Jump to content

Hur få i sig mer fibrer?

Verpet

Recommended Posts

Hej och välkommen, Verpet! 
Gröna blad av olika slag, kål och andra ovanjordgrönsaker. Hela linfrö eller loppfrö (psyllium) är också bra. Helst ska de ha stått i vatten över natten (en msk i ett glas vatten). Det bildas en hinna/slem som är mumma för magen. Det är inte spciellt gott. Linfröna tycker jag är uthärdliga men loppfrönas slemmiga klump är ingen höjdare, men det funkar bra. En del behöver extra fett också som någon sorts smörjning av tarmen om man är lite hård i magen (linfröna är förresten lätt laxerande) och många tycker kokosfett funkar bra.

• Like 2

Nu gissar jag att din fråga handlar om att du vill få bättre fart på magen och att du tror att fibrer ska "lösa" problemet. Fråga ett är vad för fibrer vi pratar om. Om det är olösliga fibrer du far efter (som livsmedelsverket propagerar för) dvs cellulosa så är det nog egentligen inget vi ska stoppa i oss, vi kan inte bryta ner det (för vi är inte byggda som kor och har nog inte rätt bakterier) cellulosa retar dessutom tarmväggen, undvik fullkorn. Om det är resisten stärkelse du vill ha så är det en bra ide'. Resisten stärkelse föder våra tarmbakterier och de producerar mängder av nyttiga saker för oss och tarmen lnklusive fetter som bla smörjer tarmen. Det finns många trådar på forumet som tar upp detta. 

Men jag vill tala om andra änden. Mejerier har visat sig (djurförsök) minska rörelsen i tarmen med upp till 35% (längre tid mellan intag och "utsläpp"). Teorin är att det är opioiden i mjölk (bcm7). Förstoppning är en känd bieffekt av tex morfin. LCHF kan bli mycket mejeridominerad. 

Magsyra är en annan viktig del i att få fart på magen. Är syran dålig blir det dålig fart hela vägen. Hjälp igång syran med nåt riktigt beskt före måltid, riktigt gröna blad och gröna örter tex, eller en snaps bitter ...

• Like 4

Gröna grönsaker av de flesta slag brukar ha rikligt med fibrer och samtidigt lågt kolhydratinnehåll som t.ex. nämnts spenat, bladselleri, broccoli, purjo, sparris, kål mm.

Kombinera gärna med fermenterade grönsaker som ex. surkål. De goda bakterierna i surkålen tar hand om fibrerna du äter och bättrar på din tarmflora samt minskar ev. besvär med gaser. 

Chiapudding är populärt också. Chiafrön är små och helt neutrala i smaken och kan användas till mycket. Finns recept på Kostdoktorn tror jag.

• Like 2