Jump to content

LCHF vid cancer?

Ninja Ister

Recommended Posts

Jag funderar lite kring kolhydratreducerad kost vid olika tumörsjukdomar, finns det studier på hur tumörer reagerar på när man inte tillför kolhydrater till kroppen? Någonstans vill jag minnas att tumörer älskar socker.

Min man, som avled av matstrupscancer fick intravenös näring (i princip ren glukos) sista två veckorna i livet ( och hade dessförinnan fått råd om näringsdrycker med massor av kolhydrater) och tumören växte explosionsartat sista månaden.

Är det någon som känner till några studier om detta?

Det finns studier som tyder på att cancersjukdomar bromsas av lågkolhydratkost genom att det sänker nivåerna av tillväxtfaktorer som insulin och IGF-1. Det har visat effekt åtminstone hos råttor.

Några definitiva studier på människor med cancer är dock mig veterligen inte gjorda ännu. Men de lär inte vara långt borta eftersom frågan uppmärksammats mycket på senare år.

Har läst någonstans att i USA behandlas cancerpatienter på vissa sjukhus med lågkolhydratkost. Tycker att det är skrämmande att inte cancerpatienter får veta om att cancerceller behöver glukos för att växa. Har en bekant med hjärntumör, han hade inte hört talas detta.

Var det inte någon tysk som fick Nobelpriset på 30-talet för upptäckten att tumörens bränsle är glukos?

Varför tar man inte vara på den kunskapen? Att ge cancerpatienter kh-rik kost verkar vara rena vansinnet.

Man får se till att aldrig hamna på sjukhus, de kommer ta livet av en.

Min bekant som jag pratade om fick reda på att hans tumör hade slutat att växa ett par år efter cancerdiagnosen. Kort därefter konstaterades diabetes. Om jag försöker se ett sammanhang här så hade den uteblivna insulinproduktionen att göra med att tumören slutade växa. Nu tar han insulin mot sin diabetes så man kan väl tänka sig att den börjat växa igen. 

Min bekant som jag pratade om fick reda på att hans tumör hade slutat att växa ett par år efter cancerdiagnosen. Kort därefter konstaterades diabetes. Om jag försöker se ett sammanhang här så hade den uteblivna insulinproduktionen att göra med att tumören slutade växa. Nu tar han insulin mot sin diabetes så man kan väl tänka sig att den börjat växa igen. 

Intressant koppling!

Upplys honom om lågkolhydratkost.

Har gjort detta, kändes som en skyldighet faktiskt. Dock är tilltron till läkare och sjukvård lika stor i detta fallet som hos de flesta andra. Det gör att man bara blir en jobbig person i deras ögon.

Jag vet vad du menar. Inte mycket att göra då, du kan som sagt leda hästen till vattnet mer kan du inte göra.

• Like 1

Jag hade för mig att cancerceller frodas i anaerobiska miljöer? Någon som vet mer?

En annan aspekt är tillagning av kött. Det verkar som

. Det aktiva ämnet kallas
.

All tillagning har en generellt sett negativ effekt på näringsinnehåll och ex. nyttighet. Man brukar tala om den s.k. "maillard"-effekten. Ju högre värme man utsätter livsmedlet för eller ju längre tid (med lägre temperatur) desto sämre. I detta sammanhang så nämns framförallt s.k. exogen AGE, dvs advanced glycated end-products, dvs vad som sker när kolhydrater binds till proteiner och fett.

Dock är endogen AGE sannolikt det man borde lägga mest fokus på ur ett hälso- och skadeperspektiv av den enkla anledningen att denna är så mycket värre. Och vad är det nu som reglerar detta verkar det? Jo, glukosmängder i kroppen. Det s.k. långtidssockret, HbA1C, är ett exempel på den här processen.

Läkaren David Servan-Schreiber har skrivit en bok som heter Anticancer där han refererar till många studier inom det området, han drabbades själv av en hjärntumör och läste på om allt som gick att hitta om hur man kan stoppa tillväxt av tumörer.

Har beställt boken!

All tillagning har en generellt sett negativ effekt på näringsinnehåll och ex. nyttighet. Man brukar tala om den s.k. "maillard"-effekten. Ju högre värme man utsätter livsmedlet för eller ju längre tid (med lägre temperatur) desto sämre. I detta sammanhang så nämns framförallt s.k. exogen AGE, dvs advanced glycated end-products, dvs vad som sker när kolhydrater binds till proteiner och fett.

Dock är endogen AGE sannolikt det man borde lägga mest fokus på ur ett hälso- och skadeperspektiv av den enkla anledningen att denna är så mycket värre. Och vad är det nu som reglerar detta verkar det? Jo, glukosmängder i kroppen. Det s.k. långtidssockret, HbA1C, är ett exempel på den här processen.

Håller med dig Tiny Tom att det är viktigare att fokusera på de endogena AGEs som bildas vid förhöjt blodsocker. Jag sett det spekuleras om deras roll vid t.ex. Alzheimer, Parkinson, ALS etc. Troligen inte enda orsaken i det sammanhanget, men en viktigt pusselbit.

Jag funderar lite kring kolhydratreducerad kost vid olika tumörsjukdomar, finns det studier på hur tumörer reagerar på när man inte tillför kolhydrater till kroppen? Någonstans vill jag minnas att tumörer älskar socker.

Min man, som avled av matstrupscancer fick intravenös näring (i princip ren glukos) sista två veckorna i livet ( och hade dessförinnan fått råd om näringsdrycker med massor av kolhydrater) och tumören växte explosionsartat sista månaden.

Är det någon som känner till några studier om detta?

För det första , beklagar förlusten av din man.

Om jag skulle drabbas av cancer, skulle jag nog sätta mitt hopp till att skippa kolhydraterna.

Det kanske inte botar cancer men ger mig mer tid.

Det finns inga garantier i livet, men om det finns hopp, så finns det liv.

Om jag skulle drabbas av cancer, skulle jag nog sätta mitt hopp till att skippa kolhydraterna.

Det kanske inte botar cancer men ger mig mer tid.

Risken är att du hamnar på sjukhus och då kan du glömma det där med att skippa kolhydraterna.

Strålbehandling vid 10 för att stråla bort lite av tumören, äppelkräm och glass till lunch som bygger på tumören igen.