Ettan

Det har börjat!

Recommended Posts

Hej och välkommen hit till forumet!

Här stöttar vi varandra och "hänger" med likasinnade. Skönt när man känner sig som en UFO bland andra ibland, haha...:P

Lycka till med din hälsoresa!:)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom: eftersom du tappar vätska så var inte rädd för att få i dig salt. Det är också en vanlig motgång i början och du verkar ha en rivstart. 

Lycka till och ha tålamod i starten!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte om ditt proteinintag så länge du går ner i vikt. :)

Är lite osäker på vad du äter för att få i dig lika många gram proteiner som fett?

rent kött och ägg typ?

kanske addera typ kryddsmör och eller bea till maten?

hursomhelst, välkommen hit och lycka till :)

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon!

Här snurrar det på :)

 

Tack till alla som svarat, allt pepp behövs.

Kan då tillägga till mitt första inlägg att jo jag är kvinna och blir snart 40..

 

Nu har jag då sluppit allt detta kliande, magen fungerar normalt, svettningarna avtagit men nu denna törst, har blandat salt i vatten och försökt dricka, men

tydligen inte då tillräckligt eftersom jag besväras av en mycket jäklig huvudvärk..

 

Angående det jag äter, så nu har jag fått ner proteinmängden, kanske därför för att jag inte hela tiden är hungrig och behöver äta så mycket?! Många ägg har uteblivit och mindre

kött på tallriken..

 

Vad anser ni om detta med bröd substitut, när jag läser runt på nätet så verkar ju många vilja baka det ena och det andra brödet tänker jag.. även bakver och kakor, såg att det även finns kokböcker om detta.., men hur bra är det egentligen?

Jag är då inte sugen på bröd och har aldrig varit heller så jag kanske inte ska kommentera saken, men..

 

För att få mera fantasi i min matlagning så beställde jag hem kokboken Mera Matkärlek, kom igår, och där fanns många fina recept må jag säga :P

 

Min startvikt var ju 96kg och idag visade vågen 91,2kg, igår visade den 90,8kg så nu borde jag kanske gömma bort den att jag inte lyckas bli allt för fixerad vid att balansera där varje dag :unsure:

Har även kollat på måttband och där märks nog inget.., men det känns nog lite i byxorna i varje fall :D

 

Nå, inte är ju vikten allt.., främst vill jag ju bara må bra

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bröd är ju inget man måste ha, och har du ingen längtan efter det, så låt bli! Det är snarare att man avråder från alla bakverk. Lätt att överäta, och innehåller kanske inte det man borde äta. Ät riktig mat I stället.

Själv tycker jag det kan vara bekvämt någon gang ibland att ha något att lägga under pålägget...men det är också lätt att ta en macka fast jag inte egentligen är så hungrig, och en till... Så jag är ganska nöjd när frysen inte innehåller något bröd (det är mest min sambo som tycker synd om mig och bakar...:-) )

LCHF-kokböcker finns det gott om. Jag brukar låna på biblioteket för att se om jag gillar recepten.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående brödsubstitut, om du inte är sugen på bröd tycker jag att du ska strunta i det. Brödsubstitut använder jag själv mest som något att lägga pålägget på, och bara ibland.

Mer generellt är min syn på brödsubstitut att om det hjälper någon att avstå från "riktigt" bröd eller något annat som man inte borde äta, så kan man äta det. Men klarar man sig bra utan så är det nog bättre att avstå.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade huvudvärk flera dagar när jag gick strikt, vet att jag frågade om det här i forumet på dag 17. Dock kom det inte direkt utan efter ca 10 dagar och höll i sig i säkert 5-6. Hjälpte inte så mycket med vatten och salt tyvärr. Nu är det borta efter 5 veckor strikt. Håll ut så går det säkert över!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon igen härliga medmänniskor!

Hade ju som första delmål att komma ner till 90kg innan jul, hade förberett mig på 6kg ner under närmare två månaders tid, men visst är jag glad att det går snabbare :) (vem e inte det.. :rolleyes:) Nåja, alltså vågen stod på 90,5kg idag Yeee

 

Var ju beredd på att det kunde vara jobbigt med alla omställningsbesvär och så  och visst känns det ju väldigt motigt nu när det ena avlöser det andra.. de problem jag nämnt

tidigare har nu klingat ut men nu har det tillkommit kramper i lår och vader och denna enorma törst, heemskt må jag säga, jag  dricker och dricker, tar extra salt. Men vad kan man annat göra? Dessutom sa min mamma jag luktar illa :angry:

 

Funderar dessutom över fettmängden när man har en massiv övervikt, borde jag minska intaget och låta kroppen använda sina reserver?, eller använder den ändå reserverna?

Mina kolhydrater kommer ju från grönsaker av olika slag till största del, igår kom jag endast upp till om jag nu kommer ihåg rätt "bara" 15,4 kh. Undrar ju även om det är för lite?

Går ju ner i vikt och är glad och känner mig pigg och så, men stressar inte detta låga intag av kh på kroppen?

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du är glad och känner dig pigg så fortsätt som du börjat. Ett lågt kolhydratintag är inte negativ stress för din kropp. En ketogen kost kan vara bra för den som av olika anledningar vill eller behöver det. Här kan du läsa mera om det. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/keto

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du luktar aceton är det ketos, om du luktar ammoniak lite för mycket protein. Kramperna bör handla om magnesium/mineraler. Du kan ta magnesiumtillskott på kvällen eller spraya muskeln med magnesiumspray (det sista tycker jag är mest effektivt på kramp). Exakt vad som binder mer mineraler på högkolhydratkost vet jag inte men man släpper ju en del vätska när man äter mindre kolhydrater så det hör nog ihop med njurarnas reglering.
Ett lägre intag av kolhydrater lugnar kroppen snarare än stressar den även om omställningen är en resa i sig. Vid högt intag av kolhydrater jobbar systemen på högtryck för att inte slösa bort all energi utan lagra den istället. Jag skulle vilja likna det vid småvågor kontra stormvågor. Näringstät mat i mindre mängd där bladen ger tarmen fibrer ger kroppen trygghet och bra råmaterial till att fungera som den ska snarare än att alltid jobba för högtryck för att ta hand om ett konstant extremt flöde av sockerarter.
Så länge du går ner i vikt i en lugn takt, 0,5-1kg/v, så behöver du inte ändra ett vinnande koncept. Håll koll på vågen ibland; om du vill väga dig varje dag så ställ samman resultatet under en längre tid för att ha som referens i motigare tider eftersom det kan pendla lite beroende på var i menscykeln du är. Håll koll på måttbandet också, ibland visar ju inte vågen nåt men måttbandet gör det. Så småningom når du sannolikt en platå och då kan du börja experimentera med olika saker, t ex fasta eller så. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon medmänniskor

 

Såg mig i spegeln, den jag brukat undvika..., usch så hemskt, hemskt att vara äcklad av sig själv, allt bara hänger..

Vikten har ju gått ner men jag känner mig fetare än förut :blush:

 

Har nu kommit till en punkt där jag inte känner hunger, det gick tolv timmar igår mellan de båda mål jag åt.. skall jag då följa rådet att äta ändast när jag är hungrig?, kan bara

tänka mig att då kommer jag ju gå på ett rejält kaloriunderskott..., njaa, beror väl på hur mycket jag trycker i mig då när jag äter antar jag!

 

Funderar på att börja motionera, kanske göra lite promenader, har ju mycket att göra på vår gård med trädgård o så men inte direkt den  här tiden på året så då kunde man ju då gå ut och promenera tänker jag.

 

Nåja, kämpar vidare :)

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är mitt i en förändringsprocess, det tar ett tag innan spegeln är med dig och kanske ännu längre innan du själv är det. Oftast är vi programmerade att se kritiskt på våra kroppar och även när vi går ner i vikt så känner vi oss feta/fula/äckliga... för vi är så vana att jämföra oss med andra, och inte minst med retuscherade bilder från tidningar. Vi vet att det är unga tjejer som är uppsminkade att se något äldre ut, vi vet att bilder retuscheras, ändå är det de vi jämför oss med. Försök släppa detta och om det inte går så använd en mindre spegel så du bara ser ansiktet. Om du har ett sockertroll eller något annat troll som vill inleda dig i frestelse så finns risken att det försöker övertyga dig om att det inte är nån idé att ens försöka om det snappar upp dessa äckelkänslor. Så småningom är det läge att ta till stora spegeln igen, men tills dess är du, ditt välbefinnande och dina mål viktigast. :wub: 
 

2 timmar sedan, Ettan sade:

Har nu kommit till en punkt där jag inte känner hunger, det gick tolv timmar igår mellan de båda mål jag åt.. skall jag då följa rådet att äta ändast när jag är hungrig?, kan bara tänka mig att då kommer jag ju gå på ett rejält kaloriunderskott..., njaa, beror väl på hur mycket jag trycker i mig då när jag äter antar jag!

Om du är mätt och nöjd och vikten faller, så kör så. Var noga med näringstätheten på maten eller ta tillskott. Det är att få tillräckligt med näring som är det svåraste med att äta en gång per dygn men kan du avhålla dig från småätande emellan så är du inne på det som kallas periodisk fasta och det är bra grejor. :)
Kaloriunderskott är ju inte per automatik nödvändigt för viktnedgång men visst påverkar det. Det viktiga är varifrån energin kommer för att trigga rätt mekanismer i kroppen. Kaloriunderskott är dock inte fel i viktminskningssammanhang (periodisk fasta blir ofta just det).  

2 timmar sedan, Ettan sade:

Funderar på att börja motionera, kanske göra lite promenader, har ju mycket att göra på vår gård med trädgård o så men inte direkt den  här tiden på året så då kunde man ju då gå ut och promenera tänker jag.

Med tanke på vad du skrev om din kropp och spegeln så slår jag ett slag för MAF (det gör jag ändå men...). MAF är en skonsam träningsstil som går ut på att bygga upp fettförbränning. Phil Maffetone som utvecklat detta koncept vänder sig primärt egentligen till långdistansatleter, marathon och däröver, eftersom man har i princip outtömliga energireserver om man använder fett som primär fettkälla. Vi vanliga hobbymotionärer mår också bra av det och för min del har kroppen förändrats på ett sådant sätt att jag blivit ganska bra kompis med spegeln senaste året (jag var nere i vikt men inte slank men det har ändrats). Det påverkar den hormonella inlagringen, alltså.
Principen är enkel; Med formeln 180 minus ålder bestämmer man vilken puls man inte bör överstiga och så försöker man hålla sig så nära den som möjligt. Du behöver iofs en pulsklocka men det finns klockor som är bra nog för 3-400kr på t ex Kjell&Co. Du kan gå, småjogga, använda stavar, skida, cykla, simma (om pulsklockan klarar det)... Det funkar dock inte på styrketräning. Tycker du att du inte orkar palta med klocka så kommer du långt med promenader, gärna så andhämtningen ökar lite.
Det finns en "MAF-tråd" i forumet om du vill lära dig mer och vill du läsa om min kroppsformsförändring finns tråden "Overweight vs overfat".
Är så glad för din skull att inslaget spår funkar för dig! 

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon :)

 

Njuter av en kopp kaffe med en liten skvätt grädde i, kan bara konstatera att min kaffekonsumtion har minskat med över hälften, får bara inte ner mer än min morgonkopp, men

läste nån gång att kaffebönan är världens giftigaste böna?, vet inte om det är så, men isåfall är det ju bättre med mindre konsumtion kan jag tänka mig..

 

Måste berätta att igår köpte jag mig ett par byxor i storlek L :huh:, när jag väl kommit hem kunde jag inte låta bli att stirra på dom, dra i midjebandet och värdera om dom skulle gå på mig.., tänkte gömma bort dom, mest för att min man inte skulle se (vet inte varför), men kunde ändå inte motstå och dom gick faktiskt på, kan inte ännu förstå, men jo, lite taijta i midjan men dom gick på.. har tidigare måsta ha minst XL...

 

Ja, jag har ju fått råd om hur hantera huvudvärken och så, har för kramperna börjat med magnesium, tar fortfarande extra salt och dricker massor.., men denna huvudvärk, trodde jag skulle spy inatt av att bara vända mig i sängen :wacko: , andra dagen nu, och helt uteslutet att böja sig för mycket framåt, känns som allt gungar så om nån kan råda mig hur jag bäst kan tackla detta så är allt välkommet!!

 

 

  • Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, vad kul med byxorna!! Bra jobbat! :wub:

Har du uteslutit möjligheten att det  är virus som orsakar värken? Sannolikheten är förstås att det hör ihop med omläggningen men... :unsure:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tro är också att huvudvärken har att göra med omställningen, som MariaF skrev ovan. Kroppen håller sannolikt på att justera blodtrycket (nedåt) p g a viktnedgången, och hormon-omställningen  borde vara på gång också. Kolhydratsabstinens kan också vara smärtsamt (liksom plötslig halvering av kaffe!) men den huvudvärk du beskriver låter ovanligt besvärlig, faktiskt som migrän. Jag tycker synd om dig som har en så jobbig omställningsperiod, men du har ju redan fått en push till att fortsätta- en byxstorlek mindre. Grattis! :) 

Mer än ett par dygn till med så kraftig huvudvärk ska du inte acceptera. Efter det är det läge att fundera på om det kan finnas en annan orsak till den än kostomläggningen. Och den enda bot jag kan komma på utöver de råd du redan fått är- tyvärr- huvudvärkstabletter  :(

 

Apropå kaffebönan, så kan den vara kolossalt giftig med tanke på besprutning på kaffeplantagerna. Men det finns ju ekologiskt kaffe om man vill undvika de gifterna. Annars har kaffet omvärderats ganska nyligen, och nu är det plötsligt lika nyttigt som grönt te...  Själv har jag gått över till en sorts blandmissbruk genom att brygga yerba mate, som har både kaffets, teets och chokladens stimulantia kombinerade (men i mindre mängd av allihop). Fast det smakar ingenting, så man får ha i citron e. d.

Lycka till med din resa, och hör gärna av dig så vi får veta hur du har det.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm,, typiskt strikta omställningsbesvär.. förutom den lösa magen, förstoppning är vanligare!

Iallafall, du får glukosbrist, dvs hjärnan får ont, man kan oxå bli trött och loj under tiden.

Det går över på 3-4 veckor.. oså kissar man som en vattenspridare, det handlar om lågt insulin.. som tidigare triggade njuren att behålla mer vatten genom att återuppta mer salt.

Lägre blodtryck ger oxå huvudvärk.. och det är där saltshottsen kommer in.

Och man kissar tyvär oxå ut magnesium.

Att du luktar skunk är i bästa fall överskott av ketonkroppar.. i sämsta fall att du använder protein som energi.. sk dragonbreath!

Summa summarum.. du har tappat en massa vatten.. det är som regel ett gott tecken, men det kan oxå betyda att du snart är ute på andra sidan omställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon.

Känns skönt när man inte är ensam liksom :), jag är så glad för det ni kommenterat och hjälpt med råd o så..

Kan berätta att inatt klarade jag mig utan huvudvärk, och den är ännu borta, så då var det antagligen omställningsbesvär, det har ju nu gått 21 dagar sen jag inledde mitt nya spår och jag har inte gjort ett enda snedsteg, absolut inget fusk!

 

Hela omställningen från kolhydratrik mat till minimalt med kolisar måste ju verkligen ha shockat kroppen rejält.. Räknade lite på högt i kostbevakningen då jag ännu åt massor med kolisar och en vanlig dag med allt skräp då så kommer i genomsnitt till 200-300 kolisar i dagen, alltså hur har jag fått i mig dom kan man undra :blush:

 

Nu har jag lite finslipat på mitt matintag vilket blivit lättare då jag inte äter hela tiden, alltså proteinet hålls nu mellan about 50-85 och det tycker jag är rimligare, men jag är nog osäker på om jag faktiskt måste trycka i mig fett upp till 120 i dagen för det finns ju faktiskt närmare 35 kg på kroppen som kunde utnyttjas som energi eller hur?

 

Har faktiskt inte varit trött alls sen jag började med LCHF, men många andra besvär, men det verkar vara över nu, hoppas jag, men det jag märkt är att jag behöver mycket mindre sömn, går upp väldigt tidigt om morgnarna... men man får ju mera gjort då jag ändå är en morgonmänniska :)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, måste ju tillägga att angående detta med att blodtrycket sänks så igår mätte jag då och blodtrycket var normalt men min vilopuls var endast 50, kanske en bra sak men min puls har alltid legat närmare 100, har recept hemma utskrivet för det, provade ta en tablett några dagar i somras men jag fick sån svindel för det sänkte trycket för mycket, läkaren menade att det var dåligt för min hälsa med så hög puls, men det har aldrig stört mig... Men kosten är väl nyckeln även till detta :D

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Ettan sade:

Ja, måste ju tillägga att angående detta med att blodtrycket sänks så igår mätte jag då och blodtrycket var normalt men min vilopuls var endast 50, kanske en bra sak men min puls har alltid legat närmare 100, har recept hemma utskrivet för det, provade ta en tablett några dagar i somras men jag fick sån svindel för det sänkte trycket för mycket, läkaren menade att det var dåligt för min hälsa med så hög puls, men det har aldrig stört mig... Men kosten är väl nyckeln även till detta :D

Skulle tro att du har helt rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jippii, har slagit mitt delmål med rekordfart.. vågen står nu på 89,4kg :D Nästa steg är att komma ner till 86kg..

 

Det har blivit 5:2 ibland då jag endast kommit upp till 500-600 kalorier i dygnet då jag ätit endast en gång, vissa dagar blir det mycket mer nog.

 

Jo, snart har vi jul, vi har fått julklappar av bekanta som ligger på övervåningen och väntar att slippa under granen, MEN dom innehåller choklad :huh:, iallafall låter det samt känns så när man lite klämmer.. Undrar om det kommer att bli en frestelse?, jag som missbrukat choklad innan och nu inte ätit på snart en månad..

 

 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.