issi

LCHF för att lindra PMDS

Recommended Posts

Hej!

Tänkte se om det finns någon mer här som har PMDS och äter LCHF?
(PMDS står för premenstuellt dysforisk syndrom (dysforisk är ett annat ord för nedstämdhet/depression))

Om du har det, hur fungerar det för dig?
Äter du SSRI, är det något jag bör tänka på?

Jag har precis börjat med LCHF i hopp om att lindra min PMDS.
Min PMDS startar i samband med ägglossning och håller på till 2 ibland 3 dagar in på mensen. Med en cykel på 27 dagar innebär detta att jag bara mår "bra" två veckor i månaden. Jag äter SSRI, låg dos hela tiden men från ägglossning --> mens äter jag upp till dubbel dos.
Min PMDS innebär att jag blir väldigt mörk i mina tankar, deprimerad (mycket självmordstankar) ångest och jag har svårt att vara social, klarar inte av närhet. SSRI hjälper mig att stå ut under dessa perioder och fungara någorlunda normalt. Men SSRI gör ju att man blir avtrubbad även åt andra hållet, svårt att känna ren glädje och lycka, det saknar jag....

Min önskan skulle vara att LCHF gör att jag blir mer mentalt stabil och att jag har möjlighet att minska min medicinering om jag dessutom tappar ett kilo eller två ser jag det som en ren bonus :-)

Någon på forumet som har erfarenhet av detta?!

Tack :-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag äter Escitalopram för pmds. Jag har ätit det sen i september/ oktober -17. Åt det som du gör först, sen tyckte läkaren att det var bättre att äta en konstant dos hela tiden för det skulle bli mindre påfrestningar för kroppen och ett större lugn inombords. Så nu äter jag 20 mg varje dag. Vilken skillnad!! Det känns jätteskönt! Och även familjen har märkt en enorm skillnad???

min pmds har börjat dag 13 och går över ca dag 5 ?. Jag förstår precis hur du har det....

Den 1 oktober -17 gick jag över till strikt lchf/ ketogen kost. (Jag vägde då 64,5 kg).

jag vill gärna gå ner 5 kilo om det skulle gå.

I förra veckan (dag 20) började jag bli såå arg igen och en massa ångest. Var såå arg i tre dagar innan jag kom på att jag hade glömt bort att ta mina tabletter?

jag började ta de och lugnet infann sig efter någon timme. Jag insåg då att lchf kan inte ha tagit bort min pmds iaf?? tyvärr. Får väl äta tabletterna hela livet känns det som.

jag har ju tagit bort mejerier helt ( utom smör).

så nu efter snart 6 månader på strikt lchf, så känner jag migpiggare i kroppen, pmds likadant som innan. Och tyvärr inte ett gram neråt på vågen, fortfarande 64,5 kg.

tänker att det kanske är pga escitalopramen som vikten är stilla, men efter att jag missat de nästan en vecka och resultatet blev som det blev så vågar jag inte prova utan medicin igen??

vänligen Mia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

tack för länken!

jag kör 16/8 fasta 5-6 dagar i veckan.

kör en bullet proof kaffe på morgonen som jag står mig på och äter sen middag med familjen. Ibland blir det en lunch  åxå men det är inte ofta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg