Popular Post Panerad Groda Posted November 12, 2017 Popular Post Share Posted November 12, 2017 Vi läser nog alla diverse nonsensartiklar om mat i media veckovis (eller kanske dagligen, om du har otur).Jag inleder tråden med denna om bananer:https://www.svd.se/10-anledningar-att-ata-en-banan "Bananer är naturligt fria från fett, kolesterol och salt. " Fantastiskt!"Att minska på saltet är en viktig faktor för att sänka blodtrycket. " Okej?"Ett barn som äter bananer och apelsiner under sina första två levnadsår löper lägre risk att drabbas av barnleukemi. " Bäst att mata alla barn med bananer! Massor av bananer!"Att öka sitt intag av kalium samtidigt som man drar in på saltet är den främsta förändringen en människa kan göra i sin kost för att reducera risken att drabbas av hjärtsjukdom" LOL."Studier har visat att personer som har diabetes typ 1 och äte mycket kostfibrer har låga blodsockernivåer. Personer med diabetes typ 2 får lägre nivåer av blodfetter, blodsocker och insulin om de äter högfiberdieter. " Bananer är fantastisk mat för diabeter alltså? 6 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post patrix Posted November 13, 2017 Popular Post Share Posted November 13, 2017 Mitt förtroende för media har gått från relativt högt till negativt de senaste åren. Med negativt menas att jag numera ser media som en patologisk lögnare. Media, inklusive de som finansieras av skatt, är propaganda till salu. Jag skriver inte reklam eftersom reklam är ärligare. Propaganda däremot är förklädd reklam. Det finns en fantastisk liten bok om ämnet - Propaganda av Edward Bernays https://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(book) Där förklarar författaren att om man t.ex. vill sälja tvål så ska man inte (bara) göra reklam för tvål, utan köpa sig tidningsartiklar där en känd läkare skriver om vikten av hygien och att smutsiga händer leder till allvarliga sjukdomar. Sen kan man anordna tävlingar i tvålskulptur, köpa in sig på manus i Hollywoodfilmer så att delar av handlingen visar att om man inte håller sig ren med tvål så går det inte bra på olika sätt, få kändisar i soffprogram att berätta diverse anekdoter som gör det tydligt att tvål och hygien är viktigt. Det är mycket viktigt att propagandan är subtil. Den bästa reklamen är den som inte uppfattas som reklam. Det ökade hälsomedvetandet på gräsrotsnivå det senaste decenniet har gjort att jag kunnat se denna medias dolda agenda. Och de är skickliga och duktiga på psykologi. När LCHF dök upp på scenen för 10 år sedan och det visade sig att media inte kunde fullfölja sitt propagandauppdrag genom att begå karaktärsmord på Annika Dahlkvist, så tog man till en annan taktik - Förvanska och förlöjliga begreppet. LCHF handlar om att få långsiktiga hälsovinster genom att äta riktig mat och undvika för stort intag av kolhydrater och växtoljor till förmån för smör och naturligt fett. Men i kvällstidningarnas LCHF-bilagor kunde man läsa om märkliga bakverk, komplicerade rätter och om att gå ner i vikt snabbt och lätt. LCHF blev en i raden av "trend dieter". Och det är den kopplingen de flesta gör idag och så s.k. experter beskriver LCHF. Vi ser ju oss som lite smartare än de som läser kvällstidningarnas bilagor och samtidigt berättade de "seriösa" dagstidningarna att man vet väldigt lite om de långsiktiga effekterna av LCHF, och att stora mängder protein (trots att LCHF alltid handlat om fett) inte är bra. Media (alla media och de samarbetar) är inget annat än ett väloljat propagandamaskineri helt i Edward Bernays anda. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts