Ettan

Det har börjat!

Recommended Posts

Ta fram chokladen när du har andra gäster och bjud på, då går den åt. Och du "bantar" ju, så... ?

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-11-22 at 05:08, Ettan sade:

Ja, måste ju tillägga att angående detta med att blodtrycket sänks så igår mätte jag då och blodtrycket var normalt men min vilopuls var endast 50, kanske en bra sak men min puls har alltid legat närmare 100, har recept hemma utskrivet för det, provade ta en tablett några dagar i somras men jag fick sån svindel för det sänkte trycket för mycket, läkaren menade att det var dåligt för min hälsa med så hög puls, men det har aldrig stört mig... Men kosten är väl nyckeln även till detta :D

Om man säger som så.. tryck och puls är i princip kommunicerande kärl.. när trycket är lågt så stiger pulsen och tvärt om för konstant blodcirkulation.

Och om man har hög puls så brukar man få betablockerare.. inte blodtrykssänkare!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon alla :)

Jaa a du Zepp, man vet ju nog att läkarna inte alltid är på rätt spår.., sammma läkare försökte även få mig att börja med Levaxin när mitt TSH ligger runt 3,6 alltså i övre referens, har faktiskt inga symtom heller på underfunktion.. blää

Maria F, jo chokladen får gästrena sköta om :lol:

Måste bara klaga, inget större problem, MEN, igår kväll kom klådan tillbaka, det har kliat och  kliat så fruktansvärt, nu på morgonen är det bättre, men jag förstår liksom inte hur det hänger ihop? Kan det ha att göra med att kolisarna steg igår upp till runt 30 pga de goda fyllda paprikorna jag åt?

Har börjat planera inför julen, vad vi skall äta när släkten kommer, det får bli LCHF jul iår..

Rekommenderas det att man skall äta några hälsotillskott på LCHF?, det behövs väl inte om man äter mycket grönt o så och ägg är ju hälsosamt..

Jag avstod från ett besök igår till min mammas väninna.. när hon berättade om de goda smörgåsarna och kakorna, jag förklarade att jag då inte vill vara ovänlig men om jag kan ta med något eget, nå  hon sa det är  ju inte farligt med smörgås och kaka det ska ju alla äta, jag var bara tramsig, jaa då får det vara..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Ettan sade:

Har börjat planera inför julen, vad vi skall äta när släkten kommer, det får bli LCHF jul iår..

Rekommenderas det att man skall äta några hälsotillskott på LCHF?, det behövs väl inte om man äter mycket grönt o så och ägg är ju hälsosamt..

Just jul är ganska lätt; det svenska julbordet är fyllt av bra rätter - men oftast lite begränsat med grönt. Själv hoppar jag sillen, den innehåller ofta socker men äter gärna lax och räkor, går två varv på den kallskurna buffén, hoppar det varma (mest för att jag äter köttbullar året om och blir onödigt mätt) och så hoppar jag efterrätten om det inte finns enkel mörk choklad, då kan jag ta en bit. Är man hemma kan man göra ris á la malta på avrunnen keso blandad med vispad grädde, vaniljpulver och hallon, supergott!

Du behöver inte äta tillskott för LCHF:ens skull. Som du skriver är det bra mat i grunden. Skulle möjligen vara magnesium, då. En del upplever kramper, t ex i vaderna. Vi binder mindre vätska vilket lakar ur oss lite. Äter man inte så mycket fisk kan ett tillskott av omega 3 (fiskolja) vara bra men det har inte med LCHF att göra. Sedan är det nog många som är lite misstänksamma mot näringsinnehållet i moderna grödor (tomater från växthus som aldrig fått stå i jord och liknande) så vi tar tillskott av den anledningen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon alla!

Nej, vet ni vad.. Igår hände det!! Jo, vi var till affären och plötsligt fick jag en enorm ångest över att jag endast såg kolhydrater precis överallt, det var hemskt.. O ja där kom mitt första snedsteg, köpte en glass utan att ens tänka på kolhydrater.. nå, den innehöll 25 kolisar den glassen men kunde ju blivit värre om inte min man släpat ut mig till bilen :wacko:

Har även nu fått klart för mig att när mitt kolhydrat intag stiger över ca 30 i dagen (har hänt två gånger), så kommer  klådan tillbaka!!

Idag tar jag i med nya tager, skall laga en god fet mättande mat som får mig att inte ens vilja drömma om en extra kolhydrat..

Har märkt att många tar för givet att detta är ett enkelt sätt att banta på, går de inte ner i önskad takt så slutar de med LCHF och återgår som innan.., jag har läst så mycket om hälsofördelar mm att jag vill inte ens förgifta mig mer så att säga, eftersom jag nu kämpat mig igenom ett helvete av övergångs problem och är på den torra sidan så tänker jag nog bara köra på.

Tänkte lite på julen ännu, har ju älskat glögg, såg att det finns sockerfri glögg som innehöll något kring 9 kolhydrater per 100ml..låter massor, kan man ändå dricka lite av den eller är det bättre att göra egen?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man faller lite då och då, ibland lite oftare, ibland mer sällan. Det är bara att resa sig upp, borsta av sig och gå vidare. För vad är alternativet? Att gå tillbaka till det som inte funkade bra och som fick en att testa LCHF? Det finns tillfällen när det är svårare än annars men då får man vara snäll mot sig själv. För egen del har jag märkt att jag övat upp förmågan att bryta mitt i det där jag egentligen inte vill göra (jag kan slänga fort som f-n för att inte hinna ångra mig) eller springa och borsta tänderna mitt på dagen för inget smakar gott med tandkräm. 
Din inställning är underbar - nu har du tagit dig igenom de värsta omställningsbesvären så det är bara att gå vidare! :wub:

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon :)

Stooor besvikelse på vågen idag... +1kg nej nej, nu måste jag skärpa mig.., hade tänkt lyssna på kroppen och bara äta när jag är hungrig men nu har det resulterat i nån typ av hetsätning två dagar, fettet var igår uppe vid 165g och det är väl onödigt, ja och kalorierna närmare 2500 så nu tänker jag inte lyssna på kroppen angående hunger alls..

Har nog ingen panik att gå ner mera före julen heller för har ju nått mitt delmål,  men vågen vill nog smyga fram sig varje morgon ändå, känns som att jag måste ha stenhår koll :wacko:

Hade tänkt börja med lite styrketräning så småningom, har bara en liten rädsla att gå till gymmet då jag vet att jag kommer likna en borttappad flodhäst..

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger måttbandet? Var i menscykeln är du (jag har fått för mig att du är kvinna)? Var du hungrig eller sugen när du åt? Vet du skillnaden på hunger och sug? Hann du känna efter om du var mätt? Kan du fylla tallriken med en massa som du måste tugga men som ger volym, typ sallad, selleri och sånt?
Min erfarenhet av gym är att antingen är de som går dit väldigt stöttande/peppande eller helt inne i sin egen träning och har inte alls tid eller lust att titta på nykomlingar. Gå dit, jag tror du blir positivt överraskad! 
Inga egentliga idéer vad du ska göra men det har du ju inte bett om heller så... :) Upp igen, testa en ny strategi. Det kan ta ett tag tills man hittar sin väg. Vi tror på dig, du fixar det! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, MariaF sade:

Vad säger måttbandet? Var i menscykeln är du (jag har fått för mig att du är kvinna)? Var du hungrig eller sugen när du åt? Vet du skillnaden på hunger och sug? Hann du känna efter om du var mätt? Kan du fylla tallriken med en massa som du måste tugga men som ger volym, typ sallad, selleri och sånt?
Min erfarenhet av gym är att antingen är de som går dit väldigt stöttande/peppande eller helt inne i sin egen träning och har inte alls tid eller lust att titta på nykomlingar. Gå dit, jag tror du blir positivt överraskad! 
Inga egentliga idéer vad du ska göra men det har du ju inte bett om heller så... :) Upp igen, testa en ny strategi. Det kan ta ett tag tills man hittar sin väg. Vi tror på dig, du fixar det! 

tack för pepp.

Jo visst är jag kvinna, för tillfället mitt i menscykeln..

Först kände jag mig väldigt hungrig, men fick liksom ingen mättnadskänsla över huvudtaget.. Det var första gången jag känt så sen jag började med LCHF.

Knappast skulle någon ägna mig nån större tanke på gymmet.., men det är känslan som finns där..

Jag har ju inte alls mätt mig sen jag började så måste komma ihåg i morgon när jag stiger upp.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon :)

Nu har jag då fallit från höga höjder ner i betongen... :mellow: Jag har ju liksom inte haft något behov av att göra ett enda snedsteg och ja, vad har nu då hänt.., jo i tre dagar har jag frossat i kolhydrater, mättnadskänslan ligger på noll och nu får jag börja om från början igen då!

Vågar inte stiga på vågen heller, men måste komma på banan igen först.

Har dessutom bestämt att sluta räkna allt jag äter, det är ett verkligt stressmoment tycker jag, jag vet ju hur jag ska äta och äter jag rätt så blir det inget småätande eller kolhydratfross heller för den delen..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen ner i betongen! Här har man två val; klättra uppåt eller ligga kvar. Och hur kul är det här nere? (Jo, jag hamnar här ibland också... :() Så, nu reser vi oss, borstar av oss och klättrar snabbt som bare den uppåt igen! Fördelen när man vet vart man ska är att det går lite fortare tillbaka för man kan redan vägen. Om vi börjar klättra med en gång hinner vi inte börja slå på oss själva heller, och det är bra, för gör man det finns risk för tröstätning.
(I mitt fall är det inte så stora mängder kolhydrater - än, även om jag tittat på M&M-påsen i skåpet, utan grädde, solrosfrön, mandel, prinskorv... allmän överätning av nåt stresskäl jag inte kunnat identifiera.)

1 timme sedan, Ettan sade:

Har dessutom bestämt att sluta räkna allt jag äter, det är ett verkligt stressmoment tycker jag, jag vet ju hur jag ska äta och äter jag rätt så blir det inget småätande eller kolhydratfross heller för den delen..

Väldigt klokt, så är det ju faktiskt! Jag mår nästan dåligt av räknandet... Och så börjar min hjärna antyda att man kan kompensera med fasta, en extra löptur eller att jag kan äta två sådana istället för en sån... Blä! :angry:

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror vi är många som hamnat nere i betongen, då gäller det att så snabbt som möjligt ta sig upp och lära sig av vad det var som fick oss på knä.

Och som vanligt så skriver du så bra och träffande MariaF

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer min bekännelse.. jo, efter att jag störtat ner i betongen så blev jag dessutom ingjuten i den..blää.. jo, ni förstår att ända fram till igår hade jag visioner om att jag nog kan äta kolhydrater, kan ändå gå ner i vikt, mår lika bra som alltid osv.. blev rädd när jag varit på blodprov och mitt socker ligger precis på övre referensens gräns :wacko:.. dessutom vill jag ju inte ha ett midjeomfång på 115cm.., det är ju för fasen grymt att gå omkring som en stor hösäck..märker ju att mina knän inte heller är med på noterna..

Länka nu gärna till bloggar o sånt där jag kan bli inspirerad och komma igång igen, jag vill ju vara en LCHFare, mår ju så mycket bättre och vikten jo den går ju ner.., det tråkiga är ju nu att idag stod vikten på 93,1kg så det har gått upp över två kilo då igen..

Dessutom har jag ju inga problem med att utesluta kolhydrater ur min kost, därav konstigt att jag  ändå trycker dom i mig?

Nåja, nu var det sagt då!! Lovar mig själv och alla andra att rätt väg är LCHF

• Ledsen 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilken blogg som skulle kunna inspirera dig... Jag inspireras mest av träningsbloggar numera, men en styrkekram från en som är på väg uppåt (trots en Silviakaka på jobbet igår) kan jag bidra med! Kram!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Ettan sade:

Nu kommer min bekännelse.. jo, efter att jag störtat ner i betongen så blev jag dessutom ingjuten i den..blää.. jo, ni förstår att ända fram till igår hade jag visioner om att jag nog kan äta kolhydrater, kan ändå gå ner i vikt, mår lika bra som alltid osv.. blev rädd när jag varit på blodprov och mitt socker ligger precis på övre referensens gräns :wacko:.. dessutom vill jag ju inte ha ett midjeomfång på 115cm.., det är ju för fasen grymt att gå omkring som en stor hösäck..märker ju att mina knän inte heller är med på noterna..

Länka nu gärna till bloggar o sånt där jag kan bli inspirerad och komma igång igen, jag vill ju vara en LCHFare, mår ju så mycket bättre och vikten jo den går ju ner.., det tråkiga är ju nu att idag stod vikten på 93,1kg så det har gått upp över två kilo då igen..

Dessutom har jag ju inga problem med att utesluta kolhydrater ur min kost, därav konstigt att jag  ändå trycker dom i mig?

Nåja, nu var det sagt då!! Lovar mig själv och alla andra att rätt väg är LCHF

Lite förenklat gäller att ju mer man äter desto hungrigare blir man...ju mindre man äter desto mindre hungrig blir man. Detta gäller på längre sikt, men kanske inte på kort sikt. Det gäller oavsett mattyp dessutom.

Citat

This leads to the counterintuitive fact that we seen in our IDM clinic all the time. Eating less, when you go very, very low, makes you LESS hungry, not more hungry. If you have food cravings, then this effect is potentially very important. In the study shown, a 1200 calorie diet was virtually ineffective at lowering cravings where the 800 calorie diet reduces it by at least 50%.

https://idmprogram.com/food-cravings/

Försök att ta dig över bärriären tills att du blir mindre och mindre hungrig...socker och matberoende är något som man kan bli av med precis som alkohol, nikotin eller vilket drogberoende som helst. Du kan bli nästan helt fri...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåja, nu är man på spåret igen :)

Igår åt jag 2 gånger och har varit mätt och belåten, jag klarar väldigt bra av att hålla mig borta från kolhydrater men som sagt när man börjar knapra på dom så är det ingen hejd..

Majoriteten av mina kolhydrater kommer ju från grönsaker som jag älskar, speciellt blomkål och broccoli.. Hur påverkar det då vikten och kroppen typ om man har svårt att hålla lågt kolhydrat intag trots att kolhydraterna kommer från grönt?

1,5kg mindre på vågen än igår, anade nog det var vätska men ändå rädd för att jag lagt på mig mera i fett :blush:

Idag blir det att leta upp något recept på lite julgodis eller typ pepparkakor..., är ju inte så mycket för sådant men måste ju ha något att unna mig på julen när andra gottar sig i kolhydrater och vem vet, kanske det smakar för alla!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en tid kört med Glutenfria pepparkakor, nu är sockerdjäveln framme och viskar i mitt öra, ät upp dem, ät upp dem, ät upp dem. Och som vanligt så trillar jag dit och överäter.

• Gilla 1
  • Ledsen 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-10 at 10:02, jala sade:

Har en tid kört med Glutenfria pepparkakor, nu är sockerdjäveln framme och viskar i mitt öra, ät upp dem, ät upp dem, ät upp dem. Och som vanligt så trillar jag dit och överäter.

Glutenfritt kan vara ett fördärv, man liksom intalar sig att det är ändå bättre, jag har ramlat dit på glutenfria knäckebröd ibland, och det är ett fördärv att komma ifrån . . . samma sak där . . . ät upp dem, ät upp dem :angry:

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-12-10 at 07:59, Ettan sade:

Nåja, nu är man på spåret igen :)

Igår åt jag 2 gånger och har varit mätt och belåten, jag klarar väldigt bra av att hålla mig borta från kolhydrater men som sagt när man börjar knapra på dom så är det ingen hejd..

Majoriteten av mina kolhydrater kommer ju från grönsaker som jag älskar, speciellt blomkål och broccoli.. Hur påverkar det då vikten och kroppen typ om man har svårt att hålla lågt kolhydrat intag trots att kolhydraterna kommer från grönt?

1,5kg mindre på vågen än igår, anade nog det var vätska men ändå rädd för att jag lagt på mig mera i fett :blush:

Idag blir det att leta upp något recept på lite julgodis eller typ pepparkakor..., är ju inte så mycket för sådant men måste ju ha något att unna mig på julen när andra gottar sig i kolhydrater och vem vet, kanske det smakar för alla!

Jag har ju min egna blogg om du vill läsa min resa, den kanske inte är så motiverande, vissa tycker det men jag själv har inte skrivit det med "motivation" i sikte. 

Min början på lchf var att jag åt så mycket fett och en del protein som jag kunde. Mycket ägg och bacon, kesella/smetana med färska hallon, kotletter med beassås, "finkorv" med ostskivor på. 

Och säkert mycket annat, som jag glömt av. När de gäller att handla i affärerna så är det att stålsätta sig bara. Jag hade mitt mantra "Socker är ett gift och kolhydrater är inget jag behöver just nu", sen rabblade jag det tyst för mig själv, samtidigt som jag tittade på de produkter jag tänkt köpa. "Är de mer fett än kolhydrater? Hur mycket kolhydrater? Är det mindre än 5g per 100?" osv... Jag har varit rätt strikt. T.ex vet jag att en skiva "finn crisp" är okej, för 1 skiva är mindre än 5g (vet inte exakt), men att 100 gram finn crisp är mycket mer, så då har jag valt att låta bli. 

Det är vad jag gjort, stålsättning, se det långsiktiga målet, men också det kortsiktiga. I min blogg upprepar jag flera gånger att Onsdag är min favoritdag, för då har jag invägning. Så jag har sett fram emot varje onsdag länge och väl...

Just nu är jag på en platå, men det gör ingenting för jag håller på att vänja min hjärna med min nya kropp ^^. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Stefan S sade:

jag håller på att vänja min hjärna med min nya kropp

Det är en viktig aspekt vi sällan diskuterar här. Jättebra att du nämner det! Det finns en tillvänjningsperiod där man behöver inse att man inte längre är en tjockis. Man måste prova en massa kläder för man har ingen aning om vilken storlek man har eller vilka modeller som sitter bra och man kanske inte fick den kroppsformen man förväntade sig och... Sen då? Här har man kämpat och fixat och trixat och... nu är det slut? Många behöver en tillvänjningsperiod av flera skäl. Inte minst för att inte släppa taget och börja "unna sig" igen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju bra om man har en strategi för hur man ska göra NÄR (inte om)viktplatåer uppstår eller när man har nått sitt viktmål.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Det är en viktig aspekt vi sällan diskuterar här. Jättebra att du nämner det! Det finns en tillvänjningsperiod där man behöver inse att man inte längre är en tjockis. Man måste prova en massa kläder för man har ingen aning om vilken storlek man har eller vilka modeller som sitter bra och man kanske inte fick den kroppsformen man förväntade sig och... Sen då? Här har man kämpat och fixat och trixat och... nu är det slut? Många behöver en tillvänjningsperiod av flera skäl. Inte minst för att inte släppa taget och börja "unna sig" igen.

Jag tänker mer att jag ska hålla det här resten av livet, jag ska inte tillbaka till det gamla. Det är aldrig ”slut”, det här är ”det nya”. 

Jag får ”unna mig” annat, nya saker jag kan göra med min nya kropp tex, träna, springa, rörelser jag aldrig tidigare kunnat göra. Och jag tänker att jag ska hålla invägning runt 4 ggr på en månad, så vet jag rätt fort om det barkar åt fanders .

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Stefan S sade:

Jag tänker mer att jag ska hålla det här resten av livet, jag ska inte tillbaka till det gamla. 

Såklart du ska! Jag generaliserar, blev så glad att du nämnde det, och menar bara att för många blir viktnedgången i sig en längre tid med fokus, fix och trix och så tar det plötsligt bara slut den där dagen när målet är nått. Har man då ett sockertroll som lurar bakom öronen eller inte är nöjd med hur det blev eller inte kan se att man faktiskt är där, då kan det bli lite konstigt och den aspekten pratar vi sällan eller aldrig om. Vi välkomnar nybörjare och har massor av tips och råd men många skulle nog behöva få stöd även när "det är över", om ni förstår hur jag menar. Fast å andra sidan är det inte många som frågar om det så det kanske mest är därför vi aldrig diskuterar det..? Personligen har jag varit otroligt besviken över resultatet men vikten är ju bra så då ska jag väl inte gnälla, liksom..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg