Jump to content

Test av glutenintolerans

Ekner

Recommended Posts

Jag tror du får köpa ett test själv. Här finns ett, vet dock inte hur bra och heltäckande det är. https://www.blodkollen.se/sv/analyspaket/glutenkollen

Väldigt bra test är annars att bli glutenfri i 5 veckor och sedan börja igen. Det brukar avslöja en del ..

Om du gör blodprov måste du ha ätit gluten en period innan annars blir det inte mycket utslag i testen. 

• Like 2
  • Thanks 1

Werlabs har också test flr gluten och vete.

vårdecentraler tar bara blodprovet. Det skickas till lab för analys, så alla vårdcentraler borde kunna erbjuda test. Att de inte alltid vill kan kanske bero på att testet är dyrt? Och att de kanske är övertygade om att endast ett fåtal är glutenintoleranta.

edit: hade också velat testa, vore "kul" att veta (har dock inte kunnat koppla något direkt till de gånger jag intar gluten)

Edited by Tobias
  • Like 1

7 timmar sedan, Tobias sade:

har dock inte kunnat koppla något direkt till de gånger jag intar gluten

Det är nog inte så säkert att reaktionerna kommer i direkt samband med gluten. Jag har detaljstuderat David Pearlmutters bok om hjärnskador till följd av glutenintolerans - det är för övrigt den enda bok jag lusläst 2 gånger - och måste säga att jag fått en annan syn på gluten. Tidigare var jag av uppfattningen att det påverkar mest mag- tarmsystemet, men nu går jag mer på Pearlmutters linje att gluten ger mer skador än så. Samt att läkare gärna vill marginalisera problemet.

• Like 4

• 3 years later...
On 2017-11-24 at 06:46, Ekner sade:

Tidigare var jag av uppfattningen att det påverkar mest mag- tarmsystemet

Vi lär oss ju mer och mer om hur mage och tarmar påverkar allt i kroppen, mycket mycket mer än vi tror. Det är väldigt spännande. 

• Like 2