FluOx Posted November 9, 2017 Share Posted November 9, 2017 Fick denna länk om diabetes skickad till mig idag, kul tänkte jag, skall kolla om man nämner något om lågkolhydratkost. Men icke, 98% av testen handlar mediciner. 2% handlar om livsstilsfaktorer, och det ända man nämner om det är följande: LIVSSTILSÅTGÄRDER En portugisisk observationsstudie med intervjuer av 3000 kvinnor med typ 1-eller 2-diabetes visade en dosberoende effekt av kaffekonsumtion med 66% längre överlevnad vid konsumtion av minst 2 koppar kaffe per dag. Så jävla sorgligt, finner inga ord... 1 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 11, 2017 Share Posted November 11, 2017 Det där är bara sorgligt, med tanke på att det går att klara sig utan mediciner så länge om man bara ändrar sin kost, ofta ganska radikalt, vilket är något som kräver stöd i vår omgivning. Om diabetiker rätt och slätt blev rekommenderade strikt LCHF så hade det snabbt blivit mer accepterat. Stjäl din tråd för något annat: Är diabetesrelaterade komplikationer/sjukdommar mer vanliga hos typ 2 diabetiker än hos typ 1 diabetiker? Jag är helt säker på att jag läst detta någonstans men har inte en aning om var eller om det faktiskt är något jag själv drömt ihop. Någon som har koll? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 11, 2017 Share Posted November 11, 2017 35 minuter sedan, Skymning sade: Är diabetesrelaterade komplikationer/sjukdommar mer vanliga hos typ 2 diabetiker än hos typ 1 diabetiker? Fördomar kanske, men nånting säger mig att typ 1or är mer medvetna om sin sjukdom och dess följder och försöker hålla den i schack någorlunda. Typ 2or fortsätter nog som vanligt, tyvärr. 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts