jala

Socker är inte farligt.

Recommended Posts

On 2017-12-08 at 01:37, Zepp sade:

och jag kan avslöja en sak för dig som du inte får sprida vidare för det skulle få allt för stora ekonomisk konsekvenser för västerländsk ekonomiskt välbefinnande, så länge man äter riktig mat och inga fler kalorier än man behöver/inte fler måltider än man behöver, så kan man leva lite utav vad som helst.. och macronutrientkompositionen blir lixom inte heller lika viktiga då!

Precis, det är väl det man kan se som den gemensamma nämnaren om folk får en diet att fungera, man utesluter till största del den industriprocessade maten, och de raffinerade kolhydraterna. Det skulle nog vara bra för västerländsk ekonomi egentligen, men inte för "big pharma" så klart.

Det roliga är att t.o.m. en sån som Ornish håller med om det:

The other way people get too many calories is by consuming too many simple carbohydrates. In my numerous debates with Dr Atkins, we agreed that many Americans eat excessive amounts of processed foods high in simple carbohydrates, including sugar, high-fructose corn syrup, white flour, white rice, and alcohol. Because these foods are low in fiber, large quantities of calories can be consumed without feeling full.

The processing and lack of fiber may cause these foods to have a high glycemic index and often a high glycemic load; they are absorbed quickly, causing blood glucose levels to spike, which causes insulin surges. These surges may cause a reactive hypoglycemia, increasing hunger and a desire to eat more simple carbohydrates in a vicious cycle, sometimes called "carbohydrate cravings." In addition, excessive insulin enhances the growth and proliferation of arterial smooth muscle cells, promoting atherosclerosis (9). Insulin accelerates the conversion of calories into triglycerides, which may contribute to hypertriglyceridemia. Over time, in some people, insulin surges may lead to insulin resistance, causing further weight gain. Insulin may also raise the secretion of lipoprotein lipase, increasing the uptake of fat into cells, leading to weight gain (10).

When people go on a high-protein diet, they may lose weight and lower triglycerides if, like most Americans, they had been eating a diet high in simple carbohydrates. Even better would be to reduce the intake of simple carbohydrates and most fats, which results in losing even more weight while enhancing health rather than potentially harming it.
http://www.atkinsexposed.org/Dean_Ornish,_M.D..htm

Och sen så får du nog sattra dig angående low fat dieter på pubmed.. som regel är de low Calorie, för det första,, för det andra.. vem fan var det som bestämde det.. och varför bestämde sig inte försöksperonerna från första början att hålla ner på både kalorierna och måltidfrekvensen.. bra fråga tycker jag och jag kräver ett svar.. helst från dig och med referens från PUBmed!

Javisst, en generell "low fat diet", enligt AHA eller andra amerikanska organisationers idéer, där man alltså satsar på att sänka fettprocent från 34% till 30%, eller kanske 25%, samtidigt som man ska äta en massa sötad industrimat, då får man räkna varje kalori och ändå lyckas det inte i studier. Men, då är kritiken denna, du kan inte använda dessa studier, för de sänkte inte fettet tillräckligt. Det är samma om någon här lägger upp en studie där lågkolhydratkost misslyckas, när man sänkt E% kolhydrater från 55% till 45%. Då slår alla bakut och säger att det fortfarande är för mycket kolhydrater, för lite fett, alltså är inte studien tillämplig på LCHF. Samma sak här, 25-30 E% fett har ingen med Pritikin eller Ornish att göra. Dessa dieter är ad libitum, naturligt mättande.

Till o börja med så kan du rekommendera de 3500 Kcal som Okinawerna åt per dag.. enligt vissa dokument.. under vissa tider.. under vissa förhållanden som då rådde!

Detta var jordbrukare som utförde tungt fysiskt arbete varje dag, ej tillämpligt på överviktiga och stillasittande, som ju vänder sig till en Pritikin diet. Inte heller det "normala" på Okinawa.

"The dietary intake of Okinawans compared to other Japanese circa 1950 shows that Okinawans consumed: fewer total calories (1785 vs. 2068)"

Självklart så åt ingen på Okinawa frivilligt extremt lågfett, du kan själv tänka dig hur mycket man måste äta rent mängdmässigt för att få i sig 3500 kcal på sötpotatis, det var en fråga om tillgång. Nu när de kan få tag i mer så äter de mycket mer fett, och har också börjat dö tidigare. 

Och viste du föresten att man kan bota typ 1 diabetes med hjälp av pritkins diet?

Det påstår hur som helst hans följare!

Varför hetsa upp sig över någon galen följare som uttalar sig? Jag har sett en sjuk mängd galna påståenden i kommentarer på low carb bloggar och i forum också, och det påverkar på intet sätt om lågkolhydratskost är bra eller inte.

Problemet för mig är att jag är biased mot dessa typer av dieter, de kommer få bända loss animaliskt protein och fett från mina kalla, döda fingrar, när jag ligger där död av diabetes, fetma, hjärtattack och cancer blott 40 år gammal. Jag ville kolla på What the Health, men var tvungen att stänga av efter 20 min, för jag klarar inte av att höra deras propaganda, och vinklade information.

Jag försöker därför ta en objektiv titt på lågfettrörelsen (och då menar jag riktig lågfett, inget fjantigt 25-30%), utan att irriteras för mycket av veganismen. Det jag ser är studier att det fungerar att reversera många metabola syndrom samt övervikt. Det är ad libitum, naturligt mättande. Jag kan så klart tänka att jag själv aldrig skulle kunna äta så där, att det måste vara jättehemskt och man måste vara hungrig jämt. Men hur kan jag säga det när jag aldrig provat? Och när andra verkar gilla det?

När jag granskar studierna angående t.ex. Okinawa (det finns dessutom många fler folkslag som ätit liknande) så har jag ingen anledning att misstro det. Den första studien gjordes 1880 av japanska jordbruksdepartementet, och varför skulle de ljuga? Var de finansierade av "sockerindustrin" kanske? Veganer i hemlighet? Studier visar konsekvent en liknande kosthållning, och jag har ingen anledning att misstro dem. Vadhelst lågkolhydratsförespråkare säger om Okinawa har jag däremot stor anledning att misstro, eftersom de gärna vill vrida och vända och avfärda bevisen eftersom de inte passar med deras förutfattade mening.

Här är några kommentarer jag hittade på ett blogginlägg som kritiserade Ornish dieten, ganska liknande upplägg som Pritikin:

"It’s very hard to stay on any diet. I know a lot of people who have tried to eat on the well known low cal diets and everyone has failed in the short term or long term. I had a TIA (mini stroke) and so far I’m totally committed to the Ornish approach. After 5 weeks it’s like they say; I’m starting to really enjoy eating this way. My taste buds have changed. People think it is harder to do than it really is, give it three weeks and see how you feel then. My appetite has just naturally gone down and I’m losing weight without thinking about it. As long as I don’t go back and get hooked on the high fat high sugar junk I used to eat I’ll be successful."

"Having recently been a 2 week guest at the Pritikin clinic in Miami, I was able to stop 4 antihypertensive drugs, one antidepressant, and one anti-cholesterol drug, a total of 6 in all. Their program predates Dr Ornish’s, but with one exception is identical; namely very LOW SALT. "

"I started the Ornish diet fairly recently. My cholesterol was through the roof, I was starting to get chest pains, and I had to do something. I asked my primary and a few other doctors and nutritionists I know. They all said Atkins and paleo/keto were gimmicky, and not solid from a medical or scientific viewpoint. They said Ornish was medically fine, but almost impossible to stick to – so they never recommended it. I’ve been on Ornish for a few months, and it’s insanely DIFFICULT. You have to cook almost all of your own food – it’s amazing the first time you go shopping for something that’s low fat and low sugar, and can’t find any processed items in a 100,000 sq ft supermarket. Eating out at restaurants is almost impossible. That said, I’m down 40 pounds in 3 months, and my cholesterol is dropping like a rock. Also, as the post mentions, you have to do yoga and meditation – so my stress level is almost zero and I sleep like a baby for the first time since I was in my twenties. So if you have the discipline, go for it!"

"The Ornish Diet for Reducing Heart Disease is pretty strict, but worth it if you want to live, not die. However, the Ornish Spectrum is much more mainstream and is for anyone wanting to improve their health and prevent disease, not necesarily recover from a heart attack. In the Spectrum, you see where you are on the various spectrums and try to make small improvements. It is very easy and very rewarding. The author of the article should actually try it, not put it down without trying it. You feel better almost immediately, physically and psychologically."

"I had a heart attack two years ago. Had two stents put in, which did away with chest pains until I went back to work a month later. Then chest pains began again. Very discouraging, to put it mildly. A friend gave me Dean Ornish’s book, and I immediately began eating a low fat vegan diet and exercising every day. The chest pains went away, and over time my cholesterol level dropped to 77 (with a very low LDL count of 29), blood pressure dropped dramatically, weight dropped by 30 pounds, and now, two years down the road, I feel the best I’ve felt in years. The Ornish diet was VERY easy for me to adopt, in part because the alternative would have meant ongoing discomfort with chest pains. Once I got used to eating a veggie diet, it became very easy to sustain – I enjoy eating now more than ever … I eat as much as I want of whatever I want, within the parameters of it being vegan. Easy as pie! It is NOT hard once one commits to it. I only wish I’d done it sooner. The criticisms in the article here are not well directed or supported. Eat a plant based diet – you’ll feel better, and the cows will thank you! ^_^"

"10 years ago, I was suffering from high blood pressure. My marker (cholesterol, sugar) were on the right side of the border, but not by much. While on a trip to Canada, I spotted the Dean Ornish book, and tried it out. I can say that I quickly lost 10 pounds, all of my blood work became perfect. My blood pressure dropped noticably, but not enough. After a year or so on the diet, which I found to be quite easy to stick to, given how well I felt on it, a major life event caused me to drop the diet. I should have been more resolute as I recently developed low level angina. Back on the diet (who wants those drugs?), this time in its strictest form, after just a month, I cannot induce my angina. I haven’t been to the doctor for tests yet, but I am feeling better than I have in a long time. I guess each of us has a different personality and eating style, but I can say that I find eating like this easy. The difficulty is in social situations, such as eating out or at peoples homes. I do quite a lot of that, so have had to develop strategies to keep myself on track. Occasionally, it just can’t be done, when I will just do the best I can in the situation. As long as it isn’t too often, it is probably healthier to bend a bit than to beat yourself up about a slip! Going by the angina symptoms, it is working as it says on the box! I think most critics of this idea are theorists floating their own particular boat. Try it and see how it works for you. Then decide."

"Again, I know this also from my own experience – 3 years ago I couldn’t run 200 yards, and had recurring chest pains, even after stent surgery. After eating a high carb low fat (HCLF) diet during these intervening 3 years, my blood pressure has normalized, disease symptoms have disappeared. No more chest pains, no more high blood pressure, cholesterol at strikingly low levels … and able to exercise vigorously. Last month I ran a half marathon! So people can go into denial, or make ill conceived comparisons to Ancel Keys, but the fact is the Ornish diet works. People trying to claim otherwise just don’t know what they’re talking about. Ornish’s studies do not exist in a vacuum, there are others such as Caldwell Esselstyn, Neil Barnard, and Michael Greger who cite similar results. A SAD diet will make you ill. a HCLF whole foods diet (like the Ornish diet) will not, and often leads to dramatic improvements in health. Try it and see. It’s easy!"

Man ser alltså liknande framgångshistorier och kommentarer som inom lågkolhydratssfären, och jag skulle säkert hitta många fler om jag gick in på deras officiella sidor. Varför skulle jag misstro dessa personer? Vilken grund har jag att avfärda dem som idioter som bara mår bra av placebo när de luras av charlataner? 

För att summera ser jag många likheter mellan rörelserna. Båda sidorna har sina argument och teorier som inte accepteras av mainstream vetenskap eller mig personligen. Båda sidor har sina gurus. Båda sidor älskar att hata den andra sidan. Båda sidor har sina väldigt dåligt underbyggda argument om vad som är farligt för människor att äta: vegan/lågfett hetsar mot fett, mättat fett, animaliskt protein, etc. Lågkolhydratsrörelsen hetsar upp sig mot gluten, fruktos och alla dessa hemska "antinutrienter" (intressant att notera för övrigt att smör innehåller en antinutrient som hämmar upptaget av järn, man bör således ALDRIG konsumera smör tillsammans med kött om man inte vill DÖ av ANEMI!!!, men det talas det inte lika högt om).

Men det man har gemensamt är också att man avstår hunger-, blodsocker- och insulindrivande raffinerade kolhydrater och socker, samt en rörelse mot riktig oprocessad mat. Dessutom avstås den värsta kombinationen av dem alla, kombinationen av raffinerat fett och raffinerade kolhydrater. Inget är mer insulindrivande, mer kaloririkt, mindre mättande, mer beroendeframkallande och mer belönande och aptitligt än den kombinationen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-12-09 at 12:08, RobertAnd sade:

intressant att notera för övrigt att smör innehåller en antinutrient som hämmar upptaget av järn, man bör således ALDRIG konsumera smör tillsammans med kött om man inte vill DÖ av ANEMI!!!, men det talas det inte lika högt om).

Konstig slutsats - stämmer inte. Har alldeles utmärkta blodvärden på smör/kött-måltider under många år. Man ska inte sprida villfarelser RobertAnd!

RobertAnd  försök att korta ner dina inlägg. Blir omöjligt för många av oss på Forum att uppbåda något intresse för dina extremt långa, många gånger helt obegripliga utläggningar.

Vänlig hälsning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, kickilotta sade:

Konstig slutsats - stämmer inte.

RobertAnd  försök att korta ner dina inlägg. Blir omöjligt för många av oss på Forum att uppbåda något intresse för dina extremt långa, många gånger helt obegripliga utläggningar.

Vänlig hälsning.

Påminner mycket om JWs argumentationsteknik vilket jag påpekade på ett mycket tidigt stadie.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, kickilotta sade:

Jag har funderat lite på det, och jag inser att du har nog rätt i det. Framförallt det senaste inlägget här. Men även andra. Det kan bli så att när jag undersöker ett ämne att jag skriver ner mina tankar och referenserna jag hittar i foruminlägget medans jag sitter och letar information. Det blir en massa då, men det är nog som du säger, inte intressant för andra.

Jag tänker nu att jag kanske borde spara det i ett Word dokument i stället, så har jag det sparat för mig själv. Då kan jag ge en kortare, mer kondenserad kommentar i stället, och sen har jag ju referenserna om någon vill veta mer.

Så tack för det, du har rätt.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, kickilotta sade:

Konstig slutsats - stämmer inte. Har alldeles utmärkta blodvärden på smör/kött-måltider under många år. Man ska inte sprida villfarelser RobertAnd!

Du har rätt så klart, slutsatsen är absurd! Men det stämmer faktiskt att smör innehåller en antinutrient som binder till järn och hämmar upptaget, även om smör innehåller mindre än andra mejeriprodukter. Betyder det då att man får en brist och riskerar hälsoproblem? Absolut inte.

På samma sätt stämmer det rent tekniskt som många påstår inom Paleo att t.ex.  baljväxter kan innehålla små mängder antinutrienter som minskar upptaget av vissa mineraler lite grann. Betyder det då att man får en brist och utvecklar hälsoproblem? Återigen absolut inte.

Jag drev lite med Paleo rörelsen bara och deras skräck för antinutrienter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det som jag menade med villfarelser RobertAnd. - Du får nog vara litet försiktigare med vad du skriver - annars så tappar du i respekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, kickilotta sade:

Det var det som jag menade med villfarelser RobertAnd. - Du får nog vara litet försiktigare med vad du skriver - annars så tappar du i respekt.

Ah men, det var ju på skoj, lite kan man väl få skoja :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, RobertAnd sade:

Ah men, det var ju på skoj, lite kan man väl få skoja :(

Vill du tappa i respekt så fortsätt att skoja. Men i sådana fall så begriper jag inte vad du har här att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, jala sade:

Vill du tappa i respekt så fortsätt att skoja. Men i sådana fall så begriper jag inte vad du har här att göra.

Jag menade inte att jag skulle göra om det, bara att det var ett litet misstag, en mening av säkert flera tusen som jag skrivit.

Men det kanske är bäst om jag slutar kommentera helt, om det bara är jobbigt för de flesta andra här. Det är intressant för mig att kommentera så klart, men om det inte gagnar någon annan, utan snarare tvärtom, så är det ju ingen idé, bara ett rent själviskt tidsfördriv. 

Jag kan nöja mig med att läsa forumet ibland, för det finns många intressanta saker som diskuteras, det är mer intressanta grejer på gång här än i de flesta bloggar.

• Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du ska fortsätta kommentera RobertAnd! :)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Peter B sade:

+ 1 PÅ DEN

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-18 at 18:26, Peter B sade:

On 2017-12-18 at 18:53, jesper sade:

+ 1 PÅ DEN

On 2017-12-18 at 20:12, kickilotta sade:

Nej, visst ska du vara kvar RobertAnd. 

Tackar :)

Jag tog en längre paus bara, det var kanske behövligt....

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt, tillbaka och redo att terrorisera oss LCHF-fanatiker igen?! ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Peter B sade:

Härligt, tillbaka och redo att terrorisera oss LCHF-fanatiker igen?! ;-)

Bara om jag inte håller med, och det händer ju ibland :D

Men kanske bäst att jag håller mig till de många områden där vi är överens :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, RobertAnd sade:

Men kanske bäst att jag håller mig till de många områden där vi är överens :) 

Vad är det för vits med att diskutera om alla är överens...?

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Effie sade:

Vad är det för vits med att diskutera om alla är överens...?

Det har du i rätt förstås, det leder ju inte till nya insikter direkt, man breddar inte sin kunskap eller perspektiv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-19 at 06:15, jala sade:

Och det krävs fett för att lagra fett... Det är nästan omöjligt för de flesta att lagra fett från enbart kolhydrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, Motvalls sade:

Det är nästan omöjligt för de flesta att lagra fett från enbart kolhydrater.

:lol:

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte lyssna på Dr Adiel Tel-Oren? Enligt honom är det alltför mycket protein som är boven i dramat när det gäller folksjukdomarna, bl a diabetes. Och han är inte ensam om det. Det är en myt att vi bör äta en massa protein och den ständiga frågan som veganer får "hur får du i dig tillräckligt med protein?" är helt onödig. Den stora frågan är snarare hur vi undviker överskott av protein.

Han menar att frågan om fördelning av fett eller kolhydrater inte är så viktig. Så länge vi inte äter  växtoljor med övervägande fleromättat fett, härsket fett eller processad mat... Han menar också att fett är viktigt och att det inte ska inte vara för lågt intag. Det bästa fettet är enligt honom kokosfett. Kolesterol är viktigt. Det gäller också att se till att man inte får brist på mineraler och nämner några i sammanhanget: zink och magnesium. Han menar också att så länge vi inte äter en massa animaliska produkter eller omega 6-fetter som ger för högt med arakidonsyra i kroppen, vilket i sin tur leder till inflammation - så behöver vi inte äta så mycket omega 3-fetter. Att ha både högt intag av omega 6 och omega 3 är inte hälsosamt utan är en faktor som snabbar på åldrandet i kroppen.

Han menar att det gemensamma med hälsosamma folkslag är att de inte äter så mycket protein. Det handlar inte så  mycket om fett eller kolhydrater.

Kan hända jag citerat fel någonstans. Intressant är det i alla fall. Och väldigt trovärdigt, tycker jag. Men det gäller att lyssna själv, inte bara läsa vad jag skriver, om man vill tycka. Han har en del föreläsningar på Youtube och har också en hemsida. :)

(Hur mycket man än lär sig säger det bara swish så dyker det upp något nytt som ger en huvudbry.. Vem ska man tro på?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Motvalls sade:

Varför inte lyssna på Dr Adiel Tel-Oren? Enligt honom är det alltför mycket protein som är boven i dramat när det gäller folksjukdomarna, bl a diabetes. Och han är inte ensam om det. Det är en myt att vi bör äta en massa protein och den ständiga frågan som veganer får "hur får du i dig tillräckligt med protein?" är helt onödig. Den stora frågan är snarare hur vi undviker överskott av protein.

Han menar att frågan om fördelning av fett eller kolhydrater inte är så viktig. Så länge vi inte äter  växtoljor med övervägande fleromättat fett, härsket fett eller processad mat... Han menar också att fett är viktigt och att det inte ska inte vara för lågt intag. Det bästa fettet är enligt honom kokosfett. Kolesterol är viktigt. Det gäller också att se till att man inte får brist på mineraler och nämner några i sammanhanget: zink och magnesium. Han menar också att så länge vi inte äter en massa animaliska produkter eller omega 6-fetter som ger för högt med arakidonsyra i kroppen, vilket i sin tur leder till inflammation - så behöver vi inte äta så mycket omega 3-fetter. Att ha både högt intag av omega 6 och omega 3 är inte hälsosamt utan är en faktor som snabbar på åldrandet i kroppen.

Han menar att det gemensamma med hälsosamma folkslag är att de inte äter så mycket protein. Det handlar inte så  mycket om fett eller kolhydrater.

Kan hända jag citerat fel någonstans. Intressant är det i alla fall. Och väldigt trovärdigt, tycker jag. Men det gäller att lyssna själv, inte bara läsa vad jag skriver, om man vill tycka. Han har en del föreläsningar på Youtube och har också en hemsida. :)

(Hur mycket man än lär sig säger det bara swish så dyker det upp något nytt som ger en huvudbry.. Vem ska man tro på?)

Vet inte om jag ens vill lyssna på honom om du ens bemödat dig att lägga in en länk?

Iallafall.. protein är fortfarande en av de främsta bristerna i världsmåttstock.. efter Hemjärn!

Överskott av protein/aminosyror kissar vi ut i form av Urea.. och man lär få komma upp i cirka 30-40E% av aminosyror innan vi tangerar Ureacykelns tak/förmåga!

Och en normalkost i väst brukar landa på cirka 50 E% kolhydrater.. vilket WHO och SLV vill höja till cirka 60E%.

Och så hamnar vi osökt på Arakidonsyra.. det bildas i våra egna kroppar vid stress/i djur som vi äter vid stress.. det är en av de Eikosanoider som driver inflamation som en del utav immunförsvaret!

"Increased consumption of arachidonic acid will not cause inflammation during normal metabolic conditions unless lipid peroxidation products are mixed in. Arachidonic acid is metabolized to both proinflammatory and anti-inflammatory eicosanoids during and after the inflammatory response, respectively. Arachidonic acid is also metabolized to inflammatory and anti-inflammatory eicosanoids during and after physical activity to promote growth. However chronic inflammation from exogenous toxins and excessive exerciseshould not be confused with acute inflammation from exercise and sufficient rest that is required by the inflammatory response to promote the repair and growth of the micro tears of tissues."

https://en.wikipedia.org/wiki/Arachidonic_acid

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg