JuliaLouise

Kan lchf vara något för mig?

Recommended Posts

Hej! Jag är helt ny på detta med lchf. Tycker det verkar intressant! Jag undrar om det kan gynna någon som mig? Det är såhär att jag är 172cm väger oftast kring 60kg. Är inte tjock på något vis. Grejen är den att jag gärna vill bli fastare. Vet att jag ändå har en del fett på kroppen som jag skulle kunna bli av med. Tränar regelbundet. Det blir promenader, löpning, styrka med egen kroppsvikt och dylikt. Löpning är något jag älskar. Ska springa Göteborgsvarvet (mitt tredje!) nästa år och är jättepeppad! När jag har en bra rutin kan man säga att jag tränar 4-6 gånger i veckan. 

Om jag ska ge exempel på hur kosten kan se ut för mig en vanlig dag:

frukost - två skivor bröd (oftast riktigt grovt rågbröd utan socker) med rökt skinka och lite gurka på. Till detta äter jag 150g Onaka-fil och risentas chia, kokos & dadel müsli (40g). Sedan en stor kopp te!

lunch: kan vara allt från lasagne, lax och klyftpotatis, kycklinggryta och ris, köttfärssås och spaghetti, biffar med brunsås och potatis. Om jag är duktig äter jag grönsaker till, morötter, spenat, eller paprika tex.

Middag: fiberhavregrynsgröt (en dö havregryn + 2dl vatten i micron) med en msk lågkalorisylt, en msk kokosolja och en dl havredryck. Till detta 2 riskakor eller knäckebröd med ost och gurka. 

Bortsett från måltiderna här ovan kan det bli en frukt, nötter eller sådant till mellanmål om jag känner för det och till helgerna händer det lätt att man käkar exempelvis kastrullpoppade popcorn, sura skallar (gelatinfria), choklad eller chips av något slag. Pizza, kebabrulle och annan snabbmat kan också slinka ner ibland när det vankas helg.. Aj aj. 

Ja, nudå. Jag undrar helt enkelt om lchf kan gynna mig, hur jag ska äta när jag ändå vill träna på som vanligt och om kosten kan förbättra min form och få mitt kroppsfett att "smälta" bort! Inte allt såklart men hade blivit väldigt glad om jag fick slippa en del av det! 

Tacksam för svar!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är den sista som ska uttala mej om träning. Har bara sett insidan av ett gym en gång och det var inte frivilligt :P Däremot har jag läst om andra som tränar och äter LCHF. I början innan kroppen vant sej vid kosten kommer du förmodligen att bli trött och orkeslös, men det går över. Som jag ser det har du inget att förlora på att gå över till LCHF. Du har en hel del dolt socker i den kost du beskriver. Alla mår bra av att plocka bort socker från kosten. Jag som aldrig tränar märkte ändå att kroppen blev mindre fluffig efter ett tag. 

• Gilla 2
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är din kroppsform normalt slank eller har du lite fett på "fel ställen", typ putmage? De bloggar du fått rekommenderade är väldigt bra att börja på. Båda har även skrivit böcker med kost/träning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eller alltså känner att jag hade kunnat bli slankare om magen än vad jag är, mina höfter tex, lår osv men inget som jag direkt lider av eller vad man ska säga. Det är mer fåfängan som talar haha :D 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, JuliaLouise sade:

Ja eller alltså känner att jag hade kunnat bli slankare om magen än vad jag är, mina höfter tex, lår osv men inget som jag direkt lider av eller vad man ska säga. Det är mer fåfängan som talar haha :D 

Du verkar inte ha så stor insulininlagring men du äter en hel del kolhydrater och bryter du det nu så kommer du tycka att träningen blir motig. Det är absolut värt det, tycker jag, ur ett hälsoperspektiv. Om du älskar löpning (jag med...) så slår jag ett extra slag för Phil Maffetone, långdistanscoachen (se "MAF-tråd"). Hela hans koncept, mat, träning, vila, stress.... går ut på att må så bra som möjligt (för annars kan man inte träna till ultramaror och dylikt). Maten är väldigt LCHF/paleo. Resten av konceptet skiljer sig radikalt från gängse normer - men det gör å andra sidan LCHF också! ^_^
Om du vill bli fastare i hullet på kort sikt så tycker jag att jag får tydligare revben och blir mindre "mjuk" när jag förlänger avståndet mellan kvällsmat och frukost, dvs det som kallas periodisk fasta. Jag rekommenderar det dock inte om du använder det som kompensation för att äta godis eller så (men då är vi inne på en annan problematik). 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skulle verkligen rekommendera dig att testa! Du är inte överviktig, du tränar, men skulle tro att du kanske kommer att uppleva skillnader som du inte visste om, typ. Du kommer med stor sannolikhet att känna dig orkeslös, trött osv...MEN häng i, läs på och kör. Det där med att läsa på är viktigt tycker jag och här på forumet finns massor av kloka råd och intressanta länkar/trådar. Hoppas du stannar och hänger här med oss andra!:D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, JuliaLouise sade:

Hej! Jag är helt ny på detta med lchf. Tycker det verkar intressant! Jag undrar om det kan gynna någon som mig? Det är såhär att jag är 172cm väger oftast kring 60kg. Är inte tjock på något vis. Grejen är den att jag gärna vill bli fastare. Vet att jag ändå har en del fett på kroppen som jag skulle kunna bli av med. Tränar regelbundet. Det blir promenader, löpning, styrka med egen kroppsvikt och dylikt. Löpning är något jag älskar. Ska springa Göteborgsvarvet (mitt tredje!) nästa år och är jättepeppad! När jag har en bra rutin kan man säga att jag tränar 4-6 gånger i veckan. 

Om jag ska ge exempel på hur kosten kan se ut för mig en vanlig dag:

frukost - två skivor bröd (oftast riktigt grovt rågbröd utan socker) med rökt skinka och lite gurka på. Till detta äter jag 150g Onaka-fil och risentas chia, kokos & dadel müsli (40g). Sedan en stor kopp te!

lunch: kan vara allt från lasagne, lax och klyftpotatis, kycklinggryta och ris, köttfärssås och spaghetti, biffar med brunsås och potatis. Om jag är duktig äter jag grönsaker till, morötter, spenat, eller paprika tex.

Middag: fiberhavregrynsgröt (en dö havregryn + 2dl vatten i micron) med en msk lågkalorisylt, en msk kokosolja och en dl havredryck. Till detta 2 riskakor eller knäckebröd med ost och gurka. 

Bortsett från måltiderna här ovan kan det bli en frukt, nötter eller sådant till mellanmål om jag känner för det och till helgerna händer det lätt att man käkar exempelvis kastrullpoppade popcorn, sura skallar (gelatinfria), choklad eller chips av något slag. Pizza, kebabrulle och annan snabbmat kan också slinka ner ibland när det vankas helg.. Aj aj. 

Ja, nudå. Jag undrar helt enkelt om lchf kan gynna mig, hur jag ska äta när jag ändå vill träna på som vanligt och om kosten kan förbättra min form och få mitt kroppsfett att "smälta" bort! Inte allt såklart men hade blivit väldigt glad om jag fick slippa en del av det! 

Tacksam för svar!!!

Mnjae.. jag är väl inte så jätteövertygad om att LCHF är själva grejen för dig.. att det skulle  göra någon jätteskillnad just nu.. men jag får nästan panik när du beskriver vad du äter!

För mig låter det som att du i princip lever på socker!

Vad är det för fel på sk riktig mat, en eller två gånger.. eventuellt tre gånger om dagen?

So what.. slopa brödet.. eller rättare sagt, brödet är till för att lägga en tjock skiva smör, ost skinka, leverpastej med gurka..  för att slippa få allt i händerna.. bröd är socker, det omvandlas hur som helst till blodsocker.. ät vitt, brunt eller grått bröd.. det blir glukos hur som helst.

Oså fiberhavregryn, har du kollat vilka fibrer de tillsatt.. jag kan nästan lova dig att det inte är havrefibrer (betaglukaner), de får du köpa på hälsokosten!

Ät riktig lunch.. fisk, fågel, nöt, skaldjur eller fläsk till lunch... med massor utav grönsaker!

Såå.. ja jag åtrar mig.. LCHF kan definitivt hjälpa dig att äta riktig mat!

Har får du litta tips;

https://www.koket.se/mat/specialkost/lchf

• Gilla 3
  • Tack! 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!! Jag har nu börjat med lchf-utmaningen. Eller man kan väl rättare sagt säga att jag börjat använda mig av recepten som finns där! 

Åt imorse äggröra (3ägg, 60gsmör) och så till lunch har jag hittills testat biffarna med ajvarsås och smörstekt vitkål! Så gott verkligen. Lax på spenatbädd har jag också lagat men det blir inte att äta av det förrän imon då det blir matlåda! Måste säga att det känns galet att äta så här mycket fett.. Är verkligen rädd för att gå upp i vikt nu :blink: 

Förresten! Har ni sett föreläsningen med Jonas Bergqvist där han nämner att kolhydratmängden på lchf beror på hur mycket man tränar, om man är överviktig osv? Om jag förstod honom rätt innebär detta att jag kan äta ca 20-50g kolisar om dagen eller om det var 50-100g. Minns inte riktigt. Får väl helt enkelt kolla in hans blogg och se om han skrivit något om det där!

Sedan undrar jag hur ni gör med suget efter vissa saker. Utesluter ni socker överhuvudtaget eller kan ni unna er något litet på helgerna ibland? Älskar verkligen mina kastrullpopcorn tex. Känns lite för strikt enligt mig att strunta i det som gör gott för själen!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Juste! Glömde skriva en till grej. Vill jättegärna ha tips på goda mellanmål/kvällsmål. Jag äter oftast inte en stor lagad måltid på kvällen. Brukar bli att jag och min sambo lagar matlådor att ha till lunch istället och att jag kanske äter gröt och något sånt (som jag nämnde först i tråden). Undrar lite vad som kan kompensera för detta. Det är inte ok med grekisk yoghurt (6%fett) och lite müsli på det eller? Hur gör ni? Tell me!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, JuliaLouise sade:

Förresten! Har ni sett föreläsningen med Jonas Bergqvist där han nämner att kolhydratmängden på lchf beror på hur mycket man tränar, om man är överviktig osv? Om jag förstod honom rätt innebär detta att jag kan äta ca 20-50g kolisar om dagen eller om det var 50-100g. Minns inte riktigt. Får väl helt enkelt kolla in hans blogg och se om han skrivit något om det där!

Jo men visst, Jonas B pratar om kolhydratladdning - men inte med pasta, havregröt och knäckebröd! ;) Han snackar snarare rotfrukter. Han har skrivit en himla bra bok som heter LCHF och träning som jag varmt kan rekommendera! (Han har skrivit en senare också, Ät och lev Paleo men jag gillar den första bättre just för träningsdelen.)

Fet yoghurt och frömüsli, kanske? Jag kör linfrö, solrosfrö, kokosflingor och hackad mandel. Kalla kokta ägg (vill man ha macka kan man köpa/baka fröknäcke). PUMA, Pålägg Utan MAcka, typ en skiva skinka lindad kring en gurkstav kanske? Med eller utan lite smör.

Jo, du kommer nog att tycka det blir konstigt med fettet, inga kolisar och långsam träning... Men du kommer att få kanonfina resultat på lite sikt!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
16 minuter sedan, MariaF sade:

Jo, du kommer nog att tycka det blir konstigt med fettet, inga kolisar och långsam träning... Men du kommer att få kanonfina resultat på lite sikt!

Du kommer alltid med så kloka råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh! Okej, är ju så gott med rotfrukter! :wub: måste kolla in den boken! Och har till och med en fröknäckemix hemma! Får nog bli att ta tag i det där bakandet! Önskar mig också en nutribullet (en sorts blender) så jag kan börja göra smoothies igen! Tänker mig en smoothie med avokado, bär, massor av spenat och kanske ägg i! Om jag inte får den i julklapp kommer jag ändå köpa mig en sådan! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, JuliaLouise sade:

Sedan undrar jag hur ni gör med suget efter vissa saker. Utesluter ni socker överhuvudtaget eller kan ni unna er något litet på helgerna ibland? Älskar verkligen mina kastrullpopcorn tex. Känns lite för strikt enligt mig att strunta i det som gör gott för själen!

Jag stålsätter mig. Utesluter socker och annat onyttigt hela veckan lång. För mig är det enklare att nolla, än att slira lite nu och då. Inte ens på bröllop och högtider äter jag det söta.

Men du får prova dig fram. Det viktiga är att du kan hålla det hälsosamt livet ut.

Till mellanmål kan man lämpligast äta ett ägg eller två, gärna med en klick smör på och havssalt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag grunnat lite... Och eftersom jag är blond fattade jag inte direkt att det var du som skrev i MAF-tråden också. Brukar skylla på håret när jag är lite trög, det kan jag i alla fall inte rå för. ;)

