Jump to content

Socker är inte farligt.

Guest jala

Recommended Posts

10 timmar sedan, Skymning sade:

Jag vet inte varifrån iden om att de skulle vara livsnödvändiga för oss kommer ifrån. :ph34r:

Folk(mestadels medelklassveganer) gör en automatisk koppling mellan glucos och kolhydrater. Hjärnan behöver en del glucos och kan inte vara 100% ketondriven. De glömmer i all hast bort att kroppen kan tillverka eget glucos(gluconeogenesis). Annars hade vi haft en stor mängd hjärndöda eskimåer att hantera.

• Like 4
  • Haha 1

On 2017-11-25 at 18:19, RobertAnd sade:

Studien består av två grupper. Den första gruppen fick en två veckors intervention, fasteinsulin minskade med 30%. Den andra gruppen var att man analyserade anställda på Pritikin centret där man har deras blodprov från när de kom in första gången. De hade följt dieten i 1-28 år. Dessa hade minskat fasteinsulin med i snitt 50%.

Nämenaltså.. jag och vår husvegan JW har redan gått igen detta och jag har även gjort det på KiF vid andra tillfällen så du får lov att söka gamla trådar elller på KiF om du fortfarande är intresserad!

Och jag säger inget annat än att du är intresserade/nyfiken/ifrågasätter.. men grejen är att när man kikar närmare på Pritkin så borde han sättas i fängelse.. om han nu inte hade begått självmord!

Iallafall.. när någon bättre pritkinstudie lades fram för mig.. så visade det sig att Pritkin verkligen borde ha fått Nobellpriset i medicin.. iomed att resultaten helt omkullkastar allt vi vet om maconutrienter.. Atwater var en lurendrejare och hormoner samt kalorier funkar lixom inte som skolmedicinen förutsätter.. det bord åtminstone omnämnas någonstans i vetenskapens analer?

Bara så ett exempel... jag och JW har redan diskuterat detta och vi är för övrigt överens om att det är skit samma om kosten är animalisk, vegansk eller blandad.. han är och förblir vad jag vet vegan och jag fortsätter att äta LCHF så gott jag kan!

Iallafall vad var då exemplet.. jo att man gått ner typ 17 kilo på några veckor utan kalorireduktion.. det vore iallafall värt ett Nobellpris i medicin.. för det omkullkastar ungefär cirka 90 % av övrig kunskap om macronutrienter och för övrigt en hel del om  human biokemi samt övrig näringslära!

WTF.. Pritkinsdieten är en extrem lågkaloridiet.. man lever till stora delar utav kroppsfett.. och man får under tiden äta hur många kolisar som helst.. men inget fett.. det påminner om Raw-food dieter.. man hinner lixom inte ens tugga, tugga äta så många kalorier per dag så att man ens kommer upp i sitt kaloribehov!

Dvs man får som gorillorna ägna större delen utrav dagen till att äta och tugga i sig kopiösa mängder råa grönsaker och blad!

Och du kan i princip glömma rotfrukter.. förutom rädisor, moröyter och rättika.. men de fanns lixom inte vilda i naturen hur som helst.. men försök hur som helst att få tag i dessa nu i November.. i närmaste skog.. Good luck.. kilona lär rasa!

16 timmar sedan, Zepp sade:

men grejen är att när man kikar närmare på Pritkin så borde han sättas i fängelse.. om han nu inte hade begått självmord!

Ad Hominem för inte diskussionen framåt. Det är samma taktik som används om Atkins, han dog fet, deprimerad och med hjärtproblem sedan han lurat tusentals människor på sina pengar och hälsa via ett skräpmatsimperium. Det påverkar inte på något sätt kvaliteten på det flertal studier man hittar på pubmed under "Atkins diet" som visar på bra resultat både med vikten och hälsomarkörer. 

16 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall vad var då exemplet.. jo att man gått ner typ 17 kilo på några veckor utan kalorireduktion.. det vore iallafall värt ett Nobellpris i medicin.. för det omkullkastar ungefär cirka 90 % av övrig kunskap om macronutrienter och för övrigt en hel del om  human biokemi samt övrig näringslära!

Jag har nu läst alla abstracts på pubmed under Pritikin Diet, hittar inget liknande. Det är inga konstiga siffror. Liknande som LCHF, fastesocker, insulinresistens, vikt, allt går ner. Jag hittar det inte heller här på forumet.

17 timmar sedan, Zepp sade:

WTF.. Pritkinsdieten är en extrem lågkaloridiet.. man lever till stora delar utav kroppsfett..

Precis som LCHF alltså, alla dieter som leder till viktnedgång är beroende av kalorireduktion, medvetet eller omedvetet. Sker viktnedgången mycket snabbt har man ett stort underskott, sker den långsamt har man ett mindre. Det som jag gillar är att både LCHF och "very low fat" är att de är ad libitum, det är sån mättande mat att man inte behöver räkna kalorier. I båda dieterna har man en lista på godkända livsmedel och en lista på sånt man ska undvika, och då slipper man väga och mäta etc.

Det är ju den heliga graalen för övrigt, att leva till stora delar utav kroppsfett, det är precis det man vill åt om man nu inte redan är ripped med synligt sexpack. Men det är ju inte till sådana Pritikin riktar sig. 

17 timmar sedan, Zepp sade:

man hinner lixom inte ens tugga, tugga äta så många kalorier per dag så att man ens kommer upp i sitt kaloribehov!

Dvs man får som gorillorna ägna större delen utrav dagen till att äta och tugga i sig kopiösa mängder råa grönsaker och blad!

Och du kan i princip glömma rotfrukter.. förutom rädisor, moröyter och rättika.

Det är en rejäl halmdocka du ställer upp, men lite ligger det i det. Deltagarna är inte hungriga, utan klagar på att de har för mycket mat. Rena drömmen för en bantare alltså. En review säger så här om liknande lågfettsprogram (10-19 E%):

"All fat-restricted diets provide a high degree of satiety. Subjects who consume fat-restricted diets do not complain of hunger, but of having “too much food” (38,39). These diets, high in fiber and water content are low in caloric density. Subjects who consume these diets develop a distaste for fat (40), which may be useful in long-term adherence to reduced fat, low-calorie diets. However, it is not clear that restricting fat provides any advantage over restricting CHOs."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2001.113/full

I övrigt är det mest en halmdocka, man kan visst äta rotfrukter, och behöver inte leva en gorillaliknande tillvaro:

GO” Foods on the Pritikin Diet include:

• Fruits
  • Vegetables
  • Whole Grains like whole-wheat bread, brown rice, whole-wheat pasta, and oatmeal
  • Starchy Vegetables like potatoes, corn, and yams
  • Legumes such as beans (like black beans, pinto beans, and garbanzo beans); peas; and lentils
  • Lean Calcium-Rich Foods such as nonfat dairy milk, nonfat yogurt, and fortified soymilk
  • Fish (a rich source of omega-3-fatty acids)
  • Lean Sources of Protein (very low in saturated fat) such as skinless white poultry; lean red meat like bison and venison; and plant sources of protein, such as legumes and soy-based foods like tofu and edamame (soybeans)

Jag åt precis en italiensk bönsoppa till lunch som borde passa bra in i en Pritikin diet. Ca 250-300 kcal, 71% KH, 17% protein, 12% fett. Det var delikat och tog mig några minuter att sleva i mig. Mättande och bra, även om jag gärna haft kött i också. 

När jag ser denna lista så kan jag direkt komma på många olika smaskiga rätter som passar bra in. Jag skulle sakna en del saker så klart, men det gör jag även om jag kör LCHF.

Nu har jag ju i och för sig ingen lust att pröva en sådan här diet, även om jag säkert skulle klara det, för jag har inget behov av det. Precis som jag inte har något behov att gå till den andra ytterligheten och kraftigt reducera KH.

22 minuter sedan, RobertAnd sade:

Det är samma taktik som används om Atkins, han dog fet, deprimerad och med hjärtproblem sedan han lurat tusentals människor på sina pengar och hälsa via ett skräpmatsimperium.

Missade jag nåt nu? Han dog väl efter att ha halkat på en trottoar i New York och slagit i huvudet..? :blink: 

• Like 2
  • Thanks 1

3 minuter sedan, MariaF sade:

Missade jag nåt nu? Han dog väl efter att ha halkat på en trottoar i New York och slagit i huvudet..? :blink: 

Jo, han föll ihop och slog i huvudet, om det är nog alla överens. Men vissa tror att det var en hjärtattack som gjorde att han föll, detta efter att journaler läckts. Omöjligt att fastslå, eftersom ingen obduktion gjordes. Journalen avslöjade också en kraftig övervikt (258 pounds).

Men poängen är ju att det inte spelar någon roll om det var på det ena eller andra sättet. Vi vet ju inte heller vilken diet han följde, han kan ju ha frossat i socker i hemlighet.

However, revelations in February 2004 from the city medical examiner’s report let slip the information that Atkins had suffered a heart attack, congestive heart failure, and hypertension, before his death. The report was given to the Journal by the Physicians Committee for Responsible Medicine, a group that advocates vegetarianism. Because the medical examiner’s office is claiming this information was circulated in error, it may not be possible at this time to determine if what was in that report referred to events that immediately preceded (and therefore might have caused) the doctor’s death, or if they were in reference to damage done over the course of a lifetime. (The report had been sent to a doctor in Nebraska who requested it. It was later discovered the person it was sent to was not “the treating physician” and so should not have had access to the report.) At present, the medical examiner’s office will only say Atkins died of a head injury from the fall. “I can’t comment on people’s previous conditions. It’s against the law,” said spokeswoman Ellen Borakove.

It needs be kept in mind that even if the medical examiner’s office does become more forthcoming, it still may not be able to answer the question of whether a heart attack brought about the demise of Dr. Atkins. An autopsy was not performed on him because of family objections to the procedure. Consequently, the medical examiner conducted only an external exam and a review of Atkins’ hospital records.

4 minuter sedan, RobertAnd sade:

Men vissa tror att det var en hjärtattack som gjorde att han föll

Spännande att vissa får ägna sig åt konspirationsteorier (för jag antar att det är motståndarna, dt sk "etablissemanget"?) men när andra ifrågasätter "etablissemanget" ska det förlöjligas... Nåja, jag vet inget om Dr Atkins förehavanden, jag vet bara att de som följer hans ursprungliga läror mår bättre än många andra. Förlåt att jag gick off topic här. 

• Like 1

1 minut sedan, MariaF sade:

Spännande att vissa får ägna sig åt konspirationsteorier (för jag antar att det är motståndarna, dt sk "etablissemanget"?) men när andra ifrågasätter "etablissemanget" ska det förlöjligas... Nåja, jag vet inget om Dr Atkins förehavanden, jag vet bara att de som följer hans ursprungliga läror mår bättre än många andra. Förlåt att jag gick off topic här. 

Det var en vegandoktor som läckte det tror jag, de om några ägnar sig åt konspirationsteorier :D

När man läser "etablissemanget", vanlig media, så tar de upp båda sidor av historien, läsaren kan själv avgöra. Här är en bra rimlig syn:

When Dr Atkins died a few years back, there was a widely disseminated claim that he was obese when he died. However, some claim that he died as a result of a head injury sustained falling on ice, and that his considerable weight at the time of death was due in no small part to treatment he received while in the intensive therapy unit. A combination of steroids and fluids could, for example, have caused his weight to balloon due to fluid retention.

Because of the world I live in, I hear these claims and counter-claims on a not-too-irregular basis. And when I hear them, I always think ‘who cares?’

Let’s imagine that Dr Atkins was indeed obese prior to his fall. What does it tell us? Practically nothing. First of all, we really have no idea whether Atkins was following his own dietary advice or not. Perhaps he had a weakness for crappy carbohydrates and was obese as a result. In which case we could perhaps claim he was weak and lacking in self control, but that does not mean he was wrong about carbohydrate being the major dietary cause of obesity.

But even if he was following his own advice and was obese, this still tells us little to nothing. No approach (I’m aware of) works for everyone. Maybe, for instance, Dr Atkins had an undiagnosed problem with low thyroid function that meant he did not respond to his own diet like most.

There’s practically nothing we can learn from an single anecdote, and that’s why I have no interest at all in what weight Dr Robert Atkins was when he died.

• Like 2

Även Fung är imponerad av Pritikin dieten och dess insulinsänkande egenskaper:

https://idmprogram.com/thoughts-on-the-pritikin-diet/

So let’s look closer at the Pritikin diet, and others based on it, like the Ma-Pi diet. Insulin goes down. A lot. Even though carbohydrate consumption is high.

This is not a high insulin diet! It lowers insulin. Therefore, I would expect that it lowers weight and the rest of the metabolic syndrome as well. And that’s exactly what Pritikin, as well as Neal Barnard and others have shown. Obesity, T2D, and the rest of the metabolic syndrome are simply different manifestations of hyperinsulinemia (too much insulin). Therefore, any diet that lowers insulin will show incredible benefits. This includes the Pritikin Diet as well as the LCHF and Paleo and Atkins diets. Forget about macronutrient composition of diets. 

6 timmar sedan, RobertAnd sade:

Ad Hominem för inte diskussionen framåt. Det är samma taktik som används om Atkins, han dog fet, deprimerad och med hjärtproblem sedan han lurat tusentals människor på sina pengar och hälsa via ett skräpmatsimperium. Det påverkar inte på något sätt kvaliteten på det flertal studier man hittar på pubmed under "Atkins diet" som visar på bra resultat både med vikten och hälsomarkörer. 

Jag har nu läst alla abstracts på pubmed under Pritikin Diet, hittar inget liknande. Det är inga konstiga siffror. Liknande som LCHF, fastesocker, insulinresistens, vikt, allt går ner. Jag hittar det inte heller här på forumet.

Precis som LCHF alltså, alla dieter som leder till viktnedgång är beroende av kalorireduktion, medvetet eller omedvetet. Sker viktnedgången mycket snabbt har man ett stort underskott, sker den långsamt har man ett mindre. Det som jag gillar är att både LCHF och "very low fat" är att de är ad libitum, det är sån mättande mat att man inte behöver räkna kalorier. I båda dieterna har man en lista på godkända livsmedel och en lista på sånt man ska undvika, och då slipper man väga och mäta etc.

Det är ju den heliga graalen för övrigt, att leva till stora delar utav kroppsfett, det är precis det man vill åt om man nu inte redan är ripped med synligt sexpack. Men det är ju inte till sådana Pritikin riktar sig. 

Det är en rejäl halmdocka du ställer upp, men lite ligger det i det. Deltagarna är inte hungriga, utan klagar på att de har för mycket mat. Rena drömmen för en bantare alltså. En review säger så här om liknande lågfettsprogram (10-19 E%):

"All fat-restricted diets provide a high degree of satiety. Subjects who consume fat-restricted diets do not complain of hunger, but of having “too much food” (38,39). These diets, high in fiber and water content are low in caloric density. Subjects who consume these diets develop a distaste for fat (40), which may be useful in long-term adherence to reduced fat, low-calorie diets. However, it is not clear that restricting fat provides any advantage over restricting CHOs."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2001.113/full

I övrigt är det mest en halmdocka, man kan visst äta rotfrukter, och behöver inte leva en gorillaliknande tillvaro:

GO” Foods on the Pritikin Diet include:

• Fruits
  • Vegetables
  • Whole Grains like whole-wheat bread, brown rice, whole-wheat pasta, and oatmeal
  • Starchy Vegetables like potatoes, corn, and yams
  • Legumes such as beans (like black beans, pinto beans, and garbanzo beans); peas; and lentils
  • Lean Calcium-Rich Foods such as nonfat dairy milk, nonfat yogurt, and fortified soymilk
  • Fish (a rich source of omega-3-fatty acids)
  • Lean Sources of Protein (very low in saturated fat) such as skinless white poultry; lean red meat like bison and venison; and plant sources of protein, such as legumes and soy-based foods like tofu and edamame (soybeans)

Jag åt precis en italiensk bönsoppa till lunch som borde passa bra in i en Pritikin diet. Ca 250-300 kcal, 71% KH, 17% protein, 12% fett. Det var delikat och tog mig några minuter att sleva i mig. Mättande och bra, även om jag gärna haft kött i också. 

När jag ser denna lista så kan jag direkt komma på många olika smaskiga rätter som passar bra in. Jag skulle sakna en del saker så klart, men det gör jag även om jag kör LCHF.

Nu har jag ju i och för sig ingen lust att pröva en sådan här diet, även om jag säkert skulle klara det, för jag har inget behov av det. Precis som jag inte har något behov att gå till den andra ytterligheten och kraftigt reducera KH.

Du får lixom ursäkta mig för att jag inte tyar att tjabba om det detta mer.. det är ett avslutat kapitel!

Och alla Pritkinstudier slutade på att de gick ner i vikt och levde till välkdans stora delar på fett, sitt eget kroppsfett!

Och om jag inte  är helt felunderättad så dog Atkins i komplikationerna efter sin huvudskada.. tjock och svullen när hans cirkulationssytem lade av!

Och vet du vad.. du och jag kommer troligen att avlida på liknade sätt iomed att vi är Svenskar.. äter nyttig mat och har tillgång till avancerad sjukvård.. eller i Värsta fall som Pritkin.. om han nu inte tagit sig själv av daga.. utav cancer.

Det är själva baksidan utav myntet, dvs av att bli gammal.. ha förmånen av att bli gammal!

Och då skall jag avslöja en sak för dig, den främsta dödsorsaken i välmående länder är hög ålder.. och det kan då betyda främst CVD, eller cancer.. jag föredrar CVD, i sömnen.. när jag är mellan 80-90!

Och en annan sak.. varning för att leva i Sverige eller andra välmående länder med tillgång till riktig mat samt god sjukvård.. man dör oftast utav CVD.. i Japan ofta utav Stroke.. i mindre väl utvecklade länder dör man betydligt tidigare utav "all cause mortality"!

5 timmar sedan, RobertAnd sade:

Även Fung är imponerad av Pritikin dieten och dess insulinsänkande egenskaper:

So let’s look closer at the Pritikin diet, and others based on it, like the Ma-Pi diet. Insulin goes down. A lot. Even though carbohydrate consumption is high.

This is not a high insulin diet! It lowers insulin. Therefore, I would expect that it lowers weight and the rest of the metabolic syndrome as well. And that’s exactly what Pritikin, as well as Neal Barnard and others have shown. Obesity, T2D, and the rest of the metabolic syndrome are simply different manifestations of hyperinsulinemia (too much insulin). Therefore, any diet that lowers insulin will show incredible benefits. This includes the Pritikin Diet as well as the LCHF and Paleo and Atkins diets. Forget about macronutrient composition of diets. 

Mah.. aså.. säger som Jason brukar säga.. finns tre olika sätt.. vetenskpligt studerade som funkar för att bli av med obesety och eller diabetes typ 2!

Och de tre är GBP, fasta och lågkolhydratdiet!

Sååå.. då återstår bara var man skall lägga in pritkindieten.. och allt vad jag sett hitills.. och jag vill fucking inte se mer skit.. så är det typ fasta.. eller lågkaloridiet.. inget annat!

Så glöm hur som helst att man kan äta vad man vill och hur mycket man vill.. i slutändan handlar det om kalorierna.. in och ut!

Framförallt så får man inte äta vad man vill på Pritkin!

Fördelen med Pritkin är inget annat än att det blir j*vligt svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.. det påminner hur som helst om Raw food!

Såå.. vill man äta kolhydrater.. undvik fett.. eller som Paolo Roberto så riktigt pepåkar.. man skall ut och springa minst två timmar varje dag/sju dagar i veckan.. förutom alla de andra timmarna som man tillbringar på gymmet/tränar.. varje dag/sju dagar i veckan.

'Och du kan hur som helst glömma alla metabola fördelar utav olika kost.. det är samma metabolism.. och kroppen per se skiter fullständigt i vad du kallar dina kolhydrater, de blir till blodsocker förr eller senare.. så då får man välja.. Paolo, fett eller kolhydrater!

Men jag kan varna dig för Pritkin iallafall.. vi har som art en j*vligt dålig förmåga att lagra överskott av glukos.. och det är oftast detta som ställer till det.. så Paolo har rätt.. har man ätit ett wienerbröd så skall man springa en extra timme.. och då räknas det som en bonus!

Såå.. vad är det då som förenar både Pritkin och LCHF.. ju det tendera att leda till ett lägre kaloriintag.. mer förbrukning av endogena fettreserver.. och att det knappast går att äta mer eller för ofta.

Såå.. du får nu en utmaning utav mig,, testa olika veckor.. en vecka med enbart strösocker, en annan vecka med enbart smör.. låt det gå minst en vecka mellan varje testperiod!

En tredje grej du kan testa är Rawfood.. bara råa grönsaker..du får tugga, tugga, tugga, säga upp dig på jobbet för att tugga, tugga i dig alla kalorier du behöver!

• Like 1

12 minuter sedan, Zepp sade:

Så glöm hur som helst att man kan äta vad man vill och hur mycket man vill.. i slutändan handlar det om kalorierna.. in och ut!

Det här är defacto att svära i kyrkan anser jag. <_<

Synd att en så annars högt skattad debattör ska dra kalori-tautologin...såvida det inte är sarkasm förstås...

Fung använder ganska hårda ord mot dem som använder termodynamikens lagar när det gäller viktminskning.

Citat

If anybody mentions the ‘first law of thermodynamics’ regarding weight loss, you, too will know that they are just not very smart. Or maybe they just haven’t really thought about what thermodynamics actually is.

https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

• Like 2

29 minuter sedan, MrB sade:

Det här är defacto att svära i kyrkan anser jag. <_<

Synd att en så annars högt skattad debattör ska dra kalori-tautologin...såvida det inte är sarkasm förstås...

Fung använder ganska hårda ord mot dem som använder termodynamikens lagar när det gäller viktminskning.

https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

Du är förlåten.. nämenaltså.. aså.. det där med kalorier ut och in är lixom en tautologi.. dvs något självklart, men det förklarar lixom inte vad det handlar om i ett verkligt liv!

För när man sen studerar vad som ger olika ut och in så visar det sig rent utav att olika macronutrieneter påverkar detta på litta olika sätt!

Dvs kalorierna.. eller som jag heller vill benämna dem.. Atwaterfaktorerna finns där hur som helst.. och såvida man inte lider utav maldigestion så tar man upp merparten ut måltiden.

Såå då handlar det mer om hur att äta och vad.. för en normal aptitreglering.. som då oftast styrs utav kroppens energibehov.. som i sin tur beror på vad man äter!

Såå.. om man går ner på att enbart äta strösocker eller smör.. vilket som, så har vi en kalorireduktion.. bägge metoderna tarvar hur som helst några essentiella näringstillskott.. så jag rekomenderar ingen utav dem.. utan främst att äta riktig mat med gott om fett, grönsaker och inte äta för ofta, för grejen är ju att man skall förbruka de kalorier/Atwaterfaktorer man inmundigat.. som energi för kroppsliga behov.

Och jag har inga jätteproblem med thermodynamikens lagar.. iomed att jag blev korvstoppad med sådant när jag läste på Chalmers.. iallafall så hade jag inga jätteproblem med att klara proven.. jo det hade jag, men jag klarade dem iallafall!

Utan de är främst en del utav mekaniken.. tillämpad mekanik var ett av de jobbigaste ämnena!

Och då kommer vi osökt in på skillnaden mellan tillämpad mekanik och biologiska system.. i den tillämpade mekaniken så är det rätt lätt att beräkna energiförlusterna.. när det gäller biokemi.. speciellt human biokemi så har Atwater gjort grundläggande studier.. därav så har vi fått de olika sk Kalorifördelningarna.. för olika macornutrienter!

Ett annat problem.. är hur vi får tillgång till och tillgodgör oss redan lagrad energi i form av kalorier!

Det styrs till stora delen utav hormoner!

Och ett väldans viktig sådant hormon som styr över om vi skall leva  på lagrad energi eller bli  svinhungriga och äta mer är Insulin!

Men det vet du ju redan!

Såå, har man problem med hyperinsulinemi eller insulinresistens.. så  är det bästa att angripa rotorsaken.. och då, iallafall om man har tur så ordnar det sig oxå med kalorintaget.

• Like 2

Jag började ta bort snabba kolhydrater ur min kost. Jag förundrades över att jag inte blev blev hungrig längre. Sedan slutade jag äta frukost. Jag är fortfarande förundrad över hur lite jag behöver äta. Nu funderar jag på om jag ska sluta äta regelbundet och bara äta när jag känner att jag behöver påfyllning av energi. 

Det kanske också är dax att fundera på vilka andra behov maten fyller förutom att ge kroppen energi? 

• Like 4

4 timmar sedan, Bo Hulten sade:

Det kanske också är dax att fundera på vilka andra behov maten fyller förutom att ge kroppen energi? 

Jag hade en gang en bantningsbok "Lura dina fettceller; det enda rätta sättet för kvinnor att gå ner I vikt". (uppföljaren hette "varför kvinnor behöver choklad"...får erkänna att jag glömt varför). Den hade en del vettiga tankar. Hon frågade smala personer "varför äter du?" De tittade förbryllat på henne och svarade "för att jag är hungrig!". Hon frågade överviktiga samma sak, och det fans hur manga skäl som helst: dags att äta; sällskapet vill äta; det där såg got ut; firar något; ledsen för något, tråkigt...

Om det är helt sant kan jag inte avgöra; men visst är det bra att fundera over varför man äter. Att sedan vad man ater påverkar hur mycket och hur ofta...det har jag ju inset sedan jag började med lchf. Sambon tycker det verkar praktiskt att inte behöva äta jämt, men tror inte han klarar äta så mycket på en gang. Jag kanske borde övergå till assietter igen, för att markera att mängden inte är så stor om man äter näringstätt.

• Like 5

6 timmar sedan, Bo Hulten sade:

Du äter för att din kropp behöver både energi och näring. Därför är det viktigt att du äter näringstät mat av god kvalitet.

On 2017-11-28 at 23:34, Zepp sade:

Och de tre är GBP, fasta och lågkolhydratdiet!

Sååå.. då återstår bara var man skall lägga in pritkindieten.. och allt vad jag sett hitills.. och jag vill fucking inte se mer skit.. så är det typ fasta.. eller lågkaloridiet.. inget annat!

Nåväl, den fjärde är alltså en lågfett/högkolhydratsdiet. Klart att den är lågkalori, det är ett måste om man vill gå ner i vikt, vilket är säkraste sättet att reversera T2D. Men intressant är att även de som ätit Pritikin i många år hade kraftigt sänkt sina insulinnivåer trots att de ju förmodligen med åren åt i kaloribalans. Du kan omöjligen kalla en diet där man äter ad libitum, till mättnad, och när man vill för fasta. Inget kan vara längre från fasta.

Framförallt så får man inte äta vad man vill på Pritkin!

Fördelen med Pritkin är inget annat än att det blir j*vligt svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.. det påminner hur som helst om Raw food!

Mmm, det är precis det kritikerna säger om LCHF också, så mycket är förbjudet så man äter färre kalorier. Men det är ju det man vill uppnå, både på LCHF och lågfett, att kosten är så mättande och näringstät att man naturligt äter mindre, eller har jag fel? 

Men jag kan varna dig för Pritkin iallafall.. vi har som art en j*vligt dålig förmåga att lagra överskott av glukos.. och det är oftast detta som ställer till det.. så Paolo har rätt.. har man ätit ett wienerbröd så skall man springa en extra timme.. och då räknas det som en bonus!

Jag tror inte det är någon större fara, det är  sällan man har behov av att lagra kolhydrater eftersom det är det prioriterade bränslet. Jag förbränner ca 2500 kcal per dag, låt säga att jag äter 100 g protein också, så har jag drygt 2000 kcal kvar för bränsle. Det är alltså över 500 g KH (alltså ca 50 rostmackor av typen Rasker) som jag kan äta utan att behöva lagra något, det bara förbränns utan att man behöver leva Paolo-liv. Men det är klart, äter man smågodis t.ex. kan man nog komma upp i det. Men det ska ju undvikas på Pritikin. 

Såå.. vad är det då som förenar både Pritkin och LCHF.. ju det tendera att leda till ett lägre kaloriintag.. mer förbrukning av endogena fettreserver.. och att det knappast går att äta mer eller för ofta.

Såå.. du får nu en utmaning utav mig,, testa olika veckor.. en vecka med enbart strösocker, en annan vecka med enbart smör.. låt det gå minst en vecka mellan varje testperiod!

En tredje grej du kan testa är Rawfood.. bara råa grönsaker..du får tugga, tugga, tugga, säga upp dig på jobbet för att tugga, tugga i dig alla kalorier du behöver!

Precis, båda dieterna fungerar liknande! 

Enbart socker, enbart smör skulle fungera ännu bättre. Jag skulle nog max kunna pressa i mig några matskedar per dag av den "maten". Då skulle kilon rasa, men inget man vill göra "long term".

Men som sagt, Pritikin dieten intresserar mig inte. Även om det var inspirerande med mängden grönsaker, jag är lite dålig på att få i mig både grönsaker och frukt. 

Det som var intressant var en motvikt mot uppenbara osanningar, som t.ex. att kolhydrater eller råd om lågfettskost orsakar övervikt och T2D. Eftersom riktig lågfettskost botar T2D och leder till viktnedgång så är sådana påståenden avslöjade som osanning. Att många folkslag ätit högkolhydratskost utan nämnda problem avslöjar också dessa hypoteser som osanningar. Raffinerade kolhydrater är också svårt att skylla på, även om de så klart ofta bidrar till problemet, precis som raffinerade fetter också gör.

• Like 1

1 timme sedan, RobertAnd sade:

Mmm, det är precis det kritikerna säger om LCHF också, så mycket är förbjudet så man äter färre kalorier. Men det är ju det man vill uppnå, både på LCHF och lågfett, att kosten är så mättande och näringstät att man naturligt äter mindre, eller har jag fel? 

Jag går ju mest och undrar vad det är som är så mättande med lågfettskost. Det jag minns från min kolhydrats-och-så-fettsnålt-jag-kunde-åstadkomma-tid fore lchf, är ju en standig känsla av "nu-har-jag-ätit-när-får-jag-äta-nästa-gång?" Spelar ju ingen större roll om jag satt I mig så mycket råkost att det börjar tyta ut genom öronen, så vill jag ha mer; det är ju inte volymen man blir mätt av, och knappast heller kalorierna (då skulle man ju inte bli överviktig).

Det var ju det underbara med lchf, att helt plötsligt känna "jag är nöjd, jag vill inte ha mer."

Jag sager inte emot...jag bara undrar

• Like 4
  • Thanks 1

1 minut sedan, Effie sade:

Jag går ju mest och undrar vad det är som är så mättande med lågfettskost. Det jag minns från min kolhydrats-och-så-fettsnålt-jag-kunde-åstadkomma-tid fore lchf, är ju en standig känsla av "nu-har-jag-ätit-när-får-jag-äta-nästa-gång?" Spelar ju ingen större roll om jag satt I mig så mycket råkost att det börjar tyta ut genom öronen, så vill jag ha mer; det är ju inte volymen man blir mätt av, och knappast heller kalorierna (då skulle man ju inte bli överviktig).

Det var ju det underbara med lchf, att helt plötsligt känna "jag är nöjd, jag vill inte ha mer."

Jag sager inte emot...jag bara undrar

Varje livsmedel är unikt i mättnadsgrad, eftersom varje livsmedel är så komplext. Det högsta mättnadsvärde man hittat är faktiskt kokt potatis, och det sämsta tror jag var croissanter. När man gav croissant 2 h innan en buffé så åt deltagarna mer mat än vid fasta! 

Men generellt korrelerar mättnadsgrad främst till två faktorer: protein och fibrer.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924224414002386

Foods high in protein and fibre are satiating.

Den där Pritikin dieten ligger tyvärr lågt på protein, men mycket högt på fibrer. 

En annan teori är ju näringstäthet, dieten är väldigt näringstät, så kroppen får alla näringsämnen den behöver.

Sen har vi ju insulinet, dessa lågfettdieter sänker insulinnivåer och minskar insulinresistens. Då borde hunger minska eftersom man får lättare tillträde till fettreserver?

Jag känner igen känslan av den underbara mättnaden på LCHF. Det kan ha varit en fråga om insulinresistens. Men kanske för mig var det proteinet också. När brödet, potatisen, riset försvann blev det tomt på tallriken och jag började äta större portioner kött. Jag prövade sen att äta högt protein, högre kolhydrat, mindre fett - och det fungerar lika bra det också för mig. 

Men det finns mycket att gräva i när det gäller olika mättnadshormoner, artikeln ovan har en djupare genomgång. 

• Like 2

14 timmar sedan, RobertAnd sade:

Den där Pritikin dieten ligger tyvärr lågt på protein, men mycket högt på fibrer.  

Just fibrer verkar vara lite magiskt för viktminskning. Det är i princip ingenting men ger mättnad, samtidigt reducerar det intaget av övrig näring i matsmältningssystemet(på gott och ont?). Två stora fördelar för viktminskning. Lite som att lägga luft på tallriken och gå därifrån mätt.

Citat

The percentage of treatments that significantly reduced subjective appetite rating compared with the control was 39%. The percentage that significantly reduced food or energy intake was 22%. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23885994

Citat

One study demonstrated that a low fiber diet resulted in 8% higher caloric absorption.

https://idmprogram.com/fibre-how-to-lose-weight-ix/

• Like 1

Se upp för för mycket protein i kosten - lämplig mängd per dag - 30-60 gram per kg "lean bodymass". Enl Dr Mercola - för mycket protein tycks aktivera mTOR "pathway" som påverkar insulin, lepitin oc andra kroppshormonet och ger upphov till cancer och degenerativa sjukdomar

• Like 1

On 2017-11-30 at 16:09, RobertAnd sade:

Vad avser man med "fibrer"? För mig är det vattenlösliga som finns i salladsblad och liknande men för andra är det vetekli. Vilken sort är det de studerat? Eller det kanske inte framkommer? Och gör de skillnad på animaliska proteinkällor och de vegetabiliska? Jag inbillar mig att det kan vara skillnad just för de olika andra ämnen som finns kan påverka.

Ett namn att lägga på minnet Laura Dolson.

• Hälso- och matförfattare som utvecklar lågkol- och glutenfria recept för hemkockar
  • BS i fysioterapi och MA i klinisk psykologi
  • Undervisade hälso- och nutritionskurser

Erfarenhet

Laura har utvecklat vård- och utbildningswebbplatser sedan 1999. Hon har skrivit för personer med cancer, och de som är intresserade av hälsa och näring, och har läst hälso- och näringskurser på en junior high charterskola i Kalifornien. Hon har fokuserat på lågt kolhydrat och lågglykemisk ätning i över två decennier, och undersöker den framväxande vetenskapen som är relaterad till lågt kolhaltigt ätande, skriver artiklar för att hjälpa människor att ändra sina dieter och utveckla friska menyer och recept.

Utbildning

Laura har en BS i fysioterapi från University of Vermont, en MA i klinisk psykologi från California School of Professional Psychology-San Diego, och flera års doktorandarbete inom klinisk psykologi, varav en del involverade forskning i online-kommunikation.

Länk till henne. https://www.verywell.com/laura-dolson-low-carb-diets-expert-2241545

Läste på Laura Dolsons blogg Verywell - mitt intryck är att informationen är ganska spretig. Tycks som om hon informerar om många olika ”dieter” och tyvärr tycks det som det förordas att man äter ganska mycket protein. ”Normalkostare” i USA tycks äta ganska mycket mer protein (olika typer av kött mestadels) än vad man gör i Europa. Så man har svårt att släppa onödigt stora mängder även om man här förespråkar lågkolhydratkost. Likaså talar man ganska mycket om kaloriinnehåll vilket man numera förstår är felaktigt och missvisande om man har kunskap om hur lågkolhydratkost med högt fett fungerar.

Jag tycker att det är bekymmersamt att människor äter mer proteiner än kroppen behöver. Tycks leda till att man i högre grad drabbas av cancersjukdomar och olika degenerativa sjukdomar (olika ledsjukdomar och risk för fler neurologiska sjukdomar). Det är till skada för hälsan på lång sikt - men även ett slöseri av jordens resurser. Fler människor skulle ha bra mat och bra hälsa om proteiner fördelades bättre, om man tar tillvara animaliskt fett bättre till mat, samt slutade producera kolhydrat(socker)stinna livsmedel.

• Like 1

Hmm, när jag läser min text ovan så låter jag så sträng - det var inte riktigt meningen. Men - jag tycker att man nog äter ganska mycket kött av olika slag som kommer från uppfödare som har tvivelaktiga uppfödningsmetoder. Kött med antibiotikarester, dålig djurhållning med dålig mat till djuren så att kvaliteten på det producerade blir dålig. - Bättre att äta köttprotein mer sällan men av högre kvalitet. Man kan också ersätta med växtprotein ibland.

• Like 2

12 timmar sedan, MariaF sade:

Vad avser man med "fibrer"? För mig är det vattenlösliga som finns i salladsblad och liknande men för andra är det vetekli. Vilken sort är det de studerat? Eller det kanske inte framkommer? Och gör de skillnad på animaliska proteinkällor och de vegetabiliska? Jag inbillar mig att det kan vara skillnad just för de olika andra ämnen som finns kan påverka.

Mmm, en komplicerad fråga, för man prövar ofta livsmedel som har en komplex sammansättning av fibrer. Sallad är även det mest olösliga fibrer, precis som vetekli, men båda har en blandning. Sen är inte alla vattenlösliga fibrer likadana, de har olika egenskaper. En sammanställning tycktes se ett samband att just vattenlösliga fibrer ger mer mättnad. Men även vetekli ger mättnad i studier, trots att det är 90% olösliga fibrer. Sen har vi resistent stärkelse, som är en egen kategori.

Vem vet, kanske är en blandning det bästa, för det är ju så i riktig mat, en blandning? Grodden innehåller för övrigt mer lösliga fibrer, vetekli är 90% olösliga fibrer. Bäst att äta hela vetekornet alltså :D.

Protein då, ja de flesta studier görs på animaliskt protein. En sammanställning visade att animaliskt protein ger mer mättnad direkt i samband med måltid, men ett antal timmar senare är vegetabiliskt protein lika bra.

En studie visade att en bit kött gav mindre mättnad än samma mängd protein via ärtor/bönor. Men då inkluderas ju även en massa fibrer där, som ju ger extra mättnad. Köttgruppen åt 6 g fibrer i det målet, böngruppen hela 25 g, så det är inte så konstigt att de blev mer mätta.

• Like 1

On 11/30/2017 at 3:41 PM, Effie said:

"nu-har-jag-ätit-när-får-jag-äta-nästa-gång?"

This!

Jag tänker fortfarande på mat, men då mer kring planerandet för vad som ska lagas, inte att jag faktiskt får äta. Mitt liv har blivit så mycket lungnare sedan jag slutade med den där fettjakten. :)

• Like 5

On 2017-11-30 at 14:13, RobertAnd sade:

Nåväl, den fjärde är alltså en lågfett/högkolhydratsdiet. Klart att den är lågkalori, det är ett måste om man vill gå ner i vikt, vilket är säkraste sättet att reversera T2D. Men intressant är att även de som ätit Pritikin i många år hade kraftigt sänkt sina insulinnivåer trots att de ju förmodligen med åren åt i kaloribalans. Du kan omöjligen kalla en diet där man äter ad libitum, till mättnad, och när man vill för fasta. Inget kan vara längre från fasta.

Jag tror inte det är någon större fara, det är  sällan man har behov av att lagra kolhydrater eftersom det är det prioriterade bränslet. Jag förbränner ca 2500 kcal per dag, låt säga att jag äter 100 g protein också, så har jag drygt 2000 kcal kvar för bränsle. Det är alltså över 500 g KH (alltså ca 50 rostmackor av typen Rasker) som jag kan äta utan att behöva lagra något, det bara förbränns utan att man behöver leva Paolo-liv. Men det är klart, äter man smågodis t.ex. kan man nog komma upp i det. Men det ska ju undvikas på Pritikin. 

Precis, båda dieterna fungerar liknande! 

Enbart socker, enbart smör skulle fungera ännu bättre. Jag skulle nog max kunna pressa i mig några matskedar per dag av den "maten". Då skulle kilon rasa, men inget man vill göra "long term".

Men som sagt, Pritikin dieten intresserar mig inte. Även om det var inspirerande med mängden grönsaker, jag är lite dålig på att få i mig både grönsaker och frukt. 

Det som var intressant var en motvikt mot uppenbara osanningar, som t.ex. att kolhydrater eller råd om lågfettskost orsakar övervikt och T2D. Eftersom riktig lågfettskost botar T2D och leder till viktnedgång så är sådana påståenden avslöjade som osanning. Att många folkslag ätit högkolhydratskost utan nämnda problem avslöjar också dessa hypoteser som osanningar. Raffinerade kolhydrater är också svårt att skylla på, även om de så klart ofta bidrar till problemet, precis som raffinerade fetter också gör.

Du får förlåta mig mitt sena svar.. men jag är redan evigt trött på att tjabba om pritkin och alla andra vegandieter.. så jag kommer lixom inte att bemöta dessa, de får tjabba i sina egna forum och tro på vad de vill!

Och för min dels så är pritkin inget annat än en charlatan.. eller ivarjefall hans efterföljare.. som är de som försöker att få det att framstå som att vi människor främst borde leva utav 80% kolhydrater resten protein!

Grejen är att det går mycket bra.. så länge man man inte överskrider kroppens väldigt begränsade förmåga att hantera glukos.. dvs det tarvar dels kalorirestriktion.. dels att man kan leva utav kroppsfettet när man går ner i vikt/när man åtgärdar sin insulinresistens!

Och bara att man ens nämner Okinawa i sammanhanget dvs Island of pigs,, de var för fan grisfarmare och deras diet var allt annat än fetttfattig.. och inga Okinawer skulle hålla med Pritkin om vad deras traditionella diet bestod utav.

Iallafall.. nu får jag nog bannor utav Mr B igen.. men det är för f*n kalorierna/Atwaterfaktorerna som räknas.. ut och in.. gör man f*n inte av med några.. typ västerländsk desktop work .. så kan man f*n inte sätta i sig hur mycket som helst.. och det oavsett om det bjuds på fika eller fruktkorg på jobbet!

Och nu skall jag då ge en eloge till Mr B.. fasta is da shit.. dvs kalorirestriktion.. men den sista grejen är min kommentar.. dvs den som innefattar kalorier/atwaterfaktorer!

Och när jag ä'ndå är på gång skall jag ge en eloge till Taubes.. dvs jag citerar rätt frisk ur minnet.. "om man bara undvikigt de raffinerade kolhydraterna så kunde vi förmodligen ätit de andra utan några större hälsoeffekter"!

Och det sätter lixom hela saken på sin spets.. de går ju inte att undvika.. det mesta i våra affärer består ju av detta.

Ett sätt är att aktivt välja LCHF!

• Like 1

On 2017-12-04 at 00:39, Zepp sade:

Du får förlåta mig mitt sena svar.. men jag är redan evigt trött på att tjabba om pritkin och alla andra vegandieter.. så jag kommer lixom inte att bemöta dessa, de får tjabba i sina egna forum och tro på vad de vill!

Hehe, ett rent sisyfosarbete... Alltid dyker det upp en till som vill diskutera! :D

Och för min dels så är pritkin inget annat än en charlatan.. eller ivarjefall hans efterföljare.. som är de som försöker att få det att framstå som att vi människor främst borde leva utav 80% kolhydrater resten protein!

Grejen är att det går mycket bra.. så länge man man inte överskrider kroppens väldigt begränsade förmåga att hantera glukos.. dvs det tarvar dels kalorirestriktion.. dels att man kan leva utav kroppsfettet när man går ner i vikt/när man åtgärdar sin insulinresistens!

Charlatan, jag tycker det är ett märkligt påstående, när det fins gott om exempel på folkslag som haft exakt dessa makron, utan metabolt syndrom, och innan kalorier uppfanns. Om man då säger att vi borde äta mer likt det här hälsosamma folkslaget för att bli av med våra västerländska sjukdomar, är det en charlatan?

80% fett däremot har inga folkslag ätit. Är förespråkare för ketogen kost också charlataner? Båda sidor har sina teorier om varför det fungerar, båda får bra resultat. Vad är problemet? 
Sen att vissa säger att alla borde leva lågfett kan väl vara irriterande, men det finns många vokala personer på lågkolhydratsidan som gör samma sak, hävdar att alla borde göra som dem. Lika dumt det.

Och bara att man ens nämner Okinawa i sammanhanget dvs Island of pigs,, de var för fan grisfarmare och deras diet var allt annat än fetttfattig.. och inga Okinawer skulle hålla med Pritkin om vad deras traditionella diet bestod utav.

Så vem ska jag tro på angående Okinawa? Alla vetenskapliga studier, eller en kille på internet som säger att alla vetenskapsmän har fel för det har han själv tänkt ut? Om denna kille dessutom kan tänkas vara biased p.g.a. att högkolhydratsdiet och god hälsa inte passar med hans världsbild? Om jag läser att en kille på internet säger att eskimåerna åt massa kolhydrater, för det finns ju "eskimåpotatis" ska jag tro på det också då? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eskimo_potato

Och när jag ä'ndå är på gång skall jag ge en eloge till Taubes.. dvs jag citerar rätt frisk ur minnet.. "om man bara undvikigt de raffinerade kolhydraterna så kunde vi förmodligen ätit de andra utan några större hälsoeffekter"!

Här vill jag lägga till vad Fung säger, att inte ens raffinerade kolhydrater var ett problem så länge man åt tre mål mat om dagen.

Min poäng är bara att jag håller med om vad Motvalls skrev i tråden, att de två sidorna inte borde bråka och smutskasta den andra sidan. Båda fungerar, och man kan lära sig mycket av det. Varför leva i en bubbla där man bara omger sig med liktänkande? 

Fung uttrycker det bra: 

But there are two different ways to get there. Both Pritikin and LCHF work fine. Actually – there are multiple ways to get there – Mediterranean, potatoe diet, Zone Diet, Weight Watchers etc.

Jag gillar även Ted Naimans syn:

Clearly I am a low carb fan but I am on record numerous times freely admitting that you can reverse obesity and type 2 diabetes with either a very low carb approach or a very low fat approach, I have seen this numerous times in patients and it is also clearly in the literature. You really have to consume carbs and fats TOGETHER to drive obesity and insulin resistance and type 2 diabetes, this is due to the Randle cycle and the reciprocal nature of glucose and fat oxidation at the cellular level. This is why all obesogenic lab animal chow is CARBS + FAT

For example, @masteringdib (Cyrus Khambatta aka MangoMan) has reversed type 2 diabetes and improved glycemic control in type 1 diabetics using a very low fat (high carbohydrate) diet — this can be done and does actually sort of work.

If we want low fat people and vegans to listen to us, we have to listen to them and be open-minded and willing to see the pros and cons of both approaches.

On 2017-12-06 at 18:30, RobertAnd sade:

Hehe, ett rent sisyfosarbete... Alltid dyker det upp en till som vill diskutera! :D

Charlatan, jag tycker det är ett märkligt påstående, när det fins gott om exempel på folkslag som haft exakt dessa makron, utan metabolt syndrom, och innan kalorier uppfanns. Om man då säger att vi borde äta mer likt det här hälsosamma folkslaget för att bli av med våra västerländska sjukdomar, är det en charlatan?

80% fett däremot har inga folkslag ätit. Är förespråkare för ketogen kost också charlataner? Båda sidor har sina teorier om varför det fungerar, båda får bra resultat. Vad är problemet? 
Sen att vissa säger att alla borde leva lågfett kan väl vara irriterande, men det finns många vokala personer på lågkolhydratsidan som gör samma sak, hävdar att alla borde göra som dem. Lika dumt det.

Så vem ska jag tro på angående Okinawa? Alla vetenskapliga studier, eller en kille på internet som säger att alla vetenskapsmän har fel för det har han själv tänkt ut? Om denna kille dessutom kan tänkas vara biased p.g.a. att högkolhydratsdiet och god hälsa inte passar med hans världsbild? Om jag läser att en kille på internet säger att eskimåerna åt massa kolhydrater, för det finns ju "eskimåpotatis" ska jag tro på det också då? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eskimo_potato

Här vill jag lägga till vad Fung säger, att inte ens raffinerade kolhydrater var ett problem så länge man åt tre mål mat om dagen.

Min poäng är bara att jag håller med om vad Motvalls skrev i tråden, att de två sidorna inte borde bråka och smutskasta den andra sidan. Båda fungerar, och man kan lära sig mycket av det. Varför leva i en bubbla där man bara omger sig med liktänkande? 

Fung uttrycker det bra: 

But there are two different ways to get there. Both Pritikin and LCHF work fine. Actually – there are multiple ways to get there – Mediterranean, potatoe diet, Zone Diet, Weight Watchers etc.

Jag gillar även Ted Naimans syn:

Clearly I am a low carb fan but I am on record numerous times freely admitting that you can reverse obesity and type 2 diabetes with either a very low carb approach or a very low fat approach, I have seen this numerous times in patients and it is also clearly in the literature. You really have to consume carbs and fats TOGETHER to drive obesity and insulin resistance and type 2 diabetes, this is due to the Randle cycle and the reciprocal nature of glucose and fat oxidation at the cellular level. This is why all obesogenic lab animal chow is CARBS + FAT

For example, @masteringdib (Cyrus Khambatta aka MangoMan) has reversed type 2 diabetes and improved glycemic control in type 1 diabetics using a very low fat (high carbohydrate) diet — this can be done and does actually sort of work.

If we want low fat people and vegans to listen to us, we have to listen to them and be open-minded and willing to see the pros and cons of both approaches.

Ja jösses en massa bra argument, likt förbannat så gäller det att äta riktig mat och alldrig mer än vad man behöver.

Och nu får jag nog bannor utav Mr B igen.. men i slutändan så handlar det om kalorier/Atwaterfaktorer!

Och viste du föresten att man kan bota typ 1 diabetes med hjälp av pritkins diet?

Det påstår hur som helst hans följare!

Så vem vet.. han kanske får sitt Nobellpris hur som helst?

Sådåså.. näe jag tror inte att du är dum.. och jag kan avslöja en sak för dig som du inte får sprida vidare för det skulle få allt för stora ekonomisk konsekvenser för västerländsk ekonomiskt välbefinnande, så länge man äter riktig mat och inga fler kalorier än man behöver/inte fler måltider än man behöver, så kan man leva lite utav vad som helst.. och macronutrientkompositionen blir lixom inte heller lika viktiga då!

Och sen så får du nog sattra dig angående low fat dieter på pubmed.. som regel är de low Calorie, för det första,, för det andra.. vem fan var det som bestämde det.. och varför bestämde sig inte försöksperonerna från första början att hålla ner på både kalorierna och måltidfrekvensen.. bra fråga tycker jag och jag kräver ett svar.. helst från dig och med referens från PUBmed!

Till o börja med så kan du rekommendera de 3500 Kcal som Okinawerna åt per dag.. enligt vissa dokument.. under vissa tider.. under vissa förhållanden som då rådde!

Och du får gärna visa hur man på 3500 Kcal /80% Kolhydrater på Pritkin diet både går ner i vikt och botar typ 1 diabetes.. källor på det.. gärna Nobellprisföredrag tack!

• Like 2

On 2017-12-08 at 01:37, Zepp sade:

och jag kan avslöja en sak för dig som du inte får sprida vidare för det skulle få allt för stora ekonomisk konsekvenser för västerländsk ekonomiskt välbefinnande, så länge man äter riktig mat och inga fler kalorier än man behöver/inte fler måltider än man behöver, så kan man leva lite utav vad som helst.. och macronutrientkompositionen blir lixom inte heller lika viktiga då!

Precis, det är väl det man kan se som den gemensamma nämnaren om folk får en diet att fungera, man utesluter till största del den industriprocessade maten, och de raffinerade kolhydraterna. Det skulle nog vara bra för västerländsk ekonomi egentligen, men inte för "big pharma" så klart.

Det roliga är att t.o.m. en sån som Ornish håller med om det:

The other way people get too many calories is by consuming too many simple carbohydrates. In my numerous debates with Dr Atkins, we agreed that many Americans eat excessive amounts of processed foods high in simple carbohydrates, including sugar, high-fructose corn syrup, white flour, white rice, and alcohol. Because these foods are low in fiber, large quantities of calories can be consumed without feeling full.

The processing and lack of fiber may cause these foods to have a high glycemic index and often a high glycemic load; they are absorbed quickly, causing blood glucose levels to spike, which causes insulin surges. These surges may cause a reactive hypoglycemia, increasing hunger and a desire to eat more simple carbohydrates in a vicious cycle, sometimes called "carbohydrate cravings." In addition, excessive insulin enhances the growth and proliferation of arterial smooth muscle cells, promoting atherosclerosis (9). Insulin accelerates the conversion of calories into triglycerides, which may contribute to hypertriglyceridemia. Over time, in some people, insulin surges may lead to insulin resistance, causing further weight gain. Insulin may also raise the secretion of lipoprotein lipase, increasing the uptake of fat into cells, leading to weight gain (10).

When people go on a high-protein diet, they may lose weight and lower triglycerides if, like most Americans, they had been eating a diet high in simple carbohydrates. Even better would be to reduce the intake of simple carbohydrates and most fats, which results in losing even more weight while enhancing health rather than potentially harming it.
http://www.atkinsexposed.org/Dean_Ornish,_M.D..htm

Och sen så får du nog sattra dig angående low fat dieter på pubmed.. som regel är de low Calorie, för det första,, för det andra.. vem fan var det som bestämde det.. och varför bestämde sig inte försöksperonerna från första början att hålla ner på både kalorierna och måltidfrekvensen.. bra fråga tycker jag och jag kräver ett svar.. helst från dig och med referens från PUBmed!

Javisst, en generell "low fat diet", enligt AHA eller andra amerikanska organisationers idéer, där man alltså satsar på att sänka fettprocent från 34% till 30%, eller kanske 25%, samtidigt som man ska äta en massa sötad industrimat, då får man räkna varje kalori och ändå lyckas det inte i studier. Men, då är kritiken denna, du kan inte använda dessa studier, för de sänkte inte fettet tillräckligt. Det är samma om någon här lägger upp en studie där lågkolhydratkost misslyckas, när man sänkt E% kolhydrater från 55% till 45%. Då slår alla bakut och säger att det fortfarande är för mycket kolhydrater, för lite fett, alltså är inte studien tillämplig på LCHF. Samma sak här, 25-30 E% fett har ingen med Pritikin eller Ornish att göra. Dessa dieter är ad libitum, naturligt mättande.

Till o börja med så kan du rekommendera de 3500 Kcal som Okinawerna åt per dag.. enligt vissa dokument.. under vissa tider.. under vissa förhållanden som då rådde!

Detta var jordbrukare som utförde tungt fysiskt arbete varje dag, ej tillämpligt på överviktiga och stillasittande, som ju vänder sig till en Pritikin diet. Inte heller det "normala" på Okinawa.

"The dietary intake of Okinawans compared to other Japanese circa 1950 shows that Okinawans consumed: fewer total calories (1785 vs. 2068)"

Självklart så åt ingen på Okinawa frivilligt extremt lågfett, du kan själv tänka dig hur mycket man måste äta rent mängdmässigt för att få i sig 3500 kcal på sötpotatis, det var en fråga om tillgång. Nu när de kan få tag i mer så äter de mycket mer fett, och har också börjat dö tidigare. 

Och viste du föresten att man kan bota typ 1 diabetes med hjälp av pritkins diet?

Det påstår hur som helst hans följare!

Varför hetsa upp sig över någon galen följare som uttalar sig? Jag har sett en sjuk mängd galna påståenden i kommentarer på low carb bloggar och i forum också, och det påverkar på intet sätt om lågkolhydratskost är bra eller inte.

Problemet för mig är att jag är biased mot dessa typer av dieter, de kommer få bända loss animaliskt protein och fett från mina kalla, döda fingrar, när jag ligger där död av diabetes, fetma, hjärtattack och cancer blott 40 år gammal. Jag ville kolla på What the Health, men var tvungen att stänga av efter 20 min, för jag klarar inte av att höra deras propaganda, och vinklade information.

Jag försöker därför ta en objektiv titt på lågfettrörelsen (och då menar jag riktig lågfett, inget fjantigt 25-30%), utan att irriteras för mycket av veganismen. Det jag ser är studier att det fungerar att reversera många metabola syndrom samt övervikt. Det är ad libitum, naturligt mättande. Jag kan så klart tänka att jag själv aldrig skulle kunna äta så där, att det måste vara jättehemskt och man måste vara hungrig jämt. Men hur kan jag säga det när jag aldrig provat? Och när andra verkar gilla det?

När jag granskar studierna angående t.ex. Okinawa (det finns dessutom många fler folkslag som ätit liknande) så har jag ingen anledning att misstro det. Den första studien gjordes 1880 av japanska jordbruksdepartementet, och varför skulle de ljuga? Var de finansierade av "sockerindustrin" kanske? Veganer i hemlighet? Studier visar konsekvent en liknande kosthållning, och jag har ingen anledning att misstro dem. Vadhelst lågkolhydratsförespråkare säger om Okinawa har jag däremot stor anledning att misstro, eftersom de gärna vill vrida och vända och avfärda bevisen eftersom de inte passar med deras förutfattade mening.

Här är några kommentarer jag hittade på ett blogginlägg som kritiserade Ornish dieten, ganska liknande upplägg som Pritikin:

"It’s very hard to stay on any diet. I know a lot of people who have tried to eat on the well known low cal diets and everyone has failed in the short term or long term. I had a TIA (mini stroke) and so far I’m totally committed to the Ornish approach. After 5 weeks it’s like they say; I’m starting to really enjoy eating this way. My taste buds have changed. People think it is harder to do than it really is, give it three weeks and see how you feel then. My appetite has just naturally gone down and I’m losing weight without thinking about it. As long as I don’t go back and get hooked on the high fat high sugar junk I used to eat I’ll be successful."

"Having recently been a 2 week guest at the Pritikin clinic in Miami, I was able to stop 4 antihypertensive drugs, one antidepressant, and one anti-cholesterol drug, a total of 6 in all. Their program predates Dr Ornish’s, but with one exception is identical; namely very LOW SALT. "

"I started the Ornish diet fairly recently. My cholesterol was through the roof, I was starting to get chest pains, and I had to do something. I asked my primary and a few other doctors and nutritionists I know. They all said Atkins and paleo/keto were gimmicky, and not solid from a medical or scientific viewpoint. They said Ornish was medically fine, but almost impossible to stick to – so they never recommended it. I’ve been on Ornish for a few months, and it’s insanely DIFFICULT. You have to cook almost all of your own food – it’s amazing the first time you go shopping for something that’s low fat and low sugar, and can’t find any processed items in a 100,000 sq ft supermarket. Eating out at restaurants is almost impossible. That said, I’m down 40 pounds in 3 months, and my cholesterol is dropping like a rock. Also, as the post mentions, you have to do yoga and meditation – so my stress level is almost zero and I sleep like a baby for the first time since I was in my twenties. So if you have the discipline, go for it!"

"The Ornish Diet for Reducing Heart Disease is pretty strict, but worth it if you want to live, not die. However, the Ornish Spectrum is much more mainstream and is for anyone wanting to improve their health and prevent disease, not necesarily recover from a heart attack. In the Spectrum, you see where you are on the various spectrums and try to make small improvements. It is very easy and very rewarding. The author of the article should actually try it, not put it down without trying it. You feel better almost immediately, physically and psychologically."

"I had a heart attack two years ago. Had two stents put in, which did away with chest pains until I went back to work a month later. Then chest pains began again. Very discouraging, to put it mildly. A friend gave me Dean Ornish’s book, and I immediately began eating a low fat vegan diet and exercising every day. The chest pains went away, and over time my cholesterol level dropped to 77 (with a very low LDL count of 29), blood pressure dropped dramatically, weight dropped by 30 pounds, and now, two years down the road, I feel the best I’ve felt in years. The Ornish diet was VERY easy for me to adopt, in part because the alternative would have meant ongoing discomfort with chest pains. Once I got used to eating a veggie diet, it became very easy to sustain – I enjoy eating now more than ever … I eat as much as I want of whatever I want, within the parameters of it being vegan. Easy as pie! It is NOT hard once one commits to it. I only wish I’d done it sooner. The criticisms in the article here are not well directed or supported. Eat a plant based diet – you’ll feel better, and the cows will thank you! ^_^"

"10 years ago, I was suffering from high blood pressure. My marker (cholesterol, sugar) were on the right side of the border, but not by much. While on a trip to Canada, I spotted the Dean Ornish book, and tried it out. I can say that I quickly lost 10 pounds, all of my blood work became perfect. My blood pressure dropped noticably, but not enough. After a year or so on the diet, which I found to be quite easy to stick to, given how well I felt on it, a major life event caused me to drop the diet. I should have been more resolute as I recently developed low level angina. Back on the diet (who wants those drugs?), this time in its strictest form, after just a month, I cannot induce my angina. I haven’t been to the doctor for tests yet, but I am feeling better than I have in a long time. I guess each of us has a different personality and eating style, but I can say that I find eating like this easy. The difficulty is in social situations, such as eating out or at peoples homes. I do quite a lot of that, so have had to develop strategies to keep myself on track. Occasionally, it just can’t be done, when I will just do the best I can in the situation. As long as it isn’t too often, it is probably healthier to bend a bit than to beat yourself up about a slip! Going by the angina symptoms, it is working as it says on the box! I think most critics of this idea are theorists floating their own particular boat. Try it and see how it works for you. Then decide."

"Again, I know this also from my own experience – 3 years ago I couldn’t run 200 yards, and had recurring chest pains, even after stent surgery. After eating a high carb low fat (HCLF) diet during these intervening 3 years, my blood pressure has normalized, disease symptoms have disappeared. No more chest pains, no more high blood pressure, cholesterol at strikingly low levels … and able to exercise vigorously. Last month I ran a half marathon! So people can go into denial, or make ill conceived comparisons to Ancel Keys, but the fact is the Ornish diet works. People trying to claim otherwise just don’t know what they’re talking about. Ornish’s studies do not exist in a vacuum, there are others such as Caldwell Esselstyn, Neil Barnard, and Michael Greger who cite similar results. A SAD diet will make you ill. a HCLF whole foods diet (like the Ornish diet) will not, and often leads to dramatic improvements in health. Try it and see. It’s easy!"

Man ser alltså liknande framgångshistorier och kommentarer som inom lågkolhydratssfären, och jag skulle säkert hitta många fler om jag gick in på deras officiella sidor. Varför skulle jag misstro dessa personer? Vilken grund har jag att avfärda dem som idioter som bara mår bra av placebo när de luras av charlataner? 

För att summera ser jag många likheter mellan rörelserna. Båda sidorna har sina argument och teorier som inte accepteras av mainstream vetenskap eller mig personligen. Båda sidor har sina gurus. Båda sidor älskar att hata den andra sidan. Båda sidor har sina väldigt dåligt underbyggda argument om vad som är farligt för människor att äta: vegan/lågfett hetsar mot fett, mättat fett, animaliskt protein, etc. Lågkolhydratsrörelsen hetsar upp sig mot gluten, fruktos och alla dessa hemska "antinutrienter" (intressant att notera för övrigt att smör innehåller en antinutrient som hämmar upptaget av järn, man bör således ALDRIG konsumera smör tillsammans med kött om man inte vill DÖ av ANEMI!!!, men det talas det inte lika högt om).

Men det man har gemensamt är också att man avstår hunger-, blodsocker- och insulindrivande raffinerade kolhydrater och socker, samt en rörelse mot riktig oprocessad mat. Dessutom avstås den värsta kombinationen av dem alla, kombinationen av raffinerat fett och raffinerade kolhydrater. Inget är mer insulindrivande, mer kaloririkt, mindre mättande, mer beroendeframkallande och mer belönande och aptitligt än den kombinationen. 

• Like 1

• 2 weeks later...
On 2017-12-09 at 12:08, RobertAnd sade:

intressant att notera för övrigt att smör innehåller en antinutrient som hämmar upptaget av järn, man bör således ALDRIG konsumera smör tillsammans med kött om man inte vill DÖ av ANEMI!!!, men det talas det inte lika högt om).

Konstig slutsats - stämmer inte. Har alldeles utmärkta blodvärden på smör/kött-måltider under många år. Man ska inte sprida villfarelser RobertAnd!

RobertAnd  försök att korta ner dina inlägg. Blir omöjligt för många av oss på Forum att uppbåda något intresse för dina extremt långa, många gånger helt obegripliga utläggningar.

Vänlig hälsning.

• Like 4

1 timme sedan, kickilotta sade:

Konstig slutsats - stämmer inte.

RobertAnd  försök att korta ner dina inlägg. Blir omöjligt för många av oss på Forum att uppbåda något intresse för dina extremt långa, många gånger helt obegripliga utläggningar.

Vänlig hälsning.

Påminner mycket om JWs argumentationsteknik vilket jag påpekade på ett mycket tidigt stadie.

19 timmar sedan, kickilotta sade:

Jag har funderat lite på det, och jag inser att du har nog rätt i det. Framförallt det senaste inlägget här. Men även andra. Det kan bli så att när jag undersöker ett ämne att jag skriver ner mina tankar och referenserna jag hittar i foruminlägget medans jag sitter och letar information. Det blir en massa då, men det är nog som du säger, inte intressant för andra.

Jag tänker nu att jag kanske borde spara det i ett Word dokument i stället, så har jag det sparat för mig själv. Då kan jag ge en kortare, mer kondenserad kommentar i stället, och sen har jag ju referenserna om någon vill veta mer.

Så tack för det, du har rätt.

• Like 4
  • Thanks 1

19 timmar sedan, kickilotta sade:

Konstig slutsats - stämmer inte. Har alldeles utmärkta blodvärden på smör/kött-måltider under många år. Man ska inte sprida villfarelser RobertAnd!

Du har rätt så klart, slutsatsen är absurd! Men det stämmer faktiskt att smör innehåller en antinutrient som binder till järn och hämmar upptaget, även om smör innehåller mindre än andra mejeriprodukter. Betyder det då att man får en brist och riskerar hälsoproblem? Absolut inte.

På samma sätt stämmer det rent tekniskt som många påstår inom Paleo att t.ex.  baljväxter kan innehålla små mängder antinutrienter som minskar upptaget av vissa mineraler lite grann. Betyder det då att man får en brist och utvecklar hälsoproblem? Återigen absolut inte.

Jag drev lite med Paleo rörelsen bara och deras skräck för antinutrienter.

14 minuter sedan, RobertAnd sade:

Ah men, det var ju på skoj, lite kan man väl få skoja :(

Vill du tappa i respekt så fortsätt att skoja. Men i sådana fall så begriper jag inte vad du har här att göra.