Gäst jala

Sanningar samt lögner om kolloidalt silver.

Recommended Posts

Skeptikerrörelsen är inte skeptisk.(Se: http://www.anomalist.com/commentaries/pseudo.html) De har ett politiskt program, som utformas av industerlobbyster. ,som tjänar pengar på att få godtrogna att sprida lobbyisternas propaganda. Det är därför rörelsen är så selektiva i sin skepticism. VoF-ordföraden Hanno Essén sa i tv att vaccinationer var ofarliga, för att man använt vaccinationer i 150  år. Det var i diskussion om svininfluensa vaccinet. Dr Annika Dahlqvist sa i den diskussionen att det var fel att massvaccinera med ett vaccin som var så dåligt  utprovat. Ungefär 400 främst unga fick narkolepsi , som är en livslång åkomma, och läkemedelsbolaget som sålde vaccinet behövde inte betala ett öre i skadestånd till de som skadades av vaccinet  utan den notan fick svenska skattebetalare stå för. Men de som sålde vaccinet drog in över en miljard från svenska skattebetalare. Svininfluensan var mindre farlig än en vanlig säsongsinfluensa.         

Hanno Essén gick vidare i samma anda efter han avgått som ordförande för vof.  Han lät sig bjudas på några resor till Italien av en känd bedragare(som suttit i fängelse för bedrägeri). Som gentjänst ordnade han så bedragaren fick vissa en apparat, (som han påstod producerade energi medelst kall fusion) på Uppsala universitet, (och det fastän bedragaren saknade kunskaper och utbildning om fusion) Ingen fick naturligtvis titta i apparaten eller testa den på något vettigt sett. Det är folk som Hanno Essén, Jesper Jerkert och  Dan Larhmmar som dras till VoF....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jala

Från Annikas blogg.

"Georg W says:

När den här diskussionen startade för några år sedan, så var jag mest orolig för vad som skulle hända med fiskarna längs våra kuster. När allt KS kom ut från våra reningsverk.

Jag fick svaret när jag såg att KS var de dropparna som gjorde att mina akvariefiskar, över huvud taget överlevde och inte dog i okontrollerad bakterietillväxt.

Dessutom är KS det absolut bästa vi kan spola ner i våra toaletter. Eftersom våra avloppssystem och reningsverk är de omständigheter som resistenta bakterier muteras i.

Våra avloppssystem är fulla av bakterier och antibiotika. Plus alla bakteriedödande medel folk får i sig genom maten från livsmedelskoncernerna."

Alltid lär man sig något nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Mera Silver. " 

44

Georg W says:

8 december, 2017 at 17:55

Det första man får lära sig när man skaffar ett akvarium med fiskar är att man måste hälla i en kapsyl av en blå vätska för att ta bort den kemiska behandlingen av vårt dricksvatten.Döm om min förvåning när jag läste innehållsförteckningen. Den innehöll bara en sak, KS!!! förmodligen har varje akvarieägare en flaska stående bredvid akvariet. Jag gissar att de färgar det för att inte vi ska börja gurgla oss i det (:

När jag köpte Friheten så medföljde två vilda lagårdskatter, 17 år gamla. Den ene synsvag den andre döv. De är de första rovdjur som inte äter min lagade mat. De äter bara råttor och torrfoder från affären. Dessutom dricker de en halvliter var, av opastöriserad lagårdsmjölk. Idag fick de arlas röda standardmjölk Det har inte tagit slut. De gillar den inte alls.

Anekdoter tycker jag låter som något fikusar använder sig av? För att reducera en uppenbarelse, om du förstår vad jag menar.

45

XMargareta says:

8 december, 2017 at 18:49

KS verkar vara SOP d.v.s. Standard Operating Procedure för akvarieägare,
också när de gäller akvariefiskars sjukdomar.
Liksom det är för hästägare och stallverksamhet har jag förstått.

D.V.S. säkert tusentals akvarier och tusentals stall.
Vad jag har förstått, så var det användandet i stall, som var inkörsporten till KS för Ionosils tillverkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Resistenta Bakterier får vi av onödigt användande av antibiotika. Om man avbryter en antibiotika kur när man känner sig frisk så skapar det i sig inte resistenta bakterier. Ett påstående som någon hade i vårat forum för några år sedan. Experter bör använda sunt förnuft innan de uttalar sig. 

Saxat från Sven- Eriks  svar till Dan.

"Dina slutliga synpunkter om att man bör undvika kolloidalt silver på grund av riskerna för bakterieresistens och anrikning av silver i kroppen har du inte visat något vetenskapligt stöd för. Och att kolloidalt silver skulle riskera att skada ”normalfloran” av bakterier i tarmen förefaller alldeles orimligt med tanke på de miljoner som faktiskt använder kolloidalt silver – utan att några sådana problem uppmärksammats. Däremot VET vi, att vanliga antibiotika i hög grad åstadkommer just sådana problem! När ställer du dig upp i TV och varnar för användning av vanlig antibiotika?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
1 timme sedan, Rickard sade:

Silvervatten till barn kan leda till åtal för misshandel

Skulle inte tro att någon åklagare finner det lönt att åtala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Nyttig läsning för er som flummade när tråden var som hetast. Lämplig även för vår egen kemist.

""" 

1. 18

Som Annika föreslår, så vore det kanske dags att sluta tjata om argyri – som ju ändå ”bara” är en kosmetisk åkomma. Men jag har skrivit några rader om detta till professor Larhammar. Eftersom han aldrig svarar på konkret sakliga frågor, så kommer han väl inte att kommentera detta heller. Men kanske finns det någon här med gedigna kemiska kunskaper som kan hjälpa mig. Så här skrev jag:

Du har kanske aldrig reflekterat över det anmärkningsvärda faktum att de få fall av argyri som redovisas nästan alltid handlar om ansiktets vävnader, d.v.s. den hud som normalt aldrig är täckt av kläder och därför är mest utsatt för ljus.

Du har naturligtvis aldrig heller sysslat med något så hantverksmässigt som den ”gammaldags” analoga metoden för fotografering och framkallning. Du verkar s.a.s. mer digital i hela din framtoning.

Annars skulle du möjligen känna till, att den tyske anatomiprofessorn (!!) Johan Heinrich Schulze redan 1725 upptäckte, att silversalter, särskilt en bit krita indränkt i silvernitrat, förvandlades från vit till svart, när den exponerades för solljus. Den ej solbelysta delen förblev vit. Detta var förstås det första fröet till modern analog fototeknik.

Senare kom silversalterna silverjodid, silverbromid och silverklorid att användas (efter många års experimenterande med andra media). År 1839 brukar anges som fotograferingens officiella födelseår. Men det skulle dröja till 1878, innan modernt fotografiskt materiel fick en hanterlig form och gjorde fotografering tillgänglig för ”gemene man”.

Om du vore genuint vetenskaplig intresserad, och kompetent, så skulle jag kunna berätta för dig, att när ljus träffar en silversaltkristall, så uppstår en fri silveratom, som man brukar kalla en ”silvergrodd”. När sedan framkallningsvätskan (t.ex. hydrokinon och/eller metol) angriper silvergrodden utfälls mer metalliskt silver, som omedelbart oxideras och mörknar. Man har också observerat, att i kroppen befintligt C-vitamin kan ha funktionen av ”framkallare” – och alltså reducera silversalter till metalliskt silver, och åstadkomma just den blågrå färgning av huden man kallar argyri
    .
    En förutsättning är alltså att man försett kroppen med ett silversalt – och det ämne vi känner som ”kolloidalt silver” (10 PPM) ger alltså INTE förutsättningar för argyri.

En kommentar till detta, tack! """"""""

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

""""""

Göran Sjöberg says:

Sven Erik #18

Sedan barndomen har kemi varit mitt favoritämne. Det du säger är i mina ögon i princip helt riktigt även om kroppens kemi är oändligt mycket mer komplicerad än de reaktioner jag själv noterade i mina framkallnings- och fixeringsbad i fotolabbet i min ungdom.

Det viktigaste är förstås som du påpekar att det är en enorm skillnad mellan fria negativt laddade silverjoner som är mycket reaktiva (när man t.ex.penslar silvernitrat på vårtor blev de omedelbart svarta då silverjonerna reagerar med den organiska vävnaden) medan silver i sin metalliska form i de kolloidala partiklarna där atomerna är neutrala, icke reaktiva, i sitt oladdade tillstånd. Det är just detta som personer som Larhammar inte verkar kunna ta till sig.

Inom medicinen verkar det för övrigt vara mycket klent beställt med kunskaperna inom kemi vilket redan nobelpristagaren i kemi, Linus Pauling, noterade när han gav sig i kast med medicinen och noterade att det mesta var frågan om religiös dogmatik och att vetenskap, som vi kemister förstår den, var frånvarande eller snarare missbrukades för att just försvara existerande dogmer. Denna fråga om kolloidalt silver är ett typexempel på denna attityd.

Min egen uppfattning är också att medicinare avskyr riktig naturvetenskap eftersom den ofta sticker hål på deras uppblåsta dogmatiska uppfattningar.  """"""

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
  1. 23XMargareta says:

#21.

Enligt vad jag minns av vad som står på Ion Silver- flaskan, så skall 90% vara joner och 10% metalliskt silver (med storlek runt nanostorlek?) svävande åtskilda från varandra.

Det gäller kanske också andra märken.

2. 24
    Göran Sjöberg says:

XMargareta,

Kolloidala partiklar är enligt definitionen så små, mindre än 0,001 mm stora (submikrona), att de inte sjunker till botten utan håller sig svävande i en vattenlösning.

Jag visste faktiskt inte att 90% var fria joner. Det hela är faktiskt en fråga om koncentrationen och hur mycket man får i sig av silverjoner och det som säljs på nätet ör vad jag förstått ofarligt och att man kan dricka en ”tankvagn” utan fara.

Själv är jag knappast orolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här intervjuar VoF-propagandisten Johan Wickle`n endast medlemmar eller  sympatisörer till skeptiker-rörelsens svenska gren(VoF uppmanar journalister att inte gå med i VoF utan låtsas de är självständiga), vilket  Johan Wicklen tydligt visar att han inte är: https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-ar-arets-halsomyter    VoF-Ordföranden Linda Strand är den första som Wicklen intervjuar  och det  är  om Koloidalt silver. SVT har regler som säger de skall vara opartiska, vilket Johan Wickle'n inte är .

Linda Strand uttrycker bland annat:  

"Det här är riktigt hälsofarligt och det räcker att en handfull personer tar det här medlet istället för att gå till läkare. Och speciellt oroande är det om föräldrar ger sina barn silvervatten istället för medicin."

Men har verkligen någon som är  positiv till kolloidalt silver förespråkat, att man inte skall gå till gå till läkare, utan i stället använda kolloidalt silver. Det är en löjlig argumentation, om inte Linda Strand  kan påvisa att de som säljer KS propagerar på det sättet. 

I Danmark gjorde man vissa värkttableter receptbelagda, för att alltför många dog av biverkningarna från medicinerna. Men i Sverige är de fortfarande receptfria. Konstigt att Linda Strand inte kritiserat svenska myndigheter  För de eventuella dödsfallen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tänkte testa KS igen, testade för 15 år sedan och märkte ingen som helst effekt. Nu är nästan alla i familjen lite kraxiga och förkylda, så varför inte testa? Kanske att jag gjorde fel tidigare. Så hur gör ni? Vilken styrka ska man ha till att börja med, 10ppm eller vad? Hur doserar man sedan, hur mycket och hur många gånger per dag om man ska mota en vanlig förkylning?

Googlade lite och hittade detta till riktigt lågt pris, kan det var nåt att köpa?

https://www.halsokosthuset.se/sv/module/wtblocksearch/catesearch?fc=module&module=wtblocksearch&controller=catesearch&orderby=position&orderway=desc&search_category=all&search_query=kolloidalt+silver&submit_search=

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iallafall.. jag är fortfarande ingen fan av KS!

Men om man skall dra någon slutsats.. man bör leva och äta på ett sådant sätt att man rätt sällan behöver varken mediciner eller KS!

Iallafall.. lever man ett västerländskt liv så gör KS främst nytta i kylskåpets inredning.. för att begränsa bakteritillväxt!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Paleo72 sade:

Nu är nästan alla i familjen lite kraxiga och förkylda, så varför inte testa? Kanske att jag gjorde fel tidigare. Så hur gör ni?

För de vuxna rekommenderar jag en s.k. Silvergrogg. 1/2 dl KS, 1/2 dl rödvin (mindre mängd om starkare alkohol), saften av 1/2 lime (händer att jag tar citronsaft på flaska). Smuttas på över längre tid, inget halsa alltså. Mina barn har alltid vattenflaskor tillgängliga och de får KS i dessa vid förkylning. 
Alkohol gör så att silvret tränger igenom virusets ytterhölje lättare om jag begripit rätt och limen vete sjutton, c-vitaminet kanske? Godare och lättare än broccoli. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte LCHF men det finns inget som slår manukahonung när halsen är raspig.  Den är snuskigt svindyr men dryg. (Det ska vara den där sorten med renhet 400+) Min 500 g burk gick på 700 kr sist men den räcker nog minst ett år. När det killar i halsen tar jag en tsk som sakta får smälta i munnen. Trots att mina vita blodkroppar är både sällsynta och lata fixar jag tunnelbanans snorande medpassagerare utan större problem  

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, nu har jag beställt en liter så får vi se. Honungen får jag nog vänta med, för 700 kr burken så skulle jag nog bli bra bannad här hemma vid ett sånt inköp :)

Hur många groggar tar du per dag MariaF? Hur blandar du till barnen, för du ger väl inte fulla flaskor med outblandat KS?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Paleo72 sade:

Hur många groggar tar du per dag MariaF? Hur blandar du till barnen, för du ger väl inte fulla flaskor med outblandat KS?

Barnen har typ sportflaskor, kan det vara 0,6-0,7dl kanske? Jag tar "en slurk"... nånstans runt 0,5-1dl kanske?
Jag kan ta 2-3 silvergroggar per dag själv om jag har starka känningar/på väg att bli dålig. Nån enda i förebyggande syfte, t ex om familjen är sjuk runt mig. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för det! Får nog blanda mina groggar med whiskey, blir nog kalasgott ;)

Men jag är van att dricka min häxbrygd med vatten, gurkmeja, svartpeppar, salt, äppelcidervinäger, krillolja och kakao, så då ska nog det här också gå ner...

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Paleo72 sade:

Ok, tack för det! Får nog blanda mina groggar med whiskey, blir nog kalasgott ;)

Men jag är van att dricka min häxbrygd med vatten, gurkmeja, svartpeppar, salt, äppelcidervinäger, krillolja och kakao, så då ska nog det här också gå ner...

Lite blaskigare whiskey bara! Och eftersom min make gjort nån häxbrygd med gurkmeja och ingefära så vet jag att du kommer uppskatta att slippa diska allt gult...! :D

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, MariaF sade:

Lite blaskigare whiskey bara! Och eftersom min make gjort nån häxbrygd med gurkmeja och ingefära så vet jag att du kommer uppskatta att slippa diska allt gult...! :D

:) Ja, det är ett väääldigt starkt färgämne. Har en permanent gulfärgad vitlökspress och potatisskalare

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-01-27 at 09:25, Paleo72 sade:

Ok, tänkte testa KS igen, testade för 15 år sedan och märkte ingen som helst effekt. Nu är nästan alla i familjen lite kraxiga och förkylda, så varför inte testa? Kanske att jag gjorde fel tidigare. Så hur gör ni? Vilken styrka ska man ha till att börja med, 10ppm eller vad? Hur doserar man sedan, hur mycket och hur många gånger per dag om man ska mota en vanlig förkylning?

Googlade lite och hittade detta till riktigt lågt pris, kan det var nåt att köpa?

https://www.halsokosthuset.se/sv/module/wtblocksearch/catesearch?fc=module&module=wtblocksearch&controller=catesearch&orderby=position&orderway=desc&search_category=all&search_query=kolloidalt+silver&submit_search=

Jag är absolut ingen expert på kollodialt silver, men det jag har snappat upp i mitt läsande är att 10 ppm är för "svagt" för att göra någon nytta inne i kroppen. Det ska duga väldigt bra att använda utanpå, till sår, skölja munnen med, använda som nässpray och gurgla med, men det ska vara "lite starkare" för att göra någon nytta invärtes. Vet inte om detta är sant eller inte, men läs på! det finns en grupp på "fejjan" som heter kollodialt guld och kollodialt silver, där kan man få mycket info, ibland :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

http://2op.se/2017/10/11/blir-man-bla-av-kolloidalt-silver/

EN KOMMENTAR TILL " BLIR MAN BLÅ AV KOLLOIDALT SILVER? 

1. b38c41ae774e6ac3a55545eb1ac5aa74?s=102&dEva  12 oktober, 2017 kl 09:20 sa:

Det viktigaste jag alltid kommer ihåg om Paul Karason var hans nådiga attityd och den charmiga humor som han visade när han pratade om hans argyriska hudtillstånd. 
    Han erkände öppet att han gjorde högkoncentrerade lösningar av kolloidalt silver med användning av salt som en accelerant för att öka koncentrationen långt över normala nivåer.

Och vid sin egen tillträde drog han mellan 10 och 20 gram per dag av denna högkoncentrerade kolloidala silverkloridlösning.Faktum är att han tydligen gjorde det dagligen i över 10 år innan hans ansiktshud började bli blå.

Inte bara det, men enligt tv-konton av hans kolloidala silveranvändning medger han att han också kraftigt gnidde denna koncentrerade kolloidala silverkloridlösning i sin ansiktshud varje dag, i ett försök att övervinna ett upplevt hudtillstånd. 
    Naturligtvis är en normal oral dos av kolloidalt silver ungefär en tesked som kan tas upp flera gånger om dagen då det är sjuk.Och en normal koncentration av kolloidalt silver är ca 10 ppm.

Dessutom är lokal användning av kolloidalt silver i allmänhet begränsad till tillfälligt behov, till exempel för befrielse från nedskärningar, brännskador, bettbett och aktuella svamp- och bakterieinfektioner såsom idrottsfot, tånagelssvamp eller till och med MRSA.

Så inte bara var denna gentlemans hemmagjorda kolloidal silver mycket mer koncentrerad än normalt (baserat på den kolloidala silverlösningen som han visade på nationell tv, skulle jag uppskatta att det var cirka 100 ppm eller högre - dvs 10x den normala koncentrationen) ... 
    ... men han drog också dussintals gånger den normala dagliga dosen av kolloidalt silver (dvs. han dricka 10-20 ounce per dag i stället för några teskedar fulla per dag). 
    Och sedan gnidade han även dessa starkt koncentrerade silverlösningar i hans ansiktshud, som senare blev blå.

Läran som lärs av Paul Karasons liv som "kolloidal silverblå man" är att överdriven och missbrukande användning av kolloidalt silver verkligen har konsekvenser, precis som överdriven användning av något naturligt ämne oundvikligen kommer att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VoF sympatisören säger i tidningen:

"Inget gör mig så förbannad som charlatanism och cyniskt utnyttjande av människors hälsoångest."

Det "VoF-sympatisören  talar om är inte hälsorisker, utan om ÅNGEST. Alltså något som  fins inom människan , och kan behandlas inom vården. Vi får inte glömma att den ledande instansen i skeptiker-rörelsen är en privat stiftelse, som kontrolleras av den före detta trollkarlen James Randi. Han tar ut en mycket stor lön ur stiftelsen. Stiftelsen har inkomster, som journalister frågat om varifrån de kommer, men det vägrar Randi att avslöja. Men det finns starka band mellan de "ledande skeptikerna" och lobbyorganisationen https://www.sourcewatch.org/index.php/American_Council_on_Science_and_Health   ACSH har Scientific Advisors och där Stephen Barrett och ''steven P. Novella två kända namn. I England är den främsta skeptiska instansen stiftelsen "Sense about Science" som finansieras av pengar från läkemedelsindustrin. Den stiftelsen är känd för att dela ut priser till lobbyister för deras "vetenskaplighet". Så en människa med minst gnutta av kritiskt tänkande, som granaskar den organisationen kan inte tro att den har något med vetenskap och folkbildning att göra.  Så VoF borde bytta namn till "Lobbyism och ryktesdestruktion" det passar bättre med deras verksamhet.

Ett exempel på det i Expressen artikeln är att de ger sken av att det aktuella svenska preparatet kan göra att huden blir blåfärgad , vilket inte ens läkemedelsverket hävdar.

Men läkemedels lobbyister är rädda att försäljningen skall minska av läkemedel. Vi bör inte heller glömma att styrelse medlemmen i VoF Dan Larhammar hyllades av sockerindustrins tidskrift Perspektiv två år före han inledde kampen mot LCHF med "Dödskysen till Annika Dahlqvist" (Den notisen har VoF har redigerat till oigenkännlighet).  Nej VoF sysslar med propaganda och ryktesdestruktion, och har inget med vetenskap och folkbildning att göra.  

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Mera silver till Dan larhammars förtret

""Nyttoeffekten är absolut säker. Kolloidalt silver är dokumenterat effektivt mot bakterier, virus, amöbor, svamp och encelliga parasiter – och påskyndar dramatiskt sårläkning t.ex. efter brännsår.  Både amerikanska NASA och den ryska motsvarigheten använder också kolloidalt silver för att rena recirkulerade vätskor vid sina bemannade rymdfärder (vilket du själv bekräftat i tidigare brev). De flesta kryssnings- och handelsfartyg använder sedan minst 30 år kolloidalt silver för att rena färskvattnet i sina tankar. Och kan du tänka dig – de dricker sedan av vattnet! Vad jag vet har inte ett enda fall av ”silverförgiftning” registrerats!

Att man t.ex. i Ghana rutinmässigt botar Malaria med kolloidalt silver kan också vara värt att nämna – liksom att man på samma sätt tycks ha bemästrat den hotande epidemin av Ebola i Västafrika. Det fantastiska med kolloidalt silver är ju också, att det s.a.s. är ”självdecinficerande”, varför man inte behöver kyla ner produkten vid transport och förvaring – vilket självklart är en enorm fördel i tropiska trakter, där man inte har tillgång till elektricitet och moderna kylanläggningar.

Om man sedan gör sig besväret att gå tillbaka i tiden några år, så kan man t.ex. i ”Tidens kalender, almanack och uppslagsbok 1932” läsa en annons om en ”näsampull” med vars hjälp man kunde införa kolloidalt silver i barnens näsborrar, när de blev förkylda. ""

http://www.svaradoktorn.se/427029039/5540701/posting/öppet-brev-till-professor-dan-larhammar-igen

”ERCÈRHINOL är en näsampull som innehåller silver i elektrisk kolloidalform…

…Det elektriska kolloidalsilvret är icke giftigt, utan tvärt om ett bakteriedödande och antiinfektionsmedel av första ordningen. Det har vidare icke den ringaste irriterande inverkan på slemhinnorna och är i avsaknad av smak och lukt, vilket gör att dess användning kan särskilt rekommenderas för barn.

ERCÉRHINOL möjliggör ett framgångsrikt bekämpande av alla de baciller som infektera näsa och svalg och som nästan alltid utgöra orsaken till de så farliga influensasjukdomarna. Fås på alla apotek” (Min fetstilsmarkering).

http://annikadahlqvist.com/2018/02/20/oppet-brev-till-professor-dan-larhammar-igen/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Mera silver.

1. Jag intar KS vid behov och någon gång då och då. Jag blir alltid förbannad på produkter som plötsligt dubbleras i pris när jag slutligen accepterat det. Liksom Tombola var jag skeptisk till att den bakteriedödande effekten skulle spåra mina onda bakterier. Jag fick svaret av herr Sultan själv här på bloggen.

Elaka bakterier är mer ”tunnhudade än de goda bakterierna som är skyddade av sitt tjockare skal. Jag vill minnas att jag fick en länk till vetenskap som bekräftade att det faktiskt var så. Ett bevis på KS ofarlighet är att man alltid ska hälla i en kapsyl KS nä man byter vatten i akvariet. Annars skulle alla akvariefiskar dö inom kort. Kolla själv alla akvarier har en flaska med blåfärgad KS bredvid akvariet En annan sak är att man häller KS i dricksvattnet på rymdfarkoster och spacestationer för att förhindra maligna bakterier att växa till i vattnet. Finnessen är att det behövs så ytterst lite för att det ska ha effekt. Bäst är att hålla det i munnen och sörpla det som en vinprovare. Det är en lisa för mina gamla sönderrökta lungor. Efter en minuts gymnastik med KS i munnen så sväljer jag det (:
    När mitt barn fick örsprång så doppade jag en tuss i KS och stoppade in i örat Värken försvan på 3 minuter! Dålig andedräkt är döda bakterier som KSsköljer bort. Testa! Känn hur KS dödar bakterierna i munnen. Munnen blir helt fräsch efteråt. Man behöver inte borsta tänderna längre (:

Jag såg idag en film som visade hur ekonomiska intressen, ”Little pharma”. Skapade en sammanslutning av dåtidens sjukvårdmetoder och med köpta läkare lobbades den nybildad organisation för det vetenskapligt utformade medicinerna, skulle vara det normgivande och sedan dess har dessa av sig själva utsorterade i en medicinsk organisation bedrivit en häxjakt på det som då var naturmediciner och hemmagjorda recept. Tydligen är det Rothchild som är den drivande kraften. I egenskap av ägare till ”big pharma”, Då i begynnelsen och nu i astronomiskt format. Smart bizniz, helt enkelt. Ut med konkurrensen. Sakta men säkert vänder skutan efter hundra år och vi är nu på väg tillbaka till naturmedicinerna och bort från syntetiskt skit. Tiden är NU! (citat: Lagatha).

2. 25
    5530934332913953370ce434f66afc58?s=84&r=Göran Sjöberg says:

Thomas #21

Självklart vill vi alla få reda på de fysiologiska mekanismerna, dvs. få en ”förklaring”.

Som ingenjörer är vi skolade in i detta vetenskapliga tänkande om orsak och verkan. Men det är inte nödvändigt att känna till detaljerna för att prova något som garanterat verkar vara ofarligt. (Jag gillar Georgs akvarieexempel – det är lite gruva och kanariefågel över den verksamheten!) Sjukvården utsätter ju ständigt patienterna för detta utan att de själva eller patienterna har någon susning om hur preparaten fungerar utom att preparaten ofta har allvarliga biverkningar, dvs. till skillnad mot KS är farliga. Intressant är att Big Pharma är totalt ointresserad av fysiologiska förklaringsmodeller eftersom dessa ofta avslöjar varför deras preparat är giftiga, dvs. saboterar fysiologiskt livsviktiga processer. Statinerna och kolesterolet är ett typexempel.

Jag har som George förstått att det hela har med bakteriernas speciella, enkla cellmembran att göra. (Det är ju också här antibiotika kan ‘skilja på’ bakterier och vanliga celler.) För länge sedan såg jag en blid som visade hur kolloidala partiklar lagrades in i sådana membran. Jag spekulerad då i den giftverkan de kunde utöva men kom inte fram till någon riktigt bra förklaring annat än att själva partikelytan troligen är täckt av kemiskt bundna atomer som svavel och syre som där kan ha en selektiv fysiologisk giftverkan.

Här verkar det vara en seriös artikel som handlar om möjliga fysiologiska reaktioner. Inlagring i cellmembran är tydligen en erkänd mekanism.

https://link.springer.com/article/10.1186/2228-5326-2-32

Som vanligt tenderar det hela att bli oerhört komplicerat när man börjar fundera på hur våra 20 000 olika proteiner samverkar med varandra i det vi kallar liv och död. Ärligt talat finns det ingen som förstår hur det hela fungerar än i enskilda detaljer.

Det viktigaste är att vi inte blir kategoriska när vi talar om hälsa och kosttillskott. Detta tänkande ingår för övrigt i min nuvarande försiktighetsprincip

https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Flink.springer.com%2Farticle%2F10.1186%2F2228-5326-2-32&edit-text=&act=url

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Bara vinster.

30
6ce896fc224b5be56af65d4a5247e743?s=84&r=XMargareta says:

26, 27, 28, 29.

Ja artikeln länkad till ovan är nog den mest klargörande enskilda jag hittills stött på.

Jag har läst en del andra och de tillsammans blir nog till den länkade.

(Den innehåller dock inte allt, som de andra jag läst tillsammans.)

Jag kan vid snabb genomläsning inte finna att man refererar till nanosilver tillverkat som tex dagens mest försålda nanosilver blir till genom, nämligen via silverelektroder i ett elektriskt system.

Intressant är den antiinflammatoriska verkan, det som kallas KS har.
Det kan vara en av mekanismer, som ger en anticancereffekt.

Det som kallas KS kan tydligen rädda fler efter större brännskador, dels genom att verka antimikrobiellt, men också välgörande för återväxt av hud, genom vad jag tror okänd mekanism.

Intressant är också, att, det som kallas KS tydligen har en förmåga, att backa en cell till ett stamcellsstadium.

Återigen om jag drabbas av tex cancer skulle jag inte tveka, att använda nanosilver.
Jag har använt det i midre skala, som det tycks framgångsrikt både in-och utvärtes.

http://www.thenhf.se/lakare-kolloidalt-silver-ar-ett-ofarligt-medel-med-manga-halsofordelar/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Jag har förstått att inte många orkar läsa allt om kolloidalt silver på min hemsida. Men kanske ändå denna del:

När det gäller kolloidalt silver vet man också, att det kan vara effektivt mot t.ex. MRSA (Meticillinresistenta gula stafylokocker), som tillsammans med andra multiresistenta bakterier börjar bli ett synnerligen allvarligt hot mot allas vår hälsa. Att kolloidalt silver inte ens prövas mot multiresistenta bakterier är obegripligt – om man inte känner till hur ”marknaden” på det här området fungerar. Vid utbrottet av Ebola i Västafrika för ett par år sedan fanns det uppgifter om att kolloidalt silver faktiskt var effektivt mot Ebolaviruset, och man var ju i desperat behov av botemedel mot den epidemi som hotade att gå helt över styr. Man godkände snart sagt vilka försök som helst – även med oprövade medel – för att få stopp på spridningen. Med ett undantag: Kolloidalt silver var absolut förbjudet! Varför?

Svaret är nog inte ”medicinskt”, utan politiskt/ekonomiskt. Det är svårt att skylla på det kolloidala silvrets farlighet, eftersom det t.ex. använts för att desinficera färskvattentankarna inom sjöfarten i kanske 50 år eller mer – utan att man kunnat rapportera ett enda fall av förgiftning eller skada. Och numera använder både NASA och dess ryska motsvarighet kolloidalt silver för desinfektion av recirkulerade vätskor i de bemannade satelliter som cirkulerar runt jorden. Tror någon att NASA skulle använda kolloidalt silver, om det vore hälsovådligt? Kolloidalt silver används faktiskt också frekvent i USA, där det finns några miljoner användare, medan svenska myndigheter tycks använda all kraft för att förklara hur farligt detta medel är! I USA finns ca 150 olika tillverkare av medlet – och nästan alla saluförs av Amazon. Tror någon att Amazon skulle riskera sitt rykte genom att sälja något som kunde skada deras kunder – eller är helt verkningslöst?

I dag (2017) hör man för övrigt inte längre något om Ebola i våra media. Anledningen är att Ebolaepidemin nu avklingat, sedan några afrikanska ledare beslutat sig för att trotsa USA och dess myndighet FDA (Food and Drug Administration; ungefär motsvarigheten till Läkemedelsverket i Sverige) – och börjat bota Ebola med kolloidalt silver. WHO, USA och FDA kämpade emot in i det sista, och hävdade att kolloidalt silver inte är något ”godkänt läkemedel” och därför inte skulle få användas (trots att man hela tiden visste att det är effektivt mot Ebola – och andra virussjukdomar). Kolloidalt silver används nu alltså i Nigeria, Angola, Sierra Leone och på fler håll – och botar Ebola. I Ghana använder man sedan flera år också medlet för att enkelt bota Malaria – en sjukdom som fortfarande skördar hundratusentals offer i Afrika – många av dem barn. Länk till en film från en klinik i Ghana kommer här nedan.

För att visa att vad som hänt betr. ebolaepidemin vill jag citera ur en artikel i tidningen ”Standard Times Press” i Sierra Leones huvudstad, där man i en längre artikel bl.a. skriver följande:

”Enligt ett uttalande från NSF:s medicinske ledare, Dr Rima Laibow, skulle en skeppslast kolloidalt silver anlända till Sierra Leone den 20 augusti. Men sändningen kom inte förrän den 28 september – fem veckor senare. Under den tiden spreds Ebola, och människor led och dog i onödan på grund av att internationella krafter motsatte sig den enkla kliniska demonstrationen av detta botemedel”.

I Nigeria presenterade läkaren Rima E. Laibow, från organisationen Natural Solutions Foundation, också kolloidalt silver som ett botemedel mot Ebola. I ett öppet brev till flera presidenter i Afrika beskriver hon kolloidalt silver som en enkel lösning mot Ebolaepidemin. Hon skriver att nanosilver (kolloidalt silver) är ett effektivt medel mot bakterier och virus utan biverkningar. Det behöver ingen kylning och är självsteriliserande, vilket gör det enkelt att hantera även i tropiska miljöer. Dessutom kan det framställas förhållandevis billigt, jämfört med traditionella mediciner. Men innan användningen av silvret kunde börja, utsattes Nigerias Hälsominister Onyebuchi Chukwu för hot och påtryckningar från USA och dess myndighet FDA – varför behandlingen med kolloidalt silver fördröjdes och många människor alltså hann dö i ebola, innan behandlingen med KS kunde sättas in.

Läkemedelsindustrins vinster tycks alltså gå före människoliv! Ansvaret vilar tungt på de stora läkemedelsbolagen, liksom på FDA i USA. Och de svenska myndigheterna Livsmedelsverket och Läkemedelsverket tar på sig en del av detta ansvar genom att helt utan saklig grund propagera för att kolloidalt silver inte skall användas i vårt land. Någon/några på berörda myndigheter borde ställas till svars för detta!

Denna video är förstås inget ”bevis”… Men kan någon övertygande visa att den är ”fejk”?

https://www.youtube.com/watch?v=avpI4FjFmms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Silver , " mest dolda resursen inom medicin "

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra länk. Ser fram emot dom kommande bloggposterna på "matfrisk".

Jag har länkat till Erik Edlunds lysande genomgång av silver tidigare i någon tråd. Här är länk till del 1:

https://matfrisk.com/2016/09/28/silver-del-1-grundlaggande-kemi/

Där kan man bland mycket annat hitta citat som:

Citat

Den ”kolloidala silvervärlden” är oerhört ordrik, men mycket av det du läser är kopior av andras texter, ofta översättningar eller bearbetningar. Du behöver inte mer än skrapa på ytan så kommer du att översvämmas av referenser till ”vetenskap”. En liten del fullständigt trovärdig, annat mest bara fantasier när det gäller att i praktiken behandla människor, huvuddelen i intervallet däremellan.

----------

10 ml IONOSIL innehåller  0,9 * 10-7 gram Ag+, alltså 8,3 * 10-7 mmol***. Hur stor chans är det att positivt laddade silverjoner ska krångla sig förbi en ”backlinje” av Cl-joner (100 mmol, se bilden ovan) som är drygt 100 000 000 gånger fler? Resultatet blir svårlöslig silverklorid, i vilket fall förlorar den elektriskt laddade silverjonen merparten av sin effekt när den binder till vilken som helst jon eller molekyl den attraheras av. För att ”reaktivera” bundet silver (till en silverjon) krävs ett energitillskott, varifrån skulle det komma?

---------

Silvernitrat är enormt lättlösligt, 1,22 kg/L i nollgradigt vatten och ända upp till 9,12 kg per liter vatten vid 100C! Den 1% silvernitratlösning som under många år användes som ögondroppar till nyfödda för att undvika gonorrésmitta hade koncentrationen 10 000 ppm varav 6350 ppm Ag+!

Att på elektrisk väg renframställda silverjoner är ”ofarliga” beror uteslutande på att dessa lösningar aldrig kan göras särskilt koncentrerade, förmodligen ligger gränsen vid eller i storleksordningen 10 ppm, i vart fall långt under 100 ppm.

Skillnader i farlighet/effekt mellan silvernitrat och ”elektrokolloidalt silver” är dosberoende och skild från framställningsmetod.

---------

Inga nämnvärda mängder silverjoner (Ag+) klarar sig förbi magsyran och vidare ner i tarmen!

-------

Min hypotes är att användning av nanosilver i form av ”(elektro)kolloidalt silver” som man sväljer för att påverka vävnader som skall nås via blodomloppet i praktiken är både ofarligt och meningslöst. Dels för att förekommande koncentrationer och rekommenderade mängder är låga, dessutom att våra kroppar avhyser merparten (90 – 99% inom ett dygn) av silvret genom direkt passage till toaletten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erik "Matfrisk" Edlund fortsätter med genomgång av referenslistan på "thesilveredge.com".

https://matfrisk.com/2018/03/05/silver-del-20-1-svar-pa-ett-externt-tips/

https://matfrisk.com/2018/03/06/silver-del-20-2-svar-pa-ett-externt-tips/

Ett par "highlights":

Citat

Hur många tar sig tid att ta hem en studie från t.ex. The Silver Edge och faktiskt läsa den? Det finns ingen anledning att låta sig imponeras bara för att det finns mängder av länkar. En enkel men ofta givande taktik är att plocka en helt slumpmässigt och börja borra. Ibland visar det sig att länken är ”död” och om man börjar googla visar det sig att texten inte längre finns. Andra gånger leder länken till andra silversäljare vilket inte heller är ett gott tecken. Placera sådana i ”runda arkivet” men memorera var du fann dem.

-------

10 ppm silver i vattenlösning, outspädd,  innebär ungefär 1 silveratom/-jon per cirka 109 vattenmolekyler. Som jämförelse är Jordens befolkning mindre än 1010. Givet att silveratomer/-joner illustreras av Smurfer skulle det finnas cirka 10 stycken bland hela Jordens befolkning. Sedan kommer ju silverlösningen ovillkorligen att spädas ut vid användning vilket ytterligare minskar koncentrationen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en KS-sajt det länkas till här ovan:

Citat

Däremot är syftningar till att nanosilver och/eller silverjoner binder till Gram-negativa, patogena organismer ett mycket gott skäl att ifrågasätta kunskaperna hos de som påstår det. Ungefär som sajter av diverse slag som svepande hänvisar till Tesla, kvantfysik och frekvensmedicin för att stödja osannolika påståenden.

Självklart ska man inte avvisa allt på en sajt bara för att de marknadsför en megadumhet (de hävdar ju trots allt att de är …forskare, läkare, sjuksköterskor och experter…). Om någon vill framhålla något riktigt bra i den som kan stödjas med fakta och icke falsifierbara studier så tar jag gärna emot specifika tips. Allmänt hållna kommentarer som ”du har fel” samt länkar till silversäljare räknas inte!

https://matfrisk.com/2018/03/08/silver-20-4-ytterligare-ett-tips-utifran/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg