Jump to content

Recommended Posts

Tack, jag läste också artikeln med stort intresse, och funderade också på att starta en tråd, för det var så intressant information.

Man testade alltså att ge 100 g av olika kolhydrater, och prövade sedan de vita blodkropparnas förmåga att döda bakterier/virus. Efter 100 g socker, glukos, eller ironiskt nog 100 g kolhydrater via apelsinjuice så är det nästan nere på hälften...

Sen återhämtade man sig och efter fem timmar var det normala nivåer igen.

Däremot hade stärkelse (dvs bröd, pasta, potatis etc) en minimal påverkan.

Det man kan lära sig är alltså att socker minskar immunförsvarets förmåga tillfälligt. Men tänk om man ofta äter socker, kanske flera gånger om dagen (läs fikakultur)? Då går man ju typ alltid omkring med ett svagare immunförsvar.

Jag minns hur jag förr om åren alltid tyckte jag kunde unna mig godis när jag var hemma sjuk, för "det var synd om mig". Snacka om kontraproduktivt.

Tänk också på apelsinjuice, det är en klassiker när man börjar känna sig krasslig. Men inte ett bra val alltså. Apelsinjuice har andra fördelar, bl.a. en stark antiinflammatorisk effekt, men om förkylning hotar kan man konstatera att det bör hållas till ett minimum.

Svagheterna med dessa studier är väl att man inte prövat annan mat, kanske kan allt energiintag även från fett och protein ha en liten negativ effekt? Vi vet helt enkelt inte.  Men vissa tycker ju att fasta hjälper mot förkylningar.

• Like 5

1 timme sedan, Syster sade:

jag undrar när den tiden kommer då läkarna som träffar de med många och långa luftvägsinfektioner börjar att ge råd om kolhydratrestriktion

Sannolikt kommer läkare inte att ge restriktioner då dom idag inte får ge kostråd, man måste till en dietist. Dessa ger då råd som ofta innefattar mängder med kolhydrater, gärna i kombination med produkter innehållande sötningsmedel.

• Like 1

1 timme sedan, Ekner sade:

Sannolikt kommer läkare inte att ge restriktioner då dom idag inte får ge kostråd, man måste till en dietist. Dessa ger då råd som ofta innefattar mängder med kolhydrater, gärna i kombination med produkter innehållande sötningsmedel.

Det finns inget förbud för läkare att ge kostråd.

• Like 4
  • Haha 1

4 minuter sedan, jala sade:

Jag försöker övertyga min omgivning att läkare saknar mycket i sin utbildning. Nutrition och biokemi samt saknar många av dem sunt förnuft.

Jag hörde i dag på en podcast, att läkare inte ens får lära sig om mikrobiomet på sin utbildning (USA) trots att det är det hetaste området inom vetenskapen just nu gällande hälsa. De sade att om man går till en läkare som utexaminerades för 10 år sedan, så ligger hans eller hennes kunskap minst 25 år efter aktuell vetenskap.

1 timme sedan, Ekner sade:

Bara att konstatera en sorglig trend i läkarnas utbildning. Det känns som att vi själva får ta tag i saken och göra vad vi kan.....rädde sej den som kan...

De tog också upp att hela sjukvårdssystemet är uppbyggt för att behandla det som var problemen när systemet skapades, infektioner, akuta skador, etc, och de sakerna hanterar systemet bra. Det var det folk dog av i början på 1900-talet. Men på senare årtionden har de kroniska sjukdomarna blivit det stora problemet. Systemet är inte optimerat för det, och utgifterna kommer till slut att knäcka alla västerländska ekonomier om det fortsätter så här.

Påminner mig om vad Patrik Olsson från smarta diabetiker berättade, att 2% av Sveriges statsbudget går till att behandla diabetes, dvs. mer pengar än hela försvaret gör av med. Utgifterna för typ-1 diabetes skulle kraftigt kunna reduceras med bättre kosthållning, och utgifterna för typ-2 skulle väl i princip helt kunna elimineras.

• Like 4
  • Sad 1

Mycket intressant. Ser ut som att fruktosen (återigen) är misstänkt i sammanhanget eftersom stärkelse (glukos) hade minimal påverkan. 

Numera slipper jag de ständiga övre luftvägsinfektionerna som brukade sluta djupt ner i lungorna men jag känner att jag fortfarande blir infekterad dock verkar mitt immunförsvar ta hand om det mesta så jag blir i stort sett aldrig sjuk. C-vitamin tar jag i tablett/pulver form och citron. 

Vad gäller övre luftvägsinfektioner finns det också information om att vissa ämnen (lektiner) i framförallt spannmål påverkar slemhinnan i strupen och gör den mer mottaglig för infektion. 

Förr när jag blev sjuk var det potatis jag ville ha mer än nåt annat .... 

• Like 3

5 timmar sedan, jala sade:

Jag försöker övertyga min omgivning att läkare saknar mycket i sin utbildning. Nutrition och biokemi samt saknar många av dem sunt förnuft.

Dietister saknar mycket i sin utbildning - bör inte ge kostråd alls till sjuka personer eftersom de har mycket dåliga kunskaper om kroppens fysiologi samt mycket dåligt uppdaterade på vetenskaplig forskning beträffande människokroppens funktioner.

Den "vetenskapliga forskning" som de har någon kunskap om är nutrition. En forskning av besvärande låg kvalitet som har stort stöd och inflytande från livsmedelsindustrin.

Så det finns tyvärr inte mycken adekvat kunskap att hämta vare sig ifrån "normalläkaren" eller de flesta svenska dietister, med några få undantag i vardera gruppen.

Bekymmersamt läge. - Det är upp till oss alla att söka relevant kunskap  från seriösa webbkällor, från litteratur av kunniga forskare och läkare, och stödgrupper och bloggar där man är väl pålästa och kan dela med sig av aktuella rön.

• Like 5