Jump to content

”Sover bättre och känner mig mycket lättare och piggare i kroppen”

Recommended Posts

Challenge

Nära 27 000 personer har hittills anmält sitt intresse för att delta i Kostdoktorns LCHF-utmaning. Starten går varje söndag och utmaningen är GRATIS och reklamfri. Ta en titt på vår stora kom igång-guide.

Många har frågor och efterlyser tips och stöd, diskussion och personliga råd för att lättare fortsätta med LCHF. Varmt välkommen till Kostdoktorns forum! Här finns djup kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Gratis och för alla!

Läs också kommentarerna under LCHF-utmaningens olika delar, där finns svar på det mesta!

Här är utdrag ur några mejl vi har fått under den senaste veckan:

Feedback

Ett mycket bra sätt att både upplysa om och tipsa om mat för veckor i taget. Jag har sedan flera år läst mycket om LCHF och också försökt hålla mig till lite kolhydrater och socker.

Jag är 80 år och egentligen inte överviktig, men har ju en del krämpor och fortfarande ett sug efter sött. Det är anledningen till att jag ville pröva på Kostdoktorns matlistor och tips. Det har gått mycket bra faktiskt. Eftersom jag är ensamstående och bara vill laga enkla maträtter så har jag tagit till mig det som passar mig. Jag kan mycket väl upprepa de två veckornas matsedlar om och om igen.

Tack för hjälpen, jag tipsar yngre generationer om Kostdoktorn. Nu kör jag de två veckorna i repris!

Väldigt goda recept!! Har inte följt till punkt och pricka, men väldigt bra vägledning. Tack!!

Tycker utmaningen är enkel och bra och era recept likaså. Har kört i tio dagar (började senare än jag tänkt) och äger ingen våg, men både ser och känner på kroppen att det redan försvunnit en del daller. Har ingen större övervikt att tala om, kanske 8-9 otrivselkilon som gärna samlas runt midjan, låren och kinderna och lågkolhydratkost är oslagbart för att komma åt just det. Har helt okej grundhälsa, men sover bättre och känner mig mycket lättare och piggare i kroppen. Jag blir svullen och plufsig av bröd och pasta och blir också trött och däst av sån mat.

Stort tack för ett bra program, informativ hemsida och en positiv push att göra välbehövliga livsstilsförändringar.
Det enda jag skulle önska – och det gäller LCHF generellt – är att inte ha ett så stenhårt fokus på rena äggfrukostar. Jag tillhör möjligen en liten skara, men tycker både kokta ägg och äggröra är vansinnigt äckligt, så att äta äggröra i två veckor är en veritabel mardröm för mig. Jag kan däremot äta ägg när det är en ingrediens i mängden: som i oopsies, LCHF-tekakor eller matiga, välstekta tortillas.

Min frukost har därför istället varit en (1) LCHF-tekaka – gjord på ägg, keso, mandelmjöl, fiberhusk och lite sesamfrö – som jag ätit med ost och smör. Håller mig mätt långt in på eftermiddagen. Senast jag körde en strikt LCHF-rutin åt jag avokado med lite majonnäs och en skiva rökt lax till frukost, funkade också utmärkt.

Jag är bra på matlagning och hyfsat kunnig på näringslära så känner mig trygg i att byta ut grejer, men tänker för nytillkomna medlemmar som kanske inte är det…

Mycket trevlig hemsida, bra artiklar, recept mm. Det blir att prenumerera i framtiden.

Jag och min man prövade två-veckors-kuren och har fått lite blandade resultat.

Generellt sett tycker jag att jag mår mycket bättre av att utesluta/dra ned på kolhydraterna, främst då vad gäller brödet som jag tror varit en bov för min oroliga mage. Med LCHF blev toalettbesöken radikalt mycket färre och magen inte lika svullen som tidigare.

Min man har Crohns sjukdom och han säger att han har mått illa av allt fett. Så vi lade till lite gröt till frukost för honom och då minskade illamåendet något.

Det som vi tycker har varit lite jobbigt är frukostarna. Jag är inte speciellt förtjust i ägg, så det har blivit mycket avocado istället. Sedan tycker vi också att det blev lite väl mycket fett ibland med smör, grädde, majonäs etc – det som vi förut bara unnade oss på helgerna får vi äta hela dagarna om vi vill. Men man vänjer sig säkert ?

Det var till mycket god hjälp med inköpslistor och recept.
Det var till mycket god hjälp med inköpslistor och recept. Både de dagarna man sökte inspiration eller bara kände för att följa recepten. Tyvärr är varken min man eller jag så förtjusta i att äta samma mat två dagar i sträck, middag och sedan samma lunch dagen efter, så vi lagade mindre portioner för middagen och sedan något annat till lunch.

Vi har nog båda gått ned cirka tre kilo, men vi var ”tvugna” att fira lite en helg eftersom jag fyllde jämt. Då blev det både champagne och lite vin samt några kolhydrater på restaurang. Men det var det värt!

Stort tack för ett bra program, informativ hemsida och en positiv push att göra välbehövliga livsstilsförändringar.

Så mycket gott och goda recept som ni delar… Tack!

Tack för en super tvåveckorsutmaning. Jag tyckte jättemycket om den, lätt att göra maten och lätt att handla det som skulle handlas då allt fanns på inköpslistorna.

Har själv använt LCHF för fyra år sedan och lyckades då gå ner 29 kilo i vikt… men sen har det lite gått si och så =) Nu tog jag fasta på denna möjlighet för att igen komma igång. Nu tar jag recepten och den erfarenhet vidare med mig och tänker fortsätta på denna linje. Tusen tack än en gång!

Kom igång

Vill du också komma igång? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors-LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt nya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Mer

LCHF för nybörjare

Ketogen kost för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Kostdoktorns forum

Över 500 framgångshistorier

Stöd Kostdoktorns arbete

Vill du ge ditt stöd till Kostdoktorn och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Prova gratis i en månad

Video om LCHF

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av? E-posta (fotografier uppskattas) till annika@kostdoktorn.se. Berätta om vi får publicera ditt namn och foto eller om du vill vara anonym.

Inlägget ”Sover bättre och känner mig mycket lättare och piggare i kroppen” dök först upp på Kostdoktorn.

Visa hela artikeln