janbro

Second opinion?

Recommended Posts

Hej!

Min bror, 72 år, stakt överviktig och diabetiker sen 6 år fick höra detta från sin läkare.

HbA1c-värdet var 57 ( ref 31-46 ). 

Doktorn anser att min bror bör hålla mig inom "sitt" intervall. En stor sänkning av HbA1c kan öka risken för hjärt- kärlsjukdomar.

Kan det här stämma?

Min bror "vägrar" LCHF...men inte jag.

Mvh/jeb

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Struntprat.

Den idén baseras på den eventuella faran med att dramatiskt sänka blodsockret med insulin och andra mediciner. De har förstås riskabla biverkningar och för mycket medicin kan vara farligt.

Att däremot leva och äta på ett sätt som normaliserar blodsockret är rimligtvis enbart hälsosamt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tragiskt med sådana råd. Din bror skulle kunna må fantastiskt mycket bättre bara genom att lägga om kosten. Kan du locka honom att testa en månad och du hjälper honom praktiskt med maten? (Om ni bor nära varann) Jag tänker att på en månad kommer han över de initiala besvären som kan bli när man ställer om, och sedan märka de positiva effekterna. Håller tummarna!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tor det är din bror som inte vill ändra på sitt liv.. och därför tolkar läkarens råd så att det passar hans livsval!?

För allvarligt talat så har jag svårt att tro att någon läkare sagt så ordagrant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu