Jump to content

Andel kroppsfett efter ni landat i er nya vikt?

styloo

Recommended Posts

Vilken andel kroppsfett man landar på när man nått sin "LCHF"-vikt?

Dvs, när viktnedgången planat ut?

Hur smalt kan det nya normala vara på LCHF? Jag känner ingen annan på LCHF. =)

Ni som vill får gärna dela med er av er historia.

Jag själv, längd 181cm:

Start: Feb 2017, 81kg, 21%kroppsfett

Nu: Nov 2017, 72kg, 12% kroppsfett (tror jag stannat i min nedgång)

PS! Ingen exakt vetenskap, mäter med en personvåg Beurer 750.

• Like 3

Uppriktigt sagt har jag ingen aning om vad min fettprocent är men det var en stor besvikelse när jag stannat på 59-61kg (beroende på var i menscykeln jag är) till mina 164cm och ändå var fläskig runt magen... Skrev ett inlägg om det här i forumet, Overweight vs overfat.

• Like 4

3 timmar sedan, styloo sade:

Vilken andel kroppsfett man landar på när man nått sin "LCHF"-vikt?

Dvs, när viktnedgången planat ut?

Hur smalt kan det nya normala vara på LCHF? Jag känner ingen annan på LCHF. =)

Ni som vill får gärna dela med er av er historia.

Jag själv, längd 181cm:

Start: Feb 2017, 81kg, 21%kroppsfett

Nu: Nov 2017, 72kg, 12% kroppsfett (tror jag stannat i min nedgång)

PS! Ingen exakt vetenskap, mäter med en personvåg Beurer 750.

Du kan inte mäta din kroppsfettprocent med en sådan våg överhuvudtaget. Om du är intresserad av fettprocent så använd kalipper eller någon annan mer avancerad metod. För att kolla i spegeln och bedömma lite snabbt så kan du googla på vältagna fotografier av män/kvinnor med olika fettprocent för att jämföra dig. Då får man ha i åtanke att olika mängd muskelmassa spelar stor roll för hur fettprocenten syns utanpå tex armar och bål, lår osv. När du minskar i vikt kommer en våg likt den du har att påstå att din fettprocent också minskar, även om det är muskler du tappar. (jag har samma sorts våg men kollar enbart kroppsvikt med den) . 

• Like 2

On 2017-11-18 at 12:13, Angelico sade:

Du kan inte mäta din kroppsfettprocent med en sådan våg överhuvudtaget. Om du är intresserad av fettprocent så använd kalipper eller någon annan mer avancerad metod. För att kolla i spegeln och bedömma lite snabbt så kan du googla på vältagna fotografier av män/kvinnor med olika fettprocent för att jämföra dig. Då får man ha i åtanke att olika mängd muskelmassa spelar stor roll för hur fettprocenten syns utanpå tex armar och bål, lår osv. När du minskar i vikt kommer en våg likt den du har att påstå att din fettprocent också minskar, även om det är muskler du tappar. (jag har samma sorts våg men kollar enbart kroppsvikt med den) . 

Typiskt att det inte ska gå lita på tekniken.

Gjorde en kaliper för ett år sen där jag fick 21% kroppsfett. Antar att jag då behöver det en gång till då.. =/

• Like 4

2 timmar sedan, MariaF sade:

Ursäkta en dum fråga; funkar det inte hemma med ett skjutmått? För visst är en kaliper en sån där grej man klämmer ihop fläsket med..? 

Haha! @ MariaF! Skjutmått funkar såklart om man är van att hantera ett sådant. Jag har bara använt dem för att mäta "ting" men om du står ut med det vassa metallen mot känsliga delar av kroppen så...Man ska ju klämma till lite om fettet så det kanske kan kännas lite ömt. En kaliper kostar typ 100-200 kronor högst och är anpassad till människohud. :)

• Like 2

3 timmar sedan, styloo sade:

Typiskt att det inte ska gå lita på tekniken.

Gjorde en kaliper för ett år sen där jag fick 21% kroppsfett. Antar att jag då behöver det en gång till då.. =/

Ja men det låter ju bra att testa med kaliper igen då. Det är väl kul att testa igen och få svart på vitt hur det utvecklat sig? Teknik kan man kanske lita på om den är kapabel att mäta det som ska mätas.. Men det där med att stå på en viktplatta med fötterna och att den skulle få kontakt med din muskelmassa och ditt inre fett är ju lite svårt att se logiken i.

• Like 2

Jag har ätit LCHF ganska precis ett år nu, fuskat 2 v under thai semester förra vintern, samt ätit godis 3 helger utöver det. 

Är 186 lång, och började på runt 88 kg med midjemått på 90cm, nu väger jag runt 79 kg med midjemått på 80cm . 

Har alltid sett mig själv som väldigt smal, och när mitt BMI var upp mot "överviktig", så rättfärdigade jag det med att jag tränade mycket styrketräning, således var det musklerna som vägde... Senaste året har jag tappat uppskattningsvis 10kg fett och lagt på mig kanske 1kg muskler, så jättesmal var jag ju faktiskt inte :ph34r:.

Jämför jag med bilder från google så ligger jag runt 14%, men ska beställa en caliper tänkte jag. 

Angelico, ska man tänka på något speciellt när man köper caliper? Hittade denna på GG https://www.gymgrossisten.com/fat-caliper-fettmatare-vit 

Jag är viktstabil nu på 79kg (sedan några veckor), om jag vill gå ner mer i fett% måste jag nog kalori reducera, men är ganska nöjd för tillfället :)

styloo, ska du fortsätta med samma kost nu när du blivit viktstabil? Jag har börjat äta lite mer kh sista veckorna, typ jordnötter på lördagarna, och idag tänkte jag ha morötter i köttfärsåsen. 

• Like 3

Jag själv googlade för att hitta den kaliper som flest nämnde men det är ett tag sedan och jag tror den du visar här är helt ok. Jag tror inte det spelar så stor roll för de är ganska enkla. Man får testa och se. Om den är för enkel kanske den inte håller sig stabil när man klämmer till.

• Like 3

7 timmar sedan, Angelico sade:

Om den är för enkel kanske den inte håller sig stabil när man klämmer till.

Då kan ju ett skjutmått vara bra, de är stabila! ;) 
Om jag förstår det rätt ska man alltså klämma till på några olika ställen och får ett mått i mm? Hur räknar man ut procenten sen? Finns den formeln med i bruksanvisningen? Enligt denna sida har jag enligt måttbandsmetoden passerat gränsen till obese med mina ca 60kg till 164cm längd... :ph34r: Där fick jag ytterligare vatten på kvarn för att det är skillnad på att vara överviktig eller överfet...
http://www.linear-software.com/online.html

• Like 5

9 timmar sedan, MariaF sade:

Om jag förstår det rätt ska man alltså klämma till på några olika ställen och får ett mått i mm? Hur räknar man ut procenten sen? Finns den formeln med i bruksanvisningen? Enligt denna sida har jag enligt måttbandsmetoden passerat gränsen till obese med mina ca 60kg till 164cm längd... :ph34r: Där fick jag ytterligare vatten på kvarn för att det är skillnad på att vara överviktig eller överfet...

Jag är också obese med den sidan! :D

Visserligen ligger jag lite över trivselvikt och enligt BMI är jag överviktig, men ingen som tittar på mig tycker nog att jag är "överviktig", möjligen lite rundnätt...eller nåt.. :P

• Like 1

9 timmar sedan, MariaF sade:

Den du länkar till funkar fint att använda. Det är den jag själv använder och jag har kommit fram till att det behövs 7 punktsmätning på mig för ett rimligt sant svar, för tre eller fyra punkter blir helt missvisande. På linear har de ju små videoinstruktioner om hur man klämmer till och mäter.  Men mät korrekt med en kaliper annars är det nog onödigt att försöka förhålla sig till en kalkylator. Jag har aldrig varit överviktig men har haft betydligt mkt mer kroppsfett tidigare. Det lär nog dröja innan dietister, sjukvården, media osv fattar skillnaden på övervikt och överfet. Man kan nog inte bry sig så mkt om dem utan läsa på allt man kan på bättre informerade källor. Så som du ju gör.  :) 

• Like 1

Min våg mäter mitt kroppsfett varje gång jag väger mig (måste stå barfota). Jag väger in mig runt samma tidpunkt efter toabesök, onsdagmorgnar.

Jag dubbelkollar sedan mot http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx där jag får en likvärdig siffra, sen höftar jag lite på en differens bara.

Har inte gjort någon "fysisk" undersökning av en riktig läkare, men jämfört mig med bilderna som finns och tycker att bilderna och siffrorna stämmer rätt bra överrens med min kropp...

• Like 1