Jump to content

Rå havre / gullbygg


Recommended Posts

Hei, i Norge får vi kjøpt noe som heter GULLBUGG på COOP. Det har følgende innholdsfortegnelse:

Coop Gullbygg er en serie produkter basert på Duga byggkorn fra Østfold. Gullbyggserien kom i Coop-butikkene i høst.

Næringsinnhold:

per 100 gram tørr vare

Energi: 332 kcal
Karbohydrat: 59 gram
Protein: 1 gram
Fett: 2 gram
Kostfiber: 15 gram, hvorav omtrent halvparten er de sunne betaglukanene.

En porsjon på 50 gram (tørr vare) byggkorn: 166 kcal, 1 gram fett, 29,5 gram karbohydrat, 5,5 gram protein, 7,5 gram kostfiber gir 3,7 gram betaglukan.

 

Jeg vil spise spise matvarer med resistent stivelse. Kan ikke finne ut av om dette GULLBYGGET er bra i så henseende.  Det sies at det er resistent stivelse i RÅ HAVRE. Men er havregryn rå havre??

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette:-)

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Anne Kristin Tandberg sade:

Ok- takk for svar - men hva med havregryn da? Er det rå havre? 

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men snabbhavregryn, de man gör gröt på några minuter av, är väl processade? Något med ånga om jag minns rätt... 

Link to comment
Share on other sites

Spannmål innehåller inte det man är ute efter när vi pratar resistent stärkelse. Eller säger vi så: i väldigt låga halter och det medför alltid en massa andra kolhydrater som du inte vill ha. Medan halten resistens stärkelse är högre i (vissa) bönor, t ex kidneybönor och högst i potatis (gärna som mjöl)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mm.. betaglukaner is da shit.. men slopa de där 29,5 kolhydraterna.. för löjliga 166 Kcal!

Aså.. som regel är gelbildande och RS litta samma problem, man bör äta dem råa obehandlade.

Tugga på rå poatis till frukost i stället.. urk.

Och nu skall jag avslöja en väldigt väl dold sanning.. varken betaglukaner eller RS är något vi måste äta.. men det är bra med hög halt av dessa om man lever av en högkolhydratkost.. och är obese eller diabetiker.

Ett annat problem som uppstått i debatten är vår biomee.. dvs våra kusar i tjocktarmen.. grejen är att det finns befolkningar som levt och haft hälsan.. trots att de varken ätit betaglukaner eller nämvärda mängder RS!:huh:

Men nu så är vi ju knappast sk ursprungsbefolkningar som lever utav vad skogen kan bidra med för matvaror.. summa summarum.. ät dina grönsaker, en och annan lågkolhydratig rotfrukt, en och annan frukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...