Jump to content

Mandelmel og Omega 6

Recommended Posts

Hei, jeg har akkurat startet med LCHF kost. Er veldig fornøyd. Syntes det er godt med f.eks knekkebrød. Så leser jeg : "Dessutom innehåller mandel en ganska hög andel omega 6 som oxiderar vid höga temperaturer vilket kan vara ohälsosamt om man äter det ofta och i större mängd."  Vet noen hva som er større mengder? I oppskriften "Fröknäcke" er det 

det er til 20 porsoner. La oss si at jeg spiser 2-3 porsjoner på en dag. Er det mye tro?

• Like 1

Hur långt är ett snöre?

Om 2-3 portioner per dag är för mycket beror ju på 

- hur stor portion?

- Vad äter du i övrigt som innehåller omega 6?

- hur mycket omega 3 äter du?....För det är ju förhållandet mellan omega 6 och 3 som är det viktiga, inte nödvändigtvis absoluta mängder. 

- Vilken grad av inflammation har du i kroppen

Personligt tycker jag: ät mat! fröknäcke är inte mat! Allt du äter för att det är gott och som du inte kan låta bli utan frestas av att äta hela tiden påverkar beroendehjärnan. Och det kan upprätthålla cravings även efter sött eller annat som får dig falla av vagnen.

Ät lagad mat tre gånger per dag och inte oftare är mitt tips. 

• Like 2

5 timmar sedan, Anne Kristin Tandberg sade:

Hei, jeg har akkurat startet med LCHF kost. Er veldig fornøyd. Syntes det er godt med f.eks knekkebrød. Så leser jeg : "Dessutom innehåller mandel en ganska hög andel omega 6 som oxiderar vid höga temperaturer vilket kan vara ohälsosamt om man äter det ofta och i större mängd."  Vet noen hva som er større mengder? I oppskriften "Fröknäcke" er det 

det er til 20 porsoner. La oss si at jeg spiser 2-3 porsjoner på en dag. Er det mye tro?

Du har redan fått bra svar.. oså en filosofisk utläggning.. den får du på köpet!

Grejen med LCHF är att lura folk att äta sk riktig mat.. och att de skall sluta vara fettskrämda.

För äter man riktig mat med tillräckligt med fett för energi så äter man förmodligen mindre sk Junkfood?

Och för att krångla till det så finns det recept på grejer som påminner om den köpta junkfooden.. men marginellt lite bättre!

Det krävs för övrigt både planering och ansträning för att baka de ersättningarna.. det borde då iallafall bli en återhållande faktor.. för som regel så har vi inte all tid i världen!

Och inte sjutton ställer man sig och bakar när man blir sugen på Junkfood!

Sååå.. egentligen kan du äta vanligt knäckebröd oxå.. iallafall om det ingår i dina normala 2-3 måltider.

Finessen är väl då mest att man undviker spannmål, gluten, lite annat?

Men som alla vet.. mandel och persilja är ett av de giftigaste livsmedlen iomed att de innehåller blåsyra.. så.. jag är lixom inte helt säker på att man byter något dåligt mot något bättre?

Men, men.. vi tål en del gifter, frågan är väl snarare att man inte skall överdriva varken det ena eller andra.

Jag resonerar så här. Bröd är tillbehör till mat, inte mat i sig.  Äter jag soppa så vill jag gärna ha något att tugga på till. Då kan det bli någon bit fröknäcke eller en skiva av något LCHF-bröd. Jag äter inte smörgås på LCHF-bröd istället för mat, om man säger så, men jag kan tänka mig att göra bröd till en räksmörgås eller att äta hamburgare med någon form av LCH-bröd till t ex. 

En del av LCHF-bröden med mycket mandelmjöl i tycker jag känns för mastiga, så jag undviker dem av den anledningen. I en del fall så kan man byta mandelmjöl mot något annat LCHF-godkänt mjöl eller pofiber. Om du googlar på "byta mandelmjöl mot" så hittar du omvandlingstabeller, så du ser hur mycket du ska ta. 

• Like 3
  • Thanks 1