robinL Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag 25 år och har följt LCHF i ca 7 år, har alltid tränat mycket allt från fotboll och handboll till lite styrketräning. Nu senaste 15 månaderna har jag på riktigt tagit tag i styrke träningen och fått riktigt bra och snabba resultat på LCHF. Det jag dock har börjat lägga märket till är att när jag ökar mitt dagliga kolhydrats intag (från ca 35g/dag till 150g/dag) så presterar jag bättre i gymmet. Explosiviteten ökar och får ett bättre tryck i musklerna än om jag håller mig på strikt LCHF. När jag pysslade mer med konditions sporter som fotboll och handboll så var LCHF underbart och bättre för mina resultat. Sedan jag bara gått över till styrketräning blir mina resultat som sagt lite sämre på strikt LCHF. Undrar om du vet av några studier som har gjort på personer som pysslar med lite mera explosiva sporter som powerlifting & bodybuilding m.m ??? Synpunkter & tankar om detta. Förklaringen till detta, gissar att det inte bara är placebo de jag upplever ?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Det stämmer nog. Många upplever att resultaten vid mer explosiv idrott blir bättre om man inte äter striktare varianter av LCHF. Då kan mer liberala (eller det Jonas Bergqvist kallar "träningsliberala") varianter med uppåt eller till och med över 100 gram kolhydrater per dagen vara bättre val. Striktare LCHF i träningssammanhang har mest sin plats i långvariga uthållighetsidrotter (maximal fettförbränning) och för att minska på överflödigt kroppsfett för att bli lättare och därför prestera bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robinL Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 Okej, har läst något liknande men tycker det är svårt att hitta bra information och studier som gjorts på den typen av träning. Och tack för ett snabbt svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Gammal tråd från ett bodybuildingforum! Carbless Massing http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 RobinL: Om du har legat strikt så länge som du nämner så skulle jag följa resultaten av dina egna experiment oavsett vad någon annan säger/anser. Man ska inte argumentera emot resultat bortom att man försöker förstå dem. Själv har jag inte stött på några märkbara fördelar av att öka kolhydratintaget (ligger numera kring 50-80 g/dag). Det Doc tar upp ovan bör kanske också vägas mot att de mest namnkunniga bland de som anammar "liberal LCHF", "train low, compete high" och allt vad det kallas i de flesta fall ägnar sig åt mer uthållighetsinriktade aktiviteter. Inom byggarvärlden så har Mauro DiPasquale och Lyle MacDonald anammat i princip 5 dagar lågt intag följt av 1-2 dagar med "laddning". Du kan ju även kolla upp Vince Girondas tankar och de erfarenheter han gjorde på främst 60-70-talen. Hans tävlingsdiet är ex. en klassiker och bestod av en rejäl köttbit + några ägg, tre ggr/dag. Gironda i sin glans dagar: Ett tips att söka vidare på och kanske framför allt hålla koll på framöver är studier om "intramuscular triglycerides". Efter full (?) ketoadaption så verkar intramuskulära triglycerider överta glykogenets roll. Frågan är om det är fullt ut och i vilken utsträckning. Den främsta reflektionen jag själv gjort på mig själv och andra är att innan man nått god ketoadaption så ska man inte ens tänka på att reglera kolhydratintaget uppåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts