jala

Socker är inte farligt.

Recommended Posts

Mera om diabetesgalan från Annikas blogg.

9

Mormor says:

15 november, 2017 at 07:48

Om inte ett ord sades om vikten av att begränsa kolhydratintaget och att åtminstone utesluta det vita sockret i den mån det är möjligt, så anser jag att det var en dålig Diabetesgala, faktiskt riktigt dålig!! På detta sätt blir ingen diabetiker hjälpt till bättre hälsa.
Det fortsätter alltså med magoperationer och stympning av kroppsdelar….
En skandal.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Motvalls sade:

Men egentligen är det väl fettet som just har med diabetes att göra. Så haka inte upp dig på just köttet. Jag trodde att jag i tidigare inlägg var tydlig med just fettets roll vid diabetes.

Det finns ett missförstånd om att det är FETT som orsakar typ 2 diabetes. Det är en lögn som spridits av sockerindustrin sedan Andel Keys dagar. Idag är det helt klart att det är det ökade sockret som drivit fram fetmaepidemin i USA,.under samma tid har fet konsumtionen gått ned!!!

Det enda organ i kroppen som kan brytta ned fruktos är levern, och om man då äter ett kaloriöverskott, så bildas det fett runt levern och de inre organen pga fruktos konsumtionen. Om  man äter ett kaloriunderskott så förbränns fettet runt de inreorganen först eftersom det är så ohällsosamt.

Så fet runt de inre organen, som bildas pga leverns förbränning av socker, alkohol eller transfetter förbränns först vid kaloriunder skott.  Sockerindustrin  sprider lögnen att det är fett som orsakar diabetes. Socker industrin lägger ner massor av pengar på att få folk att tro att det är fet som orsakar diabetes., Men eftersom konsumtionen av fet gått ner från 45 energi % till 30 energi %, under fetma explosionen så är det helt orimligt.

Däremot har socker och högkolhydrat konsumtionen gått upp starkt. Så om det var fett konsumtionen som orsakade diabetes så skulle folk i USA blivit SMALARE sedan 1965.  men så är det inte, och det gör att färre går på socker industrin lögner. Men betalda lobbyister fortsätter naturligtvis ändå att sprida lögnen, men  det har inget med vetenskap att göra.  

Det finns mycket pengar att förlora för de industrier som är storanvändare av socker, och därför satsar de på lobbyism och forskningsfusk.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motvalls skriver:

On 2017-11-11 at 21:27, Motvalls sade:

Om nu kolhydrater är ohälsosamt - hur kommer det sig att inte alla folkslag som äter/har ätit 70-80 E% kolhydrater lider av diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma eller andra folksjukdomar?

Se t. ex https://thediabeticnews.com/sv/china-epidemic-heart-disease-stroke-diabetes/  Nu när kineserna fått det ekonomiskt bättre och äter mer socker och processad mat så går de om västvärlden i diabetes!   Du bör betänka att medellivslängden inte var så hög i Kina på de åt mycket kolhydrater.

Men om man äter som vi i västvärlden så äter vi alltför mycket fett. Och då blir det mycket fett i blodet efter en måltid - och det stannar dessutom kvar länge i blodet och ställer till problem. Det proppar igen de receptorer som ska ta upp sockret så att kroppen måste öka insulinfrisättningen för att försöka få in sockret. Och detta är det som kallas insulinresistens.

Du måste lära lite fysiologi!! Tanken att fet  skulle  proppa "igen de receptorersom ska ta upp sockret så att kroppen måste öka insulin frisättningen" Det är fysiologiskt absurt . Här är en relativt enkel förklaring av insulinresitens:  https://www.dietdoctor.com/se/insulinresistens-den-nya-paradigmen  Jason Fung har skrivit mycket om det på hans blogg.

Men inte förrän man införde det västerländska med högre fett och protein och högre andel processade livsmedel (med socker ja, men inte bara med socker!) så blev folk sjuka.

Du missar att vi i väst äter en lågfet kost sedan 1980-talet. 1965 kom 45 av kalorierna från fet i USA, men idag kommer 30% av kalorierna från fet i USA. Så Fetman har blivit ett problem i USA när man drog ned på fettet .

Japanerna är verkligen inte veganer. De äter både kött och fisk.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Nutrition Coalition‏ @4dietaryreform

FöljerFöljer @4dietaryreform

Great marketing.2 Great package. Great labels. Great ingredients? From the Beyond Burger website: "The Beyond Burger is being hailed as a holy grail for the plant-based industry." A burger with 20 ingredients? The only ingredient (on the list) you can find in nature is salt?"

Jag letade lite efter "plant based food" Nutrition Coalition hade en kritisk syn på en del av" plant based food".Där finns det en del hårt processad "mat", som definitivt inte kan inrymmas i begreppet "riktig mat".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-15 at 12:03, HelgeK sade:

Det finns ett missförstånd om att det är FETT som orsakar typ 2 diabetes. Det är en lögn som spridits av sockerindustrin sedan Andel Keys dagar. Idag är det helt klart att det är det ökade sockret som drivit fram fetmaepidemin i USA,.under samma tid har fet konsumtionen gått ned!!!

Hade amerikanerna ätit bara 10 E% fett hade de inte blivit så feta. Kolhydrater omvandlas inte lätt till fett. MEN om man äter mycket fett (45% eller 30%) får sockret den effekten att fettet lagras in i kroppen om man äter för mycket. Och det gör man lätt när man äter både mycket fett och mycket kolhydrater, särskilt i processad form. Fett orsakar inte diabetes 2 om man inte har socker med i bilden. Å andra sidan orsakar inte heller socker diabetes om det inte finns fett med i bilden. Generellt sett, för det finns alltid undantag antar jag.

Kan du inte se problemet med att skylla ohälsan på bara en faktor i kosten? Ser du inte att det handlar om en kombination? 

Och du pratar hela tiden om socker. Klart att vitt socker är onyttigt, utan näring. Men lchf:are brukar likställa socker med kolhydrater. Gör inte du det? Är det bara det vita sockret som är onyttigt menar du?

Om övervikt är problemet så kan jag se fler överviktiga lchf-are än överviktiga hclf-are. De senare har t.o.m. en tendens att vara åt det magra hållet. Trots att de äter 80 E% kolhydrater och inte har några kaloribegränsningar.

On 2017-11-15 at 21:21, HelgeK sade:

Great marketing.2 Great package. Great labels. Great ingredients? From the Beyond Burger website: "The Beyond Burger is being hailed as a holy grail for the plant-based industry." A burger with 20 ingredients? The only ingredient (on the list) you can find in nature is salt?"

Jag letade lite efter "plant based food" Nutrition Coalition hade en kritisk syn på en del av" plant based food".Där finns det en del hårt processad "mat", som definitivt inte kan inrymmas i begreppet "riktig mat".

Processad växtkost? Varför letar du upp sådant skräp? Vem förespråkar det? Sök istället på "whole food plant based diet" eller ge dig på de största namnen som jag hänvisade till. Jag tror ju att om man undviker processade livsmedel och håller sig till det naturliga och inte överäter samt motionerar så kommer man väldigt långt på hälsovägen, oavsett fördelning av makronutrienter. Mitt allra största problem är när folk menar att kolhydrater i alla former måste begränsas eller att den enda naturliga kosten för människan måste innehålla 70-80 E% fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Motvalls sade:

Hade amerikanerna ätit bara 10 E% fett hade de inte blivit så feta.

Lågfettdieter har testats i massiv skala i just USA.

Citat

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16391215

Citat

They expected to lose upwards of 30 pounds per year. Over 7 years, they lost …. 0.25 pounds! That’s like the weight of a good sized bowel moment, for goodness sake. Hmm. 7 years of Eat Less, Move More dieting or have a good BM? Same diff… 

https://idmprogram.com/biggest-loser-diet-explained/

Att kämpa i 7 år och få noll resultat är vad jag skulle klassa som ett dåligt tips eller dåligt råd. FAIL

8 timmar sedan, Motvalls sade:

Å andra sidan orsakar inte heller socker diabetes om det inte finns fett med i bilden.

Det kan det mycket väl göra. Socker är en utmärkt insulinspikare. I stora mängder under längre tidsintervall är det en perfekt väg mot insulinresistens och diabetes typ 2. 

Du har rätt i att kombinationen socker, kolhydrater och fett är effektiv om man vill öka sin vikt.

Enligt mig är måltidsfrekvensen avgörande för de överviktiga amerikanerna. En medelamerikan stimulerar sitt insulin i princip hela dygnet(undantag vid sömn) precis som många svenskar. Från och med att man kliver upp tills man går i säng. Vissa kliver upp på natten och småäter för att de har svårt att sova också. Det är en snacking-kultur där kroppen konstant är i ett ätande tillstånd --> konstant insulinstimulans --> insulinresistens --> diabetes t2. En medelamerikan äter väl mellan 3-6 måltider om dagen + snacks. Detta är en viktigare faktor än strikt fokus på andel fett, protein, kolhydrater.

Snickers Your not yourself when your hungry - snacking kultur. Du skall äta hela tiden...alla timmar på dygnet. Snickers tjänar pengar och du får diabetes typ 2. Grattis!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att påstå att "socker inte är farligt" är lika ansvarsfullt som att påstå att alkohol inte är farligt.

Finns gott om människor som kan leva hälsosamt med lite alkohol med i bilden, men det finns en mörkare sida också. Med socker förhåller det sig på precis samma sätt.

Citat

Prevalence: In 2015, 30.3 million Americans, or 9.4% of the population, had diabetes.

http://www.diabetes.org/diabetes-basics/statistics/?referrer=https://www.google.se/

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/15/2017 at 12:03 PM, HelgeK said:

Det finns ett missförstånd om att det är FETT som orsakar typ 2 diabetes.

Men detta kommer ju främst ur att fetma är en bidragande orsak till diabetes typ 2 hos många. "Och vi vet ju alla att fetma orsakas av för stort intag av fett...:wacko:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, MrB sade:

Lågfettdieter har testats i massiv skala i just USA.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16391215 

"Weight loss was greatest among women in either group who decreased their percentage of energy from fat." "CONCLUSION: A low-fat eating pattern does not result in weight gain in postmenopausal women."

Det står inget om hur mycket fett lågfettgruppen åt. Troligen inte i närheten av 10-15 E%. De gick i alla fall ner mer i vikt i början och behöll en lägre vikt än kontrollgruppen. Plus att viktnedgången var störst hos dem som minskade andelen fett i kosten. 

https://idmprogram.com/biggest-loser-diet-explained/

Att kämpa i 7 år och få noll resultat är vad jag skulle klassa som ett dåligt tips eller dåligt råd. FAIL

Här handlar det om att minska kalorierna och att man därmed får en betydligt lägre ämnesomsättning som inte reparerar sig efter svälten. Har inget med den kost jag förespråkar att göra.

Det kan det mycket väl göra. Socker är en utmärkt insulinspikare. I stora mängder under längre tidsintervall är det en perfekt väg mot insulinresistens och diabetes typ 2. 

Har du någonsin sett en studie där deltagarna ätit 10 E% fett, och 80 E% socker som fått diabetes? Och måste det vara vitt socker eller anser du att kolhydrater även från t ex frukt och fullkornsmjöl ingår i "problemet"? För den kost som jag tror är nyttig - förutom eventuellt lchf - består av naturliga oprocessade livsmedel där i princip hela växten ingår.

Enligt mig är måltidsfrekvensen avgörande för de överviktiga amerikanerna. En medelamerikan stimulerar sitt insulin i princip hela dygnet(undantag vid sömn) precis som många svenskar. Från och med att man kliver upp tills man går i säng. Vissa kliver upp på natten och småäter för att de har svårt att sova också. Det är en snacking-kultur där kroppen konstant är i ett ätande tillstånd --> konstant insulinstimulans --> insulinresistens --> diabetes t2. En medelamerikan äter väl mellan 3-6 måltider om dagen + snacks. Detta är en viktigare faktor än strikt fokus på andel fett, protein, kolhydrater.

Ja, där kan du ha en poäng. Det man kan fundera på då är varför folk behöver äta så ofta. Jag tror det handlar om brist på näring samt om processad mat som ger en närmast drogliknande effekt på belöningssystemet. Kombinationen fett och socker ger störst belöning.

Lösning: Äta naturlig "helmat", antingen LCHF eller HCLF växtbaserat. Eller klarar kroppen att äta blandat om man håller sig till bara naturlig mat? Skulle bra gärna vilja jämföra dessa tre grupper och se vad som händer i kroppen över tid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att påstå att "socker inte är farligt" är lika ansvarsfullt som att påstå att alkohol inte är farligt.

Finns gott om människor som kan leva hälsosamt med lite alkohol med i bilden, men det finns en mörkare sida också. Med socker förhåller det sig på precis samma sätt.

http://www.diabetes.org/diabetes-basics/statistics/?referrer=https://www.google.se/

Det står inget om att socker ensamt skulle vara orsak till diabetes. (Det står inget alls om orsak till diabetes i din länk vad jag kan se.) Att mängder av människor lider av diabetes är hemskt men då äter de också en kost full av socker OCH fett. Så att påstå att socker inte är farligt behöver inte vara oansvarigt. Beror på resten av kosten. Jag efterlyser en större bredd på kunskapssökandet. LCHF:are lyssnar bara på de som förespråkar lchf och klankar ner på kolhydrater - och tvärtom. Det blir så frustrerande.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Motvalls sade:

Eller klarar kroppen att äta blandat om man håller sig till bara naturlig mat? Skulle bra gärna vilja jämföra dessa tre grupper och se vad som händer i kroppen över tid.

Jag tror att för de flesta hyfsat friska så räcker det med naturlig mat, s.k. "whole foods", utan att tänka på makron. De två ytterligheterna, LCHF eller riktigt lågfett får man ta till vid diabetes, hjärtproblem, autoimmuna tillstånd, etc.

Sen har vi en tredje skola, högprotein. Se till att äta 150+ g om dagen så spelar det ingen roll om resten är fett eller KH eller en blandning.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Motvalls sade:

Det står inget om att socker ensamt skulle vara orsak till diabetes. (Det står inget alls om orsak till diabetes i din länk vad jag kan se.) Att mängder av människor lider av diabetes är hemskt men då äter de också en kost full av socker OCH fett. Så att påstå att socker inte är farligt behöver inte vara oansvarigt. Beror på resten av kosten. Jag efterlyser en större bredd på kunskapssökandet. LCHF:are lyssnar bara på de som förespråkar lchf och klankar ner på kolhydrater - och tvärtom. Det blir så frustrerande.

Det finns flera lågfettsdoktorer som botar bl.a. diabetes typ 2 trots att de inkluderar raffinerade kolhydrater och socker, se t.ex. Kempners rice diet. Det tyder på att socker ensamt inte orsakar alla problem. Man behöver fett också, och mycket riktigt är den så kallade västerländska skräpdieten en högfettsdiet. Man äter mycket av allt, socker, raffinerat fett, raffinerade kolhydrater.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RobertAnd: 

Ja, du kan mycket väl ha rätt.

Den fjärde skolan kan då vara lågprotein.. Att för mycket protein är den största boven i dramat. (Garth Davis) 

Ibland tänker jag att jakten på den optimala kosten kan bli en orsak till ohälsa, det också. I alla fall om man är som jag - och ändrar sig både teoretiskt och praktiskt med jämna och ojämna mellanrum. Är nog inte så bra för kroppen att hoppa från de ena till det andra. Måste vara skönt att hitta sin grej och bara äta så. Fast om man har fel "grej" så kanske man får cancer och annat och det vill jag ju inte. Så jag fortsätter söka och ändra mig.. :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Motvalls sade:

Och måste det vara vitt socker eller anser du att kolhydrater även från t ex frukt och fullkornsmjöl ingår i "problemet"?

Det är väl öppet för tolkning. Jag antog att man syftade till vitt socker och/eller raffinerat sådant. Inte socker i frukt mm. 

12 minuter sedan, Motvalls sade:

Så att påstå att socker inte är farligt behöver inte vara oansvarigt.

Att påstå att amfetamin och alkohol inte är farligt är heller då inte oansvarigt. I små mängder och sällan så är skadan inte speciellt stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MrB sade:

Det är väl öppet för tolkning. Jag antog att man syftade till vitt socker och/eller raffinerat sådant. Inte socker i frukt mm. 

Att påstå att amfetamin och alkohol inte är farligt är heller då inte oansvarigt. I små mängder och sällan så är skadan inte speciellt stor.

Många lchf:are likställer ju kolhydrater med vitt socker. "Det blir samma effekt inne i kroppen efter nedbrytning". Och "frukten idag är onaturligt söt och är inte nyttigt att äta". osv

Att vitt socker är ohälsosamt - ingen näring - håller jag med om. Det är ingenting vi bör ha i kosten. Men att likna det vid amfetamin och alkohol tror jag inte på. I så fall kan vi göra det samma med fett eftersom allt tyder på att både fett och socker krävs för att man ska få diabetes. LCHF:are menar att eftersom man blir av med diabetes typ 2 genom att minska på sockret/kolhydraterna är det kolhydraternas fel att man får diabetes. Och det ser ju logiskt ut. Men som jag försökt visa så får man samma resultat genom att minska på fettet. Därför anser lågfettförespråkarna att det är fettets fel.

Tror du verkligen inte på idén att det är kombinationen som är problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje gång jag läser om hur personer med sockerberoende "återfaller i missbruk" så snart de har gett efter för frestelsen att få smaka det sockersöta bara en gång till, bara liiiiite, så funderar jag över hur jag själv kan vara så lyckligt lottad. När jag någon gång (i stort sett två gånger per år) bestämmer mig för att vara som alla andra i min omgivning och äta godis, kakor, bakelser, så startar det ingen period av infernaliskt sockersug. Jag känner att jag fått mer än nog den här gången, och tycker nästan det är lite skönt att det dröjer ett halvår tills nästa planerade sockerfrossa. Vilken högvinst i gen-lotteriet!

Det går utmärkt att ta ett glas vin också, utan att någon djävul väcks till liv som kräver mer, mer, mer. Hur tacksam är jag inte över det! (Särskilt som en farbror till mig var "periodare" hela sitt liv, även om han råkade vara nykter när han dog vid 87 års ålder. Själv skulle jag gärna vilja vara aspackad när jag måste ta sista andetaget...)

Jag har förstått att det är kopplat till hjärnans belöningssystem, och att min egen hjärna förmodligen inte har några större behov av belöning. Eller kanske hittar den på andra vägar. Jag hyser den största aktning för alla som tvingas kämpa av alla krafter för att kunna motstå sina rent fysiologiska hjärnfunktioner, och lyckas med det. Ni är värda en stor eloge!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Motvalls sade:

Många lchf:are likställer ju kolhydrater med vitt socker. "Det blir samma effekt inne i kroppen efter nedbrytning". Och "frukten idag är onaturligt söt och är inte nyttigt att äta". osv

Att vitt socker är ohälsosamt - ingen näring - håller jag med om. Det är ingenting vi bör ha i kosten. Men att likna det vid amfetamin och alkohol tror jag inte på. I så fall kan vi göra det samma med fett eftersom allt tyder på att både fett och socker krävs för att man ska få diabetes. LCHF:are menar att eftersom man blir av med diabetes typ 2 genom att minska på sockret/kolhydraterna är det kolhydraternas fel att man får diabetes. Och det ser ju logiskt ut. Men som jag försökt visa så får man samma resultat genom att minska på fettet. Därför anser lågfettförespråkarna att det är fettets fel.

Raffinerat socker är en nyckelspelare i diabetes t2 och du kan jämföra i hur stor hälsoeffekt diabetes t2 och alkoholskador har varje år. T2 är inget skämt utan en folksjukdom med höga dödssiffror och en stor mängd mänskligt lidande. Därför är frasen "Socker är inte farligt" helt likvärdig med "Alkohol är inte farligt". Mycket oansvarigt och på gränsen till oetiskt.

Angående kombinationen så har du en poäng och extrema LCHF eller HCLF dieter "fungerar". Åtminstonde kortsiktigt. Eftersom jag är en forumets "fasta-freaks" så anser jag att mat och fastafönster är av större betydelse än att diskutera innehållet. Kroppen tål en hel del "skit" om den får vila(fasta) och återhämta sig. Många av kroppens hormon utvecklar resistens om de överstimuleras. Detta gäller även insulin. Konstant ätande --> konstant insulinstimulans --> insulinresistens --> diabetes t2. Vad du stoppar i dig kan variera men är inte det primära. Det är tidsperioderna du gör det på. Snackingkulturen är en värre hälsofiende varav Snickers är en nyckelspelare med "your not yourself when your hungry". Med andra ord..har de alla fel och bara en person har rätt....Dr. Jason Fung.... -_-

fung.jpg

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolhydratöverkänslighet finns.  Det handlar inte bara om D2. Själv botade jag högt blodtryck genom att skära ner kolhydratsintaget rejält. (Det berodde inte på någon stor viktreducering att blodtrycket gick ner radikalt på en månad, som många försöker hävda, för jag hade ingen stor övervikt från början och under den här månaden gick jag ner 2,5 kilo-  knappast tillräckligt som förklaring.) Det finns ju tecken som tyder på att cancer, MS, Alzheimers, epilepsi, IBS och andra åkommor har kolhydratkänslighet som grund, och kan hållas i schack eller rent av botas med lågkolhydratkost.

Man kan ha olika uppfattning om ifall det är bara vitt, processat socker, eller alla former av socker, eller socker i kombination med fett, eller kolhydrater över huvud taget som är boven när det gäller D2. Ett som är säkert är att vi människor inte har identiskt lika metabolism, och många (troligen de flesta) av oss tål helt enkelt inte för stor andel kolhydrater i kosten, med eller utan fett. Vi blir så småningom sjuka av det på ett eller annat sätt. 

Och om nu lågfettkost fungerar som botemedel mot D2, hur kommer det sig då att D2 har ökat explotionsartat i väst under de årtionden som fettfria livsmedel (med mycket socker) varit populära i samma del av världen?

• Gilla 5
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-19 at 00:01, Motvalls sade:

Här har du en poäng; Oftast är skräpmat en kombination av socker och fett och i båda fallen produkter av dålig kvalitet. Det är sällan det är honung och smör utan istället modifierad majsstärkelse och härdad palmolja eller liknande. Både kombinationen och kvaliteten kan vara förödande.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://annikadahlqvist.com/2017/11/22/socker-orsakade-bade-hjartsjukdom-och-cancer/

http://www.dailymail.co.uk/health/article-5104881/Sugar-industry-blocked-research-linking-sucrose-disease.html

"Sockerindustrin hade arrangerat en forskningsstudie 1968 för att visa att socker inte orsakade sjukdom. Resultatet var förfärande. Det visade att socker inte bara orsakade hjärtsjukdom, utan även cancer. När det stod klart undanröjde sockerindustrin studieresultatet. Om studien hade publicerats då, hade kostrådsutvecklingen kanske blivit helt annorlunda."

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-20 at 02:02, Inez sade:

Och om nu lågfettkost fungerar som botemedel mot D2, hur kommer det sig då att D2 har ökat explotionsartat i väst under de årtionden som fettfria livsmedel (med mycket socker) varit populära i samma del av världen?

Det är en LCHF myt att västvärlden äter lågfett och att det är därför vi har problem. Västvärlden äter en högfett kost, och en högkolhydratskost. Nästan all skräpmat har majoriteten av sina kalorier från fett. Även de officiella råden är ingen riktig lågfettkost, 30% av kalorier. Eller skulle vi kalla 30% kolhydrater för lågkolhydratskost (minst 200 g KH)?

När råden infördes i USA t.ex. så började man inte äta mindre fett, utan bara mer kolhydrater lades till. Dvs mer kalorier. Inte konstigt att det blev sämre då efter råden infördes.

Mer info om hur riktig lågfett botar en mängd sjukdomar, inklusive T2D:

https://deniseminger.com/2015/10/06/in-defense-of-low-fat-a-call-for-some-evolution-of-thought-part-1/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske är för ung för att ha upplevt den långa eran då FETTFRIA livsmedel var högsta mode, RobertAnd? Det började i USA och spred sig över den rika delen av världen. Jag tror fettfri yoghurt var den första produkten, där man ersatte fettet med geléartade ämnen, och tillsatte socker och smakämnen för att produkten skulle smaka något. Man skämdes om man inte letade upp lågfett- och fettfritt i butikerna. Möjligen kunde man få välja livsmedel med lite processade, Omega 6-stinna fröoljor i. Det är ju fortfarande gångbart att skriva "låg fetthalt"  och "endast x% fett" på produkter för att göra dem attraktiva.

Så  du får ursäkta, men att kalla västvärldens fettskräck för en myt, det är fake news.

Det har naturligtvis alltid funnits, och kommer alltid att finnas, personer som vräker i sig fett och socker, men då närmar det sig tröstätande och matmissbruk. De utgör en stor grupp, men de är inte normen, som du gör gällande. Och väljer man uteslutande dessa personer i sina forskningsprojekt, så blir åtgärden att utesluta fett en given succé. Hade man i stället valt att utesluta socker, så hade det gått precis lika bra, men nu ville man uppenbarligen bevisa att fett är boven.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg