jala

Sanningar samt lögner om kolloidalt silver.

Recommended Posts

Jag vill ogärna förlänga denna redan långa tråd. Men när jag läste bakåt i tråden ,så hittade  jag en tidningsartikel, som såg ut som ryktes-destruktion(Det mesta handlade inte om den aktuella produkten, utan mycket som inte hade med den produkten att göra). Den var från Helsingborgs Dagblad, och var 

skriven av en sympatisör till skeptiker-sektens svenska gren. Alla som följt debatten om LCHF länge känner till dem och deras grå eminens Dan Larhammar han är farmakologi professor och ingår i familjeföretaget Larhammar Consulting(Ett företag som betjänar läkemedelsindustrin).För oss som är aktiva förespråkare av lågkollhydrrat kost och inte är rädda för naturligt mättat fet känner Larhammars verksamhet väl bl. a. pga en hyllningsartikel i Sockerindustrin tidskrift "Perspektiv"nr 2 år 2006.  DL har också satt sitt namn på en propaganda artikel för socker, som getts ut av SNF)(Alltså ILSIs svenska gren  storindustrins propaganda organisation, där Nordic Sugar, och Coca-cola bland andra ingår). Då tycker jag att det lilla företagets bemötande, som de inte lyckats få publicerad  i sin helhet i HD kan publiceras i denna debatt åtminstone . skeptiker-rörelsen är en propaganda organisation, och har inget med vetenskap eller folkbildning att göra.

De fick tydligen vända sig till "Dagens Homeopati" i stället för HD. Se: http://dagenshomeopati.se/2014/11/01/skydda-kolloidalt-silver-fran-vof/  

Själv så undrar jag varför VoF INTE tar upp viktiga frågor som:

https://www.nytimes.com/2017/11/21/well/eat/sugar-industry-long-downplayed-potential-harms-of-sugar.html

http://www.dailymail.co.uk/health/article-5104881/Sugar-industry-blocked-research-linking-sucrose-disease.html

Det handlar om en enorm vetenskaplig skandal!  Med jättestor negativ effekt på folkhälsan, men det intresserar inte "skeptikerna" i "V" o "F". 

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, HelgeK sade:

Det handlar om en enorm vetenskaplig skandal!  Med jättestor negativ effekt på folkhälsan, men det intresserar inte "skeptikerna" i "V" o "F". 

De så kallade skeptikerna är skeptiska mot allt utom just mot vad de betraktar som den etablerade sanningen via myndigheter eller något slags vetenskapligt konsensus som de själva avgjort. Hade de varit skeptiska mot allt, även myndigheters och gamla professorers versioner hade man kunnat ta dem mer på allvar. Inget fel i att vara skeptisk, det ska man väl vara. Men då kan man ju inte bara svälja industrins/myndigheternas versioner med hull och hår.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allternativare,Skeptiker, eller Raljant Anekdot, ja vem har rätt? Titta på filmen och skaffa dig en egen åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, jala sade:

Allternativare,Skeptiker, eller Raljant Anekdot, ja vem har rätt? Titta på filmen och skaffa dig en egen åsikt.

Jodå, Very small pharma tar i från tårna, skulle vara intressant att veta hur denna serie finansieras , det är mest sånt intresse som väcks. Skulle vara väldigt intressant att veta hur det hänger ihop, newsvoice, 2000-talets vetenskap, sd , Ryssland sägs gilla det som splittrar , kanske går det en slant till både vof och newsvoice. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summering:  Preparatet är ofarligt enligt LMV.

Varför påstår VoF lögnaktigt, att det är farligt? Möjlig förklaring.

Skeptiker-Rörelsen är känd för att användas av olika företag för

marknadsföring och ryktesdestruktion. Här är det fråga om ryktesdestruktion. VoF artikeln i HD talar om risker, som de ej kan.knyttas till  preparatet.

VoF ledaren Larhammar har band till både läkemedelsindustrin och sockerindustrin. Så

varför vill industrin försöka stoppa det lilla företaget? Kan det handla om att motverka att deras marknad krymper. Larhammars   engagemang i socker-

Industrin kan bero på, att minskad socker försäljning minskar läkemedelsförsäljningen. Det är en hypotes!

Men var och en kan granska fakta i frågan.      

LMV varnar för risk av misslyckad diagnostik och där med ökad risk för felbehandling. Det är en realistik risk,som alla bör betänka.

Så om någon vill prova preparatet,  så är det inte farligt i sig. Så frågan är har det effekt? En hel del talar för det. Men eftersom preparatet inte kan patenteras, så är det ingen som vill bekosta forskningen, som behövs för godkännande.

Så det kommer väl att fortsätta som hitintills och lobbyister för läkemedesindustrin kommer att fortsätta att slåss för marknadsandelar.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från facebook.

Stefan Whilde

14 tim

Man måste dricka 100 liter kolloidalt silver 10 ppm för att få i sig ett enda litet gram silver. Vilket gör det helt omöjligt - till och med vetenskapligt - att överdosera silver genom att dricka KS. Däremot kan man överdosera vatten genom att dricka ks, precis som man kan överdosera vatten genom att dricka vilken drickbar vätska som helst. Efter x antal liter i snabb följd finns nämligen risken att man drunknar :-)

Att, som allt fler människor gör idag, dricka en eller ett par teskedar kolloidalt silver morgon och kväll eller vid behov (t ex vid misstanke om influensa eller kräksjuka) är inte bara bevisligen ofarligt, det är dessutom bra för hälsan. Och med intag av kolloidalt silver slipper vi såväl det tvivelaktiga influensavaccinet som (miss)bruk av syntetiska läkemedel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag börjar känna mig hjärntvättad angående kolloidalt silver^^
Hade aldrig hört talas om det överhuvud taget tidigare men nu börjar jag bli nyfiken.

Vilken sort köper ni och var?
Hur ska det blandas? Har bara sett 2 tsk/liter vatten, men det är ju för vattenrening. Är det samma om man ska dricka det?
Hur mycket dricker ni och hur ofta? Dricker ni regelbundet eller bara om ni känner er risiga?

Sist men inte minst - funkar det verkligen?
Har bara sett en massa omdömen med superlativer på säljsidorna, men gissar att man ska ta dom med en nypa salt....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, @Kita 202, det är så det börjar. Man hör om nåt, noterar men bryr sig inte och så hör man igen och igen och till sist funderar man på att prova. Gäller nog tyvärr läskreklam också... ;)
För ett antal år sedan såldes KS som kosttillskott men så ändrades reglerna för kosttillskott så det skulle bli orimligt dyrt att genomföra alla tester osv för små företag att få sälja det. Detta gällde iofs inte bara KS utan det var ett antal kosttillskott som försvann. Vad företaget Ionosil då gjorde var att klassa om det till en vattenreningsprodukt, för det funkar ju för det också, och då är det en annan myndighet som man har att göra med. 
Jag brukar använda det mot framför allt förkylningar och småsår. På sår droppar jag det bara eller gör omslag. Mot förkylning häller jag en skvätt i dryck (en s k Silvergrogg passar till vuxen; 1/2 dl KS, 1/2 dl rödvin, saft av 1/2 lime, smuttas på). Min kompis som har fibromyalgi tar en matsked rent morgon och kväll om jag minns rätt. Det är svårt att överdosera, typ omöjligt, för du lär bli vattenförgiftad först. Dosen silver är svag men behövs som spårämne om jag förstått rätt.
Svavel, MSM, brukar dyka upp i anslutning till KS. Det glömmer jag ofta att ta men brukar hälla en tesked i teet när jag kommer ihåg.

I veckan som gick blev det silvergrogg; jag hade en analkande förkylning i måndags och var på (avslappnings)chokladmassage. På tisdagen var jag rejält dålig. Det blev silvergrogg och "snuvpiller" (homeopati) då och på onsdagen var jag visserligen inte frisk men människa i alla fall och på torsdagen jobbade jag. Svårt att veta om det hade varit samma förlopp utan KS och mina snuvpiller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset verkar okej. Jag brukar köpa literflaskan på Bodystore men ser att de tar 152kr för 0,5l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag beställt, det blev från Bodystore här också. Ska bli spännande att testa.
Det kan bli ganska häftiga förkylningar från giftiga barnbarn;)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kita 202 sade:

Hur ska det blandas? Har bara sett 2 tsk/liter vatten, men det är ju för vattenrening. Är det samma om man ska dricka det?

Du dricker det oblandat 2 msk  2-3 ggr dagligen kan vara en lagom mängd. Mängden avgör du själv, jag dricker ett par klunkar  i bland när jag kommer ihåg. Jag handlar på shopping 4net.se

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Kita 202 sade:

Det kan bli ganska häftiga förkylningar från giftiga barnbarn

Nu blev jag rädd, har du giftiga barnbarn? Du bör veta att det handlar om så mycket mer än att försöka bota en redan påbörjad förkylning. Använd silvret i förebyggande syfte. Du bör äta en kost som bygger upp ditt immunförsvar . Viatminer  D  , k2 , omega 3     

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Nu blev jag rädd, har du giftiga barnbarn?

Alla små barn är giftiga!!! Både egna barn och andras ungar! :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Alla små barn är giftiga!!! Både egna barn och andras ungar! :D

Rätt MariaF, där slog du huvudet på spiken:D
Vi gamlingar är inte lika vana som föräldrarna vid alla baciller som cirkulerar i skolan...

jala, vi träffar dom inte varje vecka precis, bor för långt ifrån. Hade tänkt att börja preparera mig några dagar i förväg innan dom kommer hit. I övrigt tror jag att jag äter ganska bra...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Kita 202 sade:

jala, vi träffar dom inte varje vecka precis, bor för långt ifrån. Hade tänkt att börja preparera mig några dagar i förväg innan dom kommer hit. I övrigt tror jag att jag äter ganska bra...

De vitaminer som jag nämnde är väldigt bra för ditt immunförsvar och ofta underskattade. http://www.dietguiden.org/juice-olja/D-vitamin.html , https://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/19/forskare-ryter-till-om-d-vitamin , http://aktivtraning.se/halsosam-livsstil/immunforsvar/d-vitamin-maxar-immunforsvaret , http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm , http://www.vetenskaphalsa.se/d-vitamin-kan-starka-skyddet-mot-luftvagsinfektioner/ , http://illvet.se/manniskan/halsa/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar

Så ta du och boosta ditt immunförsvar så du kan gosa med de små trollen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg