Jump to content

Omega 3 för fiskallergiker

Maria Sjöberh

Recommended Posts

Hej! 

Försöker hjälpa en fiskallergiker med Omega 3 tillskott. Han är väldigt känslig mot fisk, så fiskolja funkar inte hur "ren" den än är. Tror knappast att mängden gräsbetat kött och ekologiska mjölkprodukter täcker behovet. Någon med erfarenhet?? Är det vegetabiliskt tillskott med korta kedjor som gäller??

Tack på förhand!

/Maria

36 minuter sedan, HelgeK sade:

Kalpressad linfröolja innehåller omega 3 fetter.

Är inte det ALA? Vi ska väl helst sträva mot EPA? Läste nånstans att vi som bäst kan omvandla upp till 15% ALA till EPA - men då ska vi vara gravida och det är väl de flesta av oss inte allt för ofta... Fast det är klart, äter man ingen omega 3 alls är ju detta tillskott bättre än inget. 

• Like 3

21 minuter sedan, MariaF sade:

Är inte det ALA? Vi ska väl helst sträva mot EPA? Läste nånstans att vi som bäst kan omvandla upp till 15% ALA till EPA - men då ska vi vara gravida och det är väl de flesta av oss inte allt för ofta... Fast det är klart, äter man ingen omega 3 alls är ju detta tillskott bättre än inget. 

Du kan så mycket som jag funderade på, men hade glömt. Duktiga dig som hjälper mig när jag glömmer.

4 timmar sedan, HelgeK sade:

Det finns många som aldrig äter fisk, men överlever ändå.

Mmm.... undertecknad under många år... Men så fick jag väldigt ont i kroppen också. Tror, som jag skrev ovan, det är bättre med lite omvandlad ALA-tillskott än inget tillskott alls om man inte äter (gräsbetes)kött eller fet fisk.

• Like 1

Med tanka på att de som enbart får i sig ALA ligger högre på alla sjukdommar relaterade på brist på EPA/DPA/DHA så skulle jag köra på algbaserat omega 3 då det även innehåller de längre fettsyrorna. Det stora problemet med att utesluta de långa omega 3 är inte att blodnivånerna blir extremt låga (de blir bara något lägre) utan att andelen i vävnad går ned och endast vissa delar av kroppen får när tillgången är begränsad. 

Men man verkar klara sig bra utan fisk med enbart andra animalier av hög kvalite. Det har man dels sett i randomiserade studier och även i evolutionsdata. Populationer som inte ätit fisk inåt landet har haft samma utveckling av hjärnan som de som levt vid vatten och ätit fisk. Dock har de utan LC omega 3 intag inte utvecklats och förblivit apor. 

• Like 4

Jag har last någonstans att de som inte får I sig EPA/DHA blir battre på att omvandla ALA. Typ veganer. Men det handlar väl fortfarande om 10-15% I st f 5%.

Men det var intressant att läsa att de får mer sjukdom (vilka?). Jag kanske ska ta en slurk tran ibland ändå...?

• Like 2

28 minuter sedan, HelgeK sade:

If you look at nature, horses eat grass, there’s Omega 3 and 6 in grass in the plant form, alpha-linolenic acid and linoleic acid. They have DHA in their brain, their eyeballs and their sperm and they have to convert it. Same with rabbits, same with gorillas, they eat just leaves, and same with elephants, they do the conversion from plants. But there is also 300 million Hindus in the Broman cast in India who are obligate vegetarians, have been obligate vegetarians for at least 5,000 years,

Ja. Det är ju detta vi sager. Vi kan konvertera ALA till EPA/DHA. 5-10%, 15% om vi absolut måste, om vi inte äter fisk och tar linfröolja som tillskott. Vad det kan ha för övriga nackdelar som The Biochemist antydde, vet jag inte, men jag äter inte linfröolja.

Djuren kan också omvandla ALA, och de är väl mycket effektivare än vi på att göra det. Vi är inte hästar, kaniner, gorillor, och vår matsmältning funkar inte som deras. Det är väl inget konstigt.

Men det finns ju algerna, om man nu vill ha vegetariskt. Vad jag vet äter fiskarna algerna, och får sin omega3 därifrån.

• Like 3

24 minuter sedan, HelgeK sade:

Effie du skriver att människor är sämre på att omvandla omega-3 fetter till EPA och DHA än djur. Kan du vara snäll att länka till någon källa som påvisar den skillnaden.

Jag håller med om att det diskuteras mycket, och att hitta något som känns som att de inte försöker sälja något tillskott....

Jag har googlat, och får uppfattningen att det är allmänt känt. 

Det jag fann till slut var hjärnkoll på vikten av Gunilla Eldh och Martin Ingvar. Jag förutsätter att de har kollat sina uppgifter. 

Och förstås; djuren måste få rätt mat.

Om länken funkar vet jag inte; jag sitter med ifånen i bussen på väg hem, i Göteborgstrafiken; ingen bra dag. :-( Https://books.google.se/books?id=VLPhAgAAQBAJ&pg=PT43&lpg=PT43&dq=h%C3%B6na+omvandla+omega+3&source=bl&ots=Sr_5Optr5w&sig=4_KuP4JBVahFP7SMoK1QGnQpIZ4&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwignLv48sXXAhWGQpoKHUePAXQQ6AEIFDAC

• Like 3