Xiro

Äta mycket frukt?

Recommended Posts

På facebook ser man dagligen massor av kommentarer om folk som anser att man bör äta frukt i fri mängd. Ofta utlovas både viktminskning och bra blodsocker. Inte sällan är rådet att äta massor av frukt, ja t o m bara frukt. Och här är ett exempel på en kommentar med lite mer "avancerad" förklaring: 

"Självklart ska du äta frukt! :) Det är det mest rena och nyttiga du kan äta! Frukt består av ENKLA sockerarter och gör dig inte tjock som komplexa sockerarter, då den passerar tarmen på bara minuter-någon timme, beroende på vilken frukt du äter.
Tänk på att äta ekologisk frukt i största möjliga mån. Tänk även på att inte äta frukt 1 h före eller efter annan föda. Eftersom den passerar tarmkanalen snabbare än annan föda, fermenteras den tillsammans med annan föda om  man äter det för nära inpå. Frukten förvandlas då även till KOMPLEXA sockerarter, dvs. det farliga sockret. Och det är DET som gör frukten "farlig". Denna kunskap är inte så många som känner till och pga. okunskap påstår därför vissa att frukt är farligt/att man inte ska äta för mycket :) ÄT så mycket frukt du vill <3" 

Ligger någon sanning i detta? 

Finns det verkligen de som kan frossa i frukt utan att blodsocker eller insulin skjuter i höjden och leder till problem efter en tid? 

Är det några här som själva frossat frukt och mätt blodsockersvaret och kanske även kollat insulinet? Och kanske följt någon strategi, t ex liknande ovanstående citat? 

Vore också intressant om någon har jämförbara mätvärden mellan t ex LCHF och fruktfrossa. 

Jag är mycket skeptisk till fruktfrossa, men öppen för nya övertygelser på solid grund. 

Ps. Förtydligande: Jag avser hel frukt, inte juice eller processad på nåt sätt. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns människor som kan äta socker utan större problem. Det är ju individuellt, och det viktigaste är väl hur du själv reagerar.

Sedan är det stor skillnad på frukt och frukt... Kostdoktorn har bilder som visar mängd kolhydrater, och där är plommon och cantaloupe identiskt med morötter och lök...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Komplexa sockerarter är vad jag förstår stärkelse och liknande. Glukos och fruktos som det finns mycket av i frukt är enkla sockerarter (tror det rör sig om ca 10% socker i ett äpple). Ett omoget äpple innehåller mer stärkelse som omvandlas till enkla sockerarter när det mognar, men det finns säkert en del stärkelse i ett moget äpple också (?).
Däremot är sockret förpackat i fibrer, vilket gör att det går ut långsammare ut i kroppen. Detta till skillnad från t ex äppeljuice, som alltså innehåller sockret från äpplet men inga fibrer. Jag tror inte problemet (i allmänhet) är att folk äter för mycket frukt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det  finns även sackaros (dvs vanligt strösocker = glukos+fruktos) I frukt. Alltså bade glukos, fruktos och sackaros. Olika mängd och fördelning I olika frukter.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är allergisk mot de flesta. Skulle ändå inte äta om jag kunde pga sötman och lektinerna. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som mätt sitt blodsockersvar efter frukt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter en hel del frukt enligt Fungs rådgivning eller acceptans. Har inga problem med det, däremot utgör huvudelen av födan grönsaker och kött. Har man inte diabetes och inte är överviktig är det inga problem att äta frukt så länge det är med fiber. Det är skillnad på frukt och processade kolhydrater och socker. Ska man vara strikt LCHF är det dock ett nej såklart, men min fokus är fasta och naturliga råvaror, inkl en del frukt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/experten-ga-inte-pa-myten-frukt-ar-bra-for-vikten/

Paulún äter mellan ett halvt och ett kilo per dag. 

Men jag tänker fortfarande att söt frukt är en av de första sakerna man bör testa minska på om man har övervikt, eller diabetes. Har jag fel? 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Xiro sade:

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/experten-ga-inte-pa-myten-frukt-ar-bra-for-vikten/

Paulún äter mellan ett halvt och ett kilo per dag. 

Men jag tänker fortfarande att söt frukt är en av de första sakerna man bör testa minska på om man har övervikt, eller diabetes. Har jag fel? 

Absolut då. Finns ingen poäng med frukt då. Men i övriga fall är ju de flesta frukter inpackade i fiber, därför är det fel att lägga dem i samma fack som produkter med tillsatt raffinerat socker eller övriga processade kolhydrater.

Citat

Kitavans of New Guinea followed a diet estimated to be close to 70% carbohydrate with no evidence of ill health. The one critical difference is that these carbohydrates are all unrefined. The toxicity lies in the processing.

https://medium.com/personal-growth/fibre-the-anti-nutrient-612603de4cec

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä hel frukt som denna tråd avser är ju inte raffinerad eller processad. Får väl fråga Smarta Diabetiker om någon mätt blodsockersvar på LFHWF (Low Fat High Whole Fruit) :)

Vad gäller Okinawas verkliga kost och makro råder delade meningar. Finns en del som pekar på att de äter mycket glada grisar, gärna de feta bitarna. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett par saker staemmer nog inte haer.. 

1. å den passerar tarmen på bara minuter-någon timme: nja, minuter tror jag inte paa, men jo frukt gaar igenom snabbare

2. frukten förvandlas då även till KOMPLEXA sockerarter, dvs. det farliga sockret: nehehehej, skrattar fortfarande. Kroppen bryter ner socker fr staerkelse till enkla sockerarter, men nej tarmen saetter inte ihop till komplexa igen, det aer helt fel. dessutom, komplexa sockerarter inte inte farliga, tex resistent staerkelse, och fullkorn aer komplexa. laang molekylkedja, laengre tid att bryta ner, saktare upptag av blodet. kort molekylkedja, inget att bryta ner, snabbt i blodet. glukosdelen hoejer insulinet, fruktosen tar levern hand om. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äter en del frukt nu för tiden och mäter mitt fastesocker på morgonen. Det ligger omkring 6, helt acceptabelt tycker jag

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med så mycket fruktos, tar inte levern skada då? Vad jag förstod av Ann Fernholms senaste så tar hela kroppen hand om glukos medan fruktosen bara går genom levern som då får jobba som fan. Kan inte detta leda till fetlever hos även icke alkoholister?

Filosoferar undertecknad
Rolle på Österlen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, RolleE sade:

Med så mycket fruktos, tar inte levern skada då?

Men är det så mycket fruktos I frukten? Det är ju, såvitt jag förstår, I princip vanligt socker (alltså ungefär hälften glukos, hälften fruktos, olika I olika frukter). Så det borde påverka blodsockret. Också.

Sedan försvarar jag inte fruktätande; jag ser det som godis.

Och jag minns att jag någon gang horde om en företagssköterska som förstod kopplingen mellan fruktkorgen på jobbet och personalens förhöjda triglyceridvärden...men jag minns inte var.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, CitCettling sade:

Äter en del frukt nu för tiden och mäter mitt fastesocker på morgonen. Det ligger omkring 6, helt acceptabelt tycker jag

Hur är din kost förutom frukten? Diabetes? 

Mitt fastevärde ligger runt 4, och HbA1c runt 29. Värdena tagna i en period med stark stress som ledde till sömnproblem. Pendlar mellan strikt och liberal lchf. Ingen diabetes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-16 at 22:07, Xiro sade:

Ingen som mätt sitt blodsockersvar efter frukt?

Mitt blodsocker går aldrig över 7-8 (och mitt fasteblodsocker ligger i 99% av fallen mellan 4 och 5) om jag gör en smoothie på 2.5 dl ananasjuice, ett hekto spenat, en dl blåbär och ett par bananer. Så visst stiger det jämfört med om jag hade ätit äggröra med champinjoner och körsbärstomater, men frukt höjer inte blodsockret till några höga nivåer för mig i alla fall. Jag har dock inte mätt insulinet, och en del hävdar ju att frukt inte ger lika stor blodsockerhöjning som t ex stärkelse på grund av att fruktos tas om hand i levern och därmed inte dyker upp på blodsockertest på samma sätt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För denna diskussions ändamål gick jag med i en frukteriangrupp på facebook. Har startat samma diskussion där och fått en del svar. Men lite tunnt ännu, bortsett från en del länkat jag inte hunnit följa upp. Fick kontakt med en diabetiker typ 1 som tyvärr bara kan svara efter nyår. Hoppas på fler svar. Eller att jag hittar en aktivare grupp. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jesus kristus. Vad håller ni på med? Vad får er att tro att bra för oss att slita sönder ett djur och sedan ta köttet och bränna sönder det och sedan äta det flera gånger om dagen. Titta på era händer, tänder , hela kroppen. Om vi var skapta att äta rått kött skulle vi ha långa klor, vassa tänder, korta tarmar , massa päls. Jag åt paelo i 2 år,  mådde skit kunde knappt röra mig. Nu har jag enbart ätit frukt i fyra månader och sakta men säkert håller mina hälsoproblem på att försvinna. Sluta upp med det intellektuella trams och se sanningen för vad den är. 

frukt.jpg

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vet människan började använda tillhyggen och sånt så vi använde spjut och annat för att fälla byten och inte tänderna. Hoppas du inte enbart äter frukt för då försvinner mer än bara dina hälsoproblem. Av de ca 40 essentiella näringsämnen vi känner till finns 39 i animalier. Hur många hittar du i frukt?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, gustav palmcrantz sade:

Jesus kristus. Vad håller ni på med? Vad får er att tro att bra för oss att slita sönder ett djur och sedan ta köttet och bränna sönder det och sedan äta det flera gånger om dagen. Titta på era händer, tänder , hela kroppen. Om vi var skapta att äta rått kött skulle vi ha långa klor, vassa tänder, korta tarmar , massa päls. Jag åt paelo i 2 år,  mådde skit kunde knappt röra mig. Nu har jag enbart ätit frukt i fyra månader och sakta men säkert håller mina hälsoproblem på att försvinna. Sluta upp med det intellektuella trams och se sanningen för vad den är. 

Människan har en bra förmåga att tillgodogöra sig vitaminer, aminosyror och mineraler från rått kött, växter, bär, svampar, frukter osv. Om det är något som är "onaturligt" för oss så är det spannmål och andra grejer som kom med jordbruket.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, gustav palmcrantz sade:

Om vi var skapta att äta rått kött skulle vi ha långa klor, vassa tänder, korta tarmar , massa päls.

Fisk,  det mår vi riktigt bra av. Perfekta tänder att mala med har vi också. Så att "vråla" om Jesus Kristus är rätt värdelöst, vi är redan frälsta på annat, de flesta i alla fall. ;)
Är glad för din skull att du hittat din nya frälsning. Och om/när det inte längre funkar för dig är du välkommen att prova ketogent istället. För det är så många av oss hamnat här, vi provade olika saker men det var här just vi blev kvar för det funkade, för just oss. 
Välkommen till forumet förresten, gustav! :) Bli inte allt för ledsen på oss om vi inte är omvändbara.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diabetes är relativt lätt för många att bli av med. Animaliska produkter är en av de största anledningarna till att människor utvecklar diabetes framförallt pågrund av den höga fett mängden. Efter några veckor på bara frukt så stabiliseras blodsockret, du kan även äta de söta frukterna. Det är ett väldigt tjat om näringsämnen hela tiden, alla som är intresserade av kost är fixerade på hur mycket ett visst livsmedel innehåller osv. Det spelar ingen roll hur många näringsämnen du proppar i dig om din kropp inte kan absorbera ämnena tillräckligt. Och det är ett faktum idag att de flesta av oss lider av någon grad av malabsorption. Den största anledningen till det är att vi i hög grad äter slem, syra och parasit bildande föda som kött,mejeri,bönor och spannmål. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketogen dieten är väldigt farligt för kroppen. Kroppen bränner bara fett för bränsle i nödfall och om det pågår under en längre tid skadar man organen i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu är du riktigt rolig, gustav! Sockersjuka av protein? :blink:Skador av att bränna fett som vi till stora delar består av? :wacko:

Förlåt mig, men vi står så långt ifrån varandra i detta som det går och jag tror inte jag ens vill resonera med dig. Saklighet funkar bra vid diskussioner men jag vill inte få frukten inbankad i skallen, om jag säger så. Jag är snart 50 och tro mig, jag har provat det mesta. För mig är det detta som funkat bäst. Och det kanske är bra; nu blir det mer frukt över till de som vill ha den. ;)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@gustav palmcrantz Ja jizzes, har väl inte hört så många påstående som går emot vad vi vet om kroppens metabolism, lyssna på de som vet hur kroppen fungerar bl.a.The Biochemist som kan förklara på cellnivå hur din kropp fungerar med olika ämnen. Angående tänder som markör för om man är karnivor eller inte börjar bli tröttsamt, då är gorillor, orangutanger och chimpanser karnivora med tanke på deras huggtänder? Bara för att nämna en bråkdel av vad som motsäger dina påstående. Berätta gärna dina källor för vad du påstår. Motsatsen kan du hitta här på Kostdoktorn där forskare, läkare, biochemister m.fl. som inte är betalda av läkemedelsindustrin förklarar på ett lättfattligt sätt.

Vänligen
Rolle på Österlen

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav P, kan vi studera dig för en stund? 

- Hur ser din kost ut? Hur såg den ut tidigare? Hur gammal är du?

- Vad har de olika kosterna du provat lett till? Hälsa, välmående, vikt, muskelmassa, fasteblodsocker, långtidsblodsocker, insulin/c-peptid, triglycerider, apokvot, levervärden, njurvärden, etc? 

Vilka är de viktigaste råden du skulle ge någon som vilĺ prova frukterianism? 

Frågar av nyfikenhet, inte för att raljera. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det jag saknar baskunskaper?  Det här är bara simpel kemi. Syra och basisk. Om man konsumerar syra bildande föda kommer kroppen bilda massa syra biprodukter som skadar kroppen. Det här med syra och basisk gäller allt annat på jorden. Varför skulle det vara någon skillnad på våra kroppar? Det enda kroppen behöver för att överleva är kolhydrater som är cellernas primära energikälla, utan det så dör vi. Varför skulle vi byta ut det mot en sekundär källa som fett, varför?

Vad ni mina LCHF vänner inte förstår er på är processen av detox. Ni riktar så mycket in er på blodvärden vilket bara säger en bråkdel om hur kroppen mår. Lymfsystemet som är långt större system och är minst lika viktigt att ta i beaktning. Eftersom lymfsystemet fungera som kroppens avloppssystem och för bort cellrester och mycket annat. Vi är de ända av flera tusen arter på denna jord som äter kokt och förstörd föda, det är rätt uppenbart att det inte är bra för oss.

Vi kan sitta här till världens ände och argumentera och kasta undersökningar på varandra. Eller kan se för er själva. Prova själv som fruktarian några månader och känn själva hur er riktiga och vibrerande hälsan återvänder och ni kommer aldrig vilja återvända till era skadliga hög protein dieter som förstör våra kroppar och våran jord. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar inte vilja gå till personangrepp men  Aldrig har så få @gustav palmcrantz uttryckt sig med så lite kunskap till så många...

Det finns inte någon som helst anledning att ens bemöta det du skriver tyvärr... så nu slutar jag att mata trollet.... tack för mig

• Gilla 2
  • Tack! 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, gustav palmcrantz sade:

Animaliska produkter är en av de största anledningarna till att människor utvecklar diabetes framförallt pågrund av den höga fett mängden

Jösses Amalia. Var har du fått det ifrån? Diabetes kallades förr för sockersjuka........ Alltså man blir sjuk av socker (kolhydrater)

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav P, jag vill gärna ta del av dina mätvärden om du inte misstycker. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav P, LCHF är inte högprotein. Du kanske förväxlar med Atkins eller Zero Carb. 

Nu vill jag gärna se faktiska mätvärden från frukterianer, enl mina beskrivningar ovan. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan insulinet så fick sockersjuka äta fett fläsk och surkål. De överlevde ungefär 3 år på detta, efter diagnos. De som åt vanlig kost överlevde ungefär 1 år. Har jag läst nånstans om jag minns rätt. 3x under enkla de förhållanden är en fantastiskt bra ökning. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I LCHF äter man mycket kött och mejeri, då om något är det ju en hög protein diet. Animaliska produkter orsakar diabetes av många olika anledningar. Främst handlar det om att bukspottkörtlarna tar skada och att högt fett skapar insulinresistens. När man intar mjölk så producerar immunförsvaret antikroppar för att bekämpa kasein proteinet, dessa antikroppar har en tendens att också attackera beta cellerna i buskottkörtlarna som producerar insulin. När blodet blir fullt av fett blockerar det absorptionen av socker vilket lämnar kvar höga nivåer av socker i blodet, osv. Det var länge sedan jag gjorde några mätningar. Varje gång jag gick till doktorn sa han att mina värden var mycket bra, och det var när jag mådde som sämst. Det visar bara att läkare inte har någon aning om vad som sker och att mätningar inte återspeglar hur kroppen mår. Varför väljer man förresten att inta mjölk som innehåller en massa tillväxthormoner som är menat för att ett lite kossa ska växa med flera hundra kilo. Det är rätt uppenbart att det inte är bra för oss. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höga blodfetter (triglycerider) är associerade med en del av det du beskriver. Problemet är bara att LCHF ger låga blodfetter jämfört med en mer kolhydratbaserad diet. Vill du dessutom ha fettlever skall du äta mycket fruktos. 

Om du vill ha fler seriösa svar på detta forumet skulle jag föreslå att du kommer med någon sorts referenser till allt du häver ur dig (www.pubmed.com är ett bra ställe att börja på). 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav P, apropå att du är 4 mån in på din nya kost med en massa frukt, och de flesta av oss härinne har flera år av positiv LCHF-erfarenhet: 

http://www.gnolls.org/1596/vegans-are-cannibals-the-truth-behind-the-new-vegan-high/

"The more restrictive your vegan diet, the more delicious, fatty MEAT you are eating…your own.

That’s the reason you had so much energy when you first started your vegan diet. What you were really eating was a paleo diet of your own flesh.

…And That’s Why The “New Vegan High” Never Comes Back

Yet self-cannibalism cannot last forever. Eventually your body refuses to let you eat any more of yourself, because there’s nothing left to eat."

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, gustav palmcrantz sade:

I LCHF äter man mycket kött och mejeri, då om något är det ju en hög protein diet. 

Nej så är det inte. LCHF är inte att öka mängden av dessa, man väljer istället fetare varianter. Vissa äter totalt mindre kött än tidigare. Vissa väljer bort mejerier om de mår bättre av det. LCHFare är ofta medvetna om att mejerier kan behöva uteslutas. Man testar sig fram. Totala kaloriintaget går typiskt ner lite, helt frivilligt. 

Visst finns de som äter massor av kött, men då är det snarare Atkins eller Zero Carb. Inte LCHF. 

Feta mejerier innehåller lägre E% kasein. Och eftersom man blir mättare av feta mejerier så äter man mindre. Alltså går totala mängden kasein ner. Jämför någon som äter nyckelhålsmärkt yoghurt med någon som äter creme fraiche... milsvid skillnad.

Mejerier är mindre processade än sina veganska kopior. Vispgrädde 40% är inte homogeniserad ens. Smör innehåller bara spår av protein. 

Gå gärna till vårdcentral och be om provtagning, i förebyggande syfte. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, The Biochemist sade:

LCHF ger låga blodfetter jämfört med en mer kolhydratbaserad diet. Vill du dessutom ha fettlever skall du äta mycket fruktos. 

För att hjälpa till att vara övertydlig: 

Fettlever leder till insulinresistens och diabetes typ 2, och slutresultatet kan bli skrumplever. Kolla konceptet NAFLD, non alcoholic fatty liver disease.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök till summering så här långt: 

- 4 mån in på en frukbaserad diet känns väldigt kort för att påbörja korståg mot fleråriga LCHFare. I synnerhet om man är ung, tillhör en liten skara, och går mot en hel del etablerad biokemi. 

- I denna tråd ville jag gärna ha hands on mätsvar och erfarenhet, och mindre bollande av teori och hypoteser. 

- Det råder en hel del missuppfattningar om LCHF, samt även om kött och mejerier. 

Vidare; jag har själv inställningen att jag uppmanar folk att TESTA och se själva. Och för det rekommenderar jag oftast något som funkar för så många andra, för just det de vill förbättra. Och då blir det oftast LCHF och paleo. Jag säger aldrig att det jag rekommenderar är bäst, för det vet man först när man testat och levt. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Xiro sade:

- I denna tråd ville jag gärna ha hands on mätsvar och erfarenhet, och mindre bollande av teori och hypoteser. 

Du vet att vi LCHFare är specialister på att spåra ur i trådarna. :wub: ;)

• Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg