Jump to content

lchf och mjölkprodukter

Joanna

Recommended Posts

Hej! Jag vill äta lchf för det känns så bra i kroppen varje gång jag testat. Tycker dock det är jättesvårt att äta lchf utan mjölkprodukter om man inte äter kött och (inte så mycket) fisk. Tål inte riktigt mjölkprodukter (från kor) och vet inte var jag ska få tillräckligt med fett ifrån utan det, kan äta fetaost tex, men jag har svårt att bli mätt. Är normalviktig åt det smala hållet. Så frågan är egentligen, var ska man få tillräckligt med fett ifrån om man inte äter kött och inte tål komjölk? 

Köp så fet köttfärs som möjligt eller kött med mycket fettrand.

Eller köp animaliskt fett såsom ankfett (http://www.lchfbutiken.se/410/ankfett-320g) och gör såser på eller blanda i köttfärs.

Feta ostar av get eller får. Ghee om det fungerar.

Ta en halvtimme och gå i alla gångar i en stor livsmedelsaffär och kanske upptäck möjligheter du aldrig tänkt på.

Lycka till!

Köp så fet köttfärs som möjligt eller kött med mycket fettrand.

Eller köp animaliskt fett såsom ankfett (http://www.lchfbutiken.se/410/ankfett-320g) och gör såser på eller blanda i köttfärs.

Feta ostar av get eller får. Ghee om det fungerar.

Ta en halvtimme och gå i alla gångar i en stor livsmedelsaffär och kanske upptäck möjligheter du aldrig tänkt på.

Lycka till!

Hon äter väl inte kött.

De flesta som inte tål mjölkprodukter tål smör bra, som jag förstått det. Sen finns ghee (stavning?) som är smör däran tagit bort allt utom själva fettet. Ska inte vara så svårt att göra själv, har dock ej provat.

Förstod inte riktigt om det var att du inte tålde mjölkprodukter eller om det var att du inte ville äta animaliska produkter.

Synd!

Här verkar både moderatorer och administratör + annan kunnig (stammis,mm) svarat, och ändå inga egentliga tipps

Och klart och tydligt står det att hon INTE äter kött!! och endast lite fisk.........

Jag har läst,läst,letat och suttit vid LCHFsidor, för jag är i samma sitts, äter dock mycket fisk och räkor,mm

Men hittar just inget andvändbart (sida)  någonstans.

LCHF med minimal/inget eller bara lite mejeri, inget kött, - verkar kört.

Bara att leta vidare alltså.....

Nån måste väll ha anammat detta med LCHF utan kött ?