Jump to content

Magsmärta i samband med intensiv träning


Sebastian Gustafsson
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag började med LCHF igen för 2 månader sedan efter att ha haft uppehåll med det under ett par år. Jag är en 24-årig frisk man på drygt 90 kg och 184 cm lång som äter strikt lchf (<20 g/dag), kombinerar med intermittent fasta (fastar vanligtvis 16< timmar per dygn) och tränar squash 2-3 gånger i veckan. Jag har sedan jag gått tillbaka till lchf märkt av uttalade magbesvär i form av smärta liknande magknip som uppkommer akut efter en intensiv ansträngning, typexemplet är en längre poäng i squash där jag fått göra flera tunga löpningar. Smärtan är såpass intensiv att resten av "game:t" ofta är förlorat, för om jag försöker fortsätta kämpa på samma nivå kan jag efter ett par bollar knappt stå upprätt. En kort paus mellan två game gör att det helt försvinner. Jag minns att jag hade liknande besvär fast betydligt mildare när jag började med squash (utan lchf), vilket jag tänkte berodde på att jag var otränad. Det blev bättre och bättre, och försvann spontant efter ett tag.

Initialt tänkte jag att skulle gå över av sig självt, likt förra gången, men än så länge är det stabilt återkommande. Jag har funderat kring om det har med hur lång tid innan jag äter att göra och det verkar ha det till viss del. Jag har upplevt mindre besvär i de fall jag ätit 6 timmar före träning jämfört med 2 timmar eller mindre. Det vore väldigt skönt att bli av med de här besvären, så att jag känner att jag kan prestera på den nivå jag tror att jag kan.

Någon som har några tankar kring detta, tips eller egna erfarenheter? Det blir svårt att äta mer än 6 timmar före träningen om jag ska fortsätta med 16:8 och inte bara äta en gång om dagen (vilket jag ioförsig inte testat ännu).

PS. Jag har inte scrollat igenom alla tidigare topics inom träning, så en liknande tråd kanske finns. Tar gärna emot länk till denna i sådana fall. DS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om smärtan sitter nära nerkanten av revbenen kan det vara mjälthugg. Squash och andra högintensiva intervallsporter kan kräva att man äter lite kolhydrater innan passet för att inte tappa prestanda. Det spelar ingen roll eftersom du bränner bort dom under passet.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats M sade:

Om smärtan sitter nära nerkanten av revbenen kan det vara mjälthugg. Squash och andra högintensiva intervallsporter kan kräva att man äter lite kolhydrater innan passet för att inte tappa prestanda. Det spelar ingen roll eftersom du bränner bort dom under passet.

Nja, jag känner inte igen det som håll (samma sak som mjälthugg?). Mer som magknip, dvs längre ner och i mitten. 

Ja, det kanske kan vara värt att testa. Frågan då är hur mycket och i vilken form. En frukt eller morot, eller vad tänker du? 

Link to comment
Share on other sites

Jag känner igen det där från när jag sprang mkt i vintras. Behövde gå minst 3-4 timmar från mat innan jag kunde ge mig ut och springa så jag sprang oftast direkt på morgonen. Hade samma problem när jag åt kolhydrater. Som kramp i hela magen och inte det där typiska hållet som man får i sidan. Det har försvunnit nu när jag har slutat med kolisar och gått över till lågpulsträning (MAF). Jag tror att jag egentligen inte var tillräckligt tränad för den typ av träning jag utförde. Nu bygger jag upp mig från grunden. Vet inte om det alls är samma som du har men jag tyckte det lät likt :rolleyes:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grejen med matsmältningsmaskinen är att den inte "känner" så mycket själv. Däremot känner vi när den jobbar och innehåller gaser för då trycker det på annan vävnad som "känner".  Du har ont mitt på magen, där innanför finns "okänslig" tunntarm (antar att det är under levern vi pratar om - om du tror att det är i levern kanske du ska överväga ev. gallproblem, inte ovanligt när man lägger om kosten från fettsnål till fettrik och gallan plötsligt får en uppgift att fylla), och det som i så fall kan kännas är mycket gas eller rörelse i tunntarmen. Tarmarna kommer ju igång när man rör på sig. Hur har du det med vätska? 

Antar att du inte tror det är muskulärt. Jag vill minnas från egna squashäventyr att det tar bra på magmusklerna, squashspelare får snygga muskler ovanför höfterna ;-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, lichek sade:

Jag känner igen det där från när jag sprang mkt i vintras. Behövde gå minst 3-4 timmar från mat innan jag kunde ge mig ut och springa så jag sprang oftast direkt på morgonen. Hade samma problem när jag åt kolhydrater. Som kramp i hela magen och inte det där typiska hållet som man får i sidan. Det har försvunnit nu när jag har slutat med kolisar och gått över till lågpulsträning (MAF). Jag tror att jag egentligen inte var tillräckligt tränad för den typ av träning jag utförde. Nu bygger jag upp mig från grunden. Vet inte om det alls är samma som du har men jag tyckte det lät likt :rolleyes:

Det låter definitivt likt. Slapp du det helt när du hade ätit >3-4 timmar före eller var det som för mig, dvs något bättre? Det som jag blev fundersam kring var varför det kom i samband med övergången till lchf (har inte ökat mängden eller intensiteten i squashen nämnvärt).

 

19 minuter sedan, Erik 2 sade:

Grejen med matsmältningsmaskinen är att den inte "känner" så mycket själv. Däremot känner vi när den jobbar och innehåller gaser för då trycker det på annan vävnad som "känner".  Du har ont mitt på magen, där innanför finns "okänslig" tunntarm (antar att det är under levern vi pratar om - om du tror att det är i levern kanske du ska överväga ev. gallproblem, inte ovanligt när man lägger om kosten från fettsnål till fettrik och gallan plötsligt får en uppgift att fylla), och det som i så fall kan kännas är mycket gas eller rörelse i tunntarmen. Tarmarna kommer ju igång när man rör på sig. Hur har du det med vätska? 

Antar att du inte tror det är muskulärt. Jag vill minnas från egna squashäventyr att det tar bra på magmusklerna, squashspelare får snygga muskler ovanför höfterna ;-) 

Intressant teori, känns svårt att göra något åt det om det är det som är problemet? Nej, gallproblem tror jag inte det är. Jag ser till att hålla mig hydrerad, det blir också något fler vätskepauser under passet just på grund av magsmärtorna (brukar använda "ska vi ta vatten?" som ursäkt om det blir för jobbigt med magen). 

Nej, jag har inte tänkt på att det skulle vara muskulärt, jag har liksom inte ökat belastningen sedan innan jag började med lchf igen. Haha, ja, squash är riktigt bra för musklerna i höftregionen! 

Tack för responsen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-02 at 09:39, Sebastian Gustafsson sade:

Det låter definitivt likt. Slapp du det helt när du hade ätit >3-4 timmar före eller var det som för mig, dvs något bättre? Det som jag blev fundersam kring var varför det kom i samband med övergången till lchf (har inte ökat mängden eller intensiteten i squashen nämnvärt).

Jag kunde känna av det lite ändå men inte tillräckligt för att hindra mig. Nu känner jag som sagt inte av det alls men jag är fortfarande noga med att låta det gå 2 timmar från ett mål innan jag tränar eller att inte ha för mkt i magen. Jag tror att det hade med ett långsamt tarmsystem att göra och att det är bättre reglerat nu på LCHF. Det var alltid väldigt struligt innan jag la om kosten. Kan det vara att ditt matsmältningssystem ännu inte anpassat sig riktigt? Det tog mg säkert 4 mån innan jag märkte att det hade försvunnit helt. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2017-11-02 at 09:09, Erik 2 sade:

Grejen med matsmältningsmaskinen är att den inte "känner" så mycket själv.

Min erfarenhet är att det spelar ingen roll vad som händer där inne i buken, allt gör ont på samma sätt, oavsett om man har stopp i urinröret, ätit nåt olämpligt eller är gravid... Som att smärtsensorerna är begränsade och då är det svårt att hitta orsaken. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...