Jump to content

Vägrar komma i KETOS

NIKLAS BERNTSSON
 Share

Recommended Posts

Mitt första inlägg och inte det sista.

Frågan finns säker men som småbarnförälder finns inte tiden till att söka runt. Hr googlat runt mycket men jag vill ha svar på min "problem".
Tränar 2 helkropspass i veckan (tidiga morgnar på fastande mage) sen ett pass med prioriterad för 2 muskelgrupper ) så 3 ggr i veckan men promenader efter träning. Alltid BCAA före  och efter träning + Creatin.

Enligt mig äter jag  väldigt strikt, använder mig av Fitnespal för att hålla koll på mina Marcos. 80%fett (182g) 15%protein(109g)  5% (27g)kolhydrater i form av grönskaer/kakao.

Jag äter allt från fet-korv, bacon, MCT olja, kokosolja, olivolja, Omega 3, feta ostar 33 %,  bea sås ( under 5 g kolhydrater på 100g) kött, kyckling fisk, majonnäs, Cream fraiche, spenat, broccoli, blomkål.
ZMA tabletter, Mivi total vitamin. Dricker mycket vatten, kaffe och någon gång Celcius, NOCCO dryck

Håller koll på hur mycket jag får i mig. Men vågen pendlar upp och ner, mätt midja, ( tar den var 4 vecka) Fick en Ketos mätare igår 23/11-17 som visa efter kvällsmålet 0,6mmol/l. Nästa morgon 0,4 och efter 1,5h träning med promenad 0,3. ????
Stickorna är så dyra så dem vill man inte använda i  onödan men nu måste jag komma till botten med det här.

Tycker jag gör allt rätt men ser inga tydliga resultat kanske lite mindre svullen i spegeln. Kört på i snart 4 veckor,
Någon som känner igen sig och har några tips?

Är det fel sorters fetter, för mycket grädde? för mycket proteiner . Är det BCAA som kickar ur en??

Ska fan i mig köpa en skit stor godis påse ikväll och ta mig en funderare, påt igen imorgon.

12 minuter sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

Ska fan i mig köpa en skit stor godis påse ikväll och ta mig en funderare, påt igen imorgon.

Jag kan lova att det inte är lösningen.... tyvärr

Är du överviktig?    du ligger ju i ketos så tror inte du gör något fel.

• Like 4

46 minuter sedan, jesper sade:

Jag kan lova att det inte är lösningen.... tyvärr

Är du överviktig?    du ligger ju i ketos så tror inte du gör något fel.

HAHHA nä bara så jävla sugen ;)

Nej väger ca 85 kg, vi har 2 vågar hemma och det diffar mellan dem , men ska kasta ena .

85kg 180cm , rätt mycket muskler. och ca 15% kroppsfett.

• Like 4

Min erfarenhet är att om man vill komma i "djupare" ketos så måste man vara mycket strikt ... antagligen är det kolhydraterna som måste ner en bra bit till.  Precis som Jesper skriver att när ketosmätaren visar någonting överhuvudtaget så är det en indikation på att man äter ganska strikt ... börjar du ligga runt 50 -100 gram kolhydrater kommer den sannolikt visa på noll.

Jag tror utan att ha belägg för det att om man är kraftigt överviktig men befinner sig under viktnedgång för att man äter LCHF så kan man faktiskt äta lite mer kolhydrater och ändå vara i djupare ketos. Men det gäller ju inte dig ;)

Att vara i djupare ketos är ju egentligen inget självändamål men verkar kunna ge en del hälsoeffekter...så om du vill testa att hamna där ett tag ... så kanske du ska skippa köpelunch om du äter det och dricka kaffe med kokosfett istället. Undvika köpekorvar, överdrivet ätande av mejeriprodukter och låta bli enorma berg av grönsaker.

...och  undantag som t ex att äta massor av godis på fredagar men alltid annars strikt leder sannolikt till att du aldrig hamnar i ketos.

Det finns en ganska utbredd missuppfattning att äta LCHF är samma sak som att vara i ketos.

• Like 6

Jag har ändrat mina Marcos, sänkte kolhydrater och protein och höjt fettet.
Äter nästan aldrig ute, lagar min egen mat. Dock köper jag korv som ligger ca 2g kolhydrater / 100g och mycket ost. Borde testa och dra ner på det. Men det är så jävla gott som mellanmål eller i maten :)
Kaffet med smör o kokosolja försöker jag drick varje dag, så jävla gott  med lite grädde och mixa.

Senaste dagarna har jag haft sånt jävla sug efter godis, har inte haft det begäret sedan jag börja för 4 veckor sen.  Men ibland måste man lyssna på kroppen och sen börja jag om, inte någon större skada skedd. ;)

• Like 4

Då borde du fixa att komma i djupare ketos. :)

Jag köper själv korvar men har just nu inte ambitionen att ligga i "optimal ketos". Men jag litar inte alls på innehållsförteckningarna vad gäller korven ...kan tänka mig att en som säger 2 innehåller 7 och vice versa....så äter man mycket kan det ha stor betydelse om målet är att ligga på 1+ mmol/l. Vet inte hur mycket ost du äter men de mejerier jag tycker man lätt kan "missbruka" är grädde o crème fraiche och liknande produkter...det är ju inte svårt att smälla i sig en 1/2 liter om dagen, eller mer ;)  ... 1/2 kilo ost skulle jag aldrig komma upp till...

Om målet är att äta moderat/liberal LCHF som del av en sund livsstil då är ett enstaka felsteg några gånger i månaden ingenting att bry sig om tycker jag (om man inte blir triggad att ännu mer onyttigt). Men om målet är att ligga i optimal ketos och bli av med de absolut sista "överflödskilona"...då kan nog tyvärr något enstaka avsteg i månaden vara ett stort problem, kroppen vänjer sig snabbt vid att få kolhydrater (glukos och prioriterar då ner ketonproduktionen under lång tid).

Under de perioder som jag försökt ligga i optimal ketos har jag också undvikit sötningsmedel (som Bio också skrev om ovan)...men om man då fått ett "vansinnigt" sötsug... så har det hänt att jag druckit några Cola Zero ... jag har inte sett att det skulle påverkat ketosen för mig.

22 minuter sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

Jag har ändrat mina Marcos, sänkte kolhydrater och protein och höjt fettet.
Äter nästan aldrig ute, lagar min egen mat. Dock köper jag korv som ligger ca 2g kolhydrater / 100g och mycket ost. Borde testa och dra ner på det. Men det är så jävla gott som mellanmål eller i maten :)
Kaffet med smör o kokosolja försöker jag drick varje dag, så jävla gott  med lite grädde och mixa.

Senaste dagarna har jag haft sånt jävla sug efter godis, har inte haft det begäret sedan jag börja för 4 veckor sen.  Men ibland måste man lyssna på kroppen och sen börja jag om, inte någon större skada skedd. ;)

• Like 2

43 minuter sedan, The Biochemist sade:

Det kan vara BCAA. När kroppen "mäter" hur mycket protein du äter kollar det hur mycket leucin som kommer in. Ungefär som om man mäter hastigheten på en bil på ett hjul då de andra tre antas snurra lika fort. 

BCAA och din NOCCA dricka är fulla med leucin. Därför tror kroppen du äter en biff varje gång du tar de där grejerna. Detta ställer till alla möjliga problem, tex insulin frisätts vilket trycker ned betahydtoxybuturat (den du mäter med blod). Dock inte acetoacetat, så du kissar sökert rött på urinstickor. Sen får du lite problem med seretonin i hjärna på köpet också. 

Om det skulle vara så att du inte kissar rött, dvs du har låga nivåer av acetoacetat också är det för mycket "kolhydrater" i systemet. Detta kan bero på energidrycken. Antar det är sötningsmedelmedel i den? Dessa kan ändra bakteriefloran så de fibrer du äter blir propionat istället för butyrat. Propionat kan direkt ombildas till glukos medan butyrat inte kan detta. 

Jag får hoppa BCAA nån vecka och testa. Jag får använda mig av det som är viktigast- rent fett och protein i samband med träningspassen :) 

Tack för det svaret, har väll tänkt att det är det som är boven men härligt och diskutera om såna här saker. Fruga n är sjukt less på mig :)

• Like 4
  • Haha 2

30 minuter sedan, Peter B sade:

Då borde du fixa att komma i djupare ketos. :)

Jag köper själv korvar men har just nu inte ambitionen att ligga i "optimal ketos". Men jag litar inte alls på innehållsförteckningarna vad gäller korven ...kan tänka mig att en som säger 2 innehåller 7 och vice versa....så äter man mycket kan det ha stor betydelse om målet är att ligga på 1+ mmol/l. Vet inte hur mycket ost du äter men de mejerier jag tycker man lätt kan "missbruka" är grädde o crème fraiche och liknande produkter...det är ju inte svårt att smälla i sig en 1/2 liter om dagen, eller mer ;)  ... 1/2 kilo ost skulle jag aldrig komma upp till...

Om målet är att äta moderat/liberal LCHF som del av en sund livsstil då är ett enstaka felsteg några gånger i månaden ingenting att bry sig om tycker jag (om man inte blir triggad att ännu mer onyttigt). Men om målet är att ligga i optimal ketos och bli av med de absolut sista "överflödskilona"...då kan nog tyvärr något enstaka avsteg i månaden vara ett stort problem, kroppen vänjer sig snabbt vid att få kolhydrater (glukos och prioriterar då ner ketonproduktionen under lång tid).

Under de perioder som jag försökt ligga i optimal ketos har jag också undvikit sötningsmedel (som Bio också skrev om ovan)...men om man då fått ett "vansinnigt" sötsug... så har det hänt att jag druckit några Cola Zero ... jag har inte sett att det skulle påverkat ketosen för mig.

Tycker jag också men jag hoppas BCAA och testar.
mycket grädde och OST blir det men kanske inte så mycket ;)

Jag vill bli av med överskottet, hålla sund livsstil och det ska VERKLIGEN synas att man tränar utan att ha "vattnig o plussfig" kropp. Tränat många år och "yoyo" deffat och bulkat men DETTA är det bästa jag provat. Godare mat, roligare livsstil och mera  frihet.  

När jag gör mina desserter, glass ,chockad mousse så andvänder jag mig av stevia-drops med smak. Kan ju inte påverka så mycket. får ta bort och testa sen.

• Like 4

Thomas de Lauer Har massvis med videos på Youtube som är bra speciellt för er som vill bygga muskler med ketodiet och fasta.

https://www.youtube.com/watch?v=0vmEmVZXmYM

https://www.youtube.com/watch?v=-eFQPh3ieeA

Och sen finns ju massor av videos av min favorit Dr. Eric Berg som förklarar allt så pedagogiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=mLzORHS-OzE

• Like 6
  • Thanks 1

Aså.. aså.. BCCA.. är ju i princip till för att du skall slippa vara i ketos!

Den andra grejen är väl varför du nödvändigtvis måste vara i hög ketos.. som regel är det bra för kraftigt överviktiga och/eller diabetiker.. är du överhuvudtaget något av de nämnda?

Den tredje grejen att BCCA inte är giftigt, det ger ofta en god respons och återställning vid hög träning.. typ om man är kandidat för att utses till OS-truppen och tränar/tävlar på heltid!

För andra så är det i princip bortkastade pengar!

Du får som regel alla aminosyror du behöver från en rätt vanlig kost.. glöm för f*n inte alla grönsakerna.. som kan tillföra sk vattenlösliga vitaminer.

• Like 3

4 timmar sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

Tycker jag också men jag hoppas BCAA och testar.
mycket grädde och OST blir det men kanske inte så mycket ;)

Jag vill bli av med överskottet, hålla sund livsstil och det ska VERKLIGEN synas att man tränar utan att ha "vattnig o plussfig" kropp. Tränat många år och "yoyo" deffat och bulkat men DETTA är det bästa jag provat. Godare mat, roligare livsstil och mera  frihet.  

När jag gör mina desserter, glass ,chockad mousse så andvänder jag mig av stevia-drops med smak. Kan ju inte påverka så mycket. får ta bort och testa sen.

Min erfarenhet är att om jag vill vara riktigt fit och utan pluffs och svullnad funkar det inte med ost, grädde, lchf-desserter och godispåsar ibland. Det är  behövs mer strikthet för den där extra fitness-formen. Men kanske det funkar för dig som är man och har stor muskelmassa. Jag som kvinna med mindre volym kanske märker av det lättare trots att jag har låg fettprocent och tränar tungt. Ost och grädde säger ju dock många leder till ökat östrogen för både män och kvinnor oh därmed eventuellt plufsighet. 

• Like 3
  • Thanks 1

Kanske "Fet hälsa och skön musik"-bloggens tips kan va nåt? "Boosta kroppen ett par dagar i veckan med enbart 4 kokta ägg mosat med ca. 50 gram smör, två à tre gånger om dagen. Å sluta för allt i världen inte med fettkaffet.

Varför inte prova fyra dagar på raken när Du ändå håller på?

Loberg.

Fettmaximera kosten extremt....spring och fasta. Blir lite näringsfattigt på sikt men du vill in i ketos till varje pris.

Om det inte funkar...fasta och spring enbart. Det kommer att funka...men frågan är om du har vad som krävs för att göra det.... 

• Like 3

On 2017-11-24 at 19:34, Angelico sade:

Min erfarenhet är att om jag vill vara riktigt fit och utan pluffs och svullnad funkar det inte med ost, grädde, lchf-desserter och godispåsar ibland. Det är  behövs mer strikthet för den där extra fitness-formen. Men kanske det funkar för dig som är man och har stor muskelmassa. Jag som kvinna med mindre volym kanske märker av det lättare trots att jag har låg fettprocent och tränar tungt. Ost och grädde säger ju dock många leder till ökat östrogen för både män och kvinnor oh därmed eventuellt plufsighet. 

Ska tänka på det. Älskar osten o grädden som mellanmål i i kaffet.

men vad tag du som mellan mål?

lrkar inte bara äta bacon :)

• Like 1

On 2017-11-24 at 18:57, Zepp sade:

Aså.. aså.. BCCA.. är ju i princip till för att du skall slippa vara i ketos!

Den andra grejen är väl varför du nödvändigtvis måste vara i hög ketos.. som regel är det bra för kraftigt överviktiga och/eller diabetiker.. är du överhuvudtaget något av de nämnda?

Den tredje grejen att BCCA inte är giftigt, det ger ofta en god respons och återställning vid hög träning.. typ om man är kandidat för att utses till OS-truppen och tränar/tävlar på heltid!

För andra så är det i princip bortkastade pengar!

Du får som regel alla aminosyror du behöver från en rätt vanlig kost.. glöm för f*n inte alla grönsakerna.. som kan tillföra sk vattenlösliga vitaminer.

Nej jag är inte överviktig men lite pluggas, vill gärna få fram konturerna. 

. Man vill ju uppnå hög ketos och bli av med fettet, trodde man bara förbrände runt 1,5-3

• Like 1

Jag har läst på många ställen att folk har svårt att komma i ketos och jag kan inte förstå det om man äter strikt och rör på sig så borde det inte vara något problem.  Jag äter i princip inga mellanmål utan äter riktigt mat 2 ggr dag sedan slänger jag in någon längre fasta i månaden.  iofs tränar jag mycket men jag var t o m i ketos dagen efter min 50 års dag då jag både drack alkohol åt allt , inklusive chips. choklad tårta mm.  så jag tror ät strikt gärna med någon form av fasta...  t ex 16:8  rör dig mycket.... 

• Like 2

14 timmar sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

Älskar osten o grädden som mellanmål i i kaffet.

Om man älskar ost så kan man byta ut komjölksostar mot får- och getost. Äkta feta t ex, och getost som säljs i små rullar. Det brukar inte vara lika fettbildande p g a en något annorlunda proteinsammansättning.

Har man någon gång trängande behov av mellanmål så är en skiva lammsalami med smör eller en skiva getost ok. Funkar som tilltugg till kaffe också, när andra tar en kaka.

P.S. Lammsalami väljer jag för egen del eftersom jag inte kan få tag i ekologisk salami. Jag antar att får och lamm knappast får kraftfoder och annat spannmålsbaserat foder utan bara har betat gräs och örter under sina korta liv. (Hoppas det stämmer...)

• Like 4

16 timmar sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

Ska tänka på det. Älskar osten o grädden som mellanmål i i kaffet.

lrkar inte bara äta bacon :)

Jag brukar inte äta mellanmål längre. Efter lång tid med ketogen kost har jag jämnt blodsocker och är helt mätt och nöjd på två stora måltider per dag. Om jag tar mellanmål är det bara för att det är gott/socialt trevligt och då blir det kanske ett kokt ägg med smör, några nötter, oliver eller den här: https://ekofilosophie.com/2017/01/20/lagkolhydrat-rulltarta-med-smorkram/

• Like 4

Läser just nu dr Mercolas senaste bok Fat for fuel. Mycket intressant, han beskriver hur man kan lida av insulinresistens och lepitinresistens. Lepitinet är ett hormon som bildas i fettcellerna - hormonet påverkar mättnadskänslan i hjärnan - får man för mycket lepitin kan man bli resistent mot hormonet och hunger-mättnadskänslan slutar att fungera. 

Dr Mercola nämner att man bör vara försiktig med mängden protein man få i sig per dag. Hans rekommendation är att man inte äter mer än 1gram protein per "lean body mass"  - det blir mellan 30 - 60 gram per dag.

För mycket protein än vad kroppen behöver, stimulerar en metabol "pathway" som kallas mTOR som i sin tur påverkar insulin, lepitin och andra viktiga hormoner.  mTOR påverkar cellernas reparation och tillväxt. Man misstänker att en starkt aktiverad mTOR pathway ökar risken för cancer och andra degenerativa sjukdomar.

Så att äta för mycket protein är inget att rekommendera. Man bör få sitt energibehov till största delen från fett och hålla intaget av kolhydrater till 20-50 gram efter att man reducerat för fibrer i maten.

Mercola framhåller också vikten av intermittent fasta - dvs man bör äta bara under 6-8 timmar på dygnet. Om man vill gå ner i vikt kan man lägga in hela dagar med fasta för att aktivera kroppen att bränna fett - vara i ketos.

• Like 2

15 timmar sedan, kickilotta sade:

Läser just nu dr Mercolas senaste bok Fat for fuel. Mycket intressant, han beskriver hur man kan lida av insulinresistens och lepitinresistens. Lepitinet är ett hormon som bildas i fettcellerna - hormonet påverkar mättnadskänslan i hjärnan - får man för mycket lepitin kan man bli resistent mot hormonet och hunger-mättnadskänslan slutar att fungera. 

Dr Mercola nämner att man bör vara försiktig med mängden protein man få i sig per dag. Hans rekommendation är att man inte äter mer än 1gram protein per "lean body mass"  - det blir mellan 30 - 60 gram per dag.

För mycket protein än vad kroppen behöver, stimulerar en metabol "pathway" som kallas mTOR som i sin tur påverkar insulin, lepitin och andra viktiga hormoner.  mTOR påverkar cellernas reparation och tillväxt. Man misstänker att en starkt aktiverad mTOR pathway ökar risken för cancer och andra degenerativa sjukdomar.

Så att äta för mycket protein är inget att rekommendera. Man bör få sitt energibehov till största delen från fett och hålla intaget av kolhydrater till 20-50 gram efter att man reducerat för fibrer i maten.

Mercola framhåller också vikten av intermittent fasta - dvs man bör äta bara under 6-8 timmar på dygnet. Om man vill gå ner i vikt kan man lägga in hela dagar med fasta för att aktivera kroppen att bränna fett - vara i ketos.

Har oxå läst detta för några år sen, tack för påminnelsen :) mycket intressant.

Niklas.. följ i stället Angelicos råd.. hellre än mina.. hen är kvinna vad jag förstår och de har hur som helst svårare att få ner fettprocenten.

Och vad jag vet ingen som är tänkt för att delta i OS-truppen utan bara en vanlig person som tränar hårt för sig egen skull.

Ketosis kan uppnås på flera sätt.. dvs att få ett vist blodvärde.. det talar då mer om att din kropp är i ett ketoiskt tillstånd.. det är som regel ingen fara såvida man inte är typ 1 diabetiker eller alkoholist!

• 2 weeks later...
On 2017-11-24 at 15:28, MariaF sade:

Man tenderar ju att bli lite nördig... ;)
Om du ska läsa en enda tråd här i forumet borde det kanske vara jespers tråd "Stanna i ketos". Rätt lång men intressant! 

Hej! 

Jag är ny här o hittar inte runt riktigt. Var kan jag hitta o läsa tråden du tipsade om?

• Like 1

5 timmar sedan, Suzanne sade:

Hej! 

Jag är ny här o hittar inte runt riktigt. Var kan jag hitta o läsa tråden du tipsade om?

Det finns en sökfunktion där man kan söka i olika ämneskategorier, på medlemmar eller bland allt innehåll. Här är den tråden :) :

• Like 2

Hej igen. Liten uppdatering.

Har börjat med fasta sen 2,5 vecka,  ser stor skillnad i spegel men konturer. Inte vägt mig eller tagit midje mått än.

mina värden är oförändrade, ligger mellan 0,4-0,9mmol/l

Har man lågt kroppsfett som jag har kanske man inte kommer högre I mmol/l??Är det individuellt?

påverkar stress ketonerna?  Just nu sen 1 månad är jag sjukskriven just för stress. 

Använder lifesum och kollar mitt kcal intag, inte dagligen men när jag känner att jag vill vara exakt.

Slutat med BCAA/noco o alla andra drycker.

Äter mycket tillåtna grönsaker till maten, kanske påverkar det?

Listan kan göras lång men det känns sjukt att inte komma i djupare ketos än vad jag gör när man äter stolt och fastar :)

• Like 3

12 timmar sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

påverkar stress ketonerna? 

Ja speciellt i kombination med stillasittande.

Citat

The blood glucose raising effect of synthetic cortisol prednisone has been known for at least 40 years. These include:

1. Stimulation of hepatic gluconeogenesis
  2. Inhibition of glucose uptake in peripheral tissues
  3. Stimulation of fat and amino acid breakdown (helps provide substrate for hepatic gluconeogenesis)

1.  

Citat

This situation is quite different for long-term psychological stress.

In modern times, chronic, non-physical stressors increase cortisol. For example, marital issues, problems at work, arguments with children, and sleep deprivation are all serious stressors, but do not result in vigorous physical exertion afterwards to lower blood glucose. Under conditions of chronic stress, glucose levels remain high. There is no vigorous physical exertion to burn off the glucose, and there is no resolution to the stressor. The blood glucose can remain elevated for months.   This chronic elevation in glucose can trigger the release of insulin. Chronically elevated cortisol leads to increased insulin. This has been demonstrated in several studies.

https://idmprogram.com/closer-look-cortisol-hormonal-obesity-xxxx/

• Like 2

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
4 timmar sedan, NIKLAS BERNTSSON sade:

Då måste stressen påverka en hel del, ska försöka. En blir lite svårt att varva ner när man har heltids jobb 3 småbarn och dagarna swishar förbi:)

I lördags fasta jag 1ca 21h och kom upp i 1,2 i mätning. Kanske prova längre fasta?

Rent ut sagt så tror jag du drabbats av det väldigt vanliga dilemmat att bli medelålders?

Stressen tror jag är avgörande.. och arbete, barn,familj.. allt annat!

Om jag säger som så.. det är en period i ditt liv och familjen, barnen och arbetet är viktigt och du är mannen i familjen/fadern/partnern/kollegan/släktingen/what ever/har jag glömt något!

Du är altså i den åldern då det mesta sätts på sin spets.. i den ålder som du skall prestera på topp, så glöm att perfekta ketonvärden är det som funkar som mätvärde för att du gör allt rätt!

Inte nog med det.. i den åldern det är då väldigt mycket summeras.. och det är lixom inte alltid lätt att kompensera för vilka val man har gjort tidigare!

• Like 1
  • Thanks 1