Jump to content

Nattjobb

Tesa

Recommended Posts

Jag sitter och funderar över hur sjutton jag ska lägga upp mina måltider :huh:

Är det fler där ute som jobbar natt? :ph34r:

vad har ni för tider, tankar & metoder?

I dagsläget blir det för många måltider (typ mellis). Jag skulle ju vilja kunna äta 3 ggr om dagen. Är ju vaken 16 timmar & sover 8 som de som jobbar dagtid och äter frukost, lunch & middag, jag borde kunna översätta det till mina tre mål mat men upplever det som knögligt. Arbetstiderna är 21:30-07 vanligtvis. Jag kommer hem och i säng kl 8 på morgonen och sover till 16-hugget. Jag är inte särskilt hungrig när jag vaknar, men vill gärna få i mej något efter nån halvtimme-timme, och då kan det ju funka med någon frukost, typ äggröra eller smoothie av nåt slag. Sen drar jag till gymmet! Kl 23-23:30 brukar vi ha matrast på jobbet och då kan jag äta min lagade middag. Men sen då? Då blir det frukost IGEN. För jag vill ju inte sitta och mumsa biffar kl 6 på morgonen :blink:;)

Tacksam för tankar, ideer och erfarenheter :wub:

/Tesa

Hej Tesa!

Jag jobbar som jourssk och har ibland nattpass 20 - 08 och ibland kvällspass 14.30 - 23.00 Jag håller med dig om att det kan vara knepigt!

Själv äter jag lunch när jag vaknat. ung vid 16 (om jag sovit bra) om jag är väldigt hungrig äter jag middag på jobbet när det går kanske vid 21-22 och ibland ett kokt ägg mosat i smör innan jag går i säng.

Men för det mesta äter jag bara ett mål när jag jobbar, dvs "lunchen" Jag fastar resten av dygnet, det passar bra och förenklar. Och som någon sa så är det inte bra att äta mkt på natten, bättre att försöka hålla normala ättider. Det blir snabbt en vana!

• Like 2

4 timmar sedan, Trollmormor sade:

Tack så mycket Trollmormor för ett bra artikeltips :):):) 

Har läst en del men känns som man aldrig kan få nog med sån info. Får jobba på att äta ordentlig måltid när jag vaknar då :) 

• Like 3

4 timmar sedan, Lotte sade:

Hej Tesa!

Jag jobbar som jourssk och har ibland nattpass 20 - 08 och ibland kvällspass 14.30 - 23.00 Jag håller med dig om att det kan vara knepigt!

Själv äter jag lunch när jag vaknat. ung vid 16 (om jag sovit bra) om jag är väldigt hungrig äter jag middag på jobbet när det går kanske vid 21-22 och ibland ett kokt ägg mosat i smör innan jag går i säng.

Men för det mesta äter jag bara ett mål när jag jobbar, dvs "lunchen" Jag fastar resten av dygnet, det passar bra och förenklar. Och som någon sa så är det inte bra att äta mkt på natten, bättre att försöka hålla normala ättider. Det blir snabbt en vana!

oj, 20-8 var ett lååångt pass :blink: 

Vi jobbar ibland 20:30-7 och DET tycker jag är världslångt. Vill gärna åka hemåt kring 6. Tar en timme innan jag ens är hemma och i säng (och då siktar jag på kudden så fort jag stämplat ut :rolleyes:)

Så du blir inte alls hungrig längre på natten? Du tar ingen kaffe eller buljong eller liknande?

Mmm, jag får försöka få i mej mer mat mat när jag har vaknat till. Synd bara att det inte går ihop med pojkvännens middagstider, som är mer kring 19-20 än 17-hugget. :huh: 

tack för svar!

• Like 2

Min man jobbar mycket nätter, förr enbart nätter. Han har pass upp till 14tim utan rast; ibland sover han på jobbet, ibland vaken natt, ibland dagtid, ibland kvällar. En helg kan han jobba 36tim från fredag em till måndag morgon. Dessa tidsbyten tär på kroppen, det märks. Det jag förstått är att han försöker undvika att äta på nätterna men att det är svårt för han är oftast hungrig då. Vikten och orken tycks bli mer stabil när han försöker äta efter klockan eftersom han annars äter när han är hungrig och det i sin tur påverkas av hur han sovit (vilket kan bli hur som helst när han byter mellan dag och nattpass).
Vad vill du med maten och träningen? Många gillar ju att träna på fastande mage, och vill du påverka vikten/fläsket är i alla fall min erfarenhet att det funkar väldigt bra. Huvudsaken är att du får i dig den energi och näring du behöver. Initialt kan träning på fastande mage vara tungt men de flesta vänjer sig snabbt. Jag dricker vatten med salt i innan långpassen (långsam jogging, ca 2tim) annars blir jag lätt lite matt.

• Like 1

20 timmar sedan, MariaF sade:

Min man jobbar mycket nätter, förr enbart nätter. Han har pass upp till 14tim utan rast; ibland sover han på jobbet, ibland vaken natt, ibland dagtid, ibland kvällar. En helg kan han jobba 36tim från fredag em till måndag morgon. Dessa tidsbyten tär på kroppen, det märks. Det jag förstått är att han försöker undvika att äta på nätterna men att det är svårt för han är oftast hungrig då. Vikten och orken tycks bli mer stabil när han försöker äta efter klockan eftersom han annars äter när han är hungrig och det i sin tur påverkas av hur han sovit (vilket kan bli hur som helst när han byter mellan dag och nattpass).
Vad vill du med maten och träningen? Många gillar ju att träna på fastande mage, och vill du påverka vikten/fläsket är i alla fall min erfarenhet att det funkar väldigt bra. Huvudsaken är att du får i dig den energi och näring du behöver. Initialt kan träning på fastande mage vara tungt men de flesta vänjer sig snabbt. Jag dricker vatten med salt i innan långpassen (långsam jogging, ca 2tim) annars blir jag lätt lite matt.

Mitt mål är att komma igång med träningen igen, jag mår så mycket bättre när jag får använda kroppen :) tyvärr blev träningen bortprioriterad under några år och är vanlig styrketräning på gymmet. Jag vill ha en viktminskning med hjälp av lchf-maten. 

Oj himmel! Stackars din man att flänga så mellan dag & natt och långa pass:o:blink: fast han får säkert bra betalt om det är mödan värd?

Tack för att du delade med dig

• Like 2

8 timmar sedan, jessirene sade:

Jag äter före nattskift vid ca 20 tiden. På natten blir det kaffe, inget annat. Ibland fettkaffe.

Om jag är sugen så äter jag när jag kommer hem, annars inte.

Närjagvaknar så äter jag inte, men du kan ju ta frukost dåifalldu vill. Tex ägg.

Okej :) ah, jag måste äta nåt på morgonen, annars har jag svårt att sova. Har struntat i det några ggr och då kan det bli sömnlöst och sen blir det rensa kylskåpet på allt möjligt ätbart :D 

(inte för att jag inte har nåt ärbart i kylen *fniss*)

• Like 3

Jag jobbar mellan 21-07 och brukar då äta min matlåda med lagad mat någonstans mellan 22-23. Sedan äter jag inget mer förrän jag vaknar på eftermiddagen. Eller först dricker jag kaffe vid kanske 16-tiden och sen frukost kl 17. That´s it :) Ibland kanske jag får för mig att koka två ägg på morgonen innan jag ska sova, men oftast brukar jag prioritera att gå och däcka ;D

• Like 3

Hej! 

Jag jobbar natt 21.35-7.10. Jag äter i vanliga fall bara 2 ggr / dag så när jag jobbar natt äter jag bara lite turkisk yoghurt med hallon eller 2 kokta ägg med majonäs. Äter sedan frukost som vanligt när jag kommer hem och sedan middag mellan 19-20 innan jag åker. Vad du ska tänka på är att dricka ordentligt under natten när du jobbar.

• Like 3