Carl August Arge Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 USA har fått nya gränser för högt blodtryck. Tidigare - och fortfarande i bl.a. Sverige - 140/90 har blivit avlöst av 130/80. Min fråga: är detta "rätt" eller styrt av industriens ständiga önskan att få sälja mer och mer medicin? https://www.dietdoctor.com/se/miljoner-amerikaner-behover-sanka-sitt-blodtryck 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post patrix Posted November 20, 2017 Popular Post Share Posted November 20, 2017 Ja jag är ju ingen läkare som det heter och har ingen som helst formell utbildning vad gäller medicin. Dock är jag en läskunnig akademiker som har intresserat mig mycket för medicin de senaste 5 åren eftersom jag funnit anledning att misstänka att allt inte riktigt står rätt till. Slutsatsen är att det är fullständigt tokigt, men det gäller inte bara medicin. Stora delar av det vi kallar vetenskap är i själva verket fantasier och trams utan någon förankring i verkligheten. Vad gäller blodtryck, så är det som så att kroppen reglerar det efter behov. Finns det anledning att höja trycket pga av dålig syresättning i vissa delar av kroppen eller nedsatt njurkapacitet så gör kroppen det för att kunna hålla sig frisk. Väldigt ändamålsenligt. Och den korrekta medicinska åtgärden bör då rimligen vara att hitta och eliminera orsaken till att kroppen höjer blodtrycket från första början. Men det är ju inte intressant om man man vill sälja kemiska preparat som sänker blodtycket. Och konsekvensen av att göra det är att man skapar sjukdom istället för att bota eftersom man hämmar en av kroppens naturliga försvars- och självläkningsprocesser. Att högt blodtryck har ett orsakssamband med exempelvis stroke är trams, det har bl.a. Uffe Ravnskov visat. Men naturligtvis har de en korrelation på samma sätt som vid förhöjt kolesterol. När kroppen får problem med ett inflammerat cirkulationssystem behövs det mer reparationsmaterial, dvs kolesterol. Därför tillverkar kroppen mer av detta för att kunna läka sig. Helt ändamålsenligt. 10 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted November 20, 2017 Popular Post Share Posted November 20, 2017 4 timmar sedan, patrix sade: - - - - Vad gäller blodtryck, så är det som så att kroppen reglerar det efter behov. Finns det anledning att höja trycket pga av dålig syresättning i vissa delar av kroppen eller nedsatt njurkapacitet så gör kroppen det för att kunna hålla sig frisk. Väldigt ändamålsenligt. Och den korrekta medicinska åtgärden bör då rimligen vara att hitta och eliminera orsaken till att kroppen höjer blodtrycket från första början. Men det är ju inte intressant om man man vill sälja kemiska preparat som sänker blodtycket. - - - - Tidigare har man ju betraktat det som naturligt att alla människor får ett högre blodtryck om de har turen att bli gamla. En pensionerad läkare som vikarierade på min vårdcentral sa, att förr var det tillåtet att ha ett diastoliskt tryck på 100 + åldern, och ett systoliskt på 100, enligt Socialstyrelsens normer. Så han tyckte inte att det var nödvändigt att skriva ut så mycket blodtrycksmediciner som man gör nu för tiden, "eftersom alltihop ändå är rena skrivbordskonstruktioner". (Det var då jag började leta efter alternativ till bltr-medicinerna och hittade LCHF...) Att så många äldre människor får högre blodtryck har väl att göra med att blodkärlen inte längre är lika elastiska. Efter tillräckligt lång tid med LCHF-kost bllir de mer elastiska igen och den fantastiska kroppen sänker då blodtrycket. Det kan tyckas spekulativt att påstå detta, men jag tycker att jag empiriskt har fog för det. 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 Aså.. dels så kan det vara rätt, dels så kan det vara fel.. beroende på vilket betraktelsesätt man har.. och vilken utkomst man har från att få sin inkomst från läkemedelsindustrin! Redan där satte vi flera olika utgångspunkter.. för våra betraktelser.. eller det var väl jag som gjorde det kanske? Iallafall så kan jag börja med ett modernt synsätt.. dvs vi är alla tonåringar och vi vill helst alldrig bli annat än tonåringar.. dvs friska och sunda.. bo hemmoch a hos mamma och pappa.. och de har de ansvaret för det mesta.. tex vad vi äter för mat. Nu så hampar det sig som så.. att de flesta utav oss förr eller senare.. iallafall efter att vi doctorerat och bildat familj.. får ta ansvaret för vår egen hälsa.. eventuella barn och partner.. odå är vi som minst 30.. dvs inga tonåringar längre! Och då.. helt oförhappandes.. så är vi lixom vuxna.. för att inte säga medelålders.. det är lixom då som det mesta summeras! Metabolt syndrom är en grasserande sjukdom.. det är ett metabolt tillstånd.. däri ingår som symptombeskrivning således oxå förhöjt blodtryck! Och förhöjt blodtryck kan då vara en del av det metabola syndromet.. varvid man helst bör angripa orsaken till det.. och det handlar till stora delar om sk västerländskt leverne.. stress, dålig sömn, en massa snabba kolhydrater, för lite motion/fysisk aktivitet.. fredagsmys eller WTF en massa andra vardagliga företeleser och föreställningar! Oså finns det de få.. som har problem med Angiotensin-Renin.. de har nog mest nytta utav medicinerna? Medans vi andra borde åtgärda de andra.. oftast livstilsfaktorer. Så.. så.. om man får något förhöjt blodtryck när man är äldre och inga andra symptom på metabolt syndrom så kan man i princip skita i medicineringen.. de som är unga och får högt blodtryck.. borde först o främst ta prover på andra saker så att det inte handlar om metabolt syndrom. Och som en parantes.. senaste hälsokontrollen så anmärktes det på att mitt blodtryck låg mot den högre gränsen.. när jag kom hem kikade jag på mina mönstringspapper.. det var samma blodtryck.. dvs det har antagligen legat lite högt hela livet? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 29 minuter sedan, Zepp sade: - - - Och som en parantes.. senaste hälsokontrollen så anmärktes det på att mitt blodtryck låg mot den högre gränsen.. när jag kom hem kikade jag på mina mönstringspapper.. det var samma blodtryck.. dvs det har antagligen legat lite högt hela livet? - - - Nejdå, Zepp, ditt tryck har inte legat högt hela livet. Det är gränserna som sänks stup i ett. Snart föds vi människor med för högt blodtryck. Det sorgligaste av alltihop är ju att det inte tycks finnas någon forskning på hur högt eller lågt blodtryck en människa ska ha. "Min" pensionerade läkare hade sökt efter sådan för att få veta hur det egentligen förhöll sig. Men han hittade ingen. Så han drog slutsatsen att några personer hade suttit vid sina skrivbord och tyckt. Och man gissar väl inte alltför fel om man tror att läkemedelsmaffians konsulenter regelbundet "utbildar" vårdpersonalen när det gäller lämplig nivå på blodtrycket. (Lämplig för medicintillverkarna, alltså.) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 @Zepp jag är imponerad att du har kvar dina mönstringspapper.... 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 Jag hittade detta: https://www.sahlgrenska.se/battre-vetande/sanning-och-myt-om-hogt-blodtryck/ Artikeln inleds med orden: "Runt en tredjedel av den vuxna svenska befolkningen har högt blodtryck. " Inga forskningsresultat åberopas. Hur många tycker det låter rimligt att var tredje vuxen svensk ska medicinera mot högt blodtryck- räck upp en hand... Är det här resultatet av SLV:s kostråd, eller av läkemedelsbolagens framgångsrika lobbying? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 11 minuter sedan, jesper sade: @Zepp jag är imponerad att du har kvar dina mönstringspapper.... Var inte det.. jag är lixom ingen fena på att städa och slänga saker.. så jag lägger dem på hög! Jag har tillomed grundskolebetygen kvar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 15 timmar sedan, Zepp sade: Var inte det.. jag är lixom ingen fena på att städa och slänga saker.. så jag lägger dem på hög! Jag har tillomed grundskolebetygen kvar! I så fall är jag imponerad över att du hittade mönstringspapperen i högarna... Det måste vara välorganiserade högar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 52 minuter sedan, Inez sade: I så fall är jag imponerad över att du hittade mönstringspapperen i högarna... Det måste vara välorganiserade högar Det är bara att börja underifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Ines.. jala..i går hittade jag faktiskt inte just det papperet!? Högen.. dvs ental (1hög).. med viktiga papper.. finns således andra högar oxå.. med mindre viktiga papper som regel rensas oftare.. typ bilköp. fastighetsköp, pensionsavsättningar, deklararationer, större fakturor för fastigheten! Däremot så kikade jag i åtskilliga tomma pärmar och mappar som jag köpt, med avsikt att sätta in alla viktiga papper.. de flesta var tomma! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Zepp- man behöver inte vara ÖVERDRIVET ärlig och uppriktig 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Ärlighet varar längst.. och hur f*n gör ni andra med alla papper? Menna.. sorterar papper är lixom inte min främsta grej.. eller typ städa överhuvudtaget! Finns som regel mer pockade behov.. i dag dammsög jag ytan där veden brukar stå! Och det blir en hel del bös.. där man ställer veden! Och numera så finns deklarationer/pensionsberäkningar och banktillgodhållanden som regel på nätet.. tack och lov! Aså.. det blir bara mer komplext.. dels vardagliga sysslor dels alla papper att hålla reda på! För närvarande ligger en kontrollplan framför mig.. som borde skickas in.. underteknad på heder och samvete! Dåå kan jag få ett slutintyg.. dvs att allt är rätt och riktig som betyder att min bostad inte längre är någon byggarbetsplats! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 Från det ena till det andra.. dvs återgång till TS fråga! Nämenaltså..med tanke på den graserande epedemin av Metabolt syndrom/diabetes.. det är dags att kika på och hålla ner blodtrycket.. dvs att mota Olle i grinden! Alternativt att medicinera de som fortfarande lever ett västerländskt liv.. och äter en västerländsk junfoodkost! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 21, 2017 Share Posted November 21, 2017 59 minuter sedan, Zepp sade: Ärlighet varar längst.. och hur f*n gör ni andra med alla papper? Just skolbetygen har jag stenkoll på! Ända från 1a klass till civ.ing.diplomet. De finns ju inte digitalt. Dessutom har jag kvar alla klassfoton under samma tid. Räkningar och annat ointressant kastar jag så fort de är betalda. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts