Jump to content

Politiska inspel

Kostdemokraten

Recommended Posts

När det gäller vården i allmänhet, men diabetesvården i synnerhet tycker jag det är beklämmande att inte fler patienter kan ges stöd för att kunna äta LCHF-kost som en del av sin behandling. Ta alla personer med övervikt som hellre anmodas att göra en viktminskningsoperation, innan man fått chansen eller stödet för att under en period äta LCHF-kost. Om sedan patienten inte uppnår de resultat hen önskar, eller av andra skäl inte vill fortsätta så må det vara hänt, men att som idag bli direkt motarbetad eller varnad för LCHF-kost är förfärligt.

Lite oklar dock vad som faller under vårdens respektive politikens ansvar i detta, men det är definitivt en "folkhälsofråga". Inte minst finns det enormt mycket pengar att spara genom minskad medicinering och framtida vårdinsatser om vi kunde få bukt med övervikt och diabetes typ 2. Och någonstans här borde politikerna bli intresserade, tänker jag... ;-)

I FB-gruppen "Smarta Diabetiker (Gruppen)" har data samlats in för att försöka kartlägga vilket stöd, eller bristen på stöd eller ibland direkt motarbetning, som getts dem som önskar se en kostbehandling som en del av sin diabetesvård. Stödet ser olika ut över landet, ja till och med olika inom samma stad (se t.ex Ystad där avdelningar med bara några tiotals meter emellan sig ger olika stöd). Läs mer i denna artikel på Kostdoktorn, https://www.dietdoctor.com/se/smarta-diabeteskartan

LCHF kanske inte passar alla. Men alla bör åtminstone få chansen att prova, precis på samma sätt som vegetarisk kost, GI-kost, "tallriksmodellen" m.m idag erbjuds stora patientgrupper.

Lycka till i din politiska karriär!

• Like 4

Jag känner starkt för ett  omedelbart och totalt stopp för alla gastric bypass-operationer, åtminstone på barn under 18 år, tills forskning på långsiktiga konsekvenser har hunnit genomföras.  De allvarliga biverkningarna måste vara skäl nog.

Märkligt hur LCHF misstänkliggörs med argumentet att det inte skulle finnas kunskap om konsekvenserna på lång sikt, när  så många har levt med den kosten i 10 år och mer. Men man godkänner att barn får fullt friska inälvor amputerade utan att ha någon kännedom alls om konsekvenserna på några års sikt. Nu har de ju dessvärre börjat ge sig till känna, och det är allvarliga saker det handlar om, som dessutom är irreparabla. När det finns helt ofarliga alternativ! (GBP-patienter uppmanas först att försöka gå ner i vikt med livsmedelsverkets kostråd. Och eftersom det inte lyckas, blir man opererad/stympad.)

Vet inte om du har möjlighet att väcka frågan på riksdagsnivå, men regionalt borde det ändå gå att jobba för det. Jag önskar också lycka till!

• Like 4
  • Thanks 1

Håller med alla ovanstående men jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att använda begreppet "LCHF" och "Paleo".

Fokusera istället på "riktig mat", "inte processad" eller "oprocessad mat", "näringstät och näringsrik mat", "anti-inflammatorisk kost" samt "ekologisk och närodlad".

• Like 7

Diabetesvård/gastric bypass: Det är socialstyrelsens kostråd som ska användas i sjukvården, inte livsmedelsverkets. I socialstyrelsens kostråd finns både måttlig och strikt LCHF med som alternativ, och den måttliga varianten framhävs till och med som lämpligare än "traditionell diabeteskost". Så den sjukvårdspersonal som varnar för LCHF är ute och cyklar. Som politiker har man tyvärr ytterst lite att säga till om hur en viss arbetsuppgift ska göras i de verksamheter man ansvarar för, man sätter snarare ramarna. Detta med rätta, då detaljstyrning i de flesta fall är av ondo. Men att kostmedicinering och andra enklare behandlingsmetoder ska tillämpas före invasiva ingrepp borde det vara enkelt både att utfärda ett direktiv om och få politiskt stöd för på regional nivå. Här går nämligen forskningen hand i hand med den ekonomiska aspekten. Att lyfta det och sprida i diverse olika sammanhang borde inte heller vara omöjligt. 

Sockerskatt: Kommenterade detta i sockerskatt-tråden. Jag hör till ett borgerligt parti och är generellt sett skeptiskt inställd till nya skatter, men vad socker beträffar tror jag det behövs för att kompensera för de utgifter som sockerkonsumtionen leder till i sjukvården. Att det på något vis skulle begränsa sockerkonsumtionen nämnvärt pga priset tvivlar jag på, med tanke på att exv. godis redan är dyrare än mycket annat i matväg. Däremot skulle det placera socker i samma fack som tobak och alkohol, och det i sin tur kan nog leda till ökat medvetande om att det är skadligt för hälsan.

Stopp för gastric bypass: Det skulle gå att motionera om på riksdagsnivå, men då sjukvården hör till regionen skulle det nog främst röra sig om en viljeyttring. Så där finns det större alternativ regionalt. Ôavsett är det en bra idé! Det är smått otroligt att man så länge reserverat sig mot LCHF på just grunden att man inte känner till eventuellla långsiktiga konsekvenser när man kör på som man gjort med något som är både kostsammare att uföra och skadligare för patienten utan att ha det perspektivet i åtanke.

Retoriken: Håller med om att man ska vara försiktig med LCHF-begreppet, det förknippas med dieter och är i sig polariserande. Tror vi diskuterade detta i tråden om riksförbundet innan det startades. Viktigt om man ska kunna åstadkomma något, dels för att få folk med sig men också för att inte göra det lätt för meningsmotståndare att få igång drev om att man har olämpliga/farliga åsikter. Sådana tenderar att göra skada även om de är osakliga.  

Tackar i övrigt för lyckönskningarna!

• Like 6