Xiro

Äta mycket frukt?

Recommended Posts

För det första så vill jag varna för vissa misstolkningar utav LCHF som sprids.. det handlar altså inte om att basera sin kost på mycket kött och mejerier.. utan om att basera den på fett.. sett ur E%!

Och det är lixom oftast skit samma om den är animalisk eller vegetabilisk.. i princip!

Utan vi behöver i princip samma näringsämnen oavsett om de är vegetabiliska eller animaliska.. det är dessutom exakt samma molekyler, fettsyror/aminosyror samt även oxå samma vitaminer, mineraler och spårämnen!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om man kan bli aggressiv av att leva på frukt.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, Inez sade:

Jag undrar om man kan bli aggressiv av att leva på frukt.

Det kan man nog för med en sån diet lär blodsockret hoppa upp och ner hela tiden :P

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många har lyckas bli av med sin diabetes på en LCHF kost = väldigt få. Hur många personer lyckas bli av med sin diabetes på fruktdiet: väldigt många om man följer det noga. Om ni inte tror mig är det bara att googla eller gå in på denna tråd och fråga https://www.facebook.com/groups/Bodycleansesweden/  Jag hoppas detta kan få slut på era ignoranta kommentarer om att frukt är farligt.  De flesta forskare är överens om att vi bör äta mycket mer frukt och mycket mindre mättat fett. Det är fakta. Försök hitta en forskare som hävdar att fruktoset i frukt är farligt och höjer blodsockret för mycket. Snarare är det tvärtom att de flesta forskare rekommenderar att man äter mer frukt, framförallt vid tillstånd som diabetes. Frukt är fullt av fibrer och vatten som spär ut den redan lilla mängd fruktos som finns i frukt. Men te x dadlar och torkad frukt  bör man äta med måtta eftersom där är det mer koncentrerat. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här står det på sidan du länkade till. Eftersom man får äta hur mycket kött och ägg man vill är det en diet med mycket protein. Det kan ni inte säga emot. Visst med en sådan här diet kan du säkerligen gå ner i vikt eftersom man trappar ner på kolhydraterna. Men samtidigt banar man iväg för en rad annan mängd sjukdomar med ett igen proppat vaskulärt system från allt fett, kolesterol. Om du verkligen vill komma till bukt med dina viktproblem och samtidigt bygga en grogrund för riktig hälsa lär du framförallt jobba med sköldskörteln för att optimera din metabolism. Det gör du inte med en diet fylld med animaliska produkter som bara kommer leda tills en säker framtid av degnerativa tillstånd. 

Att äta LCHF är enkelt:

• Ät dig mätt på: kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker och naturligt fett (som smör).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav, du måste kolla rekommenderad fördelning av makronutrienter  på LCHF inte bara läsa en rubrik. Det finns t ex inget som hindrar att man äter vegetarisk LCHF. 

Ser man på den normala husmanskost som jag är uppväxt med så innebär en övergång till LCHF att jag ska dra ner på både protein och kolhydrater.

Det låter lite märkligt när du säger att få diabetiker blir hjälpta av lågkolhydratkost. En stor del av de som skriver här är ju symptomfria sk DT0 och det är dessutom en officiell godkänd behandlingsmetod för diabetes.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska man försätta kroppen nödläge hela tiden och bränna fett som bränsle som den bara gör när den inte har tillgång till kolhydrater. Om kroppen föredrar att bränna kolhydrater istället för fett är det ju rätt uppenbart att det är mycket bättre för vår kropp att ha kolhydrater som vår primära bränslekälla. Fett borde snarare anses som sekundär källa som bara bör användas i nödfall. Du borde istället prova att fasta och framförallt inkorporera torrfasta i ditt dagliga liv. Det är en lång bättre och hälsosammare metod som ger din din kropp den välbehövda vilan de behöver för att regenerera sina celler. Fasta som har fått väldigt stor uppmärksamhet från forskningsvärden på senare tid och anses vara väldigt bra för att återställa immunsystemet mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, gustav palmcrantz sade:
  • Ät dig mätt på: kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsr. akefettr och naturligt fett (som smör).

Det står inte det du påstår. Eller menar du att "ovanjordgrönsaker och fett"betyder kött??

LCHF förespråkar normala mängder protein( Det betyder ungefär ett gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Du förvränger vad LCHF står för. Vad är ditt syfte?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan, gustav palmcrantz sade:

Men samtidigt banar man iväg för en rad annan mängd sjukdomar med ett igen proppat vaskulärt system från allt fett, kolesterol.

Det är inte fett utan socker som är problemet https://www.sockerchocken.se/socker/hjartproblem-beror-pa-socker-inte-fett/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har vi börjat om med grundkursen för en ny medlem igen. Det brukar kännas bra.

Men nu är det den där sortens medlem som bara har kommit hit av en enda anledning:  att tala om för oss tusentals befintliga medlemmar att vi har fel allihop, att vi är okunniga, att vi kommer att bli sjuka och dö av felnäring allihop.  Militanta veganer, militanta fruktianer m. fl. som är helt inställda på att försöka omvända oss till sin diet för att vi ska "bli friska och må bra". Som håller föreläsningar för oss i myndig/ överlägsen/ aggressiv ton, men med  fullkomligt ogrundade påståenden. Som uppmanar oss att fasta som om det vore något helt nytt för oss, utan att ha sett de trådar där vi diskuterar det ingående, och utan att känna till hur vanligt fasta är bland LCHF-kostare. Och som inte lyssnar när vi säger att vi har blivit friska av LCHF, och att det är därför vi äter så. Vi gör det inte av dumhet och oförstånd. De bara fortsätter att ihärdigt propagera för sin tro, som i deras skygglappsförsedda ögon är den enda rätta.  

Ursäkta, men jag orkar inte en gång till.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, gustav palmcrantz sade:

Varför ska man försätta kroppen nödläge hela tiden och bränna fett som bränsle som den bara gör när den inte har tillgång till kolhydrater. Om kroppen föredrar att bränna kolhydrater istället för fett är det ju rätt uppenbart att det är mycket bättre för vår kropp att ha kolhydrater som vår primära bränslekälla. Fett borde snarare anses som sekundär källa som bara bör användas i nödfall. Du borde istället prova att fasta och framförallt inkorporera torrfasta i ditt dagliga liv. Det är en lång bättre och hälsosammare metod som ger din din kropp den välbehövda vilan de behöver för att regenerera sina celler. Fasta som har fått väldigt stor uppmärksamhet från forskningsvärden på senare tid och anses vara väldigt bra för att återställa immunsystemet mm.

Fastan har just den effekten att kroppen får leva på fett (sitt eget), varför inte låta den göra det via maten också? ;-)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna tråd är inte en skådeplats för nåt fruktbaserat korståg mot LCHF. Den är till för att jag som LCHFare ska få veta exakt det jag bad om i trådstarten - hur mår frukterianer och hur ser deras mätvärden ut? Jag vill ha hands on och inte det intellektuella käbbel Gustav P drog igång, för det leder inte någon vart även om vi filosoferar oss blåa. Fram med det som efterfrågats!

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan, Peter B sade:

Fastan har just den effekten att kroppen får leva på fett (sitt eget), varför inte låta den göra det via maten också? ;-)

Ja, precis nu är du något på spåret. För att förstå denna process måste vi studera naturen och se vad som händer där. I naturen överlever de starkare och det svagare dör. Samma process sker i kroppen. När vi slutar inta föda kommer kroppen sluta upp matsmältning och allt vad det innebär och istället koncentrera sin energi på att regenerera sina celler, att hela vävnader och gör av sig med skadade celler. Men om vi hela tiden intar extern föda kommer denna process aldrig igång utan kroppen måste hela tiden ägna sig åt att bryta ner föda och detta blir mycket värre när vi intar strukturer som proteiner, komplexa kolhydrater osv. Det är därför att när du börjar på en diet naturlig för människan kommer du till början gå ner i vikt eftersom kroppen bryter ner glykogen( lagrade kolhydrater),  och skadade celler. Det ska gå väldigt långt inann kroppen börjar bryta ner friska celler. Många bedömer att de flesta skulle klara en fyrtiodagars vattenfasta. Vidare behöver kroppen inte inta så mycket extremt fett därför att som den fantastiska skapelsen som kroppen är är den fullt kapabel till att göra sitt eget fett, med tex levern som gör glykogen, kolesterol osv. Problemet med att inta externt fett har med dess kemiska egenskaper att göra nämligen att det är olösligt i vatten, häll ner lite olivolja i vatten och se hur det skär sig. Blodet består av 55 % plasma och detta plasma består av 90 procent vatten. Och eftersom fetts partiklar är för stora tas det direkt upp i tunntarmen av lymfsystemet och transporteras till blodet utan att renas av levern. Resultatet av detta blir att fett täpper igen kroppens system framförallt porerna. I somras var jag väldigt torr om händerna även om jag åt var jag trodde var en nyttig diet( Hög fett raw food). När jag sedan slutade inta fett upphörde problemet efter några dagar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, gustav palmcrantz sade:

Ja, precis nu är du något på spåret. För att förstå denna process måste vi studera naturen och se vad som händer där. I naturen överlever de starkare och det svagare dör. Samma process sker i kroppen. När vi slutar inta föda kommer kroppen sluta upp matsmältning och allt vad det innebär och istället koncentrera sin energi på att regenerera sina celler, att hela vävnader och gör av sig med skadade celler. Men om vi hela tiden intar extern föda kommer denna process aldrig igång utan kroppen måste hela tiden ägna sig åt att bryta ner föda och detta blir mycket värre när vi intar strukturer som proteiner, komplexa kolhydrater osv. Det är därför att när du börjar på en diet naturlig för människan kommer du till början gå ner i vikt eftersom kroppen bryter ner glykogen( lagrade kolhydrater),  och skadade celler. Det ska gå väldigt långt inann kroppen börjar bryta ner friska celler. Många bedömer att de flesta skulle klara en fyrtiodagars vattenfasta. Vidare behöver kroppen inte inta så mycket extremt fett därför att som den fantastiska skapelsen som kroppen är är den fullt kapabel till att göra sitt eget fett, med tex levern som gör glykogen, kolesterol osv. Problemet med att inta externt fett har med dess kemiska egenskaper att göra nämligen att det är olösligt i vatten, häll ner lite olivolja i vatten och se hur det skär sig. Blodet består av 55 % plasma och detta plasma består av 90 procent vatten. Och eftersom fetts partiklar är för stora tas det direkt upp i tunntarmen av lymfsystemet och transporteras till blodet utan att renas av levern. Resultatet av detta blir att fett täpper igen kroppens system framförallt porerna. I somras var jag väldigt torr om händerna även om jag åt var jag trodde var en nyttig diet( Hög fett raw food). När jag sedan slutade inta fett upphörde problemet efter några dagar. 

Jisses altså.. det var nog ett av det bluddrigaste inlägg jag någonsin läst på det här forumet!

Även vår egen husvegan brukar komma med bättre argument.. förlåt för att jag glömt hans namn!

Aså.. både de starka och de svaga är för det första beroende utav matsmältning.. även i naturen, det är en grundläggande mekanism för olika arters överlevnad.. så jag vet lixom inte hur det över huvudtaget hör hit?

Dvs vi är alla beroende utav att inta extern föda.. hur som helst!

Oså närmar vi oss så sakta pudelns kärna.. överintag är av ondo, likaså underintag!

Inte nog med det.. vår metabolism och andra kroppsliga funktioner tarvar, dels intag dels återhämntning!

Och  då kommer vi till fettets egenskaper, vi består till stora delar utav fett och äter man inget eller rätt lite så syntetiserar kroppen/levern fett från kolhydrater.. och det transporteras runt i kroppen via olika lipoproteiner iomed att de inte är lösliga i vatten.

Vilka porer är det du menar??

Pratar du om sebumporer.. så är det lixom en helt annan grej.. och kallas för acne!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, gustav palmcrantz sade:

Begreppet "nödläge" i detta sammanhang är ett ord du uppfann i samma sekund du skrev meningen. Att kroppen bränner fett är inget nödläge. När du använder begreppet, specificera vilken "nöd" det handlar om.

Vissa hävdar att vi bränner kolhydrater först eftersom det är billigare och att det är praktiskt att bränna det mest giftiga för kroppen först. Dricker du alkohol förbränner kroppen alkohol, är det vår primära energikälla?

Vad finns det för fördelar med torrfastan gentemot vattenfasta? Vilka hälsovinster får man av "torrheten" dvs inget vatten? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när vi ändå rör oss med begreppet "nödläge" så är det dags att förklara lite för vår nyfunna veganska vän!

Homo Sapiens Sapiens dvs du och jag, har en rätt rudimentär förmåga att lagra överskott av glukos.. det är lixom en av vår arts tillkortakomande.. hade vi däremot tillhört släktet Ursus, dvs främst Nordliga brunbjörnar så hade vi haft en rätt extrem förmåga till Denovo Lipogenes.. som krävs för att överleva i ide under vintern!

Dvs vi har vårt ursprung i Afrika vad man tror.. och där går man lixom inte i ide.

Och pratar vi annat "nödläge" så var det när klimatet förändrades och därmed träden!

Det var förmodligen då vi skiljdes från Chimpanserna.. och de starkaste överlevde.. vissa blev chimpanserna förfäder, andra blev homonider.. dvs våra förfäder/förmödrar!

Och "nödläget" som var akut var mest förmodat.. bristen på träd och frukter.. så vissa överlevde,, det vet man rätt säkert, på kusten i södra Afrika, på skaldjur och andra ätliga växter från havet.

Och kroppen har lixom inget "nödläge" vad gäller kolhydrater per se.. utan den kan syntetisera upp till 200 gram per dag.. för att hålla blodsockret konstant.. och om inte det skulle räcka så går levern in på att ersätta en del av kolhydraterna med ketonkroppar.

Det är väldans få celler i vår kropp som enbart kan använda glukos som energi.. och de främsta är röda blodkroppar.. så det är därför kroppen dels går i ketos vi lång tids fasta och sen reducerar andra celler från att använda glukos som bränsle.

Och du lär märka om röda blodkroppar inte får tillräckligt med glukos.. då dör du!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör nog fel generation för att ens förstå den här typen av diskussioner som Gustav för. Jag skulle aldrig komma på tanken att i ett veganforum propagera för köttätande. Vad är vitsen?  :wacko: Det måste väl finnas bättre saker för en ung kille att ägna sej åt? Jag har inget emot diskussioner så länge dom baseras på fakta och inte en massa nonsens. Att som 24-åring ha ätit fruktdiet i 4 månader och sen påstå att det är bra för bland annat blodsockret skulle det vara nån form av bevis?? En massa påståenden om vad som är hälsosamt utan att referera till nån form av relevant källa biter inte på mej. Jag har varit med för länge för det ;)

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 hours ago, Zepp said:

vår egen husvegan brukar komma med bättre argument

Men honom jagade vi bort med personliga angrepp. Jag saknar honom... :(
Han hade helt klart varit en anledning att bli vegan. :wub:

• Förvirrad 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gustav, är du vegan, eller har du valt att äta en helt vegetarisk kost (frukt i ditt fall) av hälsoskäl?

1 hour ago, Trollmormor said:

Jag skulle aldrig komma på tanken att i ett veganforum propagera för köttätande.

Därför att du inte ser något moraliskt fel i att äta frukt och grönsaker. :P

Veganer däremot ser köttätande som något naturvidrigt. Dessutom har vi ingen rätt att utnyttja djuren så som vi gör enligt veganen. De ser på ämnet ur en hel annan synvinkel än vad vi gör, vilket gör diskussionen skev. Ingen blir vegan av hälsoskäl. :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Skymning sade:

Men honom jagade vi bort med personliga angrepp. Jag saknar honom...

Vår husvegan höll hela tiden en hövlig ton och var saklig och påläst. Men trots det fick jag aldrig några tankar på att "konvertera" <_<

Jag är inte alls säker på att vi jagade bort honom med personliga påhopp. Om jag var i hans kläder skulle jag också ge upp till slut och inse att LCHF-are är ena totalt hopplösa tjurskallar som ingenting biter på...

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minute ago, Inez said:

Han höll hela tiden en hövlig ton och var saklig och påläst. Men trots det fick jag aldrig några tankar om att "konvertera" <_<

Haha... inte jag heller. Men vem vet. När jag är frisk och smal kanske jag provar? En Vegan-LCHF? 

Kan man leva på nötter? :P

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
10 minuter sedan, Inez sade:

LCHF-are är ena totalt hopplösa tjurskallar som ingenting biter på...

Du har så rätt så. Vi äter gott och mår bra av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men apropå frukt och diabetes. På den vårdcentral jag är nu rekommenderas diabetiker att begränsa sitt fruktintag då det ju är socker och påverkar blodsockret. Generellt säger vi 3 frukter om dagen, fördelat på hela dygnet, just för att sockerbelastningen ska spridas över dagen. Steg ett är att göra dem medvetna om vad det är som höjer blodsockret, dvs. kolhydrater... Många är inte ens införstådda med det. :blink:

• Gilla 1
  • Ledsen 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Dessa omedvetna aktörer inom sjukvården vet inte ens vad kalorier är. När jag låg inne för operation av magbråck för ett tag sedan så tjatade de på mig att jag måste äta, det var viktigt att jag fick i mig kalorier. Jag sa då att om de hämtade en kalori till mig så skulle jag äta den. Då försvann de fort. Undrar om de fortfarande letar efter kalorier, de försöker kanske springa ifatt dem.  Fast det vore väl bättre om de sprang ifrån dem.;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-22 at 12:32, RolleE sade:

Med så mycket fruktos, tar inte levern skada då? Vad jag förstod av Ann Fernholms senaste så tar hela kroppen hand om glukos medan fruktosen bara går genom levern som då får jobba som fan. Kan inte detta leda till fetlever hos även icke alkoholister?

Filosoferar undertecknad
Rolle på Österlen

Så länge du håller dig till fiberpackad frukt tror jag de flesta har svårt att komma upp sådana fruktosnivåer att du kan utveckla fettlever. Dricker du några red bull eller energidrycker om dagen däremot så kommer du dit på ganska kort tid. Hur mycket vattenmelon eller äpple måste du trycka i dig för att få i dig motsvarande en energidryck?

Citat

Natural fruit consumption contributes only small amounts of fructose to our diet, in the range of 15 to 20 grams per day before the year 1900. By World War II, the increased availability of sugar allowed yearly per capita consumption of 24 g/day. It rose steadily to 37 g/day by 1977.

The development of high-fructose corn syrup allowed fructose intake to skyrocket to 55 g/day in 1994 accounting for 10% of calories. 

https://medium.com/@drjasonfung/the-deadly-effects-of-fructose-b4d0128f3b39

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
7 timmar sedan, Skymning sade:

Kan man leva på nötter? :P

Fråga ekorrarna, de tycks klara sig bra på nötter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utöver Bibeln och andra texter finns analyser gjorda på ett ganska stort antal människor från olika tidsperioder under evolutionen. Man kan nämligen se på isotopsammansättningen hur mycket animalier resp växter en person ätit. Av alla publicerade analyser ligger energiprocenten från animalisk föda mellan 15%-96%. Men andra ord finns inte ett enda bevis på att människan har kunnat föröka sig på föda enbart från växtriket. Bl a NASA har varit intresserad av denna forskning eftersom det är krångligt att ta med sig djur på resor till andra planeter eller solsystem så de letar efter minska halmstrå till bevis på att vi skulle klara oss utan animalier. Än så länge har de inte funnit belägg för att detta är möjligt med med hjälp av genmanipulation tror man sig kunna ge sig ut i rymden utan djur. Om man helt kommer våga detta återstår att se. Det råder delade meningar i frågan om några GMO växter helt kan ersätta animalier. Det räcker att missa ett enda näringsämne så kommer vårt försök att bosätta andra planeter misslyckas. 

• Gilla 4
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga nya kommentarer från Gustav? Har vi skrämt bort honom redan? :rolleyes:

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
47 minuter sedan, Trollmormor sade:

Inga nya kommentarer från Gustav? Har vi skrämt bort honom redan? :rolleyes:

Han kan väl inte vara rädd för snälla LCHFare?:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-26 at 13:44, Skymning sade:

Men honom jagade vi bort med personliga angrepp. Jag saknar honom... :(
Han hade helt klart varit en anledning att bli vegan. :wub:

Mm.. jag kanske någon gång uttryckte mig lite drastiskt.. men det var i affekt!

Typ.. "är du dum i huvudet".. resten har jag förträngt!:blush:

Iallafall.. efter en del tjabb hit och dit.. han är nog fortfarande vegan och pratar mer med sina vegankompisar om hur man äter och har hälsan på en vegansk diet?

Och till slut så fanns det väl i princip inga andra argument kvar mellan oss  än att man bör äta en hälsosam diet.. och att den kan se väldigt annorlunda ut för olika personer?

Det jag har emot.. är nya husveganer... som framför olika.. ofta jävligt gamla argument och att man måste börja från början igen.. tjabba om alltihopa!

Såå.. det här är ett LCHF-forum.. KiF är ett annat.. så sluta att komma med en massa dumma veganargument typ att korna/grisarna/hönsen lider.. jag är bondgrabb.. och så länge jag fortfarande var det.. så var det lixom alldrig någon tvekan om att djuren skulle må bra.. trots/eller tack vare att de senare skulle bli vår mat!

Och så fort vi fick reda på att betat utsäde skadade fåglar.. eller om det var att det förbjöds så slutade vi med det.

Och det hände att vi skadade rådjurskid med vår skördetröska när de gömt sig i säden.. det lastar jag veganerna för.. näe det gör jag inte.. men jordbruk är sällan så idealiskt som det kan förefalla!

Såå.. bäst är så klart att importera all vår mat.. då slipper vi dels att döda djur själva, inga rådjurskid blir påkörda av skördetröskor.. allt går att köpa i vanliga affärer.. inga djur i vårt land behöver lida.. oså slipper vi alla landsbyggdssbor.. som bara tjatar om att de minsann varken får post eller kommunikationer!

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-26 at 22:43, The Biochemist sade:

Utöver Bibeln och andra texter finns analyser gjorda på ett ganska stort antal människor från olika tidsperioder under evolutionen. Man kan nämligen se på isotopsammansättningen hur mycket animalier resp växter en person ätit. Av alla publicerade analyser ligger energiprocenten från animalisk föda mellan 15%-96%. Men andra ord finns inte ett enda bevis på att människan har kunnat föröka sig på föda enbart från växtriket. Bl a NASA har varit intresserad av denna forskning eftersom det är krångligt att ta med sig djur på resor till andra planeter eller solsystem så de letar efter minska halmstrå till bevis på att vi skulle klara oss utan animalier. Än så länge har de inte funnit belägg för att detta är möjligt med med hjälp av genmanipulation tror man sig kunna ge sig ut i rymden utan djur. Om man helt kommer våga detta återstår att se. Det råder delade meningar i frågan om några GMO växter helt kan ersätta animalier. Det räcker att missa ett enda näringsämne så kommer vårt försök att bosätta andra planeter misslyckas. 

Mm.. säger bara en sak.. Gorillor i fångenskap.. nämealtså inga elaka grejer utan på oftast då Zoo.. de fick f*n ingen avkomma, hur man än gjorde.. tills någon kom på grejen, de behövde få några pocent animalisk föda!

Nämenaltså, Gorillor är foliovorer, dvs de äter en j*vla massa löv cirka större delen av sin vakna tid.. resten av den vakna tiden jäser de fibrer/RS  i sin tjocktarm och inte nog med det, de tillgodogör sig stora delar utav proteinerna/aminosyrorna från sina tarmbakterier.. men det krävs hur som helst ett extra tillskott av animalier från bladlöss.. andra insekter som löven är kontaminerade utav.. i naturen!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Majoren sade:

Gustav

Dina inlägg kommer tillsvidare modereras och släpps bara igenom om du håller god ton och följer forumreglerna.

Det gör mej riktigt nyfiken på vad Gustav har försökt skriva :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg