RobertAnd Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 36 minuter sedan, jala sade: Vill du tappa i respekt så fortsätt att skoja. Men i sådana fall så begriper jag inte vad du har här att göra. Jag menade inte att jag skulle göra om det, bara att det var ett litet misstag, en mening av säkert flera tusen som jag skrivit. Men det kanske är bäst om jag slutar kommentera helt, om det bara är jobbigt för de flesta andra här. Det är intressant för mig att kommentera så klart, men om det inte gagnar någon annan, utan snarare tvärtom, så är det ju ingen idé, bara ett rent själviskt tidsfördriv. Jag kan nöja mig med att läsa forumet ibland, för det finns många intressanta saker som diskuteras, det är mer intressanta grejer på gång här än i de flesta bloggar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Jag tycker att du ska fortsätta kommentera RobertAnd! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 26 minuter sedan, Peter B sade: Jag tycker att du ska fortsätta kommentera RobertAnd! + 1 PÅ DEN 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted December 18, 2017 Share Posted December 18, 2017 Nej, visst ska du vara kvar RobertAnd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 On 2017-12-18 at 18:26, Peter B sade: Jag tycker att du ska fortsätta kommentera RobertAnd! On 2017-12-18 at 18:53, jesper sade: + 1 PÅ DEN On 2017-12-18 at 20:12, kickilotta sade: Nej, visst ska du vara kvar RobertAnd. Tackar Jag tog en längre paus bara, det var kanske behövligt.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Härligt, tillbaka och redo att terrorisera oss LCHF-fanatiker igen?! ;-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 2 minuter sedan, Peter B sade: Härligt, tillbaka och redo att terrorisera oss LCHF-fanatiker igen?! ;-) Bara om jag inte håller med, och det händer ju ibland Men kanske bäst att jag håller mig till de många områden där vi är överens 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 4 minuter sedan, RobertAnd sade: Men kanske bäst att jag håller mig till de många områden där vi är överens Vad är det för vits med att diskutera om alla är överens...? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Just nu, Effie sade: Vad är det för vits med att diskutera om alla är överens...? Det har du i rätt förstås, det leder ju inte till nya insikter direkt, man breddar inte sin kunskap eller perspektiv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Motvalls Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 On 2017-11-19 at 06:15, jala sade: Det krävs socker för att lagra fett. http://ettsotareblod.se/det-kravs-socker-for-att-lagra-fett/ Förrädiskt socker väcker aptiten. https://forskningochmedicin.vr.se/knappar/tidigarenummer/innehallnr22006/forradisktsockervackeraptiten.4.2aebc6b810f3c933b158000987.html Och det krävs fett för att lagra fett... Det är nästan omöjligt för de flesta att lagra fett från enbart kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 19 minuter sedan, Motvalls sade: Det är nästan omöjligt för de flesta att lagra fett från enbart kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Motvalls Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Varför inte lyssna på Dr Adiel Tel-Oren? Enligt honom är det alltför mycket protein som är boven i dramat när det gäller folksjukdomarna, bl a diabetes. Och han är inte ensam om det. Det är en myt att vi bör äta en massa protein och den ständiga frågan som veganer får "hur får du i dig tillräckligt med protein?" är helt onödig. Den stora frågan är snarare hur vi undviker överskott av protein. Han menar att frågan om fördelning av fett eller kolhydrater inte är så viktig. Så länge vi inte äter växtoljor med övervägande fleromättat fett, härsket fett eller processad mat... Han menar också att fett är viktigt och att det inte ska inte vara för lågt intag. Det bästa fettet är enligt honom kokosfett. Kolesterol är viktigt. Det gäller också att se till att man inte får brist på mineraler och nämner några i sammanhanget: zink och magnesium. Han menar också att så länge vi inte äter en massa animaliska produkter eller omega 6-fetter som ger för högt med arakidonsyra i kroppen, vilket i sin tur leder till inflammation - så behöver vi inte äta så mycket omega 3-fetter. Att ha både högt intag av omega 6 och omega 3 är inte hälsosamt utan är en faktor som snabbar på åldrandet i kroppen. Han menar att det gemensamma med hälsosamma folkslag är att de inte äter så mycket protein. Det handlar inte så mycket om fett eller kolhydrater. Kan hända jag citerat fel någonstans. Intressant är det i alla fall. Och väldigt trovärdigt, tycker jag. Men det gäller att lyssna själv, inte bara läsa vad jag skriver, om man vill tycka. Han har en del föreläsningar på Youtube och har också en hemsida. (Hur mycket man än lär sig säger det bara swish så dyker det upp något nytt som ger en huvudbry.. Vem ska man tro på?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 18 minuter sedan, Motvalls sade: Varför inte lyssna på Dr Adiel Tel-Oren? Enligt honom är det alltför mycket protein som är boven i dramat när det gäller folksjukdomarna, bl a diabetes. Och han är inte ensam om det. Det är en myt att vi bör äta en massa protein och den ständiga frågan som veganer får "hur får du i dig tillräckligt med protein?" är helt onödig. Den stora frågan är snarare hur vi undviker överskott av protein. Han menar att frågan om fördelning av fett eller kolhydrater inte är så viktig. Så länge vi inte äter växtoljor med övervägande fleromättat fett, härsket fett eller processad mat... Han menar också att fett är viktigt och att det inte ska inte vara för lågt intag. Det bästa fettet är enligt honom kokosfett. Kolesterol är viktigt. Det gäller också att se till att man inte får brist på mineraler och nämner några i sammanhanget: zink och magnesium. Han menar också att så länge vi inte äter en massa animaliska produkter eller omega 6-fetter som ger för högt med arakidonsyra i kroppen, vilket i sin tur leder till inflammation - så behöver vi inte äta så mycket omega 3-fetter. Att ha både högt intag av omega 6 och omega 3 är inte hälsosamt utan är en faktor som snabbar på åldrandet i kroppen. Han menar att det gemensamma med hälsosamma folkslag är att de inte äter så mycket protein. Det handlar inte så mycket om fett eller kolhydrater. Kan hända jag citerat fel någonstans. Intressant är det i alla fall. Och väldigt trovärdigt, tycker jag. Men det gäller att lyssna själv, inte bara läsa vad jag skriver, om man vill tycka. Han har en del föreläsningar på Youtube och har också en hemsida. (Hur mycket man än lär sig säger det bara swish så dyker det upp något nytt som ger en huvudbry.. Vem ska man tro på?) Vet inte om jag ens vill lyssna på honom om du ens bemödat dig att lägga in en länk? Iallafall.. protein är fortfarande en av de främsta bristerna i världsmåttstock.. efter Hemjärn! Överskott av protein/aminosyror kissar vi ut i form av Urea.. och man lär få komma upp i cirka 30-40E% av aminosyror innan vi tangerar Ureacykelns tak/förmåga! Och en normalkost i väst brukar landa på cirka 50 E% kolhydrater.. vilket WHO och SLV vill höja till cirka 60E%. Och så hamnar vi osökt på Arakidonsyra.. det bildas i våra egna kroppar vid stress/i djur som vi äter vid stress.. det är en av de Eikosanoider som driver inflamation som en del utav immunförsvaret! "Increased consumption of arachidonic acid will not cause inflammation during normal metabolic conditions unless lipid peroxidation products are mixed in. Arachidonic acid is metabolized to both proinflammatory and anti-inflammatory eicosanoids during and after the inflammatory response, respectively. Arachidonic acid is also metabolized to inflammatory and anti-inflammatory eicosanoids during and after physical activity to promote growth. However chronic inflammation from exogenous toxins and excessive exerciseshould not be confused with acute inflammation from exercise and sufficient rest that is required by the inflammatory response to promote the repair and growth of the micro tears of tissues." https://en.wikipedia.org/wiki/Arachidonic_acid 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 27 minuter sedan, Motvalls sade: Enligt honom är det alltför mycket protein som är boven i dramat när det gäller folksjukdomarna, bl a diabetes. Det är sant att i de blå zonerna så äter de inte så jättemycket protein, så det är knappast nödvändigt med mycket protein för hälsa. Men att det skulle vara farligt och ge sjukdomar har jag svårt att tro på, av två skäl. 1. Jägar samlarfolk äter eller åt bra mycket protein, utan att få dessa folksjukdomar. http://m.ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full "This high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein is elevated (19–35% of energy) at the expense of carbohydrates (22–40% of energy)." 35% energi från protein, då är vi uppe på minst 200 g. Försök själv att äta det, det är i det närmaste omänskligt mycket protein. Och detta alltså helt utan några folksjukdomar som västvärlden drabbas av. 2. De mest insulinkänsliga personerna i världen äter ännu mer protein än så, nämligen fitnessmodeller och andra kroppsbyggare. 5-10 % kroppsfett, i grym fysisk form, otroligt insulinkänsliga. Alltså ingen diabetes och fetma där, trots ett extremt intag av protein. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Och sen har vi alla de som verkar må prima efter många år på bara "kött & fett". http://www.empiri.ca/p/eat-meat-not-too-little-mostly-fat.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Jag stör mig lite på att när man talar om forskning som säger att animaliska proteiner är "farliga" är den ofta utförd av veganer/vegetarianer, må så vara professorer. Om de blivit veganer/vegetarianer för att de är övertygade om dess positiva hälsoeffekter då är det väl OK. Men om man blivit vegan/vegetarian även av etiska skäl då är man uppenbart partisk och borde kanske försöka undvika forskning inom just ämnet animaliska proteiner. ;-) Nu vet jag inte vad som gäller för Dr Adiel Tel-Oren... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 6 timmar sedan, Motvalls sade: Och det krävs fett för att lagra fett... Det är nästan omöjligt för de flesta att lagra fett från enbart kolhydrater. """" – Det är fel. Enda sättet att bli tjock på är att äta massor med glukos. Alla växter består av glukos, säger hon. """" http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/kottfragan-engagerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 Saxat från Annikas blogg. """""""Att cancer var en mycket sällsynt sjukdom i Europa före 1600-talet och ökade samtidigt som socker plötsligt blev en stapelvara genom den då nya billiga sockerimporten från Västindien bör tas med dödligt allvar:Redan på 1650 talet rapporterades ökning runt Europa av den tidigare kända men då fortfarande mycket sällsynta ”kräftan”."""""" http://annikadahlqvist.com/2018/01/12/eu-ska-utvardera-sockrets-effekter/comment-page-1/#comment-424099 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 Uppgradering i ämnet socker. https://ehdin.com/socker-ger-depression/?utm_source=Dr+Sannas+Nyhetsbrev&utm_campaign=5c7e1b157f-Hälsobrev+vecka+26&utm_medium=email&utm_term=0_4d817956a0-5c7e1b157f-43440055&mc_cid=5c7e1b157f&mc_eid=84ac44b2d6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts