det borde gå att byta ut rättika mot majrova i exempelvis LCHF-"potatisgratäng". Någon som testat?

Mycket kål blir det i alla fall... Jag måste komma på något sätt att skydda den mot angrepp bara. Det är så trist när vitkålshuvudena är fulla med äckeldjur.

Hej igen,

jag tänkte skriva om det i förra tråden men glömde: mot kållarver/kålfjäril kan man prova Turex,

Det är ett KRAV-godkänt medel, en bacill, som man sprayar ut över odlingen. Ska fungera bra men är viktigt att sprida vid rätt tidpunkt om jag minns rätt. Finns att köpa på större garden centers, men texten nedan är tagen från biobasiq som säljer via nätet:

-----------------------------

"Turex Bacillus thringiensis kurstaki/aizawai är en biologisk produkt som innehåller 50% av en naturligt förekommande bakterie, effektiv mot ett stort antal fjärilslarver.

Verkan: larverna får i sig produkten genom att äta av de behandlade bladen.

Användningsområde

Mot fjärilslarver i odlingar av köksväxter, frukt och bär och prydnadsväxter. Även mot fjärilslarver i fröproduktion av gran-och tallodling."

------------------

Fiberduk funkar också bra, men då gäller det att den ligger på hela tiden utan glipor där fjärilar kan hitta in... / Jennie J

Kållarver etc tycker jag inte är så besvärliga! Tråkigt iof sig att ha odlingsduk över men det fungerar och all kål blir kvar...OM DET INTE VORE FÖR DE HEMSKA MÖRDARSNIGLARNA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Förra året funderade jag t o m på att sluta odla eftersom jag plockade varje kväll och oftast även på morgonen (är inte så morgontidig, :( ) Och ändå åt de upp allt! Mina dahlior kom inte ens upp för en hög med sniglar käkade upp varje litet skott som kom upp ur jorden! Sniglarna tog sig in under odlingsduken och kalasade på min soäda stackars sallad osv.

Det var fruktansvärt!

Hur gör ni andra för att slippa dem??? 

Jag håller med, sniglarna är för jäkliga. Har slutat odla sallad i landet, sår det (och annat kryddgrönt) i små odlingslådor i växthuset istället. (Ruccola och sareptasallad blir även uppäten av jordloppor annars)

Dahlior är ingen idé här heller. Dahlior och tagetes är bland det bästa de vet. De hängde som klasar i dahliorna när vi planterat ut dem på mitt förra jobb.

I år ska jag nog prova nematoder mot sniglarna enligt den"norska metoden" och se om det har bra effekt. Det svåra är bara att det finns så mycket av dem i hela närområdet, det kommer ständigt komma hit nya.

Fast på ett sätt är det bra med sniglarna för min del, då är jag tvungen att begränsa odlandet, det blir lätt att jag drar igång för mkt odling som jag inte orkar fullfölja annars. Jag siktar in mig på det som funkar på friland: morötter, ärtor o potatis till barnen, blåbär, björnbär, lite bukettblommor (för själen). I växthuset har jag tomater, gurka och "salladsgrönt".

Nån gång när jag blir pensionär ska jag prova att odla mer och större igen, men just nu funkar det inte med tiden mm.

Tur man inte behöver odla för att överleva... :) Köper närodlat och ekologiskt istället .