jala

Socker är inte farligt.

Recommended Posts

37 minuter sedan, Zepp sade:

Menna kom lixom inte och ens antyd någon 28 års uppföljning det lär kosta några hundra miljarder.. och vem pyntade detta?

Studien består av två grupper. Den första gruppen fick en två veckors intervention, fasteinsulin minskade med 30%. Den andra gruppen var att man analyserade anställda på Pritikin centret där man har deras blodprov från när de kom in första gången. De hade följt dieten i 1-28 år. Dessa hade minskat fasteinsulin med i snitt 50%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/23/2017 at 8:55 AM, Inez said:

Man skämdes om man inte letade upp lågfett- och fettfritt i butikerna.

Tur att det fanns fettfritt godis. Så många goda alternativ man kunde äta med gott samvete... :ph34r:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/23/2017 at 6:36 PM, MariaF said:

Eller käkade man margarin, härdad palmolja, canola osv tidigare också?

Hmm... Jag äter en hel del rapsolja. Särskilt nu när priset på smör gått upp så mycket. Är det så farligt att det likställs med margarin och härdad palmolja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 11/24/2017 at 1:58 PM, Inez said:

Var har du hittat denna information? Om det dagliga behovet av kolhydrater är 0 g, hur kan då hjärt-kärlsjukdomar och T2D botas med högkolhydratkost? Är du säker på att detta är en tillförlitlig källa?

I min gamla hemkunskapsbok från tidigt 80-tal stod det att Kolhydrater inte var essentiella för oss. Jag vet inte varifrån iden om att de skulle vara livsnödvändiga för oss kommer ifrån. :ph34r:

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Skymning sade:

Hmm... Jag äter en hel del rapsolja. Särskilt nu när priset på smör gått upp så mycket. Är det så farligt att det likställs med margarin och härdad palmolja?

Nej, det är det inte. I alla fall inte den kallpressade. Den innehåller en del omega 6 så det är mer obalansen med omega 3 som jag tänker på.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Skymning sade:

I min gamla hemkunskapsbok från tidigt 80-tal stod det att Kolhydrater inte var essentiella för oss. Jag vet inte varifrån iden om att de skulle vara livsnödvändiga för oss kommer ifrån.

De är inte essentiella därför att kroppen kan tillverka dem själv om det kniper.  Ett par stycken behöver vi trots allt.  Men att bota sjukdomar med högkolhydratkost när behovet är så litet... :huh:

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Inez said:

De är inte essentiella därför att kroppen kan tillverka dem själv om det kniper.  Ett par stycken behöver vi trots allt. 

Glukos tänker du på här va? Kolhydrater är ju mer än bara glukos. :)

1 hour ago, Inez said:

Men att bota sjukdomar med högkolhydratkost

Nä, det låter långsökt i min bok också... :blink:

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Skymning sade:

Jag vet inte varifrån iden om att de skulle vara livsnödvändiga för oss kommer ifrån. :ph34r:

Folk(mestadels medelklassveganer) gör en automatisk koppling mellan glucos och kolhydrater. Hjärnan behöver en del glucos och kan inte vara 100% ketondriven. De glömmer i all hast bort att kroppen kan tillverka eget glucos(gluconeogenesis). Annars hade vi haft en stor mängd hjärndöda eskimåer att hantera.

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Skymning sade:

Glukos tänker du på här va? Kolhydrater är ju mer än bara glukos

Ja, helt rätt! Det är ju glukosen vi behöver. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-25 at 18:19, RobertAnd sade:

Studien består av två grupper. Den första gruppen fick en två veckors intervention, fasteinsulin minskade med 30%. Den andra gruppen var att man analyserade anställda på Pritikin centret där man har deras blodprov från när de kom in första gången. De hade följt dieten i 1-28 år. Dessa hade minskat fasteinsulin med i snitt 50%.

Nämenaltså.. jag och vår husvegan JW har redan gått igen detta och jag har även gjort det på KiF vid andra tillfällen så du får lov att söka gamla trådar elller på KiF om du fortfarande är intresserad!

Och jag säger inget annat än att du är intresserade/nyfiken/ifrågasätter.. men grejen är att när man kikar närmare på Pritkin så borde han sättas i fängelse.. om han nu inte hade begått självmord!

Iallafall.. när någon bättre pritkinstudie lades fram för mig.. så visade det sig att Pritkin verkligen borde ha fått Nobellpriset i medicin.. iomed att resultaten helt omkullkastar allt vi vet om maconutrienter.. Atwater var en lurendrejare och hormoner samt kalorier funkar lixom inte som skolmedicinen förutsätter.. det bord åtminstone omnämnas någonstans i vetenskapens analer?

Bara så ett exempel... jag och JW har redan diskuterat detta och vi är för övrigt överens om att det är skit samma om kosten är animalisk, vegansk eller blandad.. han är och förblir vad jag vet vegan och jag fortsätter att äta LCHF så gott jag kan!

Iallafall vad var då exemplet.. jo att man gått ner typ 17 kilo på några veckor utan kalorireduktion.. det vore iallafall värt ett Nobellpris i medicin.. för det omkullkastar ungefär cirka 90 % av övrig kunskap om macronutrienter och för övrigt en hel del om  human biokemi samt övrig näringslära!

WTF.. Pritkinsdieten är en extrem lågkaloridiet.. man lever till stora delar utav kroppsfett.. och man får under tiden äta hur många kolisar som helst.. men inget fett.. det påminner om Raw-food dieter.. man hinner lixom inte ens tugga, tugga äta så många kalorier per dag så att man ens kommer upp i sitt kaloribehov!

Dvs man får som gorillorna ägna större delen utrav dagen till att äta och tugga i sig kopiösa mängder råa grönsaker och blad!

Och du kan i princip glömma rotfrukter.. förutom rädisor, moröyter och rättika.. men de fanns lixom inte vilda i naturen hur som helst.. men försök hur som helst att få tag i dessa nu i November.. i närmaste skog.. Good luck.. kilona lär rasa!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Zepp sade:

men grejen är att när man kikar närmare på Pritkin så borde han sättas i fängelse.. om han nu inte hade begått självmord!

Ad Hominem för inte diskussionen framåt. Det är samma taktik som används om Atkins, han dog fet, deprimerad och med hjärtproblem sedan han lurat tusentals människor på sina pengar och hälsa via ett skräpmatsimperium. Det påverkar inte på något sätt kvaliteten på det flertal studier man hittar på pubmed under "Atkins diet" som visar på bra resultat både med vikten och hälsomarkörer. 

16 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall vad var då exemplet.. jo att man gått ner typ 17 kilo på några veckor utan kalorireduktion.. det vore iallafall värt ett Nobellpris i medicin.. för det omkullkastar ungefär cirka 90 % av övrig kunskap om macronutrienter och för övrigt en hel del om  human biokemi samt övrig näringslära!

Jag har nu läst alla abstracts på pubmed under Pritikin Diet, hittar inget liknande. Det är inga konstiga siffror. Liknande som LCHF, fastesocker, insulinresistens, vikt, allt går ner. Jag hittar det inte heller här på forumet.

17 timmar sedan, Zepp sade:

WTF.. Pritkinsdieten är en extrem lågkaloridiet.. man lever till stora delar utav kroppsfett..

Precis som LCHF alltså, alla dieter som leder till viktnedgång är beroende av kalorireduktion, medvetet eller omedvetet. Sker viktnedgången mycket snabbt har man ett stort underskott, sker den långsamt har man ett mindre. Det som jag gillar är att både LCHF och "very low fat" är att de är ad libitum, det är sån mättande mat att man inte behöver räkna kalorier. I båda dieterna har man en lista på godkända livsmedel och en lista på sånt man ska undvika, och då slipper man väga och mäta etc.

Det är ju den heliga graalen för övrigt, att leva till stora delar utav kroppsfett, det är precis det man vill åt om man nu inte redan är ripped med synligt sexpack. Men det är ju inte till sådana Pritikin riktar sig. 

17 timmar sedan, Zepp sade:

man hinner lixom inte ens tugga, tugga äta så många kalorier per dag så att man ens kommer upp i sitt kaloribehov!

Dvs man får som gorillorna ägna större delen utrav dagen till att äta och tugga i sig kopiösa mängder råa grönsaker och blad!

Och du kan i princip glömma rotfrukter.. förutom rädisor, moröyter och rättika.

Det är en rejäl halmdocka du ställer upp, men lite ligger det i det. Deltagarna är inte hungriga, utan klagar på att de har för mycket mat. Rena drömmen för en bantare alltså. En review säger så här om liknande lågfettsprogram (10-19 E%):

"All fat-restricted diets provide a high degree of satiety. Subjects who consume fat-restricted diets do not complain of hunger, but of having “too much food” (38,39). These diets, high in fiber and water content are low in caloric density. Subjects who consume these diets develop a distaste for fat (40), which may be useful in long-term adherence to reduced fat, low-calorie diets. However, it is not clear that restricting fat provides any advantage over restricting CHOs."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2001.113/full

I övrigt är det mest en halmdocka, man kan visst äta rotfrukter, och behöver inte leva en gorillaliknande tillvaro:

GO” Foods on the Pritikin Diet include:

• Fruits
  • Vegetables
  • Whole Grains like whole-wheat bread, brown rice, whole-wheat pasta, and oatmeal
  • Starchy Vegetables like potatoes, corn, and yams
  • Legumes such as beans (like black beans, pinto beans, and garbanzo beans); peas; and lentils
  • Lean Calcium-Rich Foods such as nonfat dairy milk, nonfat yogurt, and fortified soymilk
  • Fish (a rich source of omega-3-fatty acids)
  • Lean Sources of Protein (very low in saturated fat) such as skinless white poultry; lean red meat like bison and venison; and plant sources of protein, such as legumes and soy-based foods like tofu and edamame (soybeans)

Jag åt precis en italiensk bönsoppa till lunch som borde passa bra in i en Pritikin diet. Ca 250-300 kcal, 71% KH, 17% protein, 12% fett. Det var delikat och tog mig några minuter att sleva i mig. Mättande och bra, även om jag gärna haft kött i också. 

När jag ser denna lista så kan jag direkt komma på många olika smaskiga rätter som passar bra in. Jag skulle sakna en del saker så klart, men det gör jag även om jag kör LCHF.

Nu har jag ju i och för sig ingen lust att pröva en sådan här diet, även om jag säkert skulle klara det, för jag har inget behov av det. Precis som jag inte har något behov att gå till den andra ytterligheten och kraftigt reducera KH.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, RobertAnd sade:

Det är samma taktik som används om Atkins, han dog fet, deprimerad och med hjärtproblem sedan han lurat tusentals människor på sina pengar och hälsa via ett skräpmatsimperium.

Missade jag nåt nu? Han dog väl efter att ha halkat på en trottoar i New York och slagit i huvudet..? :blink: 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, MariaF sade:

Missade jag nåt nu? Han dog väl efter att ha halkat på en trottoar i New York och slagit i huvudet..? :blink: 

Jo, han föll ihop och slog i huvudet, om det är nog alla överens. Men vissa tror att det var en hjärtattack som gjorde att han föll, detta efter att journaler läckts. Omöjligt att fastslå, eftersom ingen obduktion gjordes. Journalen avslöjade också en kraftig övervikt (258 pounds).

Men poängen är ju att det inte spelar någon roll om det var på det ena eller andra sättet. Vi vet ju inte heller vilken diet han följde, han kan ju ha frossat i socker i hemlighet.

However, revelations in February 2004 from the city medical examiner’s report let slip the information that Atkins had suffered a heart attack, congestive heart failure, and hypertension, before his death. The report was given to the Journal by the Physicians Committee for Responsible Medicine, a group that advocates vegetarianism. Because the medical examiner’s office is claiming this information was circulated in error, it may not be possible at this time to determine if what was in that report referred to events that immediately preceded (and therefore might have caused) the doctor’s death, or if they were in reference to damage done over the course of a lifetime. (The report had been sent to a doctor in Nebraska who requested it. It was later discovered the person it was sent to was not “the treating physician” and so should not have had access to the report.) At present, the medical examiner’s office will only say Atkins died of a head injury from the fall. “I can’t comment on people’s previous conditions. It’s against the law,” said spokeswoman Ellen Borakove.

It needs be kept in mind that even if the medical examiner’s office does become more forthcoming, it still may not be able to answer the question of whether a heart attack brought about the demise of Dr. Atkins. An autopsy was not performed on him because of family objections to the procedure. Consequently, the medical examiner conducted only an external exam and a review of Atkins’ hospital records.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, RobertAnd sade:

Men vissa tror att det var en hjärtattack som gjorde att han föll

Spännande att vissa får ägna sig åt konspirationsteorier (för jag antar att det är motståndarna, dt sk "etablissemanget"?) men när andra ifrågasätter "etablissemanget" ska det förlöjligas... Nåja, jag vet inget om Dr Atkins förehavanden, jag vet bara att de som följer hans ursprungliga läror mår bättre än många andra. Förlåt att jag gick off topic här. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Spännande att vissa får ägna sig åt konspirationsteorier (för jag antar att det är motståndarna, dt sk "etablissemanget"?) men när andra ifrågasätter "etablissemanget" ska det förlöjligas... Nåja, jag vet inget om Dr Atkins förehavanden, jag vet bara att de som följer hans ursprungliga läror mår bättre än många andra. Förlåt att jag gick off topic här. 

Det var en vegandoktor som läckte det tror jag, de om några ägnar sig åt konspirationsteorier :D

När man läser "etablissemanget", vanlig media, så tar de upp båda sidor av historien, läsaren kan själv avgöra. Här är en bra rimlig syn:

When Dr Atkins died a few years back, there was a widely disseminated claim that he was obese when he died. However, some claim that he died as a result of a head injury sustained falling on ice, and that his considerable weight at the time of death was due in no small part to treatment he received while in the intensive therapy unit. A combination of steroids and fluids could, for example, have caused his weight to balloon due to fluid retention.

Because of the world I live in, I hear these claims and counter-claims on a not-too-irregular basis. And when I hear them, I always think ‘who cares?’

Let’s imagine that Dr Atkins was indeed obese prior to his fall. What does it tell us? Practically nothing. First of all, we really have no idea whether Atkins was following his own dietary advice or not. Perhaps he had a weakness for crappy carbohydrates and was obese as a result. In which case we could perhaps claim he was weak and lacking in self control, but that does not mean he was wrong about carbohydrate being the major dietary cause of obesity.

But even if he was following his own advice and was obese, this still tells us little to nothing. No approach (I’m aware of) works for everyone. Maybe, for instance, Dr Atkins had an undiagnosed problem with low thyroid function that meant he did not respond to his own diet like most.

There’s practically nothing we can learn from an single anecdote, and that’s why I have no interest at all in what weight Dr Robert Atkins was when he died.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även Fung är imponerad av Pritikin dieten och dess insulinsänkande egenskaper:

https://idmprogram.com/thoughts-on-the-pritikin-diet/

So let’s look closer at the Pritikin diet, and others based on it, like the Ma-Pi diet. Insulin goes down. A lot. Even though carbohydrate consumption is high.

This is not a high insulin diet! It lowers insulin. Therefore, I would expect that it lowers weight and the rest of the metabolic syndrome as well. And that’s exactly what Pritikin, as well as Neal Barnard and others have shown. Obesity, T2D, and the rest of the metabolic syndrome are simply different manifestations of hyperinsulinemia (too much insulin). Therefore, any diet that lowers insulin will show incredible benefits. This includes the Pritikin Diet as well as the LCHF and Paleo and Atkins diets. Forget about macronutrient composition of diets. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, RobertAnd sade:

Ad Hominem för inte diskussionen framåt. Det är samma taktik som används om Atkins, han dog fet, deprimerad och med hjärtproblem sedan han lurat tusentals människor på sina pengar och hälsa via ett skräpmatsimperium. Det påverkar inte på något sätt kvaliteten på det flertal studier man hittar på pubmed under "Atkins diet" som visar på bra resultat både med vikten och hälsomarkörer. 

Jag har nu läst alla abstracts på pubmed under Pritikin Diet, hittar inget liknande. Det är inga konstiga siffror. Liknande som LCHF, fastesocker, insulinresistens, vikt, allt går ner. Jag hittar det inte heller här på forumet.

Precis som LCHF alltså, alla dieter som leder till viktnedgång är beroende av kalorireduktion, medvetet eller omedvetet. Sker viktnedgången mycket snabbt har man ett stort underskott, sker den långsamt har man ett mindre. Det som jag gillar är att både LCHF och "very low fat" är att de är ad libitum, det är sån mättande mat att man inte behöver räkna kalorier. I båda dieterna har man en lista på godkända livsmedel och en lista på sånt man ska undvika, och då slipper man väga och mäta etc.

Det är ju den heliga graalen för övrigt, att leva till stora delar utav kroppsfett, det är precis det man vill åt om man nu inte redan är ripped med synligt sexpack. Men det är ju inte till sådana Pritikin riktar sig. 

Det är en rejäl halmdocka du ställer upp, men lite ligger det i det. Deltagarna är inte hungriga, utan klagar på att de har för mycket mat. Rena drömmen för en bantare alltså. En review säger så här om liknande lågfettsprogram (10-19 E%):

"All fat-restricted diets provide a high degree of satiety. Subjects who consume fat-restricted diets do not complain of hunger, but of having “too much food” (38,39). These diets, high in fiber and water content are low in caloric density. Subjects who consume these diets develop a distaste for fat (40), which may be useful in long-term adherence to reduced fat, low-calorie diets. However, it is not clear that restricting fat provides any advantage over restricting CHOs."

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2001.113/full

I övrigt är det mest en halmdocka, man kan visst äta rotfrukter, och behöver inte leva en gorillaliknande tillvaro:

GO” Foods on the Pritikin Diet include:

• Fruits
  • Vegetables
  • Whole Grains like whole-wheat bread, brown rice, whole-wheat pasta, and oatmeal
  • Starchy Vegetables like potatoes, corn, and yams
  • Legumes such as beans (like black beans, pinto beans, and garbanzo beans); peas; and lentils
  • Lean Calcium-Rich Foods such as nonfat dairy milk, nonfat yogurt, and fortified soymilk
  • Fish (a rich source of omega-3-fatty acids)
  • Lean Sources of Protein (very low in saturated fat) such as skinless white poultry; lean red meat like bison and venison; and plant sources of protein, such as legumes and soy-based foods like tofu and edamame (soybeans)

Jag åt precis en italiensk bönsoppa till lunch som borde passa bra in i en Pritikin diet. Ca 250-300 kcal, 71% KH, 17% protein, 12% fett. Det var delikat och tog mig några minuter att sleva i mig. Mättande och bra, även om jag gärna haft kött i också. 

När jag ser denna lista så kan jag direkt komma på många olika smaskiga rätter som passar bra in. Jag skulle sakna en del saker så klart, men det gör jag även om jag kör LCHF.

Nu har jag ju i och för sig ingen lust att pröva en sådan här diet, även om jag säkert skulle klara det, för jag har inget behov av det. Precis som jag inte har något behov att gå till den andra ytterligheten och kraftigt reducera KH.

Du får lixom ursäkta mig för att jag inte tyar att tjabba om det detta mer.. det är ett avslutat kapitel!

Och alla Pritkinstudier slutade på att de gick ner i vikt och levde till välkdans stora delar på fett, sitt eget kroppsfett!

Och om jag inte  är helt felunderättad så dog Atkins i komplikationerna efter sin huvudskada.. tjock och svullen när hans cirkulationssytem lade av!

Och vet du vad.. du och jag kommer troligen att avlida på liknade sätt iomed att vi är Svenskar.. äter nyttig mat och har tillgång till avancerad sjukvård.. eller i Värsta fall som Pritkin.. om han nu inte tagit sig själv av daga.. utav cancer.

Det är själva baksidan utav myntet, dvs av att bli gammal.. ha förmånen av att bli gammal!

Och då skall jag avslöja en sak för dig, den främsta dödsorsaken i välmående länder är hög ålder.. och det kan då betyda främst CVD, eller cancer.. jag föredrar CVD, i sömnen.. när jag är mellan 80-90!

Och en annan sak.. varning för att leva i Sverige eller andra välmående länder med tillgång till riktig mat samt god sjukvård.. man dör oftast utav CVD.. i Japan ofta utav Stroke.. i mindre väl utvecklade länder dör man betydligt tidigare utav "all cause mortality"!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, RobertAnd sade:

Även Fung är imponerad av Pritikin dieten och dess insulinsänkande egenskaper:

https://idmprogram.com/thoughts-on-the-pritikin-diet/

So let’s look closer at the Pritikin diet, and others based on it, like the Ma-Pi diet. Insulin goes down. A lot. Even though carbohydrate consumption is high.

This is not a high insulin diet! It lowers insulin. Therefore, I would expect that it lowers weight and the rest of the metabolic syndrome as well. And that’s exactly what Pritikin, as well as Neal Barnard and others have shown. Obesity, T2D, and the rest of the metabolic syndrome are simply different manifestations of hyperinsulinemia (too much insulin). Therefore, any diet that lowers insulin will show incredible benefits. This includes the Pritikin Diet as well as the LCHF and Paleo and Atkins diets. Forget about macronutrient composition of diets. 

Mah.. aså.. säger som Jason brukar säga.. finns tre olika sätt.. vetenskpligt studerade som funkar för att bli av med obesety och eller diabetes typ 2!

Och de tre är GBP, fasta och lågkolhydratdiet!

Sååå.. då återstår bara var man skall lägga in pritkindieten.. och allt vad jag sett hitills.. och jag vill fucking inte se mer skit.. så är det typ fasta.. eller lågkaloridiet.. inget annat!

Så glöm hur som helst att man kan äta vad man vill och hur mycket man vill.. i slutändan handlar det om kalorierna.. in och ut!

Framförallt så får man inte äta vad man vill på Pritkin!

Fördelen med Pritkin är inget annat än att det blir j*vligt svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.. det påminner hur som helst om Raw food!

Såå.. vill man äta kolhydrater.. undvik fett.. eller som Paolo Roberto så riktigt pepåkar.. man skall ut och springa minst två timmar varje dag/sju dagar i veckan.. förutom alla de andra timmarna som man tillbringar på gymmet/tränar.. varje dag/sju dagar i veckan.

'Och du kan hur som helst glömma alla metabola fördelar utav olika kost.. det är samma metabolism.. och kroppen per se skiter fullständigt i vad du kallar dina kolhydrater, de blir till blodsocker förr eller senare.. så då får man välja.. Paolo, fett eller kolhydrater!

Men jag kan varna dig för Pritkin iallafall.. vi har som art en j*vligt dålig förmåga att lagra överskott av glukos.. och det är oftast detta som ställer till det.. så Paolo har rätt.. har man ätit ett wienerbröd så skall man springa en extra timme.. och då räknas det som en bonus!

Såå.. vad är det då som förenar både Pritkin och LCHF.. ju det tendera att leda till ett lägre kaloriintag.. mer förbrukning av endogena fettreserver.. och att det knappast går att äta mer eller för ofta.

Såå.. du får nu en utmaning utav mig,, testa olika veckor.. en vecka med enbart strösocker, en annan vecka med enbart smör.. låt det gå minst en vecka mellan varje testperiod!

En tredje grej du kan testa är Rawfood.. bara råa grönsaker..du får tugga, tugga, tugga, säga upp dig på jobbet för att tugga, tugga i dig alla kalorier du behöver!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Zepp sade:

Så glöm hur som helst att man kan äta vad man vill och hur mycket man vill.. i slutändan handlar det om kalorierna.. in och ut!

Det här är defacto att svära i kyrkan anser jag. <_<

Synd att en så annars högt skattad debattör ska dra kalori-tautologin...såvida det inte är sarkasm förstås...

Fung använder ganska hårda ord mot dem som använder termodynamikens lagar när det gäller viktminskning.

Citat

If anybody mentions the ‘first law of thermodynamics’ regarding weight loss, you, too will know that they are just not very smart. Or maybe they just haven’t really thought about what thermodynamics actually is.

https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, MrB sade:

Det här är defacto att svära i kyrkan anser jag. <_<

Synd att en så annars högt skattad debattör ska dra kalori-tautologin...såvida det inte är sarkasm förstås...

Fung använder ganska hårda ord mot dem som använder termodynamikens lagar när det gäller viktminskning.

https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

Du är förlåten.. nämenaltså.. aså.. det där med kalorier ut och in är lixom en tautologi.. dvs något självklart, men det förklarar lixom inte vad det handlar om i ett verkligt liv!

För när man sen studerar vad som ger olika ut och in så visar det sig rent utav att olika macronutrieneter påverkar detta på litta olika sätt!

Dvs kalorierna.. eller som jag heller vill benämna dem.. Atwaterfaktorerna finns där hur som helst.. och såvida man inte lider utav maldigestion så tar man upp merparten ut måltiden.

Såå då handlar det mer om hur att äta och vad.. för en normal aptitreglering.. som då oftast styrs utav kroppens energibehov.. som i sin tur beror på vad man äter!

Såå.. om man går ner på att enbart äta strösocker eller smör.. vilket som, så har vi en kalorireduktion.. bägge metoderna tarvar hur som helst några essentiella näringstillskott.. så jag rekomenderar ingen utav dem.. utan främst att äta riktig mat med gott om fett, grönsaker och inte äta för ofta, för grejen är ju att man skall förbruka de kalorier/Atwaterfaktorer man inmundigat.. som energi för kroppsliga behov.

Och jag har inga jätteproblem med thermodynamikens lagar.. iomed att jag blev korvstoppad med sådant när jag läste på Chalmers.. iallafall så hade jag inga jätteproblem med att klara proven.. jo det hade jag, men jag klarade dem iallafall!

Utan de är främst en del utav mekaniken.. tillämpad mekanik var ett av de jobbigaste ämnena!

Och då kommer vi osökt in på skillnaden mellan tillämpad mekanik och biologiska system.. i den tillämpade mekaniken så är det rätt lätt att beräkna energiförlusterna.. när det gäller biokemi.. speciellt human biokemi så har Atwater gjort grundläggande studier.. därav så har vi fått de olika sk Kalorifördelningarna.. för olika macornutrienter!

Ett annat problem.. är hur vi får tillgång till och tillgodgör oss redan lagrad energi i form av kalorier!

Det styrs till stora delen utav hormoner!

Och ett väldans viktig sådant hormon som styr över om vi skall leva  på lagrad energi eller bli  svinhungriga och äta mer är Insulin!

Men det vet du ju redan!

Såå, har man problem med hyperinsulinemi eller insulinresistens.. så  är det bästa att angripa rotorsaken.. och då, iallafall om man har tur så ordnar det sig oxå med kalorintaget.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började ta bort snabba kolhydrater ur min kost. Jag förundrades över att jag inte blev blev hungrig längre. Sedan slutade jag äta frukost. Jag är fortfarande förundrad över hur lite jag behöver äta. Nu funderar jag på om jag ska sluta äta regelbundet och bara äta när jag känner att jag behöver påfyllning av energi. 

Det kanske också är dax att fundera på vilka andra behov maten fyller förutom att ge kroppen energi? 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Bo Hulten sade:

Det kanske också är dax att fundera på vilka andra behov maten fyller förutom att ge kroppen energi? 

Jag hade en gang en bantningsbok "Lura dina fettceller; det enda rätta sättet för kvinnor att gå ner I vikt". (uppföljaren hette "varför kvinnor behöver choklad"...får erkänna att jag glömt varför). Den hade en del vettiga tankar. Hon frågade smala personer "varför äter du?" De tittade förbryllat på henne och svarade "för att jag är hungrig!". Hon frågade överviktiga samma sak, och det fans hur manga skäl som helst: dags att äta; sällskapet vill äta; det där såg got ut; firar något; ledsen för något, tråkigt...

Om det är helt sant kan jag inte avgöra; men visst är det bra att fundera over varför man äter. Att sedan vad man ater påverkar hur mycket och hur ofta...det har jag ju inset sedan jag började med lchf. Sambon tycker det verkar praktiskt att inte behöva äta jämt, men tror inte han klarar äta så mycket på en gang. Jag kanske borde övergå till assietter igen, för att markera att mängden inte är så stor om man äter näringstätt.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Bo Hulten sade:

Du äter för att din kropp behöver både energi och näring. Därför är det viktigt att du äter näringstät mat av god kvalitet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-28 at 23:34, Zepp sade:

Och de tre är GBP, fasta och lågkolhydratdiet!

Sååå.. då återstår bara var man skall lägga in pritkindieten.. och allt vad jag sett hitills.. och jag vill fucking inte se mer skit.. så är det typ fasta.. eller lågkaloridiet.. inget annat!

Nåväl, den fjärde är alltså en lågfett/högkolhydratsdiet. Klart att den är lågkalori, det är ett måste om man vill gå ner i vikt, vilket är säkraste sättet att reversera T2D. Men intressant är att även de som ätit Pritikin i många år hade kraftigt sänkt sina insulinnivåer trots att de ju förmodligen med åren åt i kaloribalans. Du kan omöjligen kalla en diet där man äter ad libitum, till mättnad, och när man vill för fasta. Inget kan vara längre från fasta.

Framförallt så får man inte äta vad man vill på Pritkin!

Fördelen med Pritkin är inget annat än att det blir j*vligt svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.. det påminner hur som helst om Raw food!

Mmm, det är precis det kritikerna säger om LCHF också, så mycket är förbjudet så man äter färre kalorier. Men det är ju det man vill uppnå, både på LCHF och lågfett, att kosten är så mättande och näringstät att man naturligt äter mindre, eller har jag fel? 

Men jag kan varna dig för Pritkin iallafall.. vi har som art en j*vligt dålig förmåga att lagra överskott av glukos.. och det är oftast detta som ställer till det.. så Paolo har rätt.. har man ätit ett wienerbröd så skall man springa en extra timme.. och då räknas det som en bonus!

Jag tror inte det är någon större fara, det är  sällan man har behov av att lagra kolhydrater eftersom det är det prioriterade bränslet. Jag förbränner ca 2500 kcal per dag, låt säga att jag äter 100 g protein också, så har jag drygt 2000 kcal kvar för bränsle. Det är alltså över 500 g KH (alltså ca 50 rostmackor av typen Rasker) som jag kan äta utan att behöva lagra något, det bara förbränns utan att man behöver leva Paolo-liv. Men det är klart, äter man smågodis t.ex. kan man nog komma upp i det. Men det ska ju undvikas på Pritikin. 

Såå.. vad är det då som förenar både Pritkin och LCHF.. ju det tendera att leda till ett lägre kaloriintag.. mer förbrukning av endogena fettreserver.. och att det knappast går att äta mer eller för ofta.

Såå.. du får nu en utmaning utav mig,, testa olika veckor.. en vecka med enbart strösocker, en annan vecka med enbart smör.. låt det gå minst en vecka mellan varje testperiod!

En tredje grej du kan testa är Rawfood.. bara råa grönsaker..du får tugga, tugga, tugga, säga upp dig på jobbet för att tugga, tugga i dig alla kalorier du behöver!

Precis, båda dieterna fungerar liknande! 

Enbart socker, enbart smör skulle fungera ännu bättre. Jag skulle nog max kunna pressa i mig några matskedar per dag av den "maten". Då skulle kilon rasa, men inget man vill göra "long term".

Men som sagt, Pritikin dieten intresserar mig inte. Även om det var inspirerande med mängden grönsaker, jag är lite dålig på att få i mig både grönsaker och frukt. 

Det som var intressant var en motvikt mot uppenbara osanningar, som t.ex. att kolhydrater eller råd om lågfettskost orsakar övervikt och T2D. Eftersom riktig lågfettskost botar T2D och leder till viktnedgång så är sådana påståenden avslöjade som osanning. Att många folkslag ätit högkolhydratskost utan nämnda problem avslöjar också dessa hypoteser som osanningar. Raffinerade kolhydrater är också svårt att skylla på, även om de så klart ofta bidrar till problemet, precis som raffinerade fetter också gör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg