Carl August Arge Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 USA har fått nya gränser för högt blodtryck. Tidigare - och fortfarande i bl.a. Sverige - 140/90 har blivit avlöst av 130/80. Min fråga: är detta "rätt" eller styrt av industriens ständiga önskan att få sälja mer och mer medicin? https://www.dietdoctor.com/se/miljoner-amerikaner-behover-sanka-sitt-blodtryck 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post patrix Posted November 20, 2017 Popular Post Share Posted November 20, 2017 Ja jag är ju ingen läkare som det heter och har ingen som helst formell utbildning vad gäller medicin. Dock är jag en läskunnig akademiker som har intresserat mig mycket för medicin de senaste 5 åren eftersom jag funnit anledning att misstänka att allt inte riktigt står rätt till. Slutsatsen är att det är fullständigt tokigt, men det gäller inte bara medicin. Stora delar av det vi kallar vetenskap är i själva verket fantasier och trams utan någon förankring i verkligheten. Vad gäller blodtryck, så är det som så att kroppen reglerar det efter behov. Finns det anledning att höja trycket pga av dålig syresättning i vissa delar av kroppen eller nedsatt njurkapacitet så gör kroppen det för att kunna hålla sig frisk. Väldigt ändamålsenligt. Och den korrekta medicinska åtgärden bör då rimligen vara att hitta och eliminera orsaken till att kroppen höjer blodtrycket från första början. Men det är ju inte intressant om man man vill sälja kemiska preparat som sänker blodtycket. Och konsekvensen av att göra det är att man skapar sjukdom istället för att bota eftersom man hämmar en av kroppens naturliga försvars- och självläkningsprocesser. Att högt blodtryck har ett orsakssamband med exempelvis stroke är trams, det har bl.a. Uffe Ravnskov visat. Men naturligtvis har de en korrelation på samma sätt som vid förhöjt kolesterol. När kroppen får problem med ett inflammerat cirkulationssystem behövs det mer reparationsmaterial, dvs kolesterol. Därför t