jala

Sanningar samt lögner om kolloidalt silver.

Recommended Posts

Kostnader för en liter ionisil:

En liter vatten, ganska rent får vi hoppas så säg 10 kronor.

Silver 4550 kronor per kilo => 4,55 per gram 0,01 gram per liter => 4,55 öre

Tja 10 kronor per liter i material.

Processen kostar också förstås, nån som kan uppskatta?

(Försäljningspris 238 kronor)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Vittvrak sade:

Kostnader för en liter ionisil:

En liter vatten, ganska rent får vi hoppas så säg 10 kronor.

Silver 4550 kronor per kilo => 4,55 per gram 0,01 gram per liter => 4,55 öre

Tja 10 kronor per liter i material.

Processen kostar också förstås, nån som kan uppskatta?

(Försäljningspris 238 kronor)

Vittvrak din  uträkning är extremt bristfällig. Att inte ta med försäljningskostaderna för produkten är ett stort fel. Efter lite googlande kunde jag konstatera.att pris på vatten kan variera stort . T. ex. kunde jag konstatera att det finns mineralvatten som kostar 895 000:- SEK. per liter.Det var priset 2016, så det kan gått upp eller ner sedan dess. Men jag tycker det inte finns skäl att inte ta dit inlägg på alvar.  Kanske borde du lägga upp en humor tråd, där dina inlägg eventuellt skulle passa bättre?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-29 at 07:44, Vittvrak sade:

Hade tänkt skriva att du hade hittat ett korn eftersom silver har använts som desinfektionsmedel vid svårläkta sår med framgång trodde jag men så hittade jag den här artikeln :

https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=4590&typ=artikel

"I en ny avhandling från Uppsala universitet visar Susanne Sütterlin att silver saknar effekt mot viktiga sårbakterier och att vår stora användning av silvertillsatser leder till att bakterier blir resistenta mot antibiotika."

Om Vittvrak hade gjort , som man bör göra, om man är intresserad av vetenskap, undersökt vad som talar emot. Då hade han hittat denna länk:  http://www.kolloidaltsilver.me/disputationsskandalen-vid-uppsala-universitet/   , som påvisar att det var silvernitrat, och inte kolloidalt silver som användes. Så Vittvrak verkar försöka blanda bort korten. Så det finns skäl att fundera om varför Vittvrak skriver som  han gör. Att jag blev intresserad av frågan beror på att lagstiftningen är olika i Sverige och USA. I ena fallet är det tillåtet som kosttillskott, och i andra är det förbjudet. Bägge länderna kan omöjligen ha rätt i denna fråga, och om man  hittar VoF på ena sidan, så misstänker jag att de kämpar för något som inte kan bevisas vetenskapligt, för de brukar kämpa för sådant läkemedelsindustrin tjänar på, men där de inte har vetenskapen på sin sida, då brukar de lura de okunniga voffarna, att kämpa för industrins ekonomiska intressen. På samma sätt som det är med VoFs kamp mot LCHF.    

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, HelgeK sade:

Vittvrak din  uträkning är extremt bristfällig. Att inte ta med försäljningskostaderna för produkten är ett stort fel. Efter lite googlande kunde jag konstatera.att pris på vatten kan variera stort . T. ex. kunde jag konstatera att det finns mineralvatten som kostar 895 000:- SEK. per liter.Det var priset 2016, så det kan gått upp eller ner sedan dess. Men jag tycker det inte finns skäl att inte ta dit inlägg på alvar.  Kanske borde du lägga upp en humor tråd, där dina inlägg eventuellt skulle passa bättre?

Att Silvervärdet är 4,55 öre per liter tycker jag kan vara intressant att veta. 

Så långt har jag räknat rätt, skulle det vara så att vanligt kranvatten används så kostar det ca 2,5 öre litern, möjligen kräver den ganska enkla processen destillerat vatten därav drog jag till med en tia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, HelgeK sade:

Om Vittvrak hade gjort , som man bör göra, om man är intresserad av vetenskap, undersökt vad som talar emot. Då hade han hittat denna länk:  http://www.kolloidaltsilver.me/disputationsskandalen-vid-uppsala-universitet/   , som påvisar att det var silvernitrat, och inte kolloidalt silver som användes. Så Vittvrak verkar försöka blanda bort korten. Så det finns skäl att fundera om varför Vittvrak skriver som  han gör. Att jag blev intresserad av frågan beror på att lagstiftningen är olika i Sverige och USA. I ena fallet är det tillåtet som kosttillskott, och i andra är det förbjudet. Bägge länderna kan omöjligen ha rätt i denna fråga, och om man  hittar VoF på ena sidan, så misstänker jag att de kämpar för något som inte kan bevisas vetenskapligt, för de brukar kämpa för sådant läkemedelsindustrin tjänar på, men där de inte har vetenskapen på sin sida, då brukar de lura de okunniga voffarna, att kämpa för industrins ekonomiska intressen. På samma sätt som det är med VoFs kamp mot LCHF.    

Att silver används för sårdesinfektion har jag inget emot om det fungerar bra, artikeln handlade om att det fanns problem.

Det är kosten som är mitt intresse, det är därför jag envisas med att kritisera suspekta produkter. Genvägar är ointressanta och leder ofta fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Vittvrak sade:

Att silver används för sårdesinfektion har jag inget emot om det fungerar bra, artikeln handlade om att det fanns problem.

Det är kosten som är mitt intresse, det är därför jag envisas med att kritisera suspekta produkter. Genvägar är ointressanta och leder ofta fel.

Du hävdar att kolloidaltsilver är suspekt, om jag förstått dig rätt. Men när du skall argumentera för det, så hänvisar du till en avhandling, som handlar om silvernitrat.  Det är en "suspekt" argumentation. Det är ungefär som att säga att man inte bör dricka vatten (H2O) ,därför att saltsyra (HCL) är farligt att dricka, eller att man inte bör äta salt(NaCl) , därför HCl är farligt. Men vår egen kropp producerar HCl för att bryta ned kosten i magsäcken. Så man bör vara noga  med  vad man använder för argument, och jag tycker det är suspekt att ta en avhandling om silvernitrat, som argument för att kolloidalt silver är farligt. Eller hävda att att koksalt(NaCl) är farligt, därför att saltsyra(HCl) är farligt, och dessutom är det också en fråga om doser. Så argumenten är ungefär, som läkemedels lobbyister, som är rädda  att förlora marknadsandelar.Det är inte ovanligt, och det finns mycket litteratur om saken. Man får inte glömma att läkemedelsbolagen är vinstdrivande bolag, som är beroende av att få bra vinster, och de agerar som andra storföretag. De gör att en del ibland gör omoraliska, och ibland olagliga saker, vilket också små bolag kan göra. Men varför går du inte på USAs myndigheter, om du menar att  koloidaltsilver INTE bör vara lagligt som kosttillskott, för det är där man gjort koloidalt silver till ett lagligt kosttillskott.

Men i stället kritiserar du användare och småproducenter. Din argumentationen är av den typ som voffarna använder. De är ute efter att skrämma folk från att använda något(som i USA är godkänt som kosttillskott), och då ser det i minna ögon ut som lobbyist skapad opinionsbildning, där lobbyisterna låtsats att det handlar om vetenskap, fastän det i realiteten  handlar om marknadsföring och marknadsandelar.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, HelgeK sade:

Du hävdar att kolloidaltsilver är suspekt, om jag förstått dig rätt. Men när du skall argumentera för det, så hänvisar du till en avhandling, som handlar om silvernitrat.  Det är en "suspekt" argumentation. Det är ungefär som att säga att man inte bör dricka vatten (H2O) ,därför att saltsyra (HCL) är farligt att dricka, eller att man inte bör äta salt(NaCl) , därför HCl är farligt. Men vår egen kropp producerar HCl för att bryta ned kosten i magsäcken. Så man bör vara noga  med  vad man använder för argument, och jag tycker det är suspekt att ta en avhandling om silvernitrat, som argument för att kolloidalt silver är farligt. Eller hävda att att koksalt(NaCl) är farligt, därför att saltsyra(HCl) är farligt, och dessutom är det också en fråga om doser. Så argumenten är ungefär, som läkemedels lobbyister, som är rädda  att förlora marknadsandelar.Det är inte ovanligt, och det finns mycket litteratur om saken. Man får inte glömma att läkemedelsbolagen är vinstdrivande bolag, som är beroende av att få bra vinster, och de agerar som andra storföretag. De gör att en del ibland gör omoraliska, och ibland olagliga saker, vilket också små bolag kan göra. Men varför går du inte på USAs myndigheter, om du menar att  koloidaltsilver INTE bör vara lagligt som kosttillskott, för det är där man gjort koloidalt silver till ett lagligt kosttillskott.

Men i stället kritiserar du användare och småproducenter. Din argumentationen är av den typ som voffarna använder. De är ute efter att skrämma folk från att använda något(som i USA är godkänt som kosttillskott), och då ser det i minna ögon ut som lobbyist skapad opinionsbildning, där lobbyisterna låtsats att det handlar om vetenskap, fastän det i realiteten  handlar om marknadsföring och marknadsandelar.

Jag länkade till en artikel som tog upp problem med silver som desinfektionsmedel, det har jag inte gjort tidigare. Det gjorde jag för att jala länkade till en artikel om en forskare som jobbat med silver som desinfektionsmedel. Jag har menat att man kan använda det som desinfektionsmedel, forskarna i Uppsala visade på problem.

Jag blandar inte ihop desinfektionsmedel och oralt intagbara preparat även om jag skojar om att dricka salubrin ibland. 

Om din kost inte ger tillräckligt, jobba vidare för att stärka immunförsvaret, ta inga genvägar. Tycker du att tungmetallen silver behövs i din kost är det ett tecken på att du inte har nått ända fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Vittvrak sade:

Jag länkade till en artikel som tog upp problem med silver som desinfektionsmedel, det har jag inte gjort tidigare. Det gjorde jag för att jala länkade till en artikel om en forskare som jobbat med silver som desinfektionsmedel. Jag har menat att man kan använda det som desinfektionsmedel, forskarna i Uppsala visade på problem.

Jag blandar inte ihop desinfektionsmedel och oralt intagbara preparat även om jag skojar om att dricka salubrin ibland. 

Om din kost inte ger tillräckligt, jobba vidare för att stärka immunförsvaret, ta inga genvägar. Tycker du att tungmetallen silver behövs i din kost är det ett tecken på att du inte har nått ända fram.

Tråden handlar om information vilket jag står för. Du däremot står för desinformation. Har man blivit smmitad av något så kan det vara avsevärt bättre att använda sig av kolloidalt silver än frbror doktorn resistentbildande antibiotika. Har man en skadad tarm av någon anledning så kan det vara svårt att ta upp näringsämnen. Det finns ett antal inflammatoriska sjukdommar som kan vara svåra att läka, då kan man ta hjälp av koloidalt silver. Att ägna sig åt desinformation som du gör och dessutom tycka att du är lustig är inget annnat löjeväckande och visar på okunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
12 timmar sedan, jala sade:

Tack Helge. 

Hej Jala! De flesta nya som kommer till forumet är normalt inte kunniga om allt som diskuteras på forumet, och de flesta lär sig något ,eller bidrar med något. Men en del följer hela tiden samma spår även när blir de överbevisade om något, så ändrar de sig inte, utan tar upp en annan tråd stället. Men ändrar sig inte. Visst låter Vittvrak som en voffare, men man får inte glömma att de tror de gynnar vetenskapen, och att de tror deras ledare representerar vetenskapen, och det fastän de blandar ihop silvernitrat och  kolloidalt silver. Vittvrak har skojat om radon och bly , som om Vittvrak tror att de som använder kolloidalt silver också likaväl  skulle  kunna tänkas använda bly eller radon i stället för kolloidalt silver. Något sådant har jag inte sett. Utan det är Vittvrak, som står för sådana förvirrade sammanblandningar, och voffarna är kända för att ägna sig åt sådant tjafs.  När de inte har något att komma med då förfaller de till förvirrade försök till humor, för att blanda bort korten, och för att hålla ihop sina sympatisörer. Men vetenskap har det inget att göra med utan det handlar om marknadsföring av socker t ex, eller som en VoF-sympatisör skrev: "Ät lite socker och alla går bannas", och det var när Ann Fernholm tog upp, att frukostflingor innehöll i genomsnitt 20 % , och ända upp till 40% socker. Något som VoF-sympatisören beskrev som "lite socker".Jag tycker Vittvrak borde fundera lite över sin argumentationsteknik, och vad Vittvrak vill uppnå. 

Redigerad av Peter B
Citat av Jala delvis rensat
  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tycker jag tråden är på väg åt fel håll, även om jag tillhör de som är för KS i flera olika sammanhang. Man är inte automatiskt voffare för att man har en annan åsikt. Och att kalla någons åsikter för "gläfs" och att personen inte skulle vara "rumsren i forumets sällskap" tycker jag är fel. Vittvrak är en av alla som har mycket intressant att komma med i olika sammanhang och vinkla frågor är ju det vi gör här. 

• Gilla 3
  • Tack! 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mera information.om KOLLOIDALT SILVER hoppas eventuella argument kan hålla sig sakfrågan och inte blanda in andra siverföreningar eller salubrin som knappast har här att göra. Det går ju att skapa en skojtråd om man känner behov av att lattjja.

https://kurera.se/sara-boo-sjukvarden-borde-ordinera-kolloidalt-silver/

https://morotsliv.com/2014/01/kolloidalt-silver-dodar-virus-och-bakterier.html

Jag tror att det är teknisk riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Anders Sultan I regel så gäller följande för elektrokolloidala produkter: Ju starkare produkt desto större partiklar. Med varje fördubbling av partikelstorleken, så blir det en åttondel så många partiklar i slutprodukten (vid samma silvermängd). Formeln för en optimal produkt är så många partiklar som möjligt som är så små som möjligt. Det skapar förutsättningar för att få en så stor total yta som möjligt med silver som kan attackera och neutralisera mikroorganismer.

10 ppm starka produkter innehåller i regel fler aktiva partiklar/joner än en starkare produkt och partiklarna är dessutom mindre i storlek.

En 10 ppm svag produkt är oerhört finfördelad och skapar en enorm yta med ämnet ifråga. Produkten innehåller många miljarder joner/partiklar per kubikmillimeter och alla dessa kan påverka svampar, virus, bakterier och parasiter.

Inom läkemedelsvärlden börjar man nu allt mer titta på denna finfördelning och man kallar det med ett finare ord för micronization.

https://www.foodpharmasystems.com/.../micronization..

Länken översatt till Svenska.

https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fwww.foodpharmasystems.com%2Fen%2Fproducts%2Fmicronization-systems.html%3Ffbclid%3DIwAR0hf61h4y493avjS2amnj24N-87Kilauf3Y5zp_5PAuXInYUV6FzvG7l7I

Detta handlar om kolloidalt silver som tråden har handlat om hela tiden innan den "kapades" av Vittvrak.

Redigerad av Peter B
Redigerade sista raden en aning istället för att radera hela inlägget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Kolloidalt silver säljs som en vattenreningsprodukt så tänkte jag att vi skulle lära oss lite om vårat vanliga vatten, om nu länken fungerar. Jag gör ett försök.

https://newsvoice.se/2019/01/vanligt-vatten/?fbclid=IwAR2V_rDXbBGjOM-aQpIk_5GccCVPaGj9iNvi857jpv6aWGdlmyFplSmKJWU&subscribe=success#blog_subscription-6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silvervärdet är 4,55 öre per liter skrev jag i ett inlägg som kritiserades , ska därför försöka vara mera noggrann när jag börjar om igen.

Som företagare drar man momsen  4,55/1,25=3,64 öre per liter, sen lägger man förstås på moms vid försäljning, det tar vi senare.

Jag kollade lite på ion silvers hemsida, det står att man använder vatten renat med omvänd osmos och avjoniserat, en filterfirma uppskattar produktionskostnaden till 0,5-0,7 skr per liter vi lägger på silvret 3,64 öre och avrundar till 1 skr per liter i total produktionskostnad. 

Nu ska jag googla på förpackningar

Kritik välkomnas, kom gärna med egna siffror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Vittvrak sade:

Silvervärdet är 4,55 öre per liter skrev jag i ett inlägg som kritiserades , ska därför försöka vara mera noggrann när jag börjar om igen.

Som företagare drar man momsen  4,55/1,25=3,64 öre per liter, sen lägger man förstås på moms vid försäljning, det tar vi senare.

Jag kollade lite på ion silvers hemsida, det står att man använder vatten renat med omvänd osmos och avjoniserat, en filterfirma uppskattar produktionskostnaden till 0,5-0,7 skr per liter vi lägger på silvret 3,64 öre och avrundar till 1 skr per liter i total produktionskostnad. 

Nu ska jag googla på förpackningar

Kritik välkomnas, kom gärna med egna siffror.

Asch, jag skulle ju haft med processkostnaden också. Tror den ryms i avrundningen, det verkar vara en mycket enkel process och ytterst lite silver. Vi kan nog fortfarande säga 1kr litern så långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg