Thoole Posted November 16, 2017 Share Posted November 16, 2017 Hejsan Jag har nu ätit LCHF i två år, så gott det går, reser mycket så det kan vara svårt att hålla 100. Jag gör det inte för att minska vikt men för hälsan skuld och har märkt stora förändringar i mitt välbefinnande sedan jag ändrade min kost. Nu till frågan, en på mitt jobb berättade att om man kokar pasta och kyler ner och värmer upp igen skulle detta minska mängden glykos man får i sig radikalt. Jag har googlad men inte riktigt hittat något som är tillräckligt övertygande. Någon här som vet om det finns sanning i postulatet. Pasta med en god sås och mycket parmesan var en av mina favorit rätter och som jag alltid lagade när jag kom hem efter en lång resa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Grunden med LCHF är att återgå till mat som fanns att tillgå innan jordbruksrevolutionen. Då fanns ingen pasta, så du kan med gott samvete ignorera spekulationerna du hör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Det handlar nog om resistent stärkelse. Kalla kokta potatisar, kallt kokt ris, kall kokt pasta innehåller färre kolhydrater än motsvarande varm, samt lite mer resistent stärkelse som lär vara gynnsamt för tarmbakterier och blodsockret. Googla! ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 14 minuter sedan, iAnna sade: Kalla kokta potatisar, kallt kokt ris, kall kokt pasta innehåller färre kolhydrater än motsvarande varm, Men då ska man inte värma upp den igen, va? Och det är väl egentligen inte färre kolhydrater, men de tas inte upp, utan blir mat till tarmbakterierna... Själv är jag tveksam till pasta öht, varm eller kall, numera. Det är spannmål, och det undviker jag. Men jag har inte testat att strimla zucchini heller; kan bero på att jag inte gillar substitut. Vissa saker får jag leva utan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Jag tillagar kikärtspasta ibland. Den är gjord av 100% kikärtor. Finns i välsorterade mataffärer. Den innehåller en del kolhydrater men har en mycket hög andel resistent stärkelse vilket håller blodsocker och insulin lågt. Inget vetemjöl = bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 (edited) Felpostat Edited November 17, 2017 by Vittvrak Missade citatet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 3 timmar sedan, Effie sade: Men då ska man inte värma upp den igen, va? Och det är väl egentligen inte färre kolhydrater, men de tas inte upp, utan blir mat till tarmbakterierna... Själv är jag tveksam till pasta öht, varm eller kall, numera. Det är spannmål, och det undviker jag. Men jag har inte testat att strimla zucchini heller; kan bero på att jag inte gillar substitut. Vissa saker får jag leva utan. Sympatiserar med substitutaversionen men strimlade grönsaker är lite mer såsupptagande och det blir rätt gott , trevligt att slippa äta såsen med sked. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lichek Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Låter som att någon blandat ihop kall kokt pasta med kall kokt potatis. För kall kokt potatis (eller potatismjöl utrört i vatten) innehåller mycket resistent stärkelse som kan verka stabiliserande på blodsockret och ger mat åt tarmbakterierna. Det gäller inte pasta vad jag vet. Och potatisen ska inte värmas upp innan den äts. Så det är nog inte så gott och lär inte kunna ersätta en portion pasta med sås. Det kan snarare ses som ett extra tweakande av kosten. Googla resistent stärkelse så får du massor av träffar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 5 timmar sedan, Vittvrak sade: ... trevligt att slippa äta såsen med sked. Är det bara jag som äter all mat med sked och i djup tallrik/skål? Mycket godare så! ? 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 23 minuter sedan, iAnna sade: Är det bara jag som äter all mat med sked och i djup tallrik/skål? Mycket godare så! ? Du är inte ensam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 Det stämmer att kall pasta (bör kylas över natten, krävs lite tid) har mindre inverkan på blodsocker än nykokt pasta, och att återuppvärma den kalla pastan är ännu bättre. "But then we found something that we really didn't expect - cooking, cooling and then reheating the pasta had an even more dramatic effect. Or, to be precise, an even smaller effect on blood glucose. In fact, it reduced the rise in blood glucose by 50%. This certainly suggests that reheating the pasta made it into an even more "resistant starch". It's an extraordinary result and one never measured before." http://www.bbc.com/news/magazine-29629761 "However, to the researchers' surprise, cooking, cooling, and then reheating the pasta had a significant effect on blood glucose. It reduced the rise in blood sugar levels by 50 percent. “This means less insulin, less blood glucose, less hunger, and more fiber,” van Tulleken wrote in a Daily Mail post." http://www.medicaldaily.com/healthy-meal-cooking-and-cooling-pasta-changes-starch-quality-cut-calories-fat-307300 "So how can you get this wonder-food into your diet? Well, you can prepare pasta in this way, but it may be that freezing, then reheating many starchy foods could have the same effect - that is, freezing bread, pizza, and potatoes, then reheating them after cooking and cooling, may all increase their resistant starch content." http://www.dailymail.co.uk/health/article-2791566/don-t-throw-cold-pasta-resistant-starch-ward-diabetes.html 50% mindre ökning av blodsockter är inte dåligt. Sen blir det mat för tarmbakterierna också, så dubbel nytta. Mer info: https://www.prevention.com/food/resistant-starch-helps-with-weight-loss 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 7 timmar sedan, lichek sade: Och potatisen ska inte värmas upp innan den äts. Kall potatis kan värmas upp, det ökar till och med den resistenta stärkelsen. Potatismjöl däremot får inte värmas, om den äts ovärmd är det 100% RS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 17, 2017 Share Posted November 17, 2017 http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/darfor-ska-du-ata-potatisen-kall/ http://svenskpotatis.se/om-potatis/naringsvarde/resistent-starkelse/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thoole Posted November 17, 2017 Author Share Posted November 17, 2017 Tack för alla fina svar, till de som påpekar att vi inte åt sånt för och att man inte ska hitta ersättningar, jag håller helt med, det var bara ett par månader jag håll på med med detta fruktansvärde LCHF bröd och andra fasansfulla recept , det finns många fina recept i gammaldags husmanskost som flera borde damma av och börja äta igen. Potatis ersätts med en fin sallad eller kokt blomkål. Inspirationen till LCHF och ett annat liv, fick jag genom en bok "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" som jag fick av en god vän när jag låg på sjukhuset med en kortare tjocktarm, cancer, orsakat av precis skräpmat och stress i kombination, Jag var världsmästare i cola, godis, pizza slicer och dålig livsstil Världen är inte svart eller vit den är grå 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 " Världen är inte svart eller vit den är grå " I bland är den ljusgrå och i bland är den mörkgrå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted November 18, 2017 Share Posted November 18, 2017 Detta kan kanske vara ett alternativ? https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-pasta-med-adelostsas Bildkälla: Receptsidan på kostdoktorn.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts