duchess Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Hej! Behöver tips och råd av er kunniga här på forumet. Har stannat upp i min viktminskning nu och inte gått ner något på en månad. Funderar på om jag behöver ändra kosten eller bara fortsätta som jag gör och hoppas att det släpper så småningom. Kort fakta om mig: kvinna, 32 år, 158 cm, 63,5 kg (bmi 25,4), inga sjukdomar eller mediciner. Har de senaste åren vägt kring 70-72 kg och ätit lchf och kämpat med sötsug och trillat dit mellan varven och aldrig uppnått någon varaktig viktminskning. I slutet av augusti i år började jag äta kidneybönor och surkål och har sedan dess varit helt sockerfri och gått ner till nuvarande vikt. Jag äter ingen frukost, äter lunch på en skola där jag jobbar, så lunchen blir oftast ganska fettsnål. Tar av proteinet och grönsaksbuffén. Äter middag hemma och den är alltid mejerifri. Äter inget mer efter middagen så det blir oftast 2 mål mat och periodisk fasta 16:8. När jag har registrerat mat i lifesum så hamnar jag ofta runt 1000 kcal. Har kroppen nu vant sig vid mitt ungefär konstanta matintag och anpassat förbränningen efter det? Behöver jag äta mer eller mindre? Matintaget blir oftast kanske för mycket grönsaker och för lite fett, kanske behöver jag ändra fördelningen? Vad tror ni? Jag går och cyklar till jobbet, behöver jag öka på träningen? Har en del kvar att ta av på kroppen och till min längd tror jag det vore hälsosamt att väga strax under 60 kg. Vore tacksam för tips! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Har du möjlighet att ta med eget smör/olivolja till din lunch? Har du som vuxen tidigare vägt under 60 kg? Din kropp kanske har uppnått sin idealvikt nu? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Om man långvarigt drar ned på kaloriintaget kommer ämnesomsättningen att anpassa sig till detta. Läs gärna: https://www.dietdoctor.com/se/misslyckandet-for-the-biggest-loser-och-succen-med-den-ketogena-studien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Jag skulle föreslå att du äter lite mer, 1000 kcal tycker jag verkar lite lite i längden? Mycket grönsaker verkar bra tycker jag, men lägg till mer fett. Fasta lite längre, kanske 24 timmar istället, nån gång i veckan. Vad gäller träning så är det väldigt bra för kroppen på många sätt. Överraska dig själv med att göra något roligt, typ dans, yoga, simma eller varför inte kika in på den långa tråden om MAF! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted November 22, 2017 Share Posted November 22, 2017 Det kan vara så att kroppen vant sig vid det låga energiintaget, i alla fall kan jag uppleva det så ibland. Hur känner du dig? Kanske lite fryssen, inte full av energi, låg? Det kan vara tecken på lägre metabolism. När jag åt lite en lång period kände jag det lite så, även om vikten kröp ner också. Sen ville jag skaka om systemet lite, så började äta betydligt mer. Men inte gick jag upp i vikt för det, utan jag hade bara mer energi. Jag började till slut äta ett rejält lass Ben & Jerry's glass varje kväll, och först då lyckades jag få vikten att långsamt krypa uppåt. Jag tror att det är onaturligt att äta samma mängd mat hela tiden, kroppen anpassar sig då. Både i jägare/samlare samhällen och i jordbrukssamhällen tänker jag mig att det varit lite mer upp och ner med energiintaget. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 On 2017-11-22 at 07:19, iAnna sade: Har du möjlighet att ta med eget smör/olivolja till din lunch? Har du som vuxen tidigare vägt under 60 kg? Din kropp kanske har uppnått sin idealvikt nu? Ja det skulle jag faktiskt kunna göra, det finns Bregott mellan som jag ibland tar en klick av, men att ta med riktigt smör vore nog bättre! Kan inte riktigt minnas vad jag vägde i 20-årsåldern men det var nog inte under 60 kg men däromkring skulle jag tro. Har lite svårt att förlika mig med att detta skulle vara idealvikten, känns som att det finns mycket att ta av både på armar, mage, rumpa och lår. Möjligtvis om jag skulle träna hårt och bli riktigt fast och förvandla det till 63 kg muskler 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted November 25, 2017 Author Share Posted November 25, 2017 On 2017-11-22 at 10:11, Kattuggla sade: Jag skulle föreslå att du äter lite mer, 1000 kcal tycker jag verkar lite lite i längden? Mycket grönsaker verkar bra tycker jag, men lägg till mer fett. Fasta lite längre, kanske 24 timmar istället, nån gång i veckan. Vad gäller träning så är det väldigt bra för kroppen på många sätt. Överraska dig själv med att göra något roligt, typ dans, yoga, simma eller varför inte kika in på den långa tråden om MAF! Borde jag börja äta frukost för att få i mig mer mat och fasta längre men mer sällan? Eller helt enkelt försöka få i mig mer fett och fortsätta med 16:8? Jag får experimentera kanske. Ja jag behöver verkligen komma igång med mer träning, tycker ju faktiskt att styrketräning är kul men inget fan av konditionsträning. On 2017-11-22 at 16:10, RobertAnd sade: Det kan vara så att kroppen vant sig vid det låga energiintaget, i alla fall kan jag uppleva det så ibland. Hur känner du dig? Kanske lite fryssen, inte full av energi, låg? Det kan vara tecken på lägre metabolism. När jag åt lite en lång period kände jag det lite så, även om vikten kröp ner också. Sen ville jag skaka om systemet lite, så började äta betydligt mer. Men inte gick jag upp i vikt för det, utan jag hade bara mer energi. Jag började till slut äta ett rejält lass Ben & Jerry's glass varje kväll, och först då lyckades jag få vikten att långsamt krypa uppåt. Jag tror att det är onaturligt att äta samma mängd mat hela tiden, kroppen anpassar sig då. Både i jägare/samlare samhällen och i jordbrukssamhällen tänker jag mig att det varit lite mer upp och ner med energiintaget. Jo jag misstänker också kanske att kroppen vänjer sig. Känner mig ofta frusen, men har däremot inte låg energi. Jag får fortsätta prova mig fram, testa äta lite mer vissa dagar. Men ibland har man lite dåligt tålamod så när det inte händer något på en månad blir man frustrerad =) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Jag tycker att det precis är det som du ska göra, experimentera! Kanske hålla i några veckor bara och göra en utvärdering av vad som hänt eller inte. Styrketräning låter väl jättebra, kör på och berätta hur det går 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duchess Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 Vänder mig till er igen då det inte går så bra med vikten just nu. Jag började träna styrketräning 3 ggr/veckan och i januari var jag nere på 61 kg. Men sen åt jag tokigt (socker och mjölmat) en vecka i februari och några dagar över påsken, så var jag vips uppe på 66 kg och där har jag fastnat nu. Har de senaste 50 dagarna varit sockerfri och ätit lchf men varken vikten eller måtten ändrar sig. Måtten kring stussen var ca 92-93 cm då jag vägde 61 kg och nu är det ca 97-98 cm. Jag tränar fortfarande 3 ggr/veckan och cyklar 7 km varje dag, tar även långpromenader de dagar jag inte styrketränar. Jag har fortsatt med 16:8 de flesta dagar i veckan, vissa dagar äter jag frukost. Tar med mig en avokado till lunch för att få i mig mera fett. Jag äter mejerifritt (förutom smör). Jag börjar bli frustrerad och vet inte vad jag ska göra, sockerdjävulen vill att jag bara ska skita i allt och vräka i mig glass Har någon lite tips och pepp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Glöm vågen och måtten! Så länge du håller dig till träning och ren oprocessad LCHF-mat, kommer du att vara hälsan själv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Jag håller helt med iAnna, hälsan är det viktigaste, men jag vet också att man kan vilja nå mål som kroppen kanske inte alltid håller med om. Själv kör jag faktiskt fakir ibland när jag vill bli av med nåt kilo. Dvs. jag ligger väldigt nära 0 g kolhydrater under några dagar. T.ex. igår åt jag en burk tonfisk täckt med hård getost och med en ordentlig klick smör till. Jag tycker att det är både väldigt gott och riktigt mättande. I morse visade vågen på minus 4 hg. Jag vet att det inte är främst fett, men det ger mig en skjuts i det jag tycker är rätt riktning. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 15 timmar sedan, duchess sade: Jag tränar fortfarande 3 ggr/veckan och cyklar 7 km varje dag, tar även långpromenader de dagar jag inte styrketränar. Jag har fortsatt med 16:8 de flesta dagar i veckan, vissa dagar äter jag frukost. Min känsla baserat på vad du skriver är att du har lite för bråttom med viktminskningen, och kanske stressar kroppen? Glöm det där med "no pain, no gain", LCHF fungerar inte så. Titta igenom de här tipsen, från en förespråkare av LCHF och paleo: https://www.marksdailyapple.com/17-reasons-youre-not-losing-weight/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Kostdoktorn tipsar om att man kan sluta med alla mejerier (undantag smör) och inte heller äta nötter eller bär om viktnedgången går väldigt sakta. Och naturligtvis inte heller frukt, bröd o allt annat som inte är lchf... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts