Ekner Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Kan vilken vårdcentral som helst utföra test av glutenkänslighet? Eller blir det samma resa som när man letar lchf-kunniga läkare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Jag tror du får köpa ett test själv. Här finns ett, vet dock inte hur bra och heltäckande det är. https://www.blodkollen.se/sv/analyspaket/glutenkollen Väldigt bra test är annars att bli glutenfri i 5 veckor och sedan börja igen. Det brukar avslöja en del .. Om du gör blodprov måste du ha ätit gluten en period innan annars blir det inte mycket utslag i testen. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 Jag gjorde ett eget test som visade tydlig intolerans. Doktorn vägrade acceptera det. Kommer inte ihåg vad firman hette, kostade 2000kr. Det var inte bara gluten. Vete, korn, råg och banan(!). Bryr mej inte om doktorn, äter inte gluten nu. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted November 23, 2017 Share Posted November 23, 2017 (edited) Werlabs har också test flr gluten och vete. vårdecentraler tar bara blodprovet. Det skickas till lab för analys, så alla vårdcentraler borde kunna erbjuda test. Att de inte alltid vill kan kanske bero på att testet är dyrt? Och att de kanske är övertygade om att endast ett fåtal är glutenintoleranta. edit: hade också velat testa, vore "kul" att veta (har dock inte kunnat koppla något direkt till de gånger jag intar gluten) Edited November 23, 2017 by Tobias 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted November 24, 2017 Author Share Posted November 24, 2017 7 timmar sedan, Tobias sade: har dock inte kunnat koppla något direkt till de gånger jag intar gluten Det är nog inte så säkert att reaktionerna kommer i direkt samband med gluten. Jag har detaljstuderat David Pearlmutters bok om hjärnskador till följd av glutenintolerans - det är för övrigt den enda bok jag lusläst 2 gånger - och måste säga att jag fått en annan syn på gluten. Tidigare var jag av uppfattningen att det påverkar mest mag- tarmsystemet, men nu går jag mer på Pearlmutters linje att gluten ger mer skador än så. Samt att läkare gärna vill marginalisera problemet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted November 24, 2017 Share Posted November 24, 2017 Jag läser just nu Perlmutters bok för tredje gången! Oerhört intressant, men skrämmande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 On 2017-11-24 at 06:46, Ekner sade: Tidigare var jag av uppfattningen att det påverkar mest mag- tarmsystemet Vi lär oss ju mer och mer om hur mage och tarmar påverkar allt i kroppen, mycket mycket mer än vi tror. Det är väldigt spännande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts