Jump to content

Spannmålsfri kost är bra för--- hundar

Inez

Recommended Posts

Nu görs det reklam lite varstans om spannmålsfritt foder för hundar. Man får veta, att om man är en ansvarsfull hundägare som vill att hundarna skall få leva friska och länge, då är det spannmålsfritt som gäller.

Resultat från försök med råttor och möss brukar ju egendomligt nog  anses gälla även för oss. Men att hundar håller sig friskare med spannmålsfri kost har tydligen ingen bäring alls på oss människor. Det är alltså meningen att vi ska sluta bjuda våra vovvar på en bit av limpmackan och tugga i oss alltihop själva.  Antar jag :unsure:

• Like 4

Att människan kallas för allätare har fått en väldigt bred spännvidd, det omfattar verkligen allt. Och väldigt lite av detta är mat.

Hunden är lyckligtvis carnivor och bara lite allätare. Så de äter mer av det som är mat. Men ändå har vi lyckats trycka i de stackarna mycket konstigt de senaste decennierna. 

• Like 3

2 timmar sedan, iAnna sade:

Vi får inte glömma våra vänner katterna!

"Diabetes har blivit en folksjukdom – bland katter. Nya studier visar på tydliga samband mellan kosten och sjukdomen. Och bristerna finns även i kattfoder."

https://www.aftonbladet.se/tester/a/GvkPm/larm-fel-kattfoder-kan-gora-din-alskling-sjuk/promo

Artikeln ligger bakom en betalvägg...   men eftersom katter är rena köttätare hoppas jag verkligen inte att man blandar i vete, ris och majs i deras foder också? :o

Jag tycker det är självklart att hundar skall ha spannmålsfri mat. Hundar är inte fröätare. Ris kan vara okej i liten mängd då det kan vara bra för tarmen. Däremot tror jag att lite grönsaker inte sitter fel, min älskar surkål och sallad. Bär har alla mina hundar plockar själva om de haft möjlighet. Gräs är tydligen också ätligt, maskrosblommor en delikatess. Bäst tror jag både hundar och katter mår om de får så kallad färskfoder, frusen rå mat som är baserad på olika delar av slaktdjuren. Har tittat på Sveriges fetaste hund som går på SVT. Hur i helskotta kan man stoppa i hunden smörgåsar, pizza, kakor och tårta:blink:. Inte konstigt att de blir feta och sjuka. 

• Like 2
  • Sad 1

Vi hade en tråd för några år sedan här i forumet om just vilka sorters djurfoder som var spannmålsfria. Tur det, för den torrfodersort jag gav min hund som valp/unghund som komplement till färskfodret försvann sen (Carnia Wolf, tror Bitten Jonsson varit inblandad i att ta fram den). Då hittade jag en svindyr Ny Zeeländsk sort (Ziwi Peaks) som har den unika egenskapen att det går att läsa innehållsförteckningen. Det står "Kött från..." och inte "hydroliserat protein" eller liknande. Eftersom den är så dyr är den ibland lite svår att hitta och jag fick kolla i tråden efter tips andra sorter. Hittade en som många i min omgivning anser svindyr men som är betydligt billigare än den gamla, Orijen (18kg är billigare än 5kg av den gamla). Den gillar min hund bättre så nu kör jag på den tillsammans med tillskott av grönläppad mussla och MSM. Numera får vovvan inget färskfoder, hon gillar det helt enkelt inte.
Det gör mig sur när SKK skickar med Pedigree-reklamtugg med sin medlemstidning. Ingen rolig innehållsförteckning på något som är avsett att ta bort tandsten. Det är inte jag som tar in posten och den brukar ges till hunden innan jag hinner se det. Jag har köpt annat hundtugg (senor) som jag kapat i lagom längder. Bättre att tugga på en sådan, inbillar jag mig.

• Like 2

Mina katter får foder som jag gör själv av kött och inälvor jag köper på ICA och benmjöl jag köper i djuraffären. De älskar rå färsk kycklinglever - då är det fest. Jag har försökt ge dem torkat kött som många djurägare anser vara godis för djuren. Nej tack, sa mina katter. De luktade på det och förstod inte varför de skulle äta det. 

• Like 1

Varför stanna vid spannmålsfritt? Har ni tänkt på att torrfodret för djur har en mycket lång hålbarhet. Förutom att man tar bort all vätska (som djuren behöver och får genom maten om de jagar själva) så tillsätter man också konserveringsmedel. Om djuret lär sig att dricka tillräckligt eller om man blöter upp fodret så kan man kanske komma till rätta med vätskebristen och njurproblemen. Men hur blir det med alla konserveringsmedel och hur påverkar det djurens tarmbakterier? I naturen får djuren bakterier med maten och det hjälper de att utvinna näring ur maten. När vi istället skickar i en mängd bakteriedödande ämnen med varje måltid så blir jag inte förvånad om djuren blir sjuka och behöver mycket veterinärvård. Så vi ger djuren billigt och bekvämt foder, får sjuka djur och betalar veterinären? Samma gäller naturligtvis människor men djuren är mycket mer utsatta.

Spannmålsfritt torrfoder är basmaten för min hund (Carnivore), men hon får alltid lite köttfärs, kokt ägg,  kyckling eller annat som jag själv just äter överst i skålen. Kokta grönsaker gillar hon, tyvärr inte råa. Men skulle man se till allt vad hon raskt glufsar i sig när vi är ute så borde hon snarast betraktas som asätare  :angry:

• Haha 1

On 2017-11-23 at 10:10, Katerina sade:

Varför stanna vid spannmålsfritt? Har ni tänkt på att torrfodret för djur har en mycket lång hålbarhet. Förutom att man tar bort all vätska (som djuren behöver och får genom maten om de jagar själva) så tillsätter man också konserveringsmedel. Om djuret lär sig att dricka tillräckligt eller om man blöter upp fodret så kan man kanske komma till rätta med vätskebristen och njurproblemen. Men hur blir det med alla konserveringsmedel och hur påverkar det djurens tarmbakterier? I naturen får djuren bakterier med maten och det hjälper de att utvinna näring ur maten. När vi istället skickar i en mängd bakteriedödande ämnen med varje måltid så blir jag inte förvånad om djuren blir sjuka och behöver mycket veterinärvård. Så vi ger djuren billigt och bekvämt foder, får sjuka djur och betalar veterinären? Samma gäller naturligtvis människor men djuren är mycket mer utsatta.

Du har helt rätt; precis som för människor mår inte djuren heller bra av konserveringsmedel och konsistensgivare och annat krafs. Allt för många vill köpa billigt, även till djuren. Tuggpinnar behandlade med arsenik för råhuden dög inte ens till skor. Dietmat för dyra pengar vars innehåll inte går att tyda osv. :(
Jag valde ZiwiPeaks som komplement till färkfodret för den hade ganska kort hållbarhet, därav 5kgs-förpackningar som störst. Det luktar kött om den. Men som sagt, ibland finns den inte och min hund vill inte ha varken den eller färskfodret. Grämer mig lite men det är som med barnen, man får kompromissa och ta en mindre dålig sort när man inte kan servera det man vill. (Och jo, visst åt vovvan men inte gärna och när 16cm långa ben springer några mil med matte vill matte gärna försäkra sig om att hon äter ordentligt. Mamman i mig, liksom...)

• Like 1