Jump to content

Mammor till diabetes T1 barn går in i väggen

Erik 2

Recommended Posts

Känner verkligen för alla föräldrar som kämpar och barn som drabbas. Varför kan vi inte hitta orsaken till typ 1? Sverige är ett av de värst drabbade länderna. Vad gör vi som andra inte gör. Vad gör vi inte som andra gör.?

Skulle barnen klara sig bättre och föräldrarnas börda lätta något om kosten lades om till en lågkolhydratkost ? 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6822249

Idag lever 8 000 barn i Sverige med diabetes typ 1. 40 procent av alla mammor till de barnen har utmattningssyndrom.

När Västeråsaren Jessica Söderlunds son Axel för ett år sedan fick diabetes typ 1 blev det en stor livsomställning för hela familjen.

– Många tror att det bara handlar om en spruta lite då och då. Men det är så mycket jobb omkring diabetes. Men jag hade inte heller koll på hur mycket det var innan Axel fick diabetes, säger Jessica.

Nattvak, extrem planering, kontroll och den ständiga oron över att begå ett misstag som kan äventyra Axels liv fick Jessica att gå in i väggen på grund av utmattning.

– När vi började få lite ordning på vår nya vardag kom känslorna ikapp mig. Jag sov inte om nätterna, hade hjärtklappning och synbortfall. I april blev blev jag sjukskriven för utmattning.

• Like 3
  • Sad 1

3 hours ago, Erik 2 said:

Denna infama blandning av avdödad mjölk med A1 kasein, insulindrivande vassle och diverse socker, kombinerat med rått (helt obehandlat) pulver av gräsfrö innehållande diverse proteiner, lektiner och mängder av stärkelse. Köper man färdigt pulver av tillverkat av multinationellt företag får man dessutom mängder av andra obegripliga ingredienser på köpet, sånt som man aldrig skulle äta själv. 

Vem kom på den idéen egentligen. Måste ju vara sprungen ur total desperation och hungersnöd.  

Det måste ju ge en fullständigt absurd insulinspik, flera gånger om dagen. Immunförsvaret kanske får för sig att insulinpumpen är trasig och måste slås ut för att stoppa det upplevt okontrollerade flödet. 

Exakt. Och diabetes typ 1 är en konstaterat autoimmun sjukdom. Immunförsvaret attackerar sina egna insulinproducerande betaceller. Det är i min mening därför inte så långsökt att misstänka att det kan ha ett samband med att den lilla barnkroppen måste hantera denna sörja som välmenande men ack så felinformerade föräldrar ger sina barn. Magens bakterieflora störs, tarmlinningen bryts ner, bakterier läcker ut i blodbanan och resultatet blir kolik och ett immunförsvar som löper amok. Kombinera det sen med undernäring av naturligt fett som behövs för ett fungerande immunförsvar så har vi antagligen hittat huvudorsaken till diabetes, astma och allergier som ju i högre utsträckning drabbar våra nordiska barn.

• Like 3
  • Thanks 1

Mm.. min sympati går självklart till alla mammor/pappor med barn med typ 1 diabetes.. det är lixom inte deras fel och det är kanske inte heller konstigt att de blir utbrända.. speciellt med dagens kostråd!

WTF.. de har väl rätt att äta som alla andra.. mm.. men mammor/pappor lär då  hur som helst bli utbrända.. om de  är inne på den bogen.. så se hej då till en hel natts sömn!

Aså... för det första så är det per se inte mammas/pappas fel.. det är en autoimun sjukdom.. möjligen får vi skylla det på våra släktingar i Afrika.. innan vi tog oss ut ur Afrika!

Såå.. jag kommer här såldes med några hemmakonstruerade råd.. och det kommer lite länkar senare!

Iallafall.. typ 1  betyder att man inte kan producera insulin.. själv.. man måste tillföra det via spruta/pump!

Och det är ett jävligt viktigt hormon.. det reglerar även andra!

Hur som helst.. det behövs bäst och främst vid intag av kolhydrater.. för att reglera blodsocker.. samt upptag och lagring av det samma.. men oxå för upptag av aminosyror!

Iallafall..nu får vi komma  till punkt.. eller någon som helst slutledning.. man kan äta mer fett.. man lär knappast kunna undvika alla kolhydrater och behovet av aminosyror är konstant.

https://ketodietapp.com/Blog/post/2017/10/22/keto-and-type-1-diabetes

Jag sover sällan mer än 3-4 timmar i sträck. Mobilen är alltid ställd på larm klockan tre, men det kan bli fler kontroller än så också. Kvällskontrollen ska i teorin äga rum klockan 23, men oftast blir det senare. Det måste nämligen ha gått minst två, gärna två och en halv, timme sen senaste insulin också. Och tonåringar äter väl aldrig någonting efter klockan 21? Nej, just det! Jag har pratat med henne om det, att helst inte äta något som kräver insulin sent på kvällen. Ibland fungerar det, hon äter ost, skinka och kanske en rå morot. Då behöver hon inget insulin till och kvällskollen kanske faktiskt blir vid 23. Det händer att jag vågar stänga av 03-larmet, om klockan ändå är kring ett och jag ska upp före sex. Om värdena är bra, men med lite marginal, och om jag är tämligen säker på att hon inte ätit något olämpligt. Men ofta vaknar jag ändå vid tre eller fyra och måste bara upp och kolla i alla fall. Och om hon har värden under fyra, men över 3,5, då blir det ny koll senast en timme efteråt. Under 3,5 betyder väcka och ge dextro -och så koll igen, kanske tre gånger den närmaste timmen. Höga värden innebär en avvägning; korrigera eller avvakta. Oavsett vilket, kolla igen efter ett tag...

• Like 3
  • Sad 4