Jump to content

"Fettfasta" ?

AnetteF

Recommended Posts

Vad tror du, Kostdoktorn, om att då och då ta en dag av fettfasta? Att under en eller ett par dagar äta en dagsdos av 400 ml kokosmjölk, 100 g osaltat smör, 25 g kokosolja och 2 dl kokande vatten som mixas ihop och sedan smaksätts som soppa (buljong) eller smoothie (hallon).

Jag har gjort såna dagar ett par ggr och mått jättebra. Kan det vara farligt eller rent av något man kan rek till andra?

• Like 1

Det är knappast farligt att göra så under någon dag (i längden kan det naturligtvis ge brist på diverse näringsämnen).

Liksom vid fullständig fasta lär det sänka insulinnivåerna kraftigt, vilket i dagens samhälle kan vara välgörande för kroppen. Men receptet förefaller en aning extremt.  ;)

Det lustiga är att jag inte alls känt mig hungrig under dessa dagar (max 2 dgr i rad) utan mått väldigt bra. Det har brutit tråkigt sötsug som poppat upp och som bonus har jag tappat något kg. 

Då fortsätter jag lite då och då.

Tack för svaret :-)

Jag läste en diskussion på en blogg som handlade om att man teoretiskt sett inte skulle gå upp i vikt om man åt dubbla dagsförbrukningen av kalorier i smör, eftersom man inte skulle få ngn insulinutsöndring. Är det resonemanget korrekt?

Det finns andra mekanismer att lagra fett oxå.. i avsaknad av insulin.

ASP är en sådan, den aktiverar inlagring av längre fettsyror.

Längre fettsyror transporteras in med hjälp av Kylomicroner, och kylomicronerna triggar ASP som triggar lipaser som krävs för lagring i fettväven.

Sen så.. vi har alltid insulin i blodet, så det pågår alltid en påverkan på inlagringen av fett i fettväven.

Insulin styr främst esterifiering och reesterifiering av triglycerider, och det pågår ständigt lipolys oxå.

Skillnaden som uppkommer på en lågkolhydratkost är att insulinets inflytande på esterifieringen minskar, och lipolysen fortgår.

Sen så äter vi alldrig noll kolhydrater och protein höjer oxå insulinet, dock balanseras det av glukagon så att blodsockret hålls konstant.. men troligen så ökar esterifieringen av triglycerider.

Äter man på tok för mycket fett reagerar ofta magen, man blir illamående, vi har sensorer för detta i magtarmkanalen, men den ökade lipidkoncentartionen i blodet känns oxå av, vilket via feedback reglerar magsäckens tömningshastighet till tolvfingertarmen.

Äter man mycket cocosfett sker lite annorlunda saker, det behöver ingen galla, det difunderar lätt genom tarmväggen och transporteras inte med kylomicroner, så de lagras inte lika lätt.. utan mycket av överskottet hamnar i levern där stora delar omvandlas till ketonkroppar.

Så man behöver inte vara rädd för att fettlagren tar slut, de lär fyllas på hur som helst.. om inte annat så via Denovo Lipogenes.

Grejen med fettfasta är att man utesluter en massa olika ämnen som kan vara det som ställde till det och så har det en tendens att bli en kalorirestriktion, då det är svårt att äta hela sitt dagliga energibehov i form av fett.

Vad kan man uppnå med fettfasta ? Varför fettfastar man... i vilket syfte ?

Jag har läst en del om det men ingen har förklarat varför.

Jag har gjort det några ggr för att bryta perioder av "fusk". Fuskbegäret har släppt och jag har dessutom tappat något kg på bara någon dag och sen inte gått upp det igen direkt. Man kan visst använda det för att bryta när man stannat på en vikt också (minns inte vad man brukar kalla det).

Det är som fasta, fast med fett i stället för grönsaksjuicer.

Dvs fasta är ju en avsaknad eller minimering av energiintaget.. och det blir hur som helst svårt att äta tillräckligt med energi om man äter rent fett.

Och tanken med fettet handlar om att man skall fortsätta bränna fett hela tiden.. och helst även efteråt.

• 5 months later...

Vad tror du, Kostdoktorn, om att då och då ta en dag av fettfasta? Att under en eller ett par dagar äta en dagsdos av 400 ml kokosmjölk, 100 g osaltat smör, 25 g kokosolja och 2 dl kokande vatten som mixas ihop och sedan smaksätts som soppa (buljong) eller smoothie (hallon).

Jag har gjort såna dagar ett par ggr och mått jättebra. Kan det vara farligt eller rent av något man kan rek till andra?

Gör du i ordning smoothien direkt på morgonen eller måste man mixa den precis innan man ska äta?