Du äter i dagsläget en vanlig, kolhydratbaserad kost. En omläggning till ketogen kost skulle ge dig en övergångsperiod som skulle kännas på humör, klarheten i hjärna mm de första veckorna men på din träning en längre period, sannolikt ett par månader. Efter det skulle du däremot bara ha fördelar av det. Bortsett från omgivningens kommentarer om att du bantar utan att vara fet.
Du ska springa Varvet och Though Viking i vår och har önskemål om att det ska gå bra och här tipsar en del av oss om MAF, det du kommer att komma längst på i långa loppet men som också tar lite tid att få till.
Normalt brukar jag rekommendera att ta en sak i taget, helst i ordningen 1 Sluta röka, 2 Lägg om kosten, 3 Ändra/börja träna. Men för dig vete sjutton..? Om du lägger om kosten och träningen samtidigt är det risk att du ledsnar, tycker allt är skit och inget gott får du och inga resultat på träningen heller... Frågan är om du ska börja lägga om kosten lite, dvs minska kolhydraterna till kanske 100g/dag men inte gå helt ketogent nu och tugga igång fettmotorn med MAF för att senare sträva mot det helt ketogena..? Som både jesper och jag sagt i MAF-tråden så har du åldern att kunna få en snabb utveckling att kunna bli snabb på din MAF-puls. Vid MAF-puls går du på fett så vill du bli än mer strikt ketogen efter det så blir den omställningen enklare och lindrigare. Det viktiga är att de kolhydrater du äter är bra, inte smågodis och spannmål utan rotsaker, frön/nötter och sådant. Vad tror du om det?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller går du all in som jag gjorde... väldigt hemskt men en ganska kort period och sedan bara FEST!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, JuliaLouise sade:

Haha åh! Vem älskar inte fest?? :lol:

jesper festar på ister, det har du fattat, va..? :D

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara! Hej igen!! 

Allt du skriver stämmer ju! Och ja, det kan ju vara smart att börja med en sak i taget.. rökning eller sådant håller jag inte på med (skönt!) så där behövs ingen förändring :D kanske att 100g kolisar om dagen räcker då. Jag kör ju som sagt kosten på lchf-utmaningen just nu! Anser ni att recepten där är bra? 

Läste lite på Johan Bergqvists blogg också! Förvirrande tycker jag när han förespråkar både lchf och paleo, verkar ju dock som det nästan är samma sak.. Aja. 

Sedan detta med MAF. Tycker vissa saker verkar krångliga! Exempelvis att ett träningspass verkar ta sådan tid! Är ju van att kunna springa en femkilometare på ca 30min eller köra ett snabbt intervallpass på 15-20min! Älskar ju å andra sidan långdistanslöpningen.. Fast oftast springer man ju bara sådana distanser en gång i veckan. Iallafall. Att nästan varje dag lägga först 20min på uppvärmning, sedan köra MAF i 40min och sedan varva ner i 20 min? Vet inte ens om jag kommer hinna med det! :unsure: och det där med att man alltid ska ha basperioder på flera månader. Innebär det att man aldrig kan träna prestationsinriktat? Verkade endast vara i 4-6veckor? Jag vill ju kunna springa snabbare och längre! Sen att jag också gärna vill få in träningspass med egen kroppsvikt för att stärka upp och förhindra skaderisken. Det känns svårt att utföra i MAF-puls..? Ska jag börja yoga istället då? Och visst är det så att all träning ska ligga mitt på MAF-pulsen? Jag kan alltså inte gå promenader/powerwalks där pulsen hamnar under? 

Haha usch, förlåt för mitt tjat och alla frågor. Blir inte klok på detta!:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir så imponerad av personer som du Anna! Jag tycker väl att en liten mörk chokladbit och egenpoppade popcorn då och då känns rimligt. Iallafall i nuläget! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och Maria, jag är också blond! Känner också att det kan vara svårt det där med att hålla koll på allt ibland :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får glömma allt man hittills lärt sig när det gäller MAF (och LCHF). Du kommer kunna springa 5km på 30min ganska snart igen men då på MAF-puls. Du kommer inte att flåsa, inte vara trött, du pumpar bara på. 
Maffetone säger att du ska värma upp och varva ner, men inte stretcha pga risk för skador så där sparar du tid. Uppvärmning ca 15min, nedvarvning ca 10min (promenad på slutet). Under en basträningsperiod bygger du den aeroba basen dvs fettförbränningen (och du ville ju bli av med fett så det är bra). Det finns en missuppfattning att man aldrig blir bättre på MAF men det är ju bara om man inte kör fullt ut. Gör du det, och där har du återigen åldern för dig, så kommer du inom relativt kort tid få kämpa för att hålla uppe pulsen, dvs springa allt fortare på samma puls.
Jag tror också att bål- och höftstyrka är viktigt. Maffetone själv är inte odelat positiv till styrka men nog uppfattar jag hans tal om "gait" (hållning/gång) som ett medgivande att det visst är viktigt. Tips; POSE method of running, utvecklat av Nicholas Romanov, fd tränareför Sovjets OS-lag , en annan guru jag hittade hos Ivan Riviera , Maffetons admin. Till skillnad från Maffetone, så talar Ivan om 80% MAF, 20% anaerobt när basen  välfinns. POSE är anaerob träning till stor del. 
Med MAF kommer du att springa längre och snabbare på fett som energikälla och med en lägre, icke-flåsig puls! Det tar bara lite tid att komma dit...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, JuliaLouise sade:

Innebär det att man aldrig kan träna prestationsinriktat?

Kom ihåg Mark Allen... Att vinna 6st Hawaii Ironman är väl hyfsat presterat...?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, MariaF sade:

Kom ihåg Mark Allen... Att vinna 6st Hawaii Ironman är väl hyfsat presterat...?

Oj, han har alltså vunnit 6st. Helt otroligt bra presterat skulle jag säga :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon! 

Idag blev det äggröra igen till frukost! 

Ville ju träna MAF idag. Tänkte göra testet! Men! Kom ju på att man inte skulle träna om det gått mindre än 3h efter måltid.. 

Är det så strikt? Då skulle jag ju tränat det första jag gjorde när jag vaknade :huh: 

sedan har ni använt MAF-appen? Funderar på att göra det men om jag förstått rätt kan jag ju inte använda min pulsklocka om jag kopplat mitt pulsband till appen? Blir ju väldigt krångligt då, gillar inte att springa med mobilen i handen. 

Det går väl egentligen lika bra att bara använda pulsband + klocka? 

Och börjar ni mäta pulsen från början av träningspasset? Alltså sätta igång klockan innan uppvärmning och inte stänga av den förrän nedvarvningen är klar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, JuliaLouise sade:

Godmorgon! 

Idag blev det äggröra igen till frukost! 

Ville ju träna MAF idag. Tänkte göra testet! Men! Kom ju på att man inte skulle träna om det gått mindre än 3h efter måltid.. 

Är det så strikt? Då skulle jag ju tränat det första jag gjorde när jag vaknade :huh: 

sedan har ni använt MAF-appen? Funderar på att göra det men om jag förstått rätt kan jag ju inte använda min pulsklocka om jag kopplat mitt pulsband till appen? Blir ju väldigt krångligt då, gillar inte att springa med mobilen i handen. 

Och börjar ni mäta pulsen från början av träningspasset? Alltså sätta igång klockan innan uppvärmning och inte stänga av den förrän nedvarvningen är klar?

Om det är Maffetones egen app du tänker på, så funkar den dessvärre inte, i alla fall inte för mig på min iPhone. Jag har skrivit om problemen någonstans ganska långt tidigare i MAF-tråden.
Jag hade kontakt med deras support, och de svarade att problemen skulle lösas i nästa version. Nu har det snart gått ett år utan någon ny version :( 

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, JuliaLouise sade:

För mig spelar det ingen roll när jag tränar när jag maffar, det är väldigt praktiskt (min puls hoppar runt av andra skäl). Fast ska du göra MAF-testet, då ska du nog följa alla rekommendationerna. Att träna på fastande mage är perfekt!
Jag har inte använt appen, jag kör på pulsklocka med bröstband. Började med pulsklocka till mobilen men min puls var så instabil att jag trodde det var fel på pulsbandet. Det var det inte... Och jo, jag tar med rubbet. I början gjorde jag inte det men så glömde jag starta klockan och... Det ser ut att bli sämre resultat förstås men jag kan dela på rundan ibland om jag t ex vill kolla vad milen tar men då maffar jag oftast inte.
Jag har funderat över om Endomondo eller Garmin har en funktion för medelvärde mellan vissa värden, t ex mellan 15 till 45min i passet för då skulle man kunna kolla det men jag har inte hittat det. Momentanvärdet vid en viss punkt på rundan finns ju så för mig som jobbat mycket med kadens det sista så är det värdefullt för då behöver jag bara komma ihåg att jag ska kolla vad jag kom upp i på en viss plats i terrängen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, MariaF sade:

Jag har funderat över om Endomondo eller Garmin har en funktion för medelvärde mellan vissa värden, t ex mellan 15 till 45min i passet för då skulle man kunna kolla det men jag har inte hittat det. 

Jag tror Garmin visar delmedelvärde om du trycker på lap när du byter från uppvärmning till MAF, och när du lämnar MAF för nedvarvning. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse-hatten sade:

Jag tror Garmin visar delmedelvärde om du trycker på lap när du byter från uppvärmning till MAF, och när du lämnar MAF för nedvarvning. 

Ja, den funktionen skulle man nog kunna använda. Men då ska jag komma ihåg att trycka (vilket jag inte gjorde när jag skulle starta en ny runda för att få bort uppvärmningen ur totalen). Skulle önskat att man kunde markera i grafen över rundan mellan punkter man vill ha medelvärden/tillfälliga max och minvärden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg