Jump to content

En dag i taget

Slankijanuari

Recommended Posts

Hej Slankijanuari!

Jag önskar dig stort lycka till med det du vill åstadkomma. Jag tror precis som du att man ska sätta mål som man själv kan greppa. Visst är det så man tänker även i 12-stegsprogram? Ett steg i taget, en dag i taget.

Och viktigt att komma ihåg att om/när man trillar dit får man resa sig och försöka igen. Varje dag du äter LCHF är det bättre än att du äter skräpmat den dagen. :)

Jag ser fram emot att följa din resa.

• Like 5

12 timmar sedan, Slankijanuari sade:

Du har helt rätt Peter B! Profilnamnet stämmer ju inte alls överens med min taktik! Å andra sidan vet man inte vilket år som avses, bara att det ska bli i januari. :D

I så fall inte bara slankijanuari, utan slankhelaåret, slankhelatiden. Eller det kanske är lättare med resten av året, inte så nära inpå jul? Bara funderar... :-)

• Like 1
  • Haha 4

Tack för det varma välkomnandet! 

Dag 1:

Vikt:  75.3 kg

Midjemått: 88 

För att komma ner till översta gränsen för  "normalviktig" enligt BMi-skalan så bör jag gå ner cirka fem kilo. Men nu var det ju så att jag ska ta en dag i taget så de fem kilona ska jag inte tänka på så mycket nu.

Än så länge har allt gått bra :) Inga problem eller snedsteg så här första dagen. Det känns bra!

Jag vet att LCHF fungerar för jag gick ner till 62 kilo för några år sedan. Dessvärre var jag dum nog att äta upp mig igen.... Otroligt korkat!

• Like 4

Dag 2:

Än så länge så går det som tåget! 

Jag har turen att jobba på ett ställe där vi har en bra lunchbuffé. Man kan lätt hitta mat som passar för LCHF. Idag åt jag köttfärsfylld aubergine. Till det en blandad grönsallad med ordentligt med olivolja på. Till efterrätt blev det en grekisk yoghurt. Som ni märker så utesluter jag inte mejeriprodukter - jag är förtjust i yoghurt/kefir och ost så jag väljer inte bort det.

Vågen visade på minus 1 kilo sedan igår. Jajamensan! Då blir man glad! Men jag vet ju att det är så första dagen - är medveten om att jag inte kommer att tappa ett kilo om dagen :D

Nu har jag huvudvärk. Hoppas att den går över till i morgon...

• Like 7

Dag 3 och 4:

Inga problem! Förutom en fruktsvärd huvudvärk i onsdags eftemiddag och igår förmiddag. Jag har migrän så jag får rejält ont i huvudet då och då. Tur att det finns tabletter!

I onsdags gjorde jag inga avsteg och hade gått ner 2 hekto såg jag när jag vägde mig i går morse.

Under gårdagen skötte jag mig bra till att börja med men på kvällen var vi utbjudna på middag. Maten var helt ok. Inte en kolhydrat så långt ögat nådde men sedan var det dags för dessert och jag gjorde valet att äta en ljuvlig skapelse med glass, mango och vit choklad. Trots detta snedsteg visade vågen idag att jag hade gått ner ytterligare tre hekto.

Som sagt, inga problem hittills men jag bävar lite inför helgen och dess frestelser... :)

• Like 4

2 timmar sedan, Slankijanuari sade:

Vill bara berätta att det gick åt skogen den här gången (också...).

Men... vaddå "åt skogen"? Du dippade ju bara lite? Tro mig, ALLA gör det! Jo, det finns de som säger att de ätit LCHF i 5mån utan avsteg men jag tror inte att nån som hållit på i flera år skulle säga samma sak. Dels förändras individens syn på kosten på vägen (mindre regler, mer vana), dels finns det alltid tillfällen när man testar om det var så gott som man trodde eller faster har ju bakat för min skull eller... Tror det är Zepp som brukar säga att det inte är vad du äter på julafton som spelar roll utan de övriga 364 dagarna på året. Så, sträva efter att hålla LCHF de flesta dagar och faller du för nån frestelse så okej, redan nästa måltid är en ny tid. Det viktiga är att du inte faller för "nu är det kört, nu kan jag äta XXX hela kvällen/resten av veckan för bantar börjar man ju alltid med på måndagar"! Alla mindre förändringar åt rätt håll är av godo så, som jesper säger, På't igen!  :wub:

• Like 3

Det spelar mindre roll vad du äter mellan Jul och Nyår.. det som spelar större roll är vad du äter mellan Nyår och Jul!

Man kan även som Skaldeman säga, Julmat är perfekt för LCHF, en massa fet mat så  borde vi äta hela året!

Oså kommer vi osökt till tankefelet.. fet mat innehåller som regel fler kalorier.. men det har då oxå en helt annan påverkan på vår aptitreglering/homeostas/annat!

Och som regel.. cirka 99.99% så handlar det om kalorier!

Och det dummaste då är nästan att dra ner på fett.. iomed att det som regel påverkar både homeostas och aptit på ett sådant sätt att man faktisk förblir ohungrig längre!

Utan då har vi lixom LCHF-konceptet.. som förespråkar hög andel fett.. utav kalorierna, dvs dags att lära sig om E%, dvs andelen fett av ditt kaloribehov.. nu blev det hår lixom sådär krångligt och teoretiskt.. som mycket här i forumet tenderar att bli?

Och det har sin biokemiska och mentala förklaring.. rent metabolt så funkar fett som vår huvudkalorikälla och överskott lagras, det brukar syna på vågen och på muffinsmage/love handels!

Om man då inte tillåter att kroppen använder fett som sin huvudkalorikälla så lagras den i fettväven!

Dvs så länge man tillför kolhydrater som vi har j*vligt svårt att lagra i större mängder så kommer prio ett vara att göra av med och sänka blodsockret under toxiska nivåer.. och det sköter kroppen genom att lagra fett samt att stänga ner övrig fettförbräning!

Men nu var det ju mest troligt att vi ville göra sig av med kroppens lagrade överskottsfett.. då finns det drastiska metoder att ta till.. banta/dvs kalorirestriktion, funkar som regel skitbra i det korta perspektivet, fasta är lixom då ett annat namn.. dvs att avstå att äta, men som regel, när man väl lyckats komma igenom LCHFs omställning så brukar man landa på cirka 2 måltider per dag och inget däremellan.. ibland kan det räcka med  en måltid per dag/dvs det blir både fasta och kalorirestriktion utan större anstränning!

Oså kommer vi då in på det sociala.. där finns väldigt lite att göra, vi faller av vagnen titt som tätt.. man får stålsätta sig och vägra äta bullarna/godiset/frukten på jobbet och spara "falla av vagnen" till särskilda sociala situationer.. typ jul och nyår, dop, bröllop och egen, barns samt partners födelsedag.. eventuellt till mors/mosters hemmabakade kaka!

• Like 3

3 timmar sedan, Slankijanuari sade:

Åh! Tack för era uppiggande inlägg! Jag tar dem till mig! :)

Aså hade du tänkt dig att gifta dig i Februari så får du ett frikort från mig,, och då den dagen får du äta prexis vad du vill och hur mycket som helst!

Men dagen därefter.. så är det bara att hoppa upp på vagnen igen!

Tills nästa gång du gifter dig!

Men jag kan avslöja en sak.. bäst är om man väljer rätt partner från första början.. så slipper man alla besvär och käka bröllopstårta!

• Like 1
  • Haha 1

On 27 november 2017 at 22:14, Zepp sade:

Aså hade du tänkt dig att gifta dig i Februari så får du ett frikort från mig,, och då den dagen får du äta prexis vad du vill och hur mycket som helst!

Men dagen därefter.. så är det bara att hoppa upp på vagnen igen!

Tills nästa gång du gifter dig!

Men jag kan avslöja en sak.. bäst är om man väljer rätt partner från första början.. så slipper man alla besvär och käka bröllopstårta!

Haha! Nej, jag ska inte gifta mig i februari. Är redan gift. Med ett hälsofreak :D  Nej, jag tänkte att jag skulle bli slank till min födelsedag men det får väl bli till nästnästa födelsedag... :) 

• Like 4

On ‎2017‎-‎11‎-‎27 at 22:14, Zepp sade:

... och käka bröllopstårta!

Jag är inte säker på att jag håller med dig här, Zepp (även om det nu inte är aktuellt för Slankijanuari).

Har ni last lchfingenjörens skildring av hennes bröllopstårta? Man ska vara säker på att man klarar att ta sig upp på banan igen efteråt. De flesta klarar det, men inte alla. Bara en liten varning, så man inte tar det där som ett allmänt råd.

• Like 4
  • Thanks 1

On 2017-11-30 at 09:31, Effie sade:

Jag är inte säker på att jag håller med dig här, Zepp (även om det nu inte är aktuellt för Slankijanuari).

Har ni last lchfingenjörens skildring av hennes bröllopstårta? Man ska vara säker på att man klarar att ta sig upp på banan igen efteråt. De flesta klarar det, men inte alla. Bara en liten varning, så man inte tar det där som ett allmänt råd.

Mitt frikort gällde bara att äta bröloppstårta och allt annat just den endaste dagen som skall vara just den dagen i ens liv då man får lov att göra lite som man vill.. osen kommer alla andra dager då man f*n får bestämma sig för vilket liv man vill ha.

Och resten av livet.. iallafall om man blev lyckligt gift så är det på tok för mycket annat man behöver få ordning på.. för att få hangupps på tårta!

Och blev man inte lyckligt gift så är det desstovärre yterligare faktorer att ta hänsyn till.. men iallafall.. gifter man sig med rätt person så slipper man en hel del besvär hur som helst, och jag ger fortfarande ett frikort till dem.. både kvinnliga och manliga personer att under den dagen äta vad de vill.

Såå jag hoppas att fler slipper äta brölloppstårta stup i kvarten.. nu närmar vi oss nästan ett av mina filosofiska inlägg om hur vi gestaltar våra liv?

Summa suumarum.. valde man rätt partner från början så slapp man äta en massa slisk.. och så slipper släktingarna deltaga i alla ens olika partnerval/velande hit och dit!

On 2017-11-29 at 23:02, Slankijanuari sade:

Haha! Nej, jag ska inte gifta mig i februari. Är redan gift. Med ett hälsofreak :D  Nej, jag tänkte att jag skulle bli slank till min födelsedag men det får väl bli till nästnästa födelsedag... :) 

Häsofreak.. vad har han emot normalt yppiga kvinnor.. och jag får nog på tafsen för det här inlägget oxå.. men kvinnor skall ha former.. vuxna kvinnor iallafall.

Aså jag har ett gammal körkort.. från min ungdom.. och jag kan ha svårt att förstå att det är jag.. eller rättare sagt att jag ser annorlunda ut i dag.. för jag känner mig fortfarande som han på fotot.

• Like 1

9 timmar sedan, Zepp sade:

Mitt frikort gällde bara att äta bröloppstårta och allt annat just den endaste dagen som skall vara just den dagen i ens liv då man får lov att göra lite som man vill.. osen kommer alla andra dager då man f*n får bestämma sig för vilket liv man vill ha.

Och resten av livet.. iallafall om man blev lyckligt gift så är det på tok för mycket annat man behöver få ordning på.. för att få hangupps på tårta!

Och blev man inte lyckligt gift så är det desstovärre yterligare faktorer att ta hänsyn till.. men iallafall.. gifter man sig med rätt person så slipper man en hel del besvär hur som helst, och jag ger fortfarande ett frikort till dem.. både kvinnliga och manliga personer att under den dagen äta vad de vill.

Såå jag hoppas att fler slipper äta brölloppstårta stup i kvarten.. nu närmar vi oss nästan ett av mina filosofiska inlägg om hur vi gestaltar våra liv?

Summa suumarum.. valde man rätt partner från början så slapp man äta en massa slisk.. och så slipper släktingarna deltaga i alla ens olika partnerval/velande hit och dit!

Du har inte last lchf-ingenjörens inlägg om bröllopstårta; det är uppenbart :-) Hon åt en bit...och sedan en hel tårta, och lite till tror jag. Och sedan fortsatte detta I månader. Men hon är sockerberoende. De flesta, tror jag, kan följa ditt råd och sedan snabbt ta sig upp på banan igen. Men inte alla, och den lilla brasklappen ska man ha I bakhuvudet när man ger råd.

Sedan...tanken att välja rätt man, som bantningsmetod (inte äta bröllopstårta för ofta)...intressant tanke :-) Misstänker detta att ha en bra relation är ett stöd I livet, så det later inte helt fel.

Huruvida kvinnor "ska" ha kurvor...ja, jag försöker gå ner I vikt för min egen skull; hälsa, rörlighet, klädstorlekar och inte blunda när jag ser mig I spegeln. Vad alla män tycker bekymrar mig inte särskilt.

• Like 3
  • Thanks 2

20 timmar sedan, Zepp sade:

Häsofreak.. vad har han emot normalt yppiga kvinnor.. och jag får nog på tafsen för det här inlägget oxå.. men kvinnor skall ha former.. vuxna kvinnor iallafall.

Aså jag har ett gammal körkort.. från min ungdom.. och jag kan ha svårt att förstå att det är jag.. eller rättare sagt att jag ser annorlunda ut i dag.. för jag känner mig fortfarande som han på fotot.

Det är inte hälsofreaket som har något emot yppiga kvinnor - det är jag själv som inte gillar mina extrakilon :) Han tycker att jag är perfekt haha! :D Synd att jag inte delar hans uppfattning.

• Like 3

10 timmar sedan, Effie sade:

Du har inte last lchf-ingenjörens inlägg om bröllopstårta; det är uppenbart :-) Hon åt en bit...och sedan en hel tårta, och lite till tror jag. Och sedan fortsatte detta I månader. Men hon är sockerberoende. De flesta, tror jag, kan följa ditt råd och sedan snabbt ta sig upp på banan igen. Men inte alla, och den lilla brasklappen ska man ha I bakhuvudet när man ger råd.

Sedan...tanken att välja rätt man, som bantningsmetod (inte äta bröllopstårta för ofta)...intressant tanke :-) Misstänker detta att ha en bra relation är ett stöd I livet, så det later inte helt fel.

Huruvida kvinnor "ska" ha kurvor...ja, jag försöker gå ner I vikt för min egen skull; hälsa, rörlighet, klädstorlekar och inte blunda när jag ser mig I spegeln. Vad alla män tycker bekymrar mig inte särskilt.

Nej jag har inte läst LCHF-ingenjörens inlägg.. men med hjälp av din målande beskrivning så är jag rätt säker på att jag iallafall har ett hum om vad det kan handla om?

Och det finns ju så mycket som vi måste ordna i våra liv.. en sak är jag rätt säker på iallafall och det är att brölloppstårta inte skall vara en ständigt återkommande företeelse.. för då har man nog andra problem än just själva tårtätandet!

Och givetvis.. kvinnor får lov att ha vilken kroppsform de vill, det är ju trots allt personligheten som spelar mest roll.. däremot så reagerar jag på manspersoner som vill ha slimmade fotomodeller!

Slimmade fotomodeller har antingen rätt gener, men vad jag läser betydligt vanligare att de blir tvungna att svälta sig för att bevara sin fotomodellsform?

4 minuter sedan, Slankijanuari sade:

Det är inte hälsofreaket som har något emot yppiga kvinnor - det är jag själv som inte gillar mina extrakilon :) Han tycker att jag är perfekt haha! :D Synd att jag inte delar hans uppfattning.

Rätt normalt.. vi män är lixom inte heller särskildt annorlunda.. alla önskar att de vore någon annan!

Och då kommer vi osökt in på vad jag skrev i en annan tråd.. och fick lixom på tafsen för det!

Däremot så är jag helt övertygad om att pressen på kvinnor är betydligt större.. men nu så lever vi i ett av världens mest emanciperade länder.. det tar dock inte bort medias inflytande och alla gamla föreställningar.

Och alla vill vi helst vara så som vi var när vi var unga.. det är få som kan det, vi blir äldre hur som helst!

Grejen är att vi vill vara unga hela livet.. leva La dolce vita.. det är en myt.. som reklammarknaden utnyttjar och lever på!

On 2017-12-03 at 23:06, Zepp sade:

men kvinnor skall ha former.. vuxna kvinnor iallafall.

Aha, intressant. Utveckla gärna det här. Och referenser uppskattas alltid.

Själv är jag en (nöjd) smalis och är den friskaste person jag känner, men kanske är jag det där obligatoriska undantaget :unsure:

• Like 2

59 minuter sedan, SGK sade:

59 minuter sedan, SGK sade:

Själv är jag en (nöjd) smalis och är den friskaste person jag känner, men kanske är jag det där obligatoriska undantaget :unsure:

snälla! Börja inte bråka igen....

Edited by Kita 202
  • Like 1

4 timmar sedan, SGK sade:

Förlåt mig.. för att jag är man då på något sätt.. och att även jag är påverkad utav moderna ideal/fördommar!

Såå om det kan vara en liten förklaring till mina kommentarer.. kvinnor får gärna vara kurviga.. de behöver inte vara det.. men det är lixom inte helt ovanligt att kvinnor är "kurvigare" än män!

Och då.. WTF.. män som kräver ständigt smala fotomodeller.. de får lixom acceptera att alla kvinnor inte är funtade på det sättet!

Såå.. No pun inteded för de som är fotomodeller eller ständigt smala!

Utan.. som man.. äldre, så opptäcker man dels sin egen förändring i kroppsform.. dels att de jämgamla kvinnorna oxå förändras.

Och som livserfarna män så brukar man föredra/dras till kvinnor i samma åldersgrupp.. och ser skönheten i och deras sex apeal.. beroende på vilken ålder man befinner sig i!

Och hur f*n vore det om man stirrade mer på sin egen gubbmage.. innan man krävde att ens kvinnliga motsvarigheter fortfarande skall se ut som tonåringar!

Summa summarum.. inga referenser alls.. mogna män föredrar mogna kvinnor.. och mogna män ser mer än till kroppsformen!

• Like 1
  • Thanks 1

10 timmar sedan, Zepp sade:

Summa summarum.. inga referenser alls.. mogna män föredrar mogna kvinnor.. och mogna män ser mer än till kroppsformen!

Då är jag med på vad du menar :)

Jag tog för givet att ditt påstående hade med hälsa att göra :blush: Därför efterfrågade jag referenser, eftersom jag gärna läser på och försöker bilda mig en egen uppfattning för att optimera min egen hälsa. Jag är väl lite trångsynt, så jag tänker att det mesta som skrivs på kostdoktorns forum har med hälsa att göra :unsure:

Sen håller jag inte med om alla dina generaliseringar, men jag tror du har en fäbless för att provocera? :D

• Like 1
  • Thanks 1

50 minuter sedan, SGK sade:
51 minuter sedan, SGK sade:

Sen håller jag inte med om alla dina generaliseringar, men jag tror du har en fäbless för att provocera?

Ibland måste man provocera för att få fram en diskussion.

On 2017-12-06 at 08:56, SGK sade:

Då är jag med på vad du menar :)

Jag tog för givet att ditt påstående hade med hälsa att göra :blush: Därför efterfrågade jag referenser, eftersom jag gärna läser på och försöker bilda mig en egen uppfattning för att optimera min egen hälsa. Jag är väl lite trångsynt, så jag tänker att det mesta som skrivs på kostdoktorns forum har med hälsa att göra :unsure:

Sen håller jag inte med om alla dina generaliseringar, men jag tror du har en fäbless för att provocera? :D

Det är väl en glidande skala.. dels om hälsa.. men ofta så sammankopplas den då med en viss kroppsform.

Som regel.. så vill folk gå ner i vikt.. som regel handlar det om estetik.. ett snyggt yttre skvallrar om ett hälsosamt inre.. osv.. köp två betala för en!

Och jag har noterat att du reagerat förut på något av mina lite lössläppta inlägg om framförallt kroppsform.. det tog lite skruv iallafall och jag fick fundera lite/ta time out ett tag.

Men.. jag är bara en äldre man.. utan den kroppsform som många eftersträvar/som jag önskar att jag hade.. och jag tittar på andra.. lixom de flesta.

Och jag har noterat att kvinnor iallafall för det mesta har litta annorlunda kroppsform än vi män.. konstigt vore lixom annat.. och jag konstaterade bara att vi män oftast tycker att det är naturligt, för att inte säga snyggt att kvinnor för det mesta har lite rundare former än vi män.

Och då kommer vi till själva det viktigaste. dvs hälsan och att välja rätt partner!

Vad gäller hälsan så förekommer en väldigt massa olika kroppsformer.. men en gemensam sak är att för det mesta så är bukfettma oftast ett dåligt tecken.. vikten är inte lika viktig, och skall man se på det yttre, dvs om du och jag skall bedöma någons hälsa okulärt så är det mer proportioner som vi som regel ser på och bedömmer.

Oså kommer vi till det där.. som jag antar att du och jag en gång i tiden befann oss i, dvs i vår ungdom, då vi var unga och fria att välja och gick ut på stan för att bekanta oss med andra unga och fria.

Då kunde det hampa sig som så, att vi dömda andra utifrån deras utseende/kroppsform.. utifall de var attraktiva eller ej.. och då menar jag inte vad vi sade och gjorde utan vilka vi blev attraherade utav!

Hur som helst.. jag förutsätter att du är äldre.. i medelåldern så sätts en j*vla massa saker på prov.. då blir fokuset något annorlunda, speciellt om man har barn, vovve och radhus!

Då gäller det att leverera.. då är de inre styrkorna mer avgörande/uthålligheten/engagemanget/gemenskapen.. sådant går inte lika lätt att bedöma utav kroppsformen.

Och ja, jag generaliserar som den äldre man jag är.. framförallt som man tror jag?

Och nu skall jag försiktigt närma mig ett väldigt känsligt kapitel.. dvs kvinnors vikt, för det första så skall jag avdeklamera mig några som helst fördomar om detta.. utan rent frankt påstå att vi/iallafall jag, lägger mer märke till proportioner hos kvinnor än vad de eventuellt väger!

Det var väl lixom kanske inte det försiktigaste uttalandet ioförsej!

Men jag har iallafall svårt att förstå att kvinnor är särskildt annorlunda.

Och till de män med begynnande ölmage.. som har synpunkter på att deras livs kärlek går upp i vikt med stigande ålder barnafödande och litta annat.. de borde först lägga samma kritiska synpunkter på sig själva!

• Like 2

Att "gå ner i vikt", är hos de flesta en önskan att bli slank och besvikelsen kan bli stor när man upptäcker att man är lätt men fläskig. Sedan om denna önskan att vara slank kommer sig ur ett osunt tidsideal, en medveten eller omedveten önskan att attrahera potentiella partners eller hälsoperspektivet, det låter jag vara osagt. Jag har flera gånger sagt att det är så skönt att hänga här för här är jag inte så konstig utan kan få nörda in mig i hälsofrågorna hur mycket jag vill. Tjatet om att äta "lite av varje" finns överallt runt mig i övrigt. Lite så känner jag med "män vill ha kurviga kvinnor" eller "kvinnor vill ha män med tvättbräda" också. Detta har jag runt mig hela tiden. Aldrig att det diskuteras att en slank kropp är hormonellt balanserad eller att en putmage är ett tecken på att kroppen inte är i balans. Det tycker jag är oerhört synd! Visst, Freud och hans kompisar hävdade kvinnors penisavund (snacka om att man aldrig kan vinna...?! :huh:) och det påstås att vi nanosekunder efter vi träffat en person, omedvetet avgjort om denne är lämplig som sexuell partner så på det viset har du absolut rätt Zepp, vi dömer varandra utifrån det. Men jag tror att om vi kan fokusera på hälsa, och tona ner utseendet, så kan vi få en större avslappning i våra liv. När jag var tjock fick jag höra det (ur perspektivet vad män vill ha), nu är jag smal och då får jag höra det (för män gillar ju kurvor) så hur man än vänder sig har man rumpan bak, så att säga. Så, vi kanske ska försöka hålla oss till diskussionen just ur hälsoperspektivet? Det andra har man ju runt sig hela tiden, precis som kommentarerna om ätandet.
Kommer ni ihåg tråden med 17-åringen som gillar tjejer med magrutor? Hoppas han insåg att badbollsmagar kan vara riktigt roliga! :D

• Like 4

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag har flera gånger sagt att det är så skönt att hänga här

Du skulle bara våga dig lämna oss:angry:

1 timme sedan, MariaF sade:

Så, vi kanske ska försöka hålla oss till diskussionen just ur hälsoperspektivet?

Att träffa en partner som man finner attraktiv måste väl falla in i hälsoperspektivet?

• 2 weeks later...
On 2017-12-08 at 05:41, MariaF sade:

Att "gå ner i vikt", är hos de flesta en önskan att bli slank och besvikelsen kan bli stor när man upptäcker att man är lätt men fläskig. Sedan om denna önskan att vara slank kommer sig ur ett osunt tidsideal, en medveten eller omedveten önskan att attrahera potentiella partners eller hälsoperspektivet, det låter jag vara osagt. Jag har flera gånger sagt att det är så skönt att hänga här för här är jag inte så konstig utan kan få nörda in mig i hälsofrågorna hur mycket jag vill. Tjatet om att äta "lite av varje" finns överallt runt mig i övrigt. Lite så känner jag med "män vill ha kurviga kvinnor" eller "kvinnor vill ha män med tvättbräda" också. Detta har jag runt mig hela tiden. Aldrig att det diskuteras att en slank kropp är hormonellt balanserad eller att en putmage är ett tecken på att kroppen inte är i balans. Det tycker jag är oerhört synd! Visst, Freud och hans kompisar hävdade kvinnors penisavund (snacka om att man aldrig kan vinna...?! :huh:) och det påstås att vi nanosekunder efter vi träffat en person, omedvetet avgjort om denne är lämplig som sexuell partner så på det viset har du absolut rätt Zepp, vi dömer varandra utifrån det. Men jag tror att om vi kan fokusera på hälsa, och tona ner utseendet, så kan vi få en större avslappning i våra liv. När jag var tjock fick jag höra det (ur perspektivet vad män vill ha), nu är jag smal och då får jag höra det (för män gillar ju kurvor) så hur man än vänder sig har man rumpan bak, så att säga. Så, vi kanske ska försöka hålla oss till diskussionen just ur hälsoperspektivet? Det andra har man ju runt sig hela tiden, precis som kommentarerna om ätandet.
Kommer ni ihåg tråden med 17-åringen som gillar tjejer med magrutor? Hoppas han insåg att badbollsmagar kan vara riktigt roliga! :D

Bra rutet, bra sammanfattat och inga andra synpunkter.. förutom att jag och många andra män tycker att Kim Kardaschian/Rebecca Stella är urläckra kvinnor!

Men vad har det med något annat att göra med för övrigt, de är fotomodeller/reklampelare baserat till stora delar på utseende!

Från det ena till det andra.. jag är en äldre man, singel som köpt en stuga i skogen.. nuuu helt plötsligt så byggs det en massa hus i mitt område.. och gissa vilka som gör det.. jo typ par i 30-40årsåldern, med 1-2 barn typ!

Och damerna i husen ser i mina ögon ut som något av en mix mellan Kimman och Stella.. dvs skitsnygga/läckra/attraktiva.. förutom en (1) som trots 31 fyllda och två barn fortfarande skulle kunna modella för Victorias secret!

Jösses altså.. som man så lär jag hur som helst kika på kvinnor med lysten blick utan några som helst andra tankar/åtbörder.. och det står jag för.. iallafall tills jag blir senil!

En helt annan j*vla sak är när män vill styra kvinnors liv/forma dem till deras drömpartner.. opå olika västerländska ideals skull.. shame on you.. skaffa en empatisk förmåga och sen lite insikt i dels social kompetens, dels i samverkan, hur man bygger en gemenskap.... och man behöver lixom inte heller vara expert på hur kvinnor fungerar, det räcker gott med hur människor fungerar!

On 2017-12-08 at 17:00, DRAKULLA sade:

Är du singel ...Zepp..........?:D

Japp.. du har avslöjat mig?

Aså.. nemas problemas, dvs jag är numera såpass gammal att jag inser att det är större skillnad mellan individer än mellan manligt/kvinnligt!

Såå.. ur ett mänskligt perspektiv, män får lov att vara män och kvinnor får lov att vara kvinnor!

Så länge inget går till överdrift och det är väl där debatten i dag har hamnat.. med #Metoo där vissa alphannar tagit sig mer fördelar än vad de borde gjort?

• Like 1

Rutet? Jag filosoferade ju..? :blink:  #metoo syftade initialt till att lyfta ett fenomen som tycks vara lika långt som mänskligheten men har dragit iväg åt fel håll via "massmedieseringen" till att halshugga alla som nån gång yttrat nåt. Så ta det lugnt, och titta på du, @Zepp, det skadar ingen. ;) Själv blir jag bara less när jag får kommentarer om MIN kropp av folk som inte har med den att göra... Aldrig nånsin har nån sagt "det är inte bra för hälsan det där Maria", bara "män gillar/gillar inte..."
Vill du veta en hemlis? Jag tittar också! Japp, jag uppskattade jespers magbild, jag går igång på stora biceps och mäns fasta rumpor... Men jag skulle inte få för mig att klämma om en snygg rumpa för det. Och inte uppskattar jag min man mindre för att jag tittar heller. 

• Like 3
  • Thanks 1

36 minuter sedan, Zepp sade:

Aså.. nemas problemas, dvs jag är numera såpass gammal att jag inser att det är större skillnad mellan individer än mellan manligt/kvinnligt!

Hur gammal måste man bli för att inse "att det är större skillnad mellan individer än mellan manligt/kvinnligt"?

Jag har tydligen inte blivit så gammal än iallafall. Har svårt att se att jag nånsin blir det ... :huh:

• Like 1

51 minuter sedan, iAnna sade:

Hur gammal måste man bli för att inse "att det är större skillnad mellan individer än mellan manligt/kvinnligt"?

Jag har tydligen inte blivit så gammal än iallafall. Har svårt att se att jag nånsin blir det ... :huh:

Vet inte.. men testa att bli iallafall 50-60, då handlar det inte lika mycket om utseende/social status och sådant utan mer om mellanmänskliga relationer/empati och gemenskap.. till slut.. om man är lyckligt lottad.. om barnen och sen oxå barnbarnen!

2 timmar sedan, Zepp sade:

Vet inte.. men testa att bli iallafall 50-60, då handlar det inte lika mycket om utseende/social status och sådant utan mer om mellanmänskliga relationer/empati och gemenskap.. till slut.. om man är lyckligt lottad.. om barnen och sen oxå barnbarnen!

Fast nu tyckte jag att du bytte fokus lite, eller jag kanske missförstod dig tidigare. Självklart blir man visare med åren, och inser att personligheter spelar större roll än utseende. :)

• Like 2

15 timmar sedan, MariaF sade:

Vill du veta en hemlis? Jag tittar också! Japp, jag uppskattade jespers magbild, jag går igång på stora biceps och mäns fasta rumpor... Men jag skulle inte få för mig att klämma om en snygg rumpa för det. Och inte uppskattar jag min man mindre för att jag tittar heller. 

Förr brukade jag saga "snygga killar är till för att titta på. Vill man ha dem till något mer, så krävs något mer".

Numera bryr jag mig nog inte om att förklara mig...

• Like 6

22 timmar sedan, iAnna sade:

Fast nu tyckte jag att du bytte fokus lite, eller jag kanske missförstod dig tidigare. Självklart blir man visare med åren, och inser att personligheter spelar större roll än utseende. :)

Visst.. jag bytte focus.. för att inte bli helt missförstådd.. betraktas som en galning!

Det är vad som händer i slutändan som är viktigast!

Och vi har alla varit yngre!

Och jag kan avslöja en hemlighet, det handlar mest om att föra arten vidare, få välmående lyckliga barn som sen kan hantera sina liv/helst bli lyckliga själva!

Och höjdpunkterna i våra liv är/borde vara barndomen/ungdomstiden/unga vuxna tiden, då alla möjligheter fortfarande fanns kvar!

• Like 1

9 minuter sedan, MariaF sade:

Ja men det var ju medan vi fortfarande var odödliga! ;)

Jaaaaa.. vem vill inte tilbaks till den tiden.. fast det är synd om dem som fortfarande lever som att den existerade!

Tror jag väljer cirka 25årsåldern om jag får välja själv.. ung frisk smal med gott självförtroende, egen ekonom, egen bostadi.. gott om val vad gäller både framtid och partner.. MC!

• Like 2
  • Haha 1

1 timme sedan, Zepp sade:

Och höjdpunkterna i våra liv är/borde vara barndomen/ungdomstiden/unga vuxna tiden, då alla möjligheter fortfarande fanns kvar!

Min höjdpunkt var nog ändå studietiden. :wub:

Det känns som om att det här är GodMorgon!-tråden. :lol:

• Like 4