Jump to content

Smörsyra mot IBS - dags för RS och bakterier på recept ?

Erik 2

Recommended Posts

SR rapporterar om forskning kring smörsyra mot IBS. Jag tänker att det är dags att läkarna skriver ut recept på resistent stärkelse så att tarmbakterierna kan producera den smörsyra som behövs, men IBS patienter kanske saknar rätt bakterier och då kunde man börja med att skriva recept på bakterier (eller transplantera).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6818951

Forskarna ska pröva att exponera tarmen för smörsyra och se om det hjälper mot de besvär som patienter med IBS har. Smörsyra är ett ämne som har en antiinflammatorisk effekt och som patienter med IBS har mindre av i tarmen jämfört med andra. 

Tidigare forskning har gjorts men då med tester på cellnivå i provrör eller på djur. Nu ska man i stället studera vävnadsbitar från tarmen och blodprov från en och samma person, både innan och efter att tarmen exponerats för smörsyra. Det kommer studeras på både personer med och utan IBS. 

• Like 3

Som IBS'are som ätit LCHF sen 2009 så kan jag säga att jag uppriktigt funderat på om jag skulle kunna få en fekalietransplantation...

Har provat alla varianter och modeller av LCHF och blir mycket, mycket bättre i magen än innan LCHF, men jag blir inte bra...

Skulle verkligen vara tilltalande att få bli det...

Min fibromyalgi är jag i stort sett besvärsfri ifrån, men magen tramsar fortfarande mellan varven, med uppblåsthet, smärta och varierade avföring från rejält trög till vattniga diarréer...

• Like 1

Jag tillhör dem som har blivit helt fri från IBS-besvär sen jag började med LCHF. Och det var i mitt fall en oväntad bonus. Jag började äta LCHF för att försöka undvika att gå upp i vikt. Efter några år insåg jag att min mage varit lugn och fin ganska länge, och den har fortsatt med det. Fast om jag hamnar i en situation då jag har svårt att undvika fel sorts mat, då hör magen av sig.

Till saken hör att jag sannolikt inte hade den allvarligaste typen av besvär, även om jag ibland var ganska förtvivlad. Det kanske är förklaringen till att det har gått så bra för mig.

• Like 1

1 hour ago, Jamtlandstjej said:

Som IBS'are som ätit LCHF sen 2009 så kan jag säga att jag uppriktigt funderat på om jag skulle kunna få en fekalietransplantation...

Har provat alla varianter och modeller av LCHF och blir mycket, mycket bättre i magen än innan LCHF, men jag blir inte bra...

Skulle verkligen vara tilltalande att få bli det...

Min fibromyalgi är jag i stort sett besvärsfri ifrån, men magen tramsar fortfarande mellan varven, med uppblåsthet, smärta och varierade avföring från rejält trög till vattniga diarréer...

Hur var det nu med ko-mejerierna ;-) 

Du kan önska dig en ny bok i julklapp. The Plant Paradox - Steven Gundry. Jodå han tar upp mjölk också. Boken har sina sidor men man får upp ögonen för lite nya saker tycker jag. 

1 timme sedan, Erik 2 sade:

Hur var det nu med ko-mejerierna ;-) 

Du kan önska dig en ny bok i julklapp. The Plant Paradox - Steven Gundry. Jodå han tar upp mjölk också. Boken har sina sidor men man får upp ögonen för lite nya saker tycker jag. 

Jo, jag försöker verkligen...:D

Så länge jag är kvar på mitt nuvarande jobb, dvs två veckor till, lägger jag inte ner nån energi på lunchmaten.

Jobbar som lärare och de erbjöd sig att laga maten åt mig, utifrån ett mycket strikt kostschema, där små mängder grädde/cf ingår.

Äter minimalt med mejerier hemma dock. Från och med 1/12 börjar jag på nytt jobb där det är medhavd matdosa som gäller så då ska jag strikta till det ytterligare, jag lovar... B)

Låter som en bok på engelska... Även om jag läser och förstår engelska tycker jag det är för jobbigt för att jag ska ge mig på det.

Min geologiutbildning har bara lärobok på engelska, det är tillräckligt jobbigt..

• Like 1