Ettan Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Godmorgon här på forumet! Har en längre tid läst runt och skaffat information angående LCHF, angående främst då hälsofördelarna men även ur viktnedgångsperspektiv.. Nu har jag då registrerat mig här och tänkte om inte annat så för min egen del lite registrera hur det går samt även råd o tips är ju alltid välkommet Nå, då från början.. är 158cm lång och startvikten var 96kg, har ett midjemått på ca 115cm. Alltså har ju en väldig övervikt Började min LCHF resa 1.11, allt var välplanerat och har kört bra igång.. har nu under dessa två veckor gått ner ca 4kg i vikt. Har då inte varit en dans på rosor, ätandet har gått bra, skriver i kostbevakningen nu i början, har hållit ca 120-140 fett och kring 18-25 kolhydrater men problemet är då proteinet alltså proteinet stiger ganska högt per dag, har svårt att få det under hundra.. förstod jag rätt om det skall räknas efter gram per målvikten? Så till dom mindre trevliga sakerna , redan efter första dagen slog magen lös och rann som vatten många gånger i dagen under första veckan men det har nu normaliserats sig och inte nog med det, fem dagar efter start kom klådan, nästan över hela kroppen, kliar klirar och kliar, har skrapat sönder huden så är full med sårskorpor, men det har nu börjat avta, nu har det då i stället börjat koka om mina fötter, har alltid haft kalla fötter men nu e dom fuktiga o svettiga hela tiden och kan inte ha sockor!! Igår svällde läpparna upp, röda och svider och väldigt torra men det kan ju bero på vad som helst.. Dessutom fick jag en konstig snuva de första dagarna.. och nysningar.. jag har faktiskt inte innan varit sjuk på långt över ett år.., men det har också avtagit helt. Nu är det då bara att kämpa vidare. Ursäkta långt inlägg 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Hej Ettan! Vad kul att du hittat hit! Jo, magen kan balla ur i början. Numera ballar min ur om jag äter bröd så det är mycket vana. Du räknar råprotein hoppas jag, inte köttvikt? Eftersom du reggar vad du äter borde det vara så. Jag tror inte du behöver fundera så mycket på det riktigt än om du inte vill göra det av t ex etiska skäl. Det borde inte ställa till det den första tiden. Sök på det som kallas "keto rash" och se om du inte hittar tips på hur du ska lindra klådan. Du skriver inget om din ålder och jag bara gissar att du är kvinna? Ålder kan spela in oavsett om du är man eller kvinna, nästan alla får det lite svårare att gå ner när man är äldre och är man kvinna och runt klimakteriet kan det bli nästan omöjligt (då kan man behöva biohacka). Även tidigare i livet kan vikten svänga en del pga menscykeln. Sedan skulle jag vilja slå ett slag för lättare rörelse (promenader t ex); inte för energiförbränningens skull men för att hjälpa kroppens alla obalanserade system att läka. Slaggprodukter transporteras bort, nytt syre tillförs, olika sorters stresshormoner balanseras... vilket hjälper kroppen att släppa vikt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Hej och välkommen hit till forumet! Här stöttar vi varandra och "hänger" med likasinnade. Skönt när man känner sig som en UFO bland andra ibland, haha... Lycka till med din hälsoresa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Dessutom: eftersom du tappar vätska så var inte rädd för att få i dig salt. Det är också en vanlig motgång i början och du verkar ha en rivstart. Lycka till och ha tålamod i starten! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Bry dig inte om ditt proteinintag så länge du går ner i vikt. Är lite osäker på vad du äter för att få i dig lika många gram proteiner som fett? rent kött och ägg typ? kanske addera typ kryddsmör och eller bea till maten? hursomhelst, välkommen hit och lycka till 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted November 14, 2017 Share Posted November 14, 2017 Lästips: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/biverkningar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 17, 2017 Author Share Posted November 17, 2017 Godmorgon! Här snurrar det på Tack till alla som svarat, allt pepp behövs. Kan då tillägga till mitt första inlägg att jo jag är kvinna och blir snart 40.. Nu har jag då sluppit allt detta kliande, magen fungerar normalt, svettningarna avtagit men nu denna törst, har blandat salt i vatten och försökt dricka, men tydligen inte då tillräckligt eftersom jag besväras av en mycket jäklig huvudvärk.. Angående det jag äter, så nu har jag fått ner proteinmängden, kanske därför för att jag inte hela tiden är hungrig och behöver äta så mycket?! Många ägg har uteblivit och mindre kött på tallriken.. Vad anser ni om detta med bröd substitut, när jag läser runt på nätet så verkar ju många vilja baka det ena och det andra brödet tänker jag.. även bakver och kakor, såg att det även finns kokböcker om detta.., men hur bra är det egentligen? Jag är då inte sugen på bröd och har aldrig varit heller så jag kanske inte ska kommentera saken, men.. För att få mera fantasi i min matlagning så beställde jag hem kokboken Mera Matkärlek, kom igår, och där fanns många fina recept må jag säga Min startvikt var ju 96kg och idag visade vågen 91,2kg, igår visade den 90,8kg så nu borde jag kanske gömma bort den att jag inte lyckas bli allt för fixerad vid att balansera där varje dag Har även kollat på måttband och där märks nog inget.., men det känns nog lite i byxorna i varje fall Nå, inte är ju vikten allt.., främst vill jag ju bara må bra 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Bröd är ju inget man måste ha, och har du ingen längtan efter det, så låt bli! Det är snarare att man avråder från alla bakverk. Lätt att överäta, och innehåller kanske inte det man borde äta. Ät riktig mat I stället. Själv tycker jag det kan vara bekvämt någon gang ibland att ha något att lägga under pålägget...men det är också lätt att ta en macka fast jag inte egentligen är så hungrig, och en till... Så jag är ganska nöjd när frysen inte innehåller något bröd (det är mest min sambo som tycker synd om mig och bakar...:-) ) LCHF-kokböcker finns det gott om. Jag brukar låna på biblioteket för att se om jag gillar recepten. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Angående brödsubstitut, om du inte är sugen på bröd tycker jag att du ska strunta i det. Brödsubstitut använder jag själv mest som något att lägga pålägget på, och bara ibland. Mer generellt är min syn på brödsubstitut att om det hjälper någon att avstå från "riktigt" bröd eller något annat som man inte borde äta, så kan man äta det. Men klarar man sig bra utan så är det nog bättre att avstå. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Jag hade huvudvärk flera dagar när jag gick strikt, vet att jag frågade om det här i forumet på dag 17. Dock kom det inte direkt utan efter ca 10 dagar och höll i sig i säkert 5-6. Hjälpte inte så mycket med vatten och salt tyvärr. Nu är det borta efter 5 veckor strikt. Håll ut så går det säkert över! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 18, 2017 Author Share Posted November 18, 2017 Godmorgon igen härliga medmänniskor! Hade ju som första delmål att komma ner till 90kg innan jul, hade förberett mig på 6kg ner under närmare två månaders tid, men visst är jag glad att det går snabbare (vem e inte det.. ) Nåja, alltså vågen stod på 90,5kg idag Yeee Var ju beredd på att det kunde vara jobbigt med alla omställningsbesvär och så och visst känns det ju väldigt motigt nu när det ena avlöser det andra.. de problem jag nämnt tidigare har nu klingat ut men nu har det tillkommit kramper i lår och vader och denna enorma törst, heemskt må jag säga, jag dricker och dricker, tar extra salt. Men vad kan man annat göra? Dessutom sa min mamma jag luktar illa Funderar dessutom över fettmängden när man har en massiv övervikt, borde jag minska intaget och låta kroppen använda sina reserver?, eller använder den ändå reserverna? Mina kolhydrater kommer ju från grönsaker av olika slag till största del, igår kom jag endast upp till om jag nu kommer ihåg rätt "bara" 15,4 kh. Undrar ju även om det är för lite? Går ju ner i vikt och är glad och känner mig pigg och så, men stressar inte detta låga intag av kh på kroppen? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 Så länge du är glad och känner dig pigg så fortsätt som du börjat. Ett lågt kolhydratintag är inte negativ stress för din kropp. En ketogen kost kan vara bra för den som av olika anledningar vill eller behöver det. Här kan du läsa mera om det. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 Om du luktar aceton är det ketos, om du luktar ammoniak lite för mycket protein. Kramperna bör handla om magnesium/mineraler. Du kan ta magnesiumtillskott på kvällen eller spraya muskeln med magnesiumspray (det sista tycker jag är mest effektivt på kramp). Exakt vad som binder mer mineraler på högkolhydratkost vet jag inte men man släpper ju en del vätska när man äter mindre kolhydrater så det hör nog ihop med njurarnas reglering. Ett lägre intag av kolhydrater lugnar kroppen snarare än stressar den även om omställningen är en resa i sig. Vid högt intag av kolhydrater jobbar systemen på högtryck för att inte slösa bort all energi utan lagra den istället. Jag skulle vilja likna det vid småvågor kontra stormvågor. Näringstät mat i mindre mängd där bladen ger tarmen fibrer ger kroppen trygghet och bra råmaterial till att fungera som den ska snarare än att alltid jobba för högtryck för att ta hand om ett konstant extremt flöde av sockerarter. Så länge du går ner i vikt i en lugn takt, 0,5-1kg/v, så behöver du inte ändra ett vinnande koncept. Håll koll på vågen ibland; om du vill väga dig varje dag så ställ samman resultatet under en längre tid för att ha som referens i motigare tider eftersom det kan pendla lite beroende på var i menscykeln du är. Håll koll på måttbandet också, ibland visar ju inte vågen nåt men måttbandet gör det. Så småningom når du sannolikt en platå och då kan du börja experimentera med olika saker, t ex fasta eller så. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 Grattis Ettan till din viktminskning! Härligt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 19, 2017 Author Share Posted November 19, 2017 Godmorgon medmänniskor Såg mig i spegeln, den jag brukat undvika..., usch så hemskt, hemskt att vara äcklad av sig själv, allt bara hänger.. Vikten har ju gått ner men jag känner mig fetare än förut Har nu kommit till en punkt där jag inte känner hunger, det gick tolv timmar igår mellan de båda mål jag åt.. skall jag då följa rådet att äta ändast när jag är hungrig?, kan bara tänka mig att då kommer jag ju gå på ett rejält kaloriunderskott..., njaa, beror väl på hur mycket jag trycker i mig då när jag äter antar jag! Funderar på att börja motionera, kanske göra lite promenader, har ju mycket att göra på vår gård med trädgård o så men inte direkt den här tiden på året så då kunde man ju då gå ut och promenera tänker jag. Nåja, kämpar vidare 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 Du är mitt i en förändringsprocess, det tar ett tag innan spegeln är med dig och kanske ännu längre innan du själv är det. Oftast är vi programmerade att se kritiskt på våra kroppar och även när vi går ner i vikt så känner vi oss feta/fula/äckliga... för vi är så vana att jämföra oss med andra, och inte minst med retuscherade bilder från tidningar. Vi vet att det är unga tjejer som är uppsminkade att se något äldre ut, vi vet att bilder retuscheras, ändå är det de vi jämför oss med. Försök släppa detta och om det inte går så använd en mindre spegel så du bara ser ansiktet. Om du har ett sockertroll eller något annat troll som vill inleda dig i frestelse så finns risken att det försöker övertyga dig om att det inte är nån idé att ens försöka om det snappar upp dessa äckelkänslor. Så småningom är det läge att ta till stora spegeln igen, men tills dess är du, ditt välbefinnande och dina mål viktigast. 2 timmar sedan, Ettan sade: Har nu kommit till en punkt där jag inte känner hunger, det gick tolv timmar igår mellan de båda mål jag åt.. skall jag då följa rådet att äta ändast när jag är hungrig?, kan bara tänka mig att då kommer jag ju gå på ett rejält kaloriunderskott..., njaa, beror väl på hur mycket jag trycker i mig då när jag äter antar jag! Om du är mätt och nöjd och vikten faller, så kör så. Var noga med näringstätheten på maten eller ta tillskott. Det är att få tillräckligt med näring som är det svåraste med att äta en gång per dygn men kan du avhålla dig från småätande emellan så är du inne på det som kallas periodisk fasta och det är bra grejor. Kaloriunderskott är ju inte per automatik nödvändigt för viktnedgång men visst påverkar det. Det viktiga är varifrån energin kommer för att trigga rätt mekanismer i kroppen. Kaloriunderskott är dock inte fel i viktminskningssammanhang (periodisk fasta blir ofta just det). 2 timmar sedan, Ettan sade: Funderar på att börja motionera, kanske göra lite promenader, har ju mycket att göra på vår gård med trädgård o så men inte direkt den här tiden på året så då kunde man ju då gå ut och promenera tänker jag. Med tanke på vad du skrev om din kropp och spegeln så slår jag ett slag för MAF (det gör jag ändå men...). MAF är en skonsam träningsstil som går ut på att bygga upp fettförbränning. Phil Maffetone som utvecklat detta koncept vänder sig primärt egentligen till långdistansatleter, marathon och däröver, eftersom man har i princip outtömliga energireserver om man använder fett som primär fettkälla. Vi vanliga hobbymotionärer mår också bra av det och för min del har kroppen förändrats på ett sådant sätt att jag blivit ganska bra kompis med spegeln senaste året (jag var nere i vikt men inte slank men det har ändrats). Det påverkar den hormonella inlagringen, alltså. Principen är enkel; Med formeln 180 minus ålder bestämmer man vilken puls man inte bör överstiga och så försöker man hålla sig så nära den som möjligt. Du behöver iofs en pulsklocka men det finns klockor som är bra nog för 3-400kr på t ex Kjell&Co. Du kan gå, småjogga, använda stavar, skida, cykla, simma (om pulsklockan klarar det)... Det funkar dock inte på styrketräning. Tycker du att du inte orkar palta med klocka så kommer du långt med promenader, gärna så andhämtningen ökar lite. Det finns en "MAF-tråd" i forumet om du vill lära dig mer och vill du läsa om min kroppsformsförändring finns tråden "Overweight vs overfat". Är så glad för din skull att inslaget spår funkar för dig! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 21, 2017 Author Share Posted November 21, 2017 Godmorgon Njuter av en kopp kaffe med en liten skvätt grädde i, kan bara konstatera att min kaffekonsumtion har minskat med över hälften, får bara inte ner mer än min morgonkopp, men läste nån gång att kaffebönan är världens giftigaste böna?, vet inte om det är så, men isåfall är det ju bättre med mindre konsumtion kan jag tänka mig.. Måste berätta att igår köpte jag mig ett par byxor i storlek L , när jag väl kommit hem kunde jag inte låta bli att stirra på dom, dra i midjebandet och värdera om dom skulle gå på mig.., tänkte gömma bort dom, mest för att min man inte skulle se (vet inte varför), men kunde ändå inte motstå och dom gick faktiskt på, kan inte ännu förstå, men jo, lite taijta i midjan men dom gick på.. har tidigare måsta ha minst XL... Ja, jag har ju fått råd om hur hantera huvudvärken och så, har för kramperna börjat med magnesium, tar fortfarande extra salt och dricker massor.., men denna huvudvärk, trodde jag skulle spy inatt av att bara vända mig i sängen , andra dagen nu, och helt uteslutet att böja sig för mycket framåt, känns som allt gungar så om nån kan råda mig hur jag bäst kan tackla detta så är allt välkommet!! 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Åh, vad kul med byxorna!! Bra jobbat! Har du uteslutit möjligheten att det är virus som orsakar värken? Sannolikheten är förstås att det hör ihop med omläggningen men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Bot mot virus eller? http://morotsliv.com/2014/01/kolloidalt-silver-dodar-virus-och-bakterier.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Min tro är också att huvudvärken har att göra med omställningen, som MariaF skrev ovan. Kroppen håller sannolikt på att justera blodtrycket (nedåt) p g a viktnedgången, och hormon-omställningen borde vara på gång också. Kolhydratsabstinens kan också vara smärtsamt (liksom plötslig halvering av kaffe!) men den huvudvärk du beskriver låter ovanligt besvärlig, faktiskt som migrän. Jag tycker synd om dig som har en så jobbig omställningsperiod, men du har ju redan fått en push till att fortsätta- en byxstorlek mindre. Grattis! Mer än ett par dygn till med så kraftig huvudvärk ska du inte acceptera. Efter det är det läge att fundera på om det kan finnas en annan orsak till den än kostomläggningen. Och den enda bot jag kan komma på utöver de råd du redan fått är- tyvärr- huvudvärkstabletter Apropå kaffebönan, så kan den vara kolossalt giftig med tanke på besprutning på kaffeplantagerna. Men det finns ju ekologiskt kaffe om man vill undvika de gifterna. Annars har kaffet omvärderats ganska nyligen, och nu är det plötsligt lika nyttigt som grönt te... Själv har jag gått över till en sorts blandmissbruk genom att brygga yerba mate, som har både kaffets, teets och chokladens stimulantia kombinerade (men i mindre mängd av allihop). Fast det smakar ingenting, så man får ha i citron e. d. Lycka till med din resa, och hör gärna av dig så vi får veta hur du har det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Mm,, typiskt strikta omställningsbesvär.. förutom den lösa magen, förstoppning är vanligare! Iallafall, du får glukosbrist, dvs hjärnan får ont, man kan oxå bli trött och loj under tiden. Det går över på 3-4 veckor.. oså kissar man som en vattenspridare, det handlar om lågt insulin.. som tidigare triggade njuren att behålla mer vatten genom att återuppta mer salt. Lägre blodtryck ger oxå huvudvärk.. och det är där saltshottsen kommer in. Och man kissar tyvär oxå ut magnesium. Att du luktar skunk är i bästa fall överskott av ketonkroppar.. i sämsta fall att du använder protein som energi.. sk dragonbreath! Summa summarum.. du har tappat en massa vatten.. det är som regel ett gott tecken, men det kan oxå betyda att du snart är ute på andra sidan omställningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 Godmorgon. Känns skönt när man inte är ensam liksom , jag är så glad för det ni kommenterat och hjälpt med råd o så.. Kan berätta att inatt klarade jag mig utan huvudvärk, och den är ännu borta, så då var det antagligen omställningsbesvär, det har ju nu gått 21 dagar sen jag inledde mitt nya spår och jag har inte gjort ett enda snedsteg, absolut inget fusk! Hela omställningen från kolhydratrik mat till minimalt med kolisar måste ju verkligen ha shockat kroppen rejält.. Räknade lite på högt i kostbevakningen då jag ännu åt massor med kolisar och en vanlig dag med allt skräp då så kommer i genomsnitt till 200-300 kolisar i dagen, alltså hur har jag fått i mig dom kan man undra Nu har jag lite finslipat på mitt matintag vilket blivit lättare då jag inte äter hela tiden, alltså proteinet hålls nu mellan about 50-85 och det tycker jag är rimligare, men jag är nog osäker på om jag faktiskt måste trycka i mig fett upp till 120 i dagen för det finns ju faktiskt närmare 35 kg på kroppen som kunde utnyttjas som energi eller hur? Har faktiskt inte varit trött alls sen jag började med LCHF, men många andra besvär, men det verkar vara över nu, hoppas jag, men det jag märkt är att jag behöver mycket mindre sömn, går upp väldigt tidigt om morgnarna... men man får ju mera gjort då jag ändå är en morgonmänniska 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 22, 2017 Author Share Posted November 22, 2017 Ja, måste ju tillägga att angående detta med att blodtrycket sänks så igår mätte jag då och blodtrycket var normalt men min vilopuls var endast 50, kanske en bra sak men min puls har alltid legat närmare 100, har recept hemma utskrivet för det, provade ta en tablett några dagar i somras men jag fick sån svindel för det sänkte trycket för mycket, läkaren menade att det var dåligt för min hälsa med så hög puls, men det har aldrig stört mig... Men kosten är väl nyckeln även till detta 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 23 minuter sedan, Ettan sade: Ja, måste ju tillägga att angående detta med att blodtrycket sänks så igår mätte jag då och blodtrycket var normalt men min vilopuls var endast 50, kanske en bra sak men min puls har alltid legat närmare 100, har recept hemma utskrivet för det, provade ta en tablett några dagar i somras men jag fick sån svindel för det sänkte trycket för mycket, läkaren menade att det var dåligt för min hälsa med så hög puls, men det har aldrig stört mig... Men kosten är väl nyckeln även till detta Skulle tro att du har helt rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 24, 2017 Author Share Posted November 24, 2017 Jippii, har slagit mitt delmål med rekordfart.. vågen står nu på 89,4kg Nästa steg är att komma ner till 86kg.. Det har blivit 5:2 ibland då jag endast kommit upp till 500-600 kalorier i dygnet då jag ätit endast en gång, vissa dagar blir det mycket mer nog. Jo, snart har vi jul, vi har fått julklappar av bekanta som ligger på övervåningen och väntar att slippa under granen, MEN dom innehåller choklad , iallafall låter det samt känns så när man lite klämmer.. Undrar om det kommer att bli en frestelse?, jag som missbrukat choklad innan och nu inte ätit på snart en månad.. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 24, 2017 Share Posted November 24, 2017 Ta fram chokladen när du har andra gäster och bjud på, då går den åt. Och du "bantar" ju, så... ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 24, 2017 Share Posted November 24, 2017 On 2017-11-22 at 05:08, Ettan sade: Ja, måste ju tillägga att angående detta med att blodtrycket sänks så igår mätte jag då och blodtrycket var normalt men min vilopuls var endast 50, kanske en bra sak men min puls har alltid legat närmare 100, har recept hemma utskrivet för det, provade ta en tablett några dagar i somras men jag fick sån svindel för det sänkte trycket för mycket, läkaren menade att det var dåligt för min hälsa med så hög puls, men det har aldrig stört mig... Men kosten är väl nyckeln även till detta Om man säger som så.. tryck och puls är i princip kommunicerande kärl.. när trycket är lågt så stiger pulsen och tvärt om för konstant blodcirkulation. Och om man har hög puls så brukar man få betablockerare.. inte blodtrykssänkare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 Godmorgon alla Jaa a du Zepp, man vet ju nog att läkarna inte alltid är på rätt spår.., sammma läkare försökte även få mig att börja med Levaxin när mitt TSH ligger runt 3,6 alltså i övre referens, har faktiskt inga symtom heller på underfunktion.. blää Maria F, jo chokladen får gästrena sköta om Måste bara klaga, inget större problem, MEN, igår kväll kom klådan tillbaka, det har kliat och kliat så fruktansvärt, nu på morgonen är det bättre, men jag förstår liksom inte hur det hänger ihop? Kan det ha att göra med att kolisarna steg igår upp till runt 30 pga de goda fyllda paprikorna jag åt? Har börjat planera inför julen, vad vi skall äta när släkten kommer, det får bli LCHF jul iår.. Rekommenderas det att man skall äta några hälsotillskott på LCHF?, det behövs väl inte om man äter mycket grönt o så och ägg är ju hälsosamt.. Jag avstod från ett besök igår till min mammas väninna.. när hon berättade om de goda smörgåsarna och kakorna, jag förklarade att jag då inte vill vara ovänlig men om jag kan ta med något eget, nå hon sa det är ju inte farligt med smörgås och kaka det ska ju alla äta, jag var bara tramsig, jaa då får det vara.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 25, 2017 Share Posted November 25, 2017 33 minuter sedan, Ettan sade: Har börjat planera inför julen, vad vi skall äta när släkten kommer, det får bli LCHF jul iår.. Rekommenderas det att man skall äta några hälsotillskott på LCHF?, det behövs väl inte om man äter mycket grönt o så och ägg är ju hälsosamt.. Just jul är ganska lätt; det svenska julbordet är fyllt av bra rätter - men oftast lite begränsat med grönt. Själv hoppar jag sillen, den innehåller ofta socker men äter gärna lax och räkor, går två varv på den kallskurna buffén, hoppar det varma (mest för att jag äter köttbullar året om och blir onödigt mätt) och så hoppar jag efterrätten om det inte finns enkel mörk choklad, då kan jag ta en bit. Är man hemma kan man göra ris á la malta på avrunnen keso blandad med vispad grädde, vaniljpulver och hallon, supergott! Du behöver inte äta tillskott för LCHF:ens skull. Som du skriver är det bra mat i grunden. Skulle möjligen vara magnesium, då. En del upplever kramper, t ex i vaderna. Vi binder mindre vätska vilket lakar ur oss lite. Äter man inte så mycket fisk kan ett tillskott av omega 3 (fiskolja) vara bra men det har inte med LCHF att göra. Sedan är det nog många som är lite misstänksamma mot näringsinnehållet i moderna grödor (tomater från växthus som aldrig fått stå i jord och liknande) så vi tar tillskott av den anledningen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 26, 2017 Author Share Posted November 26, 2017 Godmorgon alla! Nej, vet ni vad.. Igår hände det!! Jo, vi var till affären och plötsligt fick jag en enorm ångest över att jag endast såg kolhydrater precis överallt, det var hemskt.. O ja där kom mitt första snedsteg, köpte en glass utan att ens tänka på kolhydrater.. nå, den innehöll 25 kolisar den glassen men kunde ju blivit värre om inte min man släpat ut mig till bilen Har även nu fått klart för mig att när mitt kolhydrat intag stiger över ca 30 i dagen (har hänt två gånger), så kommer klådan tillbaka!! Idag tar jag i med nya tager, skall laga en god fet mättande mat som får mig att inte ens vilja drömma om en extra kolhydrat.. Har märkt att många tar för givet att detta är ett enkelt sätt att banta på, går de inte ner i önskad takt så slutar de med LCHF och återgår som innan.., jag har läst så mycket om hälsofördelar mm att jag vill inte ens förgifta mig mer så att säga, eftersom jag nu kämpat mig igenom ett helvete av övergångs problem och är på den torra sidan så tänker jag nog bara köra på. Tänkte lite på julen ännu, har ju älskat glögg, såg att det finns sockerfri glögg som innehöll något kring 9 kolhydrater per 100ml..låter massor, kan man ändå dricka lite av den eller är det bättre att göra egen? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Man faller lite då och då, ibland lite oftare, ibland mer sällan. Det är bara att resa sig upp, borsta av sig och gå vidare. För vad är alternativet? Att gå tillbaka till det som inte funkade bra och som fick en att testa LCHF? Det finns tillfällen när det är svårare än annars men då får man vara snäll mot sig själv. För egen del har jag märkt att jag övat upp förmågan att bryta mitt i det där jag egentligen inte vill göra (jag kan slänga fort som f-n för att inte hinna ångra mig) eller springa och borsta tänderna mitt på dagen för inget smakar gott med tandkräm. Din inställning är underbar - nu har du tagit dig igenom de värsta omställningsbesvären så det är bara att gå vidare! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 28, 2017 Author Share Posted November 28, 2017 Godmorgon Stooor besvikelse på vågen idag... +1kg nej nej, nu måste jag skärpa mig.., hade tänkt lyssna på kroppen och bara äta när jag är hungrig men nu har det resulterat i nån typ av hetsätning två dagar, fettet var igår uppe vid 165g och det är väl onödigt, ja och kalorierna närmare 2500 så nu tänker jag inte lyssna på kroppen angående hunger alls.. Har nog ingen panik att gå ner mera före julen heller för har ju nått mitt delmål, men vågen vill nog smyga fram sig varje morgon ändå, känns som att jag måste ha stenhår koll Hade tänkt börja med lite styrketräning så småningom, har bara en liten rädsla att gå till gymmet då jag vet att jag kommer likna en borttappad flodhäst.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 28, 2017 Share Posted November 28, 2017 Vad säger måttbandet? Var i menscykeln är du (jag har fått för mig att du är kvinna)? Var du hungrig eller sugen när du åt? Vet du skillnaden på hunger och sug? Hann du känna efter om du var mätt? Kan du fylla tallriken med en massa som du måste tugga men som ger volym, typ sallad, selleri och sånt? Min erfarenhet av gym är att antingen är de som går dit väldigt stöttande/peppande eller helt inne i sin egen träning och har inte alls tid eller lust att titta på nykomlingar. Gå dit, jag tror du blir positivt överraskad! Inga egentliga idéer vad du ska göra men det har du ju inte bett om heller så... Upp igen, testa en ny strategi. Det kan ta ett tag tills man hittar sin väg. Vi tror på dig, du fixar det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted November 28, 2017 Author Share Posted November 28, 2017 19 minuter sedan, MariaF sade: Vad säger måttbandet? Var i menscykeln är du (jag har fått för mig att du är kvinna)? Var du hungrig eller sugen när du åt? Vet du skillnaden på hunger och sug? Hann du känna efter om du var mätt? Kan du fylla tallriken med en massa som du måste tugga men som ger volym, typ sallad, selleri och sånt? Min erfarenhet av gym är att antingen är de som går dit väldigt stöttande/peppande eller helt inne i sin egen träning och har inte alls tid eller lust att titta på nykomlingar. Gå dit, jag tror du blir positivt överraskad! Inga egentliga idéer vad du ska göra men det har du ju inte bett om heller så... Upp igen, testa en ny strategi. Det kan ta ett tag tills man hittar sin väg. Vi tror på dig, du fixar det! tack för pepp. Jo visst är jag kvinna, för tillfället mitt i menscykeln.. Först kände jag mig väldigt hungrig, men fick liksom ingen mättnadskänsla över huvudtaget.. Det var första gången jag känt så sen jag började med LCHF. Knappast skulle någon ägna mig nån större tanke på gymmet.., men det är känslan som finns där.. Jag har ju inte alls mätt mig sen jag började så måste komma ihåg i morgon när jag stiger upp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted December 2, 2017 Author Share Posted December 2, 2017 Godmorgon Nu har jag då fallit från höga höjder ner i betongen... Jag har ju liksom inte haft något behov av att göra ett enda snedsteg och ja, vad har nu då hänt.., jo i tre dagar har jag frossat i kolhydrater, mättnadskänslan ligger på noll och nu får jag börja om från början igen då! Vågar inte stiga på vågen heller, men måste komma på banan igen först. Har dessutom bestämt att sluta räkna allt jag äter, det är ett verkligt stressmoment tycker jag, jag vet ju hur jag ska äta och äter jag rätt så blir det inget småätande eller kolhydratfross heller för den delen.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Välkommen ner i betongen! Här har man två val; klättra uppåt eller ligga kvar. Och hur kul är det här nere? (Jo, jag hamnar här ibland också... ) Så, nu reser vi oss, borstar av oss och klättrar snabbt som bare den uppåt igen! Fördelen när man vet vart man ska är att det går lite fortare tillbaka för man kan redan vägen. Om vi börjar klättra med en gång hinner vi inte börja slå på oss själva heller, och det är bra, för gör man det finns risk för tröstätning. (I mitt fall är det inte så stora mängder kolhydrater - än, även om jag tittat på M&M-påsen i skåpet, utan grädde, solrosfrön, mandel, prinskorv... allmän överätning av nåt stresskäl jag inte kunnat identifiera.) 1 timme sedan, Ettan sade: Har dessutom bestämt att sluta räkna allt jag äter, det är ett verkligt stressmoment tycker jag, jag vet ju hur jag ska äta och äter jag rätt så blir det inget småätande eller kolhydratfross heller för den delen.. Väldigt klokt, så är det ju faktiskt! Jag mår nästan dåligt av räknandet... Och så börjar min hjärna antyda att man kan kompensera med fasta, en extra löptur eller att jag kan äta två sådana istället för en sån... Blä! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 2, 2017 Share Posted December 2, 2017 Jag tror vi är många som hamnat nere i betongen, då gäller det att så snabbt som möjligt ta sig upp och lära sig av vad det var som fick oss på knä. Och som vanligt så skriver du så bra och träffande MariaF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted December 3, 2017 Share Posted December 3, 2017 Apropå avsteg och fall, så brukar jag ju till och från länka till den här tråden på Kolhydrater iFokus https://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714d91b9cb46222d05ffd4-aterfall-behovs-for-att-vi-skall-lara-oss-ii 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted December 9, 2017 Author Share Posted December 9, 2017 Godmorgon alla Nu kommer min bekännelse.. jo, efter att jag störtat ner i betongen så blev jag dessutom ingjuten i den..blää.. jo, ni förstår att ända fram till igår hade jag visioner om att jag nog kan äta kolhydrater, kan ändå gå ner i vikt, mår lika bra som alltid osv.. blev rädd när jag varit på blodprov och mitt socker ligger precis på övre referensens gräns .. dessutom vill jag ju inte ha ett midjeomfång på 115cm.., det är ju för fasen grymt att gå omkring som en stor hösäck..märker ju att mina knän inte heller är med på noterna.. Länka nu gärna till bloggar o sånt där jag kan bli inspirerad och komma igång igen, jag vill ju vara en LCHFare, mår ju så mycket bättre och vikten jo den går ju ner.., det tråkiga är ju nu att idag stod vikten på 93,1kg så det har gått upp över två kilo då igen.. Dessutom har jag ju inga problem med att utesluta kolhydrater ur min kost, därav konstigt att jag ändå trycker dom i mig? Nåja, nu var det sagt då!! Lovar mig själv och alla andra att rätt väg är LCHF 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Vet inte vilken blogg som skulle kunna inspirera dig... Jag inspireras mest av träningsbloggar numera, men en styrkekram från en som är på väg uppåt (trots en Silviakaka på jobbet igår) kan jag bidra med! Kram! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 Jag blev inspirerad och fascinerad av Tommys blogg - i all sin enkelhet. ? http://www.tommytappar.se/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 8 timmar sedan, Ettan sade: Godmorgon alla Nu kommer min bekännelse.. jo, efter att jag störtat ner i betongen så blev jag dessutom ingjuten i den..blää.. jo, ni förstår att ända fram till igår hade jag visioner om att jag nog kan äta kolhydrater, kan ändå gå ner i vikt, mår lika bra som alltid osv.. blev rädd när jag varit på blodprov och mitt socker ligger precis på övre referensens gräns .. dessutom vill jag ju inte ha ett midjeomfång på 115cm.., det är ju för fasen grymt att gå omkring som en stor hösäck..märker ju att mina knän inte heller är med på noterna.. Länka nu gärna till bloggar o sånt där jag kan bli inspirerad och komma igång igen, jag vill ju vara en LCHFare, mår ju så mycket bättre och vikten jo den går ju ner.., det tråkiga är ju nu att idag stod vikten på 93,1kg så det har gått upp över två kilo då igen.. Dessutom har jag ju inga problem med att utesluta kolhydrater ur min kost, därav konstigt att jag ändå trycker dom i mig? Nåja, nu var det sagt då!! Lovar mig själv och alla andra att rätt väg är LCHF Lite förenklat gäller att ju mer man äter desto hungrigare blir man...ju mindre man äter desto mindre hungrig blir man. Detta gäller på längre sikt, men kanske inte på kort sikt. Det gäller oavsett mattyp dessutom. Citat This leads to the counterintuitive fact that we seen in our IDM clinic all the time. Eating less, when you go very, very low, makes you LESS hungry, not more hungry. If you have food cravings, then this effect is potentially very important. In the study shown, a 1200 calorie diet was virtually ineffective at lowering cravings where the 800 calorie diet reduces it by at least 50%. https://idmprogram.com/food-cravings/ Försök att ta dig över bärriären tills att du blir mindre och mindre hungrig...socker och matberoende är något som man kan bli av med precis som alkohol, nikotin eller vilket drogberoende som helst. Du kan bli nästan helt fri... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ettan Posted December 10, 2017 Author Share Posted December 10, 2017 Nåja, nu är man på spåret igen Igår åt jag 2 gånger och har varit mätt och belåten, jag klarar väldigt bra av att hålla mig borta från kolhydrater men som sagt när man börjar knapra på dom så är det ingen hejd.. Majoriteten av mina kolhydrater kommer ju från grönsaker som jag älskar, speciellt blomkål och broccoli.. Hur påverkar det då vikten och kroppen typ om man har svårt att hålla lågt kolhydrat intag trots att kolhydraterna kommer från grönt? 1,5kg mindre på vågen än igår, anade nog det var vätska men ändå rädd för att jag lagt på mig mera i fett Idag blir det att leta upp något recept på lite julgodis eller typ pepparkakor..., är ju inte så mycket för sådant men måste ju ha något att unna mig på julen när andra gottar sig i kolhydrater och vem vet, kanske det smakar för alla! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 10, 2017 Share Posted December 10, 2017 Har en tid kört med Glutenfria pepparkakor, nu är sockerdjäveln framme och viskar i mitt öra, ät upp dem, ät upp dem, ät upp dem. Och som vanligt så trillar jag dit och överäter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 On 2017-12-10 at 10:02, jala sade: Har en tid kört med Glutenfria pepparkakor, nu är sockerdjäveln framme och viskar i mitt öra, ät upp dem, ät upp dem, ät upp dem. Och som vanligt så trillar jag dit och överäter. Glutenfritt kan vara ett fördärv, man liksom intalar sig att det är ändå bättre, jag har ramlat dit på glutenfria knäckebröd ibland, och det är ett fördärv att komma ifrån . . . samma sak där . . . ät upp dem, ät upp dem 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 On 2017-12-10 at 07:59, Ettan sade: Nåja, nu är man på spåret igen Igår åt jag 2 gånger och har varit mätt och belåten, jag klarar väldigt bra av att hålla mig borta från kolhydrater men som sagt när man börjar knapra på dom så är det ingen hejd.. Majoriteten av mina kolhydrater kommer ju från grönsaker som jag älskar, speciellt blomkål och broccoli.. Hur påverkar det då vikten och kroppen typ om man har svårt att hålla lågt kolhydrat intag trots att kolhydraterna kommer från grönt? 1,5kg mindre på vågen än igår, anade nog det var vätska men ändå rädd för att jag lagt på mig mera i fett Idag blir det att leta upp något recept på lite julgodis eller typ pepparkakor..., är ju inte så mycket för sådant men måste ju ha något att unna mig på julen när andra gottar sig i kolhydrater och vem vet, kanske det smakar för alla! Jag har ju min egna blogg om du vill läsa min resa, den kanske inte är så motiverande, vissa tycker det men jag själv har inte skrivit det med "motivation" i sikte. Min början på lchf var att jag åt så mycket fett och en del protein som jag kunde. Mycket ägg och bacon, kesella/smetana med färska hallon, kotletter med beassås, "finkorv" med ostskivor på. Och säkert mycket annat, som jag glömt av. När de gäller att handla i affärerna så är det att stålsätta sig bara. Jag hade mitt mantra "Socker är ett gift och kolhydrater är inget jag behöver just nu", sen rabblade jag det tyst för mig själv, samtidigt som jag tittade på de produkter jag tänkt köpa. "Är de mer fett än kolhydrater? Hur mycket kolhydrater? Är det mindre än 5g per 100?" osv... Jag har varit rätt strikt. T.ex vet jag att en skiva "finn crisp" är okej, för 1 skiva är mindre än 5g (vet inte exakt), men att 100 gram finn crisp är mycket mer, så då har jag valt att låta bli. Det är vad jag gjort, stålsättning, se det långsiktiga målet, men också det kortsiktiga. I min blogg upprepar jag flera gånger att Onsdag är min favoritdag, för då har jag invägning. Så jag har sett fram emot varje onsdag länge och väl... Just nu är jag på en platå, men det gör ingenting för jag håller på att vänja min hjärna med min nya kropp ^^. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 4 timmar sedan, Stefan S sade: jag håller på att vänja min hjärna med min nya kropp Det är en viktig aspekt vi sällan diskuterar här. Jättebra att du nämner det! Det finns en tillvänjningsperiod där man behöver inse att man inte längre är en tjockis. Man måste prova en massa kläder för man har ingen aning om vilken storlek man har eller vilka modeller som sitter bra och man kanske inte fick den kroppsformen man förväntade sig och... Sen då? Här har man kämpat och fixat och trixat och... nu är det slut? Många behöver en tillvänjningsperiod av flera skäl. Inte minst för att inte släppa taget och börja "unna sig" igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 Ja, det är ju bra om man har en strategi för hur man ska göra NÄR (inte om)viktplatåer uppstår eller när man har nått sitt viktmål. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan S Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 4 timmar sedan, MariaF sade: Det är en viktig aspekt vi sällan diskuterar här. Jättebra att du nämner det! Det finns en tillvänjningsperiod där man behöver inse att man inte längre är en tjockis. Man måste prova en massa kläder för man har ingen aning om vilken storlek man har eller vilka modeller som sitter bra och man kanske inte fick den kroppsformen man förväntade sig och... Sen då? Här har man kämpat och fixat och trixat och... nu är det slut? Många behöver en tillvänjningsperiod av flera skäl. Inte minst för att inte släppa taget och börja "unna sig" igen. Jag tänker mer att jag ska hålla det här resten av livet, jag ska inte tillbaka till det gamla. Det är aldrig ”slut”, det här är ”det nya”. Jag får ”unna mig” annat, nya saker jag kan göra med min nya kropp tex, träna, springa, rörelser jag aldrig tidigare kunnat göra. Och jag tänker att jag ska hålla invägning runt 4 ggr på en månad, så vet jag rätt fort om det barkar åt fanders . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 13, 2017 Share Posted December 13, 2017 2 timmar sedan, Stefan S sade: Jag tänker mer att jag ska hålla det här resten av livet, jag ska inte tillbaka till det gamla. Såklart du ska! Jag generaliserar, blev så glad att du nämnde det, och menar bara att för många blir viktnedgången i sig en längre tid med fokus, fix och trix och så tar det plötsligt bara slut den där dagen när målet är nått. Har man då ett sockertroll som lurar bakom öronen eller inte är nöjd med hur det blev eller inte kan se att man faktiskt är där, då kan det bli lite konstigt och den aspekten pratar vi sällan eller aldrig om. Vi välkomnar nybörjare och har massor av tips och råd men många skulle nog behöva få stöd även när "det är över", om ni förstår hur jag menar. Fast å andra sidan är det inte många som frågar om det så det kanske mest är därför vi aldrig diskuterar det..? Personligen har jag varit otroligt besviken över resultatet men vikten är ju bra så då ska jag väl inte gnälla, liksom..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts