Elin Smestad Andreassen

Drikke kalt och varmt

Recommended Posts

Jag dricker bara te och kaffe. Med grädde eller kokosgrädde.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fettkaffe är fettkaffe (kaffe och kokosolja eller smör). Inget man måste dricka. Men eftersom man mixer blir det skummigt och lite grann som latte. Har jag hört; jag har inte testat själv. Jag dricker bara vanligt svart kaffe. Och te.

Det finns de som har grädde I kaffet. Det finns de som inte kan använda grädde, för det hindrar viktminskning. Det får man testa sig fram till om det fungerar eller inte. LCHF är en kosthållning man måste anpassa till sig själv; inte en metod att bara följa (även om det är bekvämt I början att ha menyer).

Det finns även de som har äggmjölk I kaffet. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ofta jag dricker fett-te men gör jag det kör jag både smör och grädde. Använder den lilla lattevispen från IKEA direkt i koppen. Godis.... :ph34r:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överdosera inte kokosfettet i början, ta en tesked första gången. Du kan ta i smör också. Tanken med fettkaffe är att tillföra energi samt att koffeinet från kaffet fördelas under längre tid pga fettet. Det är alltså för att stå sig på enbart fett och koffein i några timmar eller en dag.

Som ovanstående sagt, absolut inte ett måste för LCHF. Själv dricker jag för det mesta kaffet svart. Jag tror att det är en bra ersättare till frukost om man vill lära sin kropp att äta fett. För kroppen fortsätter på sätt och vis med sin nattfasta. Förutsatt såklart att fettkaffe intas utan tilltugg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan jag gick över till LCHF hade jag alltid mjölk i kaffet. Så när jag började med LCHF bytte jag till grädde. Det var gott, alldeles FÖR gott, så det blev för mycket. Började träna mig på att använda kokosfett och smör (en tesked av varje ungefär), och mixa i en Magic Bullet-maskin. Märkligt nog, med tiden har jag lärt mig tycka om det, och tycker numera att det är mycket godare än med både mjölk och grädde. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger som så.. fettkaffe/fettte, är typ LCHFs motsvarighet till bantningsknep!

Och tanken är vad jag förstår att man tillför kalorier utan att insulinet stiger nämvärt.. samt att man slipper gå svinhungrig fram till lunch.. för det brukar intas på morgonen.

Alla andra tider på dygnet så rekommenderar jag svart kaffe.. utan något som helst till!

Bäst funkar det säkert för de som har diabetes typ 2 eller annan form av insulinresistens?

Men man skall då oxå ha klart för sig vad man gör.. dvs fett bidrar lixom sällan med annan näring.

Enklast vore ju att hoppa både fettkaffe och frukost.. noll påverkan på insulin, utifall man klarar det.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